Synnyttäjän koko + episiotomia?

Ensimmäistäni synnyttämään menossa, rv 39, ja melko pienikokoisena ja sirona (164 cm pitkä ja painoa ennen raskautta oli rapiat 50 kg) minua kiinnostaa, onko synnyttäjän koolla vaikutusta siihen, tarvitseeko tehdä epparia, tai tuleeko repeämiä? Itseä synnytyksessä arveluttaa nimenomaan nuo asiat, välilihan leikkaus tai ikävät repeämät. Olisi kiva kuulla jo synnyttäneiden kokemuksia aiheesta.
 
Eipä taida olla synnyttäjän koolla merkitystä ko. asioihin. Varmaankin on enemmän kiinni siitä miten nopeasti synnytys etenee, miten suuri vauva on suhteessa äitiin, kudosten venymiskyvystä jne. Itse olen melko suurikokoinen (174cm) ja lapsi oli syntyessään kolmikiloinen, tehtiin eppari ja sen lisäksi tuli toiseen asteen repeämät..että näin
 
Ite oon 170cm ja ennen esikoista painoin 54kg, et aikas hoikka oon aina ollut. En revenny yhtään eikä jouduttu leikkaamaan joten et kyl usko et koolla on siinä mielessä merkitystä vaan ennemminkin kuinka paikat antaa periks tms. ja sitähän ei voi varmaan tietää etukäteen. ite olin siis 21 kun sain esikoisen.
 
No iiihan pikkusen saattaa vaikuttaa joillain sillä jos laitetaan vierekkäin seisomaan nainen joka on 150cm ja toinen 200cm pitkä, niin pakkohan on sillä pidemmällä olla suhteessa samankokonen(eli isompi) "värkkikin" niinkuin esim kädet ja kaikki isompaa. Mutta sittempä myös usein pienet saa pieniä ja isot isoja vauvoja, mitä oon kuullut (ei aina toki) mutta jos molemmat pitkiä niin lapsi on yleensä iso. Ja sen mukaan se repii tai tarvitaan epparia kuinka iso se on.
Siinä on niin monta tekijää, lapsen koko, synnytyksen kulku, pään koko jne...
Että eipä kai se niin taattua oo et lyhyellä aina leikataan tai repeis.
Mä 172cm ja poika iso (4430g ja pää 38.5cm) ja koska poika ja sen pää iso ja käytettiin episiotomiaa niin jouduttiin leikkaan iso eppari JA lisäksi repesin emättimestä ja kohdunkaulalta.
Että parempi kai sanoa että koskaan ei tiiä mitä saa, kannattaa mennä aina synnyttään reippaalla mielellä sillä voihan olla et kaikki menee mainiosti :wave: ennalta ressaaminen ei auta. :hug:
 
toista odottava
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2007 klo 00:16 niin kirjoitti:
mä olen kans todella hoikka, ennen raskautta 168cm ja 46kg. Ei tehty epparia enkä revennyt, tikin tikkiä ei tullut. Lapsi painoi syntyessään 3600g.
Olen tismalleen samaa kokoa kuin yllä oleva kirjoittaja, mutta ekassa synnytyksessäni repesin + tehtiin eppari. Vauva vain oli aavistuksen pienempi. Olenkin tuolla hiljattain kysellyt epparijuttuja. Toista pienokaistani odotan. Onnea sinulle synnytykseen!
 

Yhteistyössä