Syksyn 2009 IVF/ICSI/PAS-hoitolaisia pinoon :)

Hei! Mahtuisiko vielä mukaan? Meillä oli tänään suunnittelukäynti ja IVF sen mukaan syyskuussa. Lapsettomuutta takana 3 vuotta, 4 clomikiertoa, 1 inssi ja 2 yritystä, jotka viikonloppu sotki. Julkisella puolella ollaan hoidossa ja lapsettomuuden syy selittämätön. Minulla kylläkin on endometrioosi. Nyt sitten vain odottelua, e-pillereitä syön niin, että menkat alkaa elokuussa ja sitten ilmoittaudun hoitoon. Toivottavasti saadaan monta plussaa syksylle!!
 
Mukaan ilmottaudun minäkin! Meillä oli suunnittelukäynti jo viime kuussa ja tänään korkkasin e-pillerit viiden vuoden tauon jälkeen. Nyt pitäisi menkkojen alkaa heti kun TAYS palailee kesätauolta. Elokuussa tehdään lyhyen kaavan kautta ICSI.

Meillä lapsettomuus todettiin -05 ja syynä on miehen simpat. Edellisestä hoidosta meillä on ICSI-poika 02/08 ja nyt keväällä käytettiin pakkasessa ollet alkiot PASseissa. Aiemmin tehty ICSI pitkän kaavan kautta pienillä ongelmilla ja nyt siis vaihdettiin systeemiä.

Tsemppiä kaikille syksyn koitoksiin!!
 
heips, vieläkö mukaan mahtuu?

ensin pitää kysyä oletko dream kirjoitellut myös tuolla Helistimessä, vuoden 2009 IVF hoitolaisten pinossa?

Meillä on edessä syyskuun ekalla viikolla (vk 36 ilmeisesti) ekan IVFn 3.PAS, lääkkeellinen. Pakkasessa vielä 9 toivonkipinää, jotka pakastaessa oli parasta luokkaa, mutta sehän ei paljon todista. Takana lapsettomuutta, toivetta 1/2006 lähtien. Tehty ovulaatioinduktiota huonola tuloksella ja siirryttiin sitten suoraan IVF/ICSI linjalle. Se oli hyvä, kun aikaa menee vuosia muutenkin. Ei tarvii enää tuhlata semoseen hoitoon joka ei toimi. Meillä yhteiseloa takana kohta 7 vuotta, oon 24 v ja mies 29v. Miehellä ei mitään vikaa ole, mutta mulla on PCO, johon käytän metformiinia 500mg 1+1 ja kierto siis puuttuu kokonaan. Yhtään omaa ovista ei ole löydetty kertaakaan koko rumban aikana. Toiveita luomuraskaudesta ei siis ole.

Ainut alkanut raskaus on kohdun ulkoinen 6/09. Se olikin erikoinen tapaus, kun tehtiin PAS 5.5. ja vuoto alkoi, ja jatkui lähes kolme viikkoa. Veritestiä ei otettu, ja kotitestejä tein vielä kesäkuun puolellakin kun oli ihme kipuiluja (jotka johtuivat 5 cm kokoisesta verikystasta vasemmassa munasarjassa). Kertaakaan kotitestit ei värähtäneetkään. Juhannusaattona alkoi sitten helvetilliset kivut, luulin että kuolen. Päivystyksen kautta naistentaudeille ja suunnilleen suoraan laparoskopiaan. Silloin testiin virtsasta r-testi ja hailakkaa viivaa näytti. Epäiltiin munasarjan kiertymää/kuoliota ja kohdun ulkoista tai jopa kohdun sisäistä raskautta. Onneksi oli taitava lääkäri, ja sain pitää munasarjan ja toren itselläni, vaikka lähellä kuulemma oli niiden poistaminen. Nyt siis munatorvenkin pitäsi olla auki ja tallessa. Koko kevät lähes kuukauden sairaslomineen ja monine pettymyksineen kilpistyi nyt vielä tähän kohdun ulkoiseen :( Sain hyperin IVF jälkeen, 4 vrk tipassa saikulla ja lähes kuukausi piti olla pois töistä. Mielen kanssa käyn nyt kovaa taistelua. Hienoa että raskaus alkoi, se voinee alkaa uudelleenkin, mutta suru on myös valtava. Onnistuminen oli niin lähellä..Tauot vaan rasittaa enemmän, en koe niitä mitenkään helpottaviksi, lähinnä päin vastoin. Hoitoja meillä jatketaan varmasti, jatkettaisiin vaikka heti jos se olisi mahdollista.

Pohjois-Karjalan suunnalta kirjoittelen ja kovasti kaipaan vertaistukea, sitä haenkin joka paikasta mistä vaan keksin. YV:tä saa laittaa, jos innokkaita löytyy. Ai niin julkisella ollaan hoidossa, johon voikin olla erittäin tyytyväinen. Siellä homma toimii todella. Toimisi vaan omassa kropassakin..
 
Tytti js Elenia, ja tietysti muutkin,
oon ihan samaa itsekin miettinyt että enpä ole koskaan näin syksyä odottanut. Olen kevät ja kesäihminen ollut aiemmin henkeen ja vereen, mutta valitettavasti tänä vuonna nekään eivät ole tuntuneet miltään :( Odotan vaan kun päästäisiin jatkamaan, tällä hetkellä en osaa edes murehtia valmiiksi tulevia pettymyksiä, vaan toivon vain että asiat etenisivät. Saisi edes MAHDOLLISUUDEN.

Minua harmittaa paljon, kun täällä pohjois-karjalassa ei ole vertaistukiryhmää tms. Koitankin kovasti täältä netistä etsiä uusia ystäviä. Tuntuu että suurinosa kavereista on hävinnyt jonnekin, tai eivät pidä yhteyttä kuin harvoin, kai mä olen niin raskasta seuraa sellaiselle joka ei näitä vaikeimpia hetkiä voi ymmärtää. Mutta eihän tätä oikeasti voikaan ymmärtää sellainen joka ei sitä itse käy läpi.
 
aurin-ko Juu olen kirjotellut myös siellä =) Sulla ollu rankat kokemukset!! :eek:
Toivotaan että syksy toisi valoa hoitojen osalta. :hug:

Minua meinaa jo valmiiksi ahdistaa se pimeä, synkkä syksy....Meillä jatkuu hoidot ens kuussa ja oon koittanu olla ajattelematta koko asiaa, kun viime punktiosta jäi kamalat kokemukset niin nyt pelottaa!!Mut selvittävä on!...
 
Tervetuloa uusille, lisäsin teidät listaan. :wave:

dream: Toitotaan, että punktio olisi tällä kertaa mukavampi kokemus. :hug:

Kohta täälläkin rupeaa vipinää olemaan, kun elokuu lähestyy aika haipakkaa tahtia, mikä on ainakin minusta ihanaa! En jaksais enää oottaa.
 
Heippa vaan kaikille uusille ja vanhoille.

Minä täällä kesälaitumella olen ja yritän epätoivoisesti etäännyttään nyt tän vauvaprojektin vähänksi aikaa. Aika hyvin olen kyllä sen välillä unohtanutkin =) Ainakin kun oltiin ulkomailla lomailemassa.
Vyöhyketerapiassa olen käynyt nyt kolme kertaa ja sitä ajattelin jatkaa vielä, tosi rentouttava ainakin jos ei siittä muuta hyötyä sit oliskaan. ja vitamiineja olen popsinut ahkerasti syksyä ajatellen + tulevaa.
Nyt menossa ööö kp 10 ja seuraavasta menkoista aloitetan hoidot. Pitkällä kaavalla mennään niin punktio on varmaan syyskuun alussa ku sumuttelu alkaa elokuussa.

Kuinka kaun muuten sumuttelu kestää, aloitus tais olla kp 21? Miten kauan sit piikitellään? Kertokaa kokemuksia. mulla tehty kaks edellistä ivf lyhyellä kaavalla.

tulekaahan kertoilemaan kesäkuulumisia. Kohta täälläkin alkaa tapahtumaan =)
 
Sannuli: Mulla oli edellinen pitkällä kaavalla ja silloin sumuttelu alkoi tosiaan kp21 (synarela 2xpäivässä), kolmen viikon päästä oli ultra ja sitten aloitettiin pistokset (synarela jatkui 1xpäivässä). Kun oli 6 päivää pistelty oli kontrolliultra ja sitten jatkoin pistoksia vielä 10 päivää kunnes laitoin pregnylin ja kahden päivän päästä siitä oli punktio. Mulla jatkui nuo pistokset normaalia pidempään kun oli vähän ongelmia vasteessa eli en tiedä tarkaan kuinka monta päivää yleensä pistellään. Sumuttelun alkamisesta meni 5 ja puoli viikkoa punktioon.
 
Krokodiili
Sannuli-81. Sumuttelu jatkuu irrotuspiikin päivään asti. Piikitystä on n. 10 päivää. Itselläni oli kylläkin vain 6 päivää, joten kovin on yksilöllistä! Onnea hoitoon!!
 
Moikka!

Täällähän on jo iso pino syksyn hoitolaisia! :) Miten ei tämä pino ole osunut aiemmin silmiini juuri tätä etsiessäni. ;)

Itselläni on takana jo yksi muutaman vuoden rupeama hoitoja. Ne alkoivat syksyllä 2005 viidellä inssillä ja niiden jälkeen siirryttiin järeämpiin toimiin. Yhden keskenmenon, yhden kemiallisen raskauden, noiden viiden inssin ja kahden ICSI:n sekä yhden pas:n jälkeen meillä on kohta 2 vuotta täyttävä tytär. Nyt syksyllä palataan hoitojen pariin ja toivotaan josko onni meitä kohtaisi toistamiseen. Elokuussa on suunnittelykäynti ja syyskuun puoliväliin ajoittuu ICSI- tai IVF-hoito.

En ole vielä ennättänyt kunnolla lukea koko ketjua, mutta kysynpä kuitenkin onko täällä joku muu samassa tilanteessa eli koittamassa toista lasta?

Sininata
 
Sininata:

Meillä haaveissa toinen lapsi, eka on 2,5 vuotias ivf-poika. Elokuussa (toivottavasti) olisi sitten PAS, meillä vain yksi ainokainen alkio pakkasessa.. Toivon että se riittää ja raskaus alkaa ja kestää loppuun saakka ;)
 
Sininata, meillä esikoinen on luomupoika ja täyttää joulukuussa jo 8-v. Yritystä on siis ollut, mutta kakkosta ei ole siunaantunut. Nyt on viimeinen yritys alkamassa 28.7. Synarelalla ja siitä sitten ettiäppäin. :)

Tsemppiä ja voimia hoitoihin. d:)b
 
Kiva kuunnella noita sikainfluenssauutisia! Helkkari, jos toi tauti tulee ja sekoittaa hoitokuvioita |O Tässä ei enää olisi aikaa tuhlattavaksi turhiin influenssoihin. Toivotaan, että säästytään tuolta pöpöltä. Vitamiineja huuleen joka naiselle ja pidetään muutenkin itsestämme huolta. :xmas:
 
Nipsu ja Janski

Jännittävää nähdä miten tällä toisella yrittämällä näihin hoitoihin oikein suhtautuu. Jotenkin toivoisin, että hätä jollain tapaa helpottaisi ja pettymyksiin osaisi suhtautua toisin kuin viime kerralla.
 
Heippa!
Tervetuloa kaikille uusille yrittäjille! :)
Juu - ehkä tää toinen kierros hoidoissa on vähän "rennompi".. tai sit ei. vaikee sanoa. Se edellinen hoitoputki jäi sitten kuitenkin niin lyhyeksi(alle vuosi), ettei siinä ehtinyt ajatella kuin eteen päin menoa. Yritystä meillä oli kuitenkin 3 vuotta ennen hoitotärppiä, joten kyllä siihen pettymyksiä sisältyi aikasta paljon.

Itsellä alkoi nyt vika luomukierto. Seuraavista menkoista sitten Zumet, elokuun alkupuolella. Ja siirto sitten siitä reilun parin viikon päästä, toivottavasti.
 
Tirlittan1968
Meillä aikaistui tämä toinen IVF hoito, ja pääsenkin aloittamaan sumuttelut jo huomenna ;) Tänään oli ns. jälkitarkastus ja sovimme että aloitamme heti kun mun munasarjatkin on toipuneet kesäkuisesta yrityksestä jo täysin.
Rennompi olo hoidon suhteen kuin ensi yrittämällä. Olemme siis VL:ssa hoidossa ja pitkällä kaavalla mennään ja punktio viikolla 33 olen myös nyt tuolla kesä pinossa kun en tiedä mihinkä kuuluisin vai olisinko molemmissa.
 
Taidan liittyä mukaan, jos huolitaan..
Meillä syksyllä edessä toisen ivf:n 1.pas. Eka ivf tehtiin 2007 alkupuolella ja huonoista lähtökohdista huolimatta meille syntyi poika 10/07. Lääkäri oli vähän ihmeissään että raskaus alkoi, koska hoidosta ei saatu kuin 2 huonolaatuista alkiota jotka molemmat siirrettiin. Tämän vuoden toukokuussa tehtiin 2. ivf saaliina oli 1 top-luokkainen alkio joka siirrettiin ja 5 hyvälaatuista meni pakkaseen. Tuoresiirrosta tuli nega, eikä lääkkeellistä pas:ia ehditty tekemään ennen klinikan kesätaukoa. Ensi maanantaina aloitan terolutit että menkat alkaisi sopivasti klinikan avauksen aikoihin. Teroja olen syönytkin jo useamman kuukauden, muuten kierto on tuhottoman pitkä ja vuoto runsasta ja pitkäkestoista (taustalla pco) Reseptit on valmiina muihinkin lääkkeisiin. Lääkäri sanoi että jos kaikki menee niinkuin hän ajattelee, niin siirto olisi viikolla34. Harvemmin ne asiat kuitenkaan niin menee... Niin ja hoidossa olemme Tampereen väestöliitossa. Toistaiseksi tämä toinen kierros on tuntunut henkisesti helpommalta kuin esikoista yrittäessä. Silloin yritystä kesti 3 vuotta, ennen ivf:ää kokeiltiin clomeja useampi kk ja 3xinssi. Olimme julkisella puolella ivf-jonossa, kun mentiin väestöliittoon, enää ei pää kestäny puolen vuoden odotusaikaa. Varmasti tämäkin yritys vielä raskaaksi muuttuu, jos kauan joudutaan tahkoamaan. Nyt olen vain onnellinen että alkioita on pakkasessa, ettei ihan heti tarvi kärsiä punktiota uudestaan.
Koitan lukea koko ketjun paremmalla ajalla, nyt ehdin vain lukea sieltä täältä..

-minttu
 
Hei,

Minäkin tulisin mielelläni mukaan, jos huolitte? Eli lyhyesti omasta taustastani: Minä s.79 ja mies s.78, yhdessä oltu yli 9v ja vauvaa yritetty 8/2007 lähtien. Hoidot aloitettu yksityisellä puolella 8/2008, ensin dg. selittämätön lapsettomuus ja 4xclomit +terolut yhdistelmä, Menopur +terot sekä 2 inssiä siten, että toinen tehtiin luonnolliseen kiertoon (2 follia kypsyi ilman lääkkeitäkin...) ja toinen Menopur+Pregnyl+Terolut yhdistelmällä.

Meillä on ollut sillai huonoa tuuria mukana, että clomeilla onnistuttiin saamaan aikaiseksi 2 kemiallista raskautta, mutta muuten ei mitään tulosta. Lisäksi olen ollut tyytymätön klinikkamme toimintaan ja epäilin, että kaikki ei olekaan ok. Klinikalla kiinnostusta ei kuitenkaan riittänyt, vaikka valitin mm. jatkuvista erilaisista lantion seudun kivuista, jotka säteili selkään ja jalkaan, kovista menkkakivuista, ovuloinnista kesken Menopur -pistosten jne. Lopulta "koko komeuden" eli pahan endon paljastikin sitten verivirtsaisuus, jolloin tähystyksessä löytyi sairaalassa kirurgian polilla rakossa oleva endo. Tätä oli siis hoidettu useilla antibiooteilla ja parhaillaan oli menossa 100 päivän antibiootit pahaan virtsatieinfektioon. Klinikkamme ei piitannut tästä endolausunnosta ja siitä, että kirurgin näkemys oli, että endoa täytyy olla vaikka missä. Tässä vaiheessa kyllästyimme ja vaihdoimme klinikkaa. No, nyt on kesäkuussa rakkoendo poistettu leikkauksella ja tänään hoitosuunnittelussa sovittiin IVF/ICSI -hoidosta pitkällä kaavalla. Nyt odottelen menkkoja, joiden pitäisi tulla tämän viikon lopulla ja sumuttelut aloittaisin sitten näillä näkymin viikolla 32...Meillä klinikalla siis se käytäntö, että vaikka miehen sperma hyvää, niin tekevät ICSI -hoidon puolelle munasoluista...Lääkkeinä siis Synarela, Puregon, Pregnyl ja Lugesteron...Olisi kiva kuulla muiden "sumuttelijoiden" kokemuksia pitkästä kaavasta ja muutenkin. Y

Yritän pian lukea teidän kaikkien aiemmat jutut, jotta pääsen paremmin perille tilanteesta...
 
Tirlittan1968
Tervetuloa mukaan kaikki uudet! Kiva että meitä on näin paljon jännittämässä.
Vadelmaunelma, hyvä että olette vaihtaneet klinikkaa, toivottavasti kaikki menee nyt suunnitelmien mukaan.
Mulla on menossa nyt toisen IVF yrityksen sumutteluvaihe Synarelalla. Edellisestä ei tullut pahemmin mitään oireita mitä nyt välillä vähän kuumia aaltoja. Pistokset sitten aiheuttivat järkyttävää turvotusta ja vatsa oli valtava ja varsinkin loppuvaiheessa oli todella raskas ja "täysi" olo. Hyvin ne on kestetty kun vaivaa vaan niin lyhyen ajan.
Nyt olen sumutellut 5pv eikä oireita ole ollut. Yritän olla stressaamatta hoidosta liikaa ja samoin toivomatta liikaa ettei pety pahasti.
Meillä varmaan vaan nämä kaksi yritystä ja sitten on ns.parisuhdepalaverin aika :/
olen halunnut ottaa suhteesta hieman etäisyyttä ja miettiä omia tunteita ja ajatuksia ja myös onko suhde sellainen missä haluan olla. (Emme asu yhdessä)
Olen kumminkin hyvällä mielellä ja olemme hoidossa molemmat täysillä mukana.
 
Heippa kaikki! Lisäilin uudet tulijat listaan. Vielä taitaa porukka olla kesälomilla. Minäkään en juurikaan täällä käy kun lukemassa, elokuun lopulla palailen enemmän asiaan. Jos teillä on tarkempia tietoja hoidoista, niin voin lisäillä listaan. Esim. hoidon alkamis viikko ja pitkä/lyhyt kaava, ne nyt ainakin vois siellä varmaan olla?
 
Heippa vaan, taidan minäkin uskaltautua mukaan! Olen 31 vuotias nainen ja mieheni muutaman vuoden vanhempi ja esikoista yritellään. Yritys alkoi elokuussa 2006 ja ekan plussan sain 2008 tammikuussa. Raskaus meni kuitenkin kesken viikolla 12. Sen jälkeen ei mitään. Hakeuduimme hoitoon yksityiselle tämän vuoden alussa ja siellä minulla todettiin PCO ja miehen siittiöissä häikkää. Teimme 2 tuloksetonta inseminaatiota huhtikuussa sekä kesäkuussa.
Seuraavaksi aloitamme koeputkihoidot. Aloitan Synärelan sumutuksen ensi viikolla ja punktio on suunnitteilla viikolla 34. Jännittää!
Matka on ollut raskas ja suru kalvaa mieltä, mutta silti olen toiveikas. Koska todennäköisempää kuitenkin on saada se lapsi hoitojen avulla kuin jäädä lapsettomaksi. Lähipiirin vauvauutiset ahdistaa eikä oikein halua olla edes tekemisissä raskautuneiden ja juuri vauvan saaneiden kanssa. Poden näistä ajatuksista välillä huonoa omaatuntoa, mutta yritän olla itselleni myös armollinen kun tiedän, että nämä kuuluu asiaan. Lapsettomuudesta ei tiedä oikein kukaan. Kaksi ystävääni tiesivät alkaneesta raskaudesta, ja kun uutta ei ole alkanut, tietävät luonnollisesta jotain olevan vialla. Hoidoista en heille ole kuitenkaan mitään sanonut ja tarkoitus on, etten sanokaan.
 
Tirlittan1968
Tervetuloa mukaan wattu itse olen ollut myös tarkka kenelle lapsettomuudesta/hoidoista kerron. Mieheni ei halua että kukaan saa tietää hänen heikoista simpoistaan. En myöskään jaksaisi jatkuvia kyselyitä kuinka jaksan ja kuinka hoito etenee ja varsinkaan en halua että joutuisin kertomaan ettei hoito toiminut. Onhan nämä hoidot tosi raskaita ja tämä jatkuva odottelu käy ainakin minulle hermoille. Ensimmäisen hoidon tuoman pettymyksen kestin kun olin jo alkujaankin varma ettei se tuota tulosta.:( Olen myös itse toiveikas hoidon suhteen ja olen tyytyväinen että olemme siihen ryhtyneet!
 
Mulla kanssa syynä muille kertomattomuuteen on se, etten jaksa niitä kyselyitä enkä tsemppaamisia. Ja myöskin se, että emme halua muiden tietävän meidän "vajavaisuudestamme".
Olisi pieni korjaus tietoihini tuolla etusivulla. Hoitomuodoksi on valittu ICSI ja punktio on suunnitteilla viikolla 34.
 

Yhteistyössä