synnytyksen jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja rääks
  • Ensimmäinen viesti
rääks
Nyt synnytyksestä kuusi viikkoa ja alapää rupeaa olemaan suurinpiirtein kivuton. Tänään kaivoin peilin esiin ja uskalsin kurkata ja näky oli tosi masentava! Synnytykseni oli raju imukuppi synnytys ja episiotomia tehtiin. Nyt tuntuu kuin emättimen aukko olisi valtava ja emättimen limakalvoa näkyvillä. Ihan kuin haavan ompelusta olisi jäänyt tikkejä uupumaan ja aukko levinnyt haavaa kohti. Jälkitarkastus on noin neljän viikon päästä. Onko tämä normaalia, kokemuksia? Pitääkö tähän tyytyä vai itääkö ruveta varaamaan aikaa kiristykseen. Lihaksia olen ahkerasti jumpannut, mutta lihaksilla ei taideta tätä vaivaa parantaa. Tuntuu tosi surkealta...
 
Ihan kun olisin ite ton kirjottanut... :( Mulle kävi aivan samoin. Imukuppi ja eppari, aukko ihan valtava. Synnytyksestä nyt 4 kk eikä mitään parannusta asiaan. Jälkitarkastuksessa annettiin ymmärtää, että näin se vaan on... En ole sittemmin alapäätä peilaillut, masentaa ihan riittävästi. Sitä paitti seksikään ei onnistu kun arpi sattuu eikä muutenkaan kiinnosta kun alapää on kun 100 litran saavi. Ja ei, säännöllisestä hullun lailla jumppaamisesta ei oo ollu mitään hyötyä.
En tiiä miten tästä suosta oikein noustaan.... voimia sulle :hug:
 
Nyt harmaana
Itselläni pian vuosi synnytyksestä. Itse kurkkasin alapäähän peilin kanssa n.4 viikkoa synnytyksestä. Ei muuten ollut ollenkaan pahan näköinen, mutta emättimen suuaukko aivan järkyttävän iso.. Itkuhan siinä tuli.. En revennyt suuaukon kohdalta, vain emättimen sisältä.
Jonkun ajan kuluttua on toinen synnytys edessä ja pelottaa aivan hirveästi minkä näköiseksi tuo värkki sitten tulee. Kunnallisella puolella eivät tällaisia korjaa, pitää mennä yksityiselle. Mieheni väittää että yhtä hyvä se on kuin ennenkin, mutta minun mielestäni ei ole. Muutaman vuoden päästä olemme ostamassa asuntoa, niin luultavasti silloin otetaan sen verran enemmän lainaa, että minä saan käydä korjauttamassa alapääni.
Itseäni ei yhtään haittaa vaikka vatsanahka vähän roikkuu ja vatsa raskausarpia täynnä. Alapää on kuitenkin sen verran intiimialue, että haluaa sen näyttävän edes suht. koht. hyvältä.
 
rääks
Jotenkin tuntu,että näistä asioista ei saa edes puhua. Kun olen yrittänyt puhua synnytyksen traumoista joillekin niin tuntuu kuin olisi seinä vastassa ja annetaan ymmärtää, että puhuminen olisi jotain kehuskelua siitä kuinka vaikea synnytys oli ja liioittelua. Mielestäni ei ole liioittelua jos alapää on sen näkönen etten varmaan ikinä voi antaa mieheni sitä katsoa kuten ennen. Vauva on kyllä rakas enkä sitä pois antaisi, mutta naiseuteni kyllä on kärsinyt tässä kolauksen.
 
Minulla vähön sama juttu.. Synnytyksestä on jo 6kk ja alapää on todella hirveän näköinen.. Minulla leikattiin väliliha niin paljon kuin pystyi ja silti repesin niin ulkoisesti ja myös emättimen sisälle tuli 15 tikkiä.. Ja näky on myös sen näköinen.. aukko on kyllä jo pienentynyt, mutta arvet ovat kauhean näköiset kun niitä on niin paljon.. Ei vaan yhtä pientä viivaa vaan 4.. Ja sisältä emätin on kuin räjähtänyt.. Joitain nahka "lirpakkeita" roikkuu niin, että tulee aukosta ulos.. Myös muut "vehkeet" ovat niinkuin koko ajan turvoksissa ja isontuneet.. Eli ei varmaan parane ikinä.. tälläiseksi jää.. Saakohan sitä enään millään edes korjattua?? Haluaisin ainakin ne "lirpakkeet" sinne sisälle takaisin ja muutenkin sieltä tuppaa tulemaan jotain tavaraa pihalle!!! Oikein itkutkin on itketty tämän takia.. On ollut kyllä järkytys.. Mies kans sanoo, että ei muka huomaa mitään eroa.. Mutta ero on todella suuri... MIkä avuksi???? Maksaakohan paljon semmoinen korjaus leikkaus??
 
apua
mitä haittaa voi olla, kun en ole yhtään treenannut niitä lihaksia?? puristus voimaa oon välillä kokeillut ja se on tosi hyvä.. Jotenkin se jumppa vaan heti jäi.. nyt pelottaa jos siitä tulee jotain kun oon ollut niin laiska????
 
Älkää menettäkö vielä toivoanne. Minulla toinen synnytys korjasi ensimmäisestä synnytyksestä jääneen väljyyden. Emättimen aukko näyttää toki erilaiselta kuin ennen synnytyksiä, mutta muuten korjaantui tiukemmaksi ja tunto parani vaginassa.

Ensimmäisessä leikattiin väliliha. Toinen kilon painavampi vauveli syntyi ilman repeämiä tai leikkausta ja siis korjasi pakkojani. Rohkeasti synnyttämään uudelleen, jos haluatte lisää lapsia. Jos synnytyksistä ei ole apua, niin sitten lääkärin pakeille.
 
Niin olihan se aika hurjan näköinen heti synnytyksen jälkeen. Kaipa se on ajan mittaan taas palautunut ja ainakin toimii ihan kuten ennenkin. En nyht sano, että pitäisin turhamaisena olla huolestunut alapäänsä ulkonäöstä, mutta kyllä meillä ainakin avioliiton onni ja onni elämässä muutenkin on kiinni ihan muista asioista. Henk. koht. en uhraisi ajatustakaan millekään korjausleikkauksille (paitsi jos olisi tullut jotain toiminnallisia ongelmia). Mutta jos joku pitää sitä tarpeellisena, niin hienoa, että mahdollisuuksia nykyään on. Ja tuleehan naisille hirveän erilaisia vaurioita synnytyksissä, jotkut niistä varmaan ovat häiritsevämpiä.
 
niinpä niin
Kyllä onnelliseen avioliittoon kuuluu myös seksielämä ja se EI onnistu, jos vehkeet ei ole kunnossa: jos miehellä on potenssiongelma, jos mies kokee että pen.is on liian pieni tms. niin kummasti on apua sieltä sun täältä ja kunnalliseltakin puolelta, onhan miehelle seksuaalisuus ihan tärkeä osa elämää, miehisyyttä, parisuhdetta.

Naisen vehkeestä etenkään synnytyksen jälkeen ei niin väliä. Jumpataan vaan, ja seksin aikana pinnistetään ja tikistetään värkkiä tiukeammaksi. Ja lapista ja perheestä se suurin onni naiselle löytyy, mitä sitä toisarvoisiin asioihin kuten seksielämään :headwall:

Minua hiukan siis tympii tämä asenne mikä ikävä kyllä on "synnytysalan" ihmisillä, niillä joiden pitäisi huolehtia että nainen jää naiseksi myös synnytystapahtuman jälkeen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2007 klo 21:51 niinpä niin kirjoitti:
Kyllä onnelliseen avioliittoon kuuluu myös seksielämä ja se EI onnistu, jos vehkeet ei ole kunnossa: jos miehellä on potenssiongelma, jos mies kokee että pen.is on liian pieni tms. niin kummasti on apua sieltä sun täältä ja kunnalliseltakin puolelta, onhan miehelle seksuaalisuus ihan tärkeä osa elämää, miehisyyttä, parisuhdetta.

Naisen vehkeestä etenkään synnytyksen jälkeen ei niin väliä. Jumpataan vaan, ja seksin aikana pinnistetään ja tikistetään värkkiä tiukeammaksi. Ja lapista ja perheestä se suurin onni naiselle löytyy, mitä sitä toisarvoisiin asioihin kuten seksielämään :headwall:

Minua hiukan siis tympii tämä asenne mikä ikävä kyllä on "synnytysalan" ihmisillä, niillä joiden pitäisi huolehtia että nainen jää naiseksi myös synnytystapahtuman jälkeen.
Enpä voisi olla enemmän samaa mieltä kanssasi! :hug:
 
Toi aloitusteksti oli ihan kun mun suusta myös suoraan.
Eli imukuppi ja repeämät ja välilihan leikkaus.
Ja ensimmäisen kerran kurkistaessa näky hirveä, siis ihan samanlainen kuin kuvailit.

Nyt synnytyksestä reilut kaks kuukautta ja olen palautunut. Eli mulla ainakin parani kun teki lantionpohjalihaksia. Ja tietysti se riippuu myös ihmisestä ja niistä repeämistä yms. Mutta älä vielä masennu ;)
 
kaupunkilaisfriidu
Voi Niina kun sain ihan ääneen nauraa kirjoitustasi, ei pahalla!
Tuommosia minäkin joskus mietin!
Nyt lapsia tehty vuosien saatossa jo viisi ja "värkki" toimii ihan hyvin,
enpä häntä juuri peilaile!
Kyllä se siitä ja ONNEA TEILLE tuoreet äidit vauvojenne kanssa! :flower: :heart:
 

Yhteistyössä