Synnytyksen jälkeiset kivut


Kaipaisin listaa synnytyksen jälkeisistä kivuista, mitkä normaaleja ja mitkä eivät.

Tajusin tämän päivän päivystyskäynnillä, et olen kärsinyt turhaan kivuista, jotka olisivat olleet aihe tiukempaan tarkkailuun ja lääkärin seurantaan, mutta mun pelkät asialliset maininnat järkkykivusta saivat vain aikaan sen, että kipulääkkeitä roudattiin kilokaupalla. Olis pitänyt osata vaatia tarkempaa tutkimista ja osata hyppiä seinille. Olin niin s..tanan kipee, etten pystynyt kuin väsyneenä pyytämään jotain kipuun. Kukaan ei kysynyt, mihin sattuu.

Onko kellään tiedossa hyvää fysiojumpparia pääkaupunkiseudulta? Maksaisin ilomielin hyvästä ohjauksesta, kunto jäi synnärille, eikä siellä kukaan neuvonut oikeita nostotapoja ja miten kivuilta hoidetaan vauvaa.
Peräpuolen olen jo saanut jonkinlaiseen kuntoon... puuduttivat perhana multa peräsuolen viikoks... siinä sitä sit oltiin asiat housuissa ihmetellen mihin mun venttiilit jäi :/ :whistle:

Tuntuu, et tähän synnytyksen jälkeiseen aikaan tarttis kunnon ohjauksen. Neuvolaan ei ole taas asiaa... meidän terkka on sairaslomalla ja ties millon päästään pojan kanssa kontrolliin. Täytyy varmaan varata jo nyt lastenlääkäriaika 2-3 viikon päähän, kun ei tuosta kunnallisesta tiedä mitään.
 
ammattilainen
Tähän voin ainoastaan sanoa sen, että ens kerralla ehkä mietit kaksi kertaa ennen kun haluat epiduraalipuudutuksen. usko tai älä, ilmankin voi synnytyksen läpi selvitä. Ihmiset eivät yleensä ymmärrä että puudutuksessa on myös haittavaikutuksensa ja vaativat jo ovesta sisään tullessaan epiduraalin tänne heti mulle nyt! Se on kuitenkin anestesiatoimenpide, eikä mikään pieni sellainen ja sisältää aina riskinsä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2006 klo 12:51 ammattilainen kirjoitti:
Tähän voin ainoastaan sanoa sen, että ens kerralla ehkä mietit kaksi kertaa ennen kun haluat epiduraalipuudutuksen. usko tai älä, ilmankin voi synnytyksen läpi selvitä. Ihmiset eivät yleensä ymmärrä että puudutuksessa on myös haittavaikutuksensa ja vaativat jo ovesta sisään tullessaan epiduraalin tänne heti mulle nyt! Se on kuitenkin anestesiatoimenpide, eikä mikään pieni sellainen ja sisältää aina riskinsä!
eihän tuo aloittaja puhunut epiduraalista mitään...
kyllä varmaan ilmankin selviää mutta ainakin itse oli ilokaasusta pyörryksissä ja ikäänkuin mut aivopestiin epiduraaliin...
 
Valitettavasti mulle ei tarjottu muuta vaihtoehtoa vaikka sanoin, että kestän kipua ilmankin epidruaalia. Nukutuslääkäri käänti vaan kylelle ja alkoi valmisteleen selkää. Sanoi, että laittaa nyt samalla, kun on osastolla.
Kysyin kyl muita vaihtoehtoja, mut sanottiin, ettei niitä nyt muuta oikein ole tarjolla.

Epidruaalia vielä lisättiin ja menin täysin sekaisin, mutta en olettanut sen olevan mitään vakavaa, kun ei kaksi lääkäriä ja kaksi kätilöä reagoineet mitenkään sekoiluhini ja känniseen valitukseeni. :(
 
Tuuve
Minulla on kamalinta ollut juuri tuo synnytyksen jälkeinen aika, on sitten epiduraalia tai ei. Välilihan leikkaus on tehnyt ihan kamalat kivut joka kerta. Pyrstö on ollut melkein kolme viikkoa niin hemmetin kipee, että särkylääkettä on joutunut koktaileina syömään. Sitten alamaha on ollut eri hellä. Mitään tulehdusta ei ole ollut vaan muuten kipeänä, mennyt ohi ajan kanssa. Kamalin on ollut kyllä tuo pyllypuoli.

Kivuksi en voi sanoa mutta semmonen vaiva on ollut kahden synnytyksen jälkeen, että tuntuu kuin keuhkot olisi lytyssä ja hapen vetäminen on ollut työlästä. Johtunee synnytysponnistuksista mutta ilkiä vaiva...
 

Yhteistyössä