Syksyn Satoa gallup =) !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mama"

Vieras
Eli mitäs syksyn satoa keräilette, mitä ostatte torilta, mitä itse kasvatatte ja mitä sitten teette niistä?

Torilta en hae kuin mansikat joista tein mehua, hilloa ja lisäksi palastelin ja laitoin pakkaseen, saa sitten ottaa aina lettujen, jäätelön ja kakun kanssa.

Metsästä haetaan sieniä ja mustikoita ja vähän puolukkaa koska tuntuisi menevän huonoiten kaupaksi. Mustikoita syömme viikottain joten sitä tarvitsee sitten enemmän.

Omassa pihassa on 3 omenapuuta, 6 musaviinimarjapensasta ja 4 punaista, 3 karviaispensasta, ja 2 isoa aronia pensasta ja vielä 5 noin 3 metriä pitkää riviä pensasvadelmaa ja juuri istutettuna syömäpensaaksi mustikkapensaita pari ( ne ei tosin vielä tänä vuonna satoa tuota)

Pellossa tänä vuonna vain perunaa, porkkanaa ja hernettä.

Marjoista ja omenoista teemme vuoden mehut, erilaisia yhdistelmiä, sekä soseita hilloja ja loppuja kuivataan. Linnut saava myös osansa.

Perunat riittää noin talveksi ja porkkanat myös. Hernettä pakastetaan hyvin vähän.
Iso osa sadosta menee lasten suihin =D , on se ihanaa tämä syksy, eivät pyydä karkkia ollenkaan koska rakastavat niin pihan ja metsän antimia.

Tänä syksynä meinaa vaan ottaa koville ku raskaana 7 kuulla =D , mutta kun tietää kuinka ihana on kaivella ruokaa aina omasta pakkasesta itse tehtyä jne niin sitä jaksaa. Ja syksyn satoon kuuluu tietenkin myös riistaliha, mutta metsästys alkaa vasta ensi viikolla

mansikat omasta maasta. niistä hilloa ja pakastan sellaisenaan. puutarhavadelmat sellaisenaan pakkaseen. metsävadelmista hilloa, mehua ja sellaisenaan. herukat mehuksi ja jonkinverran pakastan kokonaisena. mustikoita on jo parikymmentälitraa ja vielä vähän pitäisi pomia. lakkoja on usempi litra (ei punnittu ) karviaisista mehua ja hilloa. omenat soseena ja paloina pakkaseen. puolukat tietysti haetaan metsästä ja sienet. omassa maassa kasvaa talven sipulit, perunat, porkkanat ja punajuuret. herneet syödään suoraan pellosta. keväällä tein raparperista hilloa jemmaan. yrteistä persilja, tilli, ruohosipuli pakastetaan. kuivataan lipstikka ja basilika sekä timjami

Olen kerännyt itse mustikoita, vadelmia ja kantarelleja. Kaikista tuli ihan mieletön sato, olen oikein tyytyväinen.

Kaupasta olen ostanut mansikoita, niitä ei tänä vuonna tullut itse lähdettyä poimimaan.

Mustikat poimitaan itse, samoin osa vadelmista. Loput tulee luomumarjatilalta. Mansikat käytiin poimimassa itse luomutilalta. Mustat ja punaiset viinimarjat poimitaan itse, samoin puolukat. Sienet myös. Omenoista en vielä tiedä, käydäänkö jossain tilalla poimimassa vai saadaanko jostain. Perunat, sipulit ja valkosiput tulee omasta maasta.

puolukat ja mustikat menee yleensä sellaisenaan pakkaseen, vatut myös. Mansikoista hilloa ja sellaisenaan, viinimarjoista osa pakkaseen sellaisenaan ja osasta mehuja. Sienet kuivataan. Karviaisia ja tyrniä kun vielä sais :)

Meillä kuuluu marjoja paljon vuoden aikana, varmaan loppuu taas kesken.

Meillä käytetään myös jotain marjaa lähes päivittäin, mutta viime vuoden sato loppui pakastimesta heinäkuussa että mielestäni ihan hyvin =D , osais taas kerätä niin että kaikki menee kaupaksi, muttei kuitenkaan ihan kesken lopu.

unohdin tyrnin. sitä saan ystävältä vaikka kuinka paljon. nam. teen siitä tyrnismoothieita talven mittaan. tulee käytettyä ne terveelliset siement. ja riistaa on taas pitkin syksyä tulossa pakkasen täyteeksi...joka tosin pullistelee jo nyt :( tai kaksi pakastinta

Hilloja 10 litraa itse poimittu, mansikoita 50 litraa (puolet itse poimittu luomutilalta, puolet torilta), mustikoita vasta 15 litraa itse poimittu, lisää toivottavasti saadaan. Raparperia pari pussia paloina omasta pihasta. Vattuja toivottavasti saadaan itse myös poimittua. Hirven ja poron lihaa tulee enemmän kuin pakastimiin mahtuisi. Puolukoita pitäisi myös saada vähintään puoli sankoa.

Meillä riistaa syödään paljon, nyt se on ihan lopussa toki jo. Moni riista syödään aikalailla heti kun se on saatukin. Hirveä toki menee pakkaseen eri muodoissa, mutta muuta pakkasessa ei yleensä kauheasti ole riistapuolta, muutama lintu sinne saattaa eksyä, mutta ei yleensä säilytellä muita kuin hirveä pakastimessa kuukautta enempää.

Yhteistyössä