Synnytykseen kuollut nainen? Mikähän meni vikaan?

• Viestiketjun aloittaja Kaisa
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Kaisa
Kuulin, että vastikään joku nainen oli kuollut synnytykseen. Onko lehdissä ollut enempi tietoa siitä, mikä oli mennyt vikaan.

Itsellä kolmas synnytys edessä neljän viikon sisällä, joten aihe kiinnostaa - joskin myös pelottaa.

ei siinä sen enempiä kerrottu ku että komplikaatioita oli äkisti tullu. ihan terveenä nainen oli mennyt sinne ja ei kuulema ois voitu estää vaiks ois ollu yliopistollisessa. iltalehdessä ainaski oli juttua

Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
Kuulin, että vastikään joku nainen oli kuollut synnytykseen. Onko lehdissä ollut enempi tietoa siitä, mikä oli mennyt vikaan.

Itsellä kolmas synnytys edessä neljän viikon sisällä, joten aihe kiinnostaa - joskin myös pelottaa.
3 synnytystä 4 viikon sisällä? Ootpa melkoinen luonnonoikku! :kieh:

jeessh, eipä tuosta ole muuta tietoa ollut, kuin että kuoli suunnitellussa sektiossa. Mun arvaus on puudutusaineallergia->anafylaksia, mutta voi syynä olla ihan mikä muu vaan.

Kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja aslö:
Todennäköisemmin jäät auton alle, että turha täällä on mitään paniikkia asiasta lietsoa. Hyvin se menee :)
Kiitos vaan todennäköisyystilastoista. Kysyin kyllä jotain ihan muuta.

Mitä paniikin lietsomista siinä on, jos asia kiinnostaa? Synnytykseen kuoleminen on nykyään tosi harvinaista, mietin vaan mikä siihen on mahtanut johtaa.

sillon kun menin ekaan kunnon ultraan kättärille niin tuli tosi paha mieli ja teki mieli kääntyä takasin kun siinä pihalla oli varmaan kättärin kaikki kätilöt ja lääkärit leikkaus asuineen nostamassa lippua salkoon,ja yksi siviiliasuinen mies joka ei pysny nahoissaan :snotty: :/ :'(

vieras
Nuori äiti kuoli keisarinleikkauksessa pietarsaaren sairaalassa perjantaina. Äitejä kuolee keisarinleikkaukseen tai ylipäätänsä synnytykseen suomessa hyvin harvoin. Tapauksesta kertoneen ilta-sanomien mukaan synnytyksen yhteydessä tuli äkillinen komplikaatio. Synnyttäjä ei ollut missään riskiryhmässä, eikä ongelmia ollut odotettavissa. Sairaalan johtava lääkäri Kimmo Kuisma vahvistaa, että kyseessä oli suunniteltu "listaleikkaus". -Lähtötilanne ei ollut millään muotoa dramaattinen. vauva ehti syntyä ennen traagista käännettä, ja hän voi hyvin, kuisma jatkaa. Kuolemantapauksia sattuu keskimäärin joka toinen vuosi. Tavallisimpia äitien synnytyskuolemaan johtaneita syitä ovat olleet synnytyksen jälkeinen verenvuoto ja anestesiaan liittyneet komplikaatiot.

Kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä synnytykseen=):
Hyvin se synnytys menee,menet vaan rauhallisin mielin=) Itselläkin 5 synnytystä takana ja edelleen hengissä=)
No voi hemmetti. En mä mitään tsemppiä kaipaa. Onko täällä palstalla kaikki jotain synnytyspaniikkisia, kun nyt niin toivotellaan hyvin menevää synnytystä mulle.

Kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nuori äiti kuoli keisarinleikkauksessa pietarsaaren sairaalassa perjantaina. Äitejä kuolee keisarinleikkaukseen tai ylipäätänsä synnytykseen suomessa hyvin harvoin. Tapauksesta kertoneen ilta-sanomien mukaan synnytyksen yhteydessä tuli äkillinen komplikaatio. Synnyttäjä ei ollut missään riskiryhmässä, eikä ongelmia ollut odotettavissa. Sairaalan johtava lääkäri Kimmo Kuisma vahvistaa, että kyseessä oli suunniteltu "listaleikkaus". -Lähtötilanne ei ollut millään muotoa dramaattinen. vauva ehti syntyä ennen traagista käännettä, ja hän voi hyvin, kuisma jatkaa. Kuolemantapauksia sattuu keskimäärin joka toinen vuosi. Tavallisimpia äitien synnytyskuolemaan johtaneita syitä ovat olleet synnytyksen jälkeinen verenvuoto ja anestesiaan liittyneet komplikaatiot.
KIIIIIIIITOS. Vihdoinkin joku vastaa kysymykseen.

asdf
Itse en veikkaa anafylaksiaa. Se on toki hengenvaarallinen tila ja näin sekä ehkä vaikea todeta sektiotilanteessa. Mutta jos on todettu, voidaan hoitaa adrenaliinilla yleensä hyvin.
Tietysti on myös mahdollista, että komplikaatiot liittyvät erilaisiin lääkeaineiden kombinaatioihin, jotka aiheuttavat keskenään heng.vaarallisen haittavaikutuksen.

Kys. uutisessa kävi ilmi, että pelastamista oltiin yritetty ilmeisesti "kauan". Kenties syynä sitten verenvuoto ja ehkä on yritetty aluksi säilyttää kohtu mutta päädytty sen poistamiseen mutta siltikään ei ole saatu vuotoa lakkaamaan tms.

No turha tässä arvuutella mikä komplikaatio oli kyseessä. Voihan se liittyy johonkin muuhunkin elimeen kuin kohtuun periaatteessa tms.

JOOO
Hyvin se synnytys menee,menet vaan rauhallisin mielin=) Itselläkin 5 synnytystä takana ja edelleen hengissä=)
No voi hemmetti. En mä mitään tsemppiä kaipaa. Onko täällä palstalla kaikki jotain synnytyspaniikkisia, kun nyt niin toivotellaan hyvin menevää synnytystä mulle.
Kuule, parempi jos sulle ei vaikka kukaan vastais mitään.
ÄLÄ OLE NOIN KIREE

Sen kuvan sinun kirjoituksestasi saa, että olisit huolissasi tulevasta synnytyksestäsi. =) Ei ihmiset varmaankaan pahalla sinulle tsemppiä toivottele? =)

vieras
KIIIIIIIITOS. Vihdoinkin joku vastaa kysymykseen.[/quote]

Ole hyvä, toivotan onnea synnytykseen ja jaksamisia loppu aikaan. Toivon kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi. Kuten luit tuo on "erittäin harvinaista". Eihän kukaan uskaltaisi mennä synnyttämään jos jokainen saisi pelätä kuolevansa. :) Suomessa on todella ihanaa ja ammattitaitoista väkeä, verrattuna moneen muuhun maahan.:)

ymmällään
kylläpä oot herkkänä!! Kyllä mua saa vain tsempata tulevaan ilman että siitä hermostuisin!!

Kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Sen kuvan sinun kirjoituksestasi saa, että olisit huolissasi tulevasta synnytyksestäsi. =) Ei ihmiset varmaankaan pahalla sinulle tsemppiä toivottele? =)
No ei pahalla varmaan. Mutta kun omaa aikaa on vähän ja pian on lähdettävä tekemään kotihommia, sitä toivoisi pääsevänsä kirjoittelemaan asiaa tuntevien kanssa.

kaisa
Kiitokset kaikille vastanneille. Myös tsempin toivottajille, vaikka ennätinkin toivottelusta jo ärtyä...

Nyt jatkan iltapuhteita. Kivaa kirjoitteluiltaa kaikille!

Ihmetellen
Tuo sun kommentti: Aihe kiinnostaa - JOSKIN MYÖS PELOTTAA, sai varmaan ihmiset tsemppaamaan sua tulevan synnytyksen suhteen. Outoa, ettei saa kommentoida aiheeseen ihan vapaasti ja ystävällisessä hengessä. :O Jos ei halua muuta kuin vastauksen kysymykseen, kannattaa varmaan tulevaisuudessa ihan vaan kysyä asiaa ilman sen kummempia muita kommentteja.

kamalaa
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
sillon kun menin ekaan kunnon ultraan kättärille niin tuli tosi paha mieli ja teki mieli kääntyä takasin kun siinä pihalla oli varmaan kättärin kaikki kätilöt ja lääkärit leikkaus asuineen nostamassa lippua salkoon,ja yksi siviiliasuinen mies joka ei pysny nahoissaan :snotty: :/ :'(

Tästä tuli hirveän paha olo...:( nostaisko ne lipun vain aikuiselle?vai voiko olla vauvakin?:(

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä