Synnytyksen jälkeen, osastolla olo? Apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pelokas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pelokas"

Vieras
Hei.
Olen synnyttänyt kerran aiemmin, ja nyt toivon toista lasta. Edellisellä kerralla olin OYS'ssa, ja saimme perhehuoneen. Se ei kuitenkaan ole aina välttämättä mahdollista, mutta minun mielenterveydelleni välttämätöntä.
Tästä aiheesta en jaksa tarkemmin selittää, mutta huomatkaa, välttämätöntä.

Pelätessäni sitä, että toisella kertaa emme välttämättä tuohon yksityiseen huoneeseen pääsisikään, aloin tutkia, onko yksityissairaaloissa mahdollista synnyttää. Nopealla googletuksella päädyin tulokseen, että se on mahdotonta. (?)
Haluaisin nyt käytännön kokemuksia siitä, miten voisin saada olla yksin/perheeni kanssa omassa huoneessa, ilman muita äitejä ja lapsia synnytyksen jälkeen. Millaisia mahdollisuuksia tähän olisi?
Miten toimitaan kotisynnytyksessä tuon suhteen? Onko tähän perehtyneitä sairaaloita (olen valmis matkustamaan mihin tahansa synnyttämään, vaikka mieluiten pysyisinkin täällä oulun seudulla)?

Monessa sairaalassa ei tarvi jäädä osastolle ollenkaan, vaan voi synnnyttää ns polikliinisesti. Esim 6h snnytyksestä saa löhteä suoraan salista kotiin. Mun mielestä jörkevämpää kuin kotisynnytys.

Voit toivoa poliklinikka synnytystä eli pääset kotiin miltei heti synnytyksen jälkeen jos kaikki on mennyt hyvin. Suosittelen . Olikohan se 6h mitä pitää olla seurannassa ? En muista.

Todennäköisyydet saada perhehuone on varmaan paremmat pienemmällä paikkakunnalla. Esim meillä Porvoossa on kolme vai jopa neljä perhehuonetta ja siihen se osasto päälle. Synnytyssaleja kolme ja vauvoja taitaa hyvänä päivänä syntyä 2.

Selvitä onko teidän alueella mahdollisuus poliklinikka synnytykseen. Meillä täällä ainakin on. Synnytyksen jälkeen piti olla tarkkailussa tietty aika (en muista tuntimäärää), mutta jos kaikki menee hyvin pääsee lähtemään kotiin sen jälkeen

Todennäköisyydet saada perhehuone on varmaan paremmat pienemmällä paikkakunnalla. Esim meillä Porvoossa on kolme vai jopa neljä perhehuonetta ja siihen se osasto päälle. Synnytyssaleja kolme ja vauvoja taitaa hyvänä päivänä syntyä 2.

Tuo nyt on ihan säkäpeliä; itse synnytin Porvoossa 2010 ja kätilö juoksi salien väliä, kun meitä oli monta ponnistamassa samaan aikaan. Paikka oli täynnä kuin turusen pyssy.

Tai repeät niin pahasti kuin minä kun oli korjausleikkauksia ja piti olla liikkumatta pari päivää niin sillon sai yksityishuoneen vaikka salissa vielä sitä kysyttäessä oli niin täyttä. Mutta tämä vain tosi mammoille, en suosittele herkille.

Ei kannata jättää tuon polikliinisen synnytyksen varaan, jos jostain syystä joudutkin jäämään osastolle. Yksityisiä synnytyssairaaloita ei Suomessa ole. Kotisynnytyksessä jäät toki vauvan kanssa kotiin synnytyksen jälkeen, mutta siinäkin vaihtoehdossa on otettava huomioon se mahdollisuus, että jouduttekin lähtemään syystä tai toisesta sairaalaan.

Neuvon sua ottamaan yhteyttä sairaalasi osaston ylilääkäriin, jonka kanssa voit keskustella siitä että tarvitset yksityishuoneen. Aina parempi, jos sulla on esim. psykiatrin kirjoittama todistus siitä, että yksityishuone on välttämätön. Jos ylilääkäri sen huoneen lupaa, niin pyydä kirjallisena. Näin ei jää kellekään kätilölle mussutettavaa. Sit vaan kirje kainaloon kun meet synnyttämään.

Tsemppiä :)

Juu jos mäkin teen toisen lapsen niin ehdottomasti poliklininen synnytys. Ymmärrän sua ap täysin vaikket selittänyt ainuttakaan syytä sille miksi se perhehuone olisi välttämätön. En jaksa itsekkään puhua siitä asiasta sen enempää, parempi niin. Mut sen tosiaan sanon, et ikinä en sairaalaan halua jäädä. Jos sitten tehtäis vaikka sektio, niin toivoisin ehdottomasti perhehuoneen ja jos en perhehuonetta saisi, niin en osaa sanoa mitä sitten tapahtuisi...

Se on varmaan vähän voi voi, jos sairaala on täynnä. Käytävällekö pitäisi laittaa äitejä vauvoineen, että yksi prinsessa saa oman huoneen. Mä oon sitä mieltä, että terve aikuinen pystyy sietämään muita sairaalassa, jos (ja kun) on pakko. Ei siellä olosta kukaan hirveästi nauti. Sairaiden kohdalla se lisääntyminen on muutenkin vähän kyseenalaista. Totta kai jokainen saa oman huoneen, jos tilaa on. Harvoin vain sairaaloissa on niin paljon ylimääräisiä resursseja.

Minulle perhehuonetta tarjottiin moneen kertaan Jorvissa, vaikka siitä joka kerta kieltäydyin. Mun käsittääkseni perhehuoneen saa vain ja ainoastaan, jos isäkin jää yöksi. Yksin tuskin saa, jos on muitakin tulijoita.

Perhehuonetta ei kukaan voi sinulle taata, se kun on tarkoitettu niille jotka tulevat kauimpaa ja käytännössä ne arvotaan tilanteen mukaan. Asia kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa hyvissä ajoin, niin voidaan yrittää ottaa edes jotenkin huomioon.

[QUOTE="Kätilö";25513491]
Neuvon sua ottamaan yhteyttä sairaalasi osaston ylilääkäriin, jonka kanssa voit keskustella siitä että tarvitset yksityishuoneen. Aina parempi, jos sulla on esim. psykiatrin kirjoittama todistus siitä, että yksityishuone on välttämätön. Jos ylilääkäri sen huoneen lupaa, niin pyydä kirjallisena. Näin ei jää kellekään kätilölle mussutettavaa. Sit vaan kirje kainaloon kun meet synnyttämään.

Tsemppiä :)[/QUOTE]

Mitä sinä höpiset???? Luuletko, ettei osaston ylilääkärillä ole parempaa tekemistä, kun vekslata huonepaikkoja? :D :D :D Pelkopolilla varmaan kannattaa aloittaja käydä juttelemassa, kerro neuvolasta, että haluat sinne lähetteen. Tuo kätilö-nimimerkin takaa ei kyllä voi löytyä oikeaa kätilöä, jos ei tuon vertaa sairaalan protokollasta tiedä...

Entäs Oulaisiin? Sielä saattais saada sen perhehuoneen, tai yksin tavalliseen huoneeseen. Sen verran vähempi synnyttäjiä kuin esim Oulussa.

Me saatiin viime huhtikuussa olla koko aika perhehuoneessa (ti-illasta la-aamuun).

Varmaan kannattaa miettiä ja kysellä sitä polikliinistä synnytystä, ainahan synnytys ei mene niin kuin suunnittelee, joten sekään ei ole varmaa. Kukaan ei voi sulle perhehuonetta taata.

Aina tuo polikliininen synnytyskään ei onnistu.. Mä synnytin myöhään iltapäivällä ja lääkäri ei ollut enää illalla kotiuttamassa joten jouduttiin jäämään yöksi. Lisäksi lapsi voi olla keltainen tms. minkä takia joudut jäämään osastolle.

Yhteistyössä