synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippä

Aktiivinen jäsen
28.04.2004
2 972
0
36
Kuinka pian synnytyksen jälkeen olette alkaneet tuntemaan pissa hädän? Minulla on viikko aikaa synnytksestä enkä tunne milloin pissattaa. Vahinkoja ei ole sattunut, koska käyn useasti vessassa. Entä kuinka pitkään teillä on olut leikkaushaava kipeä?

Ihan kyllä normaalisti olen pissihädän tuntenut.

Useita viikkoja olivat leikkaushaava ja repeämät kipeät esikoisen jälkeen, toinen synnytys meni pienillä repeämillä eikä ollut kuin ehkä reilun viikon kipeä.

Minulla oli samantyylistä ongelmaa synnytyksen jälkeen. En tuntenut pissahätää kuin vasta siinä vaiheessa, kun oli jo tosi kova hätä ja pissaa meinasi sitten olla vaikea pidättää. En muista tarkalleen, kuinka kauan tuota jatkui, mutta joka tapauksessa jälkitarkastukseen mennessä se oli ainakin jo poistunut, koska en siitä mitään maininnut. Minulla syynä ongelmaan saattoi olla nopea avautumis- ja ponnistusvaihe. Täysin pidätyskyky ei ole vieläkään palautunut, vaikka synnytyksestä on jo 1v4kk, mutta lirahtelua tulee onneksi vain voimakkaan aivastuksen yhteydessä. Toisaalta myös toinen raskauteni pahentaa nyt tilannetta.

Sain muuten ohjeen, että ei kannattaisi opettaa rakkoa siihen, että käy "varmuuden vuoksi" pissalla (tosin itsekin teen sitä), koska rakko oppii siihen. Parempi olisi mennä pissalle vasta silloin, kun hätä jo tuntuu. Ongelmana on vain se, ettei vessaa ole välttämättä juuri silloin lähettyvillä...

Epparin parantumisesta minulla ei ole kokemusta, kun selvisin vain parilla emättimen sisälle tulleella pienellä repeämällä.

Mä tusnis pissahädän heti synnytksen jälkeen ihan normaalisti.Leikkaushaava alapäässä oli tosi kipeä viikon ja seuraavankin viikon melko kipeä, sitten lähti paranemaan.4 vkoa synnytksen jälkeen ei ollut enää minkäänlaisia inhottavia tuntemuksia alapäässä =)

Ihan heti synnytyksen jälkeen.
Kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä neuvolaan/lääkäriin, en oo ennen kuullut moista.
Epparihaava oli vajaan viikon kipeä, toisessa synnytyksessä ei tarvinnut leikata, eikä repeämiä tullut, joten paikat ei ollut laisinkaan kipeänä.

Joku sanoi, että nopea avautumis- ja ponnistusvaihe on saattanut vaikuttaa.. Mulla kesti avautumisvaihe vain 2 tuntia ja ponnistusvaihe 7min, mut ei vaikuttanut asiaan. Sen sijaan epiduraali vaikutti ekassa synnytyksen jälkeen sen, etten pystynyt aluksi pissaamaan vaikka tunsin hädän.. kerran jouduttiin katetroimaan, sen jälkeen vessakäynnit hoitui normaalisti.

Yhteistyössä