synnytyksen jälkeen....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulassa

Vieras
miten kauan kestää jälkivuoto???
mist mä tiedän et siel ei ole tulehdusta??

meinaan synnytyksestä 4 pvä... viel tulee kirkasta verta..kirvelee ja painon tunne alapäässä..haju on...mut en nyt tiedä onks se sellainen normi "menkka"haju vai sit se "paha"haju mistä sairaalas puhui.. ku ite inhoan kaikkia hajuja....

mahakaan ei o toiminut synnytyksen jälkeen ni nyt pelkään et repeytyn taas ni en uskalla mennä edes kokeilee...mikäs siihen auttaa...

Syö paljon kuituja, juo vettä ja ota vaikka Levolac avuksi.

Jälkivuoto ihan normaalia, mulal vuotanut vaihtelevasti 4-6 viikkoa. Missä se kirvely tuntuu? Mullakin kirveli ekan jälkeen koko alapää, kun tikkejä tuli runsaasti.

Itse soittelin kanssa synnärille kun tuo kuopus oli neliviikkoinen, kun epäilin että kohtuun on jäänyt jotain. Jälkivuoto siis jo oli loppumaan päin ja yhtenä päivänä turskahti verta niin että meni kaikki housut vaihtoon, vuosin kuin hanasta pari päivää ja taas väheni niin että oli limansekaista punaviiruista vuotoa enää. Alavatsaakin pisteli inhottavasti. Synnärillä eivät eväänsä lotkauttaneet, sanoivat että jos kuume nousee tai alamahakivut yltyvät niin tarkistuttamaan tilanne sinne. No, en sitten kohtutulehdusta silti saanut vaikka yltyi vuoto taas "kuin hanasta"-vuodoksi kun vauva oli reilun 5vkoa. Eli lienee aika monenlaista vuotamista normaalin rajoissa, kahdessa muussa alatiesynnytyksessä olen vuotanut niukasti vain kolmisen viikkoa, hätäsektion jälkeen peräti 7 viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Syö paljon kuituja, juo vettä ja ota vaikka Levolac avuksi.

Jälkivuoto ihan normaalia, mulal vuotanut vaihtelevasti 4-6 viikkoa. Missä se kirvely tuntuu? Mullakin kirveli ekan jälkeen koko alapää, kun tikkejä tuli runsaasti.

vettä juon tosi paljon ku tuntuu et on aina jano...

kirveily on ainakin silloin ku käyn pissalla... ja sitä teen tosi usein...

apua onks tosissaan se jälkivuoto niin pitkä..luulin et se mene muutamas pvässä ohi:S (ei ollut siis sairaalas sen enempää puhetta siit kestosta)

ja painon tunne on aika ku kävelee... tuntuu et vauva painaa vieläkin haarojen välis...:S

Haju on sellainen rautamainen, eli siis "menkka" haju...Kirvely pissatessa todennäköisesti johtuu ihan niistä haavoista.
Levolacia voi kokeilla pehmentämään mahaa, luumut ovat myös hyviä.

Jälkivuoto kesti esikoisesta melkein 6vk, tosin 3vk jälkeen oli niukkaa. Kakkosesta kesti 3vk yhteensä.

Tuo painon tunne säilyy jonkin aikaa kun paikat palautuu.

Alkuperäinen kirjoittaja pulassa:
kiitos..helpotti ... ku en sit sairaalas muistanut kysyy tommosia..innoissani olin vaan kotiin tulos;)

kaits se sit joskus loppuu nyt ei auta muu ku KÄRSII ..:D

Hei, kun käyt pissalla niin kokeile samalla suihkuttaa vettä alapäähän käsisuihkulla :) Mulla tämä keino auttoi huomattavasti siihen kirvelyyn..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pulassa:
kiitos..helpotti ... ku en sit sairaalas muistanut kysyy tommosia..innoissani olin vaan kotiin tulos;)

kaits se sit joskus loppuu nyt ei auta muu ku KÄRSII ..:D

Hei, kun käyt pissalla niin kokeile samalla suihkuttaa vettä alapäähän käsisuihkulla :) Mulla tämä keino auttoi huomattavasti siihen kirvelyyn..

niin mä oon aina tehnyt.. tai siis pissan jälkeen... mä ku vihaan kaikkea hajua ni toi auttaa siihen et on ainakin hetken aikaa "puhdas ja raikas" olo..:D

jotenkin naiivisti luulin et kaikki vaivat helpottuu ku vauva syntyy... no onneks tä pikkutyttö tuo iloa ja hänen vuoksi kestän kaiken..:D

levolackia otin aamul mut ei o ainakaan viel toiminut... toivottavasti kohta toimis ku en halua nyt tommosen "pikku" asian takia takas sairaalaan...

Mulla kesti esikoisesta vajaat pari viikkoa ja kuopuksesta viikon, mutta silloin kun oli ollut jo viikon vuotamatta niin tuli yht äkkiä sellainen luumun kokoinen veri-kudosmöhkäle. Ja sama homma vielä siitä tasan viikko eteenpäin.
Olin ihan varma että kysessää joku pahempikin juttu, mut eipä ollut, onneksi :)

[quote/]
jotenkin naiivisti luulin et kaikki vaivat helpottuu ku vauva syntyy... no onneks tä pikkutyttö tuo iloa ja hänen vuoksi kestän kaiken..:D

[/quote]

No niin mäkin luulin, mutta pahinta kaikesta oli just toi synnytyksen jälkeinen aika. Alapää kipeenä ties kuinka kauan ja imetyskin sattui vaik kuinka.

Tosta painontunteesta sen verran, että älä tee mitään raskasta/kävele pitkään, ennen kuin tuo painontunne loppuu. Mulla oli myös sitä, kun kuopus syntyi, enkä tajunnu olla liikkumatta. Jouduin/pääsin sit fysioterapiaan mm. siitä syystä, ja kuukausia kesti, et lakkas. Voipi tulla laskeumaa, jos rasittaa itteensä. Mulla oli hilkulla, ettei tullu, enkä toivo kellekään samaa, mitä oon ite joutunu käymään läpi.

Mulla jälkivuoto kesti n viikon ja sitten n 3vko sellaista tippa yhtenä päivnä ja taas viikon päästä toinen! Sen koko viikon kun vuotoa oli niin vatsaan koski ja tuntui että koko värkki tippuu kävellessä poies, loppu ku seinään se kova vuoto ja samaten kivut! sitten olikin se n kolmen viikon tippa/viikko...

Yhteistyössä