syitä,miksi joulu ei tule meille

  • Viestiketjun aloittaja joulu?
  • Ensimmäinen viesti
joulu?
5-vuotias paiskoo tavaroita. Vihainen, kun joulu ei jo tule.
10-vuotiaalla mahdottomat joululahjatoiveet,saako muiden lapset tosiaan kaiken mitä pyytävät??
Äidinkö tehtävä on yksin hakea kaikki lahjat ja miettiä vielä joulubudjetin riittävyyttä, vaikka se on olematon??
Joka ikinen jouluaatto tähän asti on otettu vastaan punaisin silmin. Itkua! Ei ilon...

Sanokaapas yksikin syy,miksi kiittämättömille p....lle tarvitsee tehdä joulua??

Niin,lahjojakin on ostettu,mutta jo palautettu kauppaan,kun ipanan mieli muuttunutkin sitten seuraavana päivänä.
 
vieras
Nykylapset on pilalle hemmoteltuja, saaneet jo pienestä pitäen kauheen määrän roinaa. Itse synnyin v. 71 ja jostain ystäväni kirjasta luin, että mun hartain toiveeni oli saada konvehti rasia!!! Olisinko kirjoittanut kirjaa alakoululaisena...7-10 vuotiaana.
 
Koita viedä lasten huomiota pois omista navoista ja keskittykää hetkeksi joulun sanomaan.
Meillä aina etsitään joka vuosi kaapeista ne lelut, kirjat ja pelit joille ei enään ole käyttöä ja lahjoitamme eteenpäin varattomien perheiden lapsille.
Kyllä lapset saavat siitä ihan mieletöntä hyvän olon tunnetta ja vaikka todella innoissaan joka vuosi lahjalistaa laativatkin niin kyllä se muiden muistaminen alkaa olla jo tärkeämpi juttu :flower:

Minusta on ihana toteuttaa lasten lahjatoiveita jouluisin ja antaa rakkaille kivoja paketteja mutta kyllä muutakin sisältöä jouluu pitää saada.

:hug:
 
Höh?Meillä ei 5kk:den ikäinen ees ymmärrä joulun päälle ja 10 vuotias poika oottaa joulunjälkeisiä alennusmyyntejä eikä oo sanallakaan maininnut edes joululahjoista mtn.Lapsraukka tietää jotta meillä ei tänä jouluna hirveästi paketteja jaella,mie oon äippälomalla ja mies työtön.Lupasinkin pojalle et ,kun saan joulun jälkeen äp-rahat niin mennään sitten katsoo "joululahjoja",kun alesta saapi halvemmalla.Toisaalta paha mieli itellä et joulu menee näin(siis lapsen puolesta),mutta törkeetä oisi valehella ja toinen oottais sit valtavaa pakettiröykkiötä ja pettyis pahasti!
 
joulu?
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Koita viedä lasten huomiota pois omista navoista ja keskittykää hetkeksi joulun sanomaan.
Meillä aina etsitään joka vuosi kaapeista ne lelut, kirjat ja pelit joille ei enään ole käyttöä ja lahjoitamme eteenpäin varattomien perheiden lapsille.
Kyllä lapset saavat siitä ihan mieletöntä hyvän olon tunnetta ja vaikka todella innoissaan joka vuosi lahjalistaa laativatkin niin kyllä se muiden muistaminen alkaa olla jo tärkeämpi juttu :flower:

Minusta on ihana toteuttaa lasten lahjatoiveita jouluisin ja antaa rakkaille kivoja paketteja mutta kyllä muutakin sisältöä jouluu pitää saada.

:hug:
Olen yrittänytkin viedä huomiota muualle. Lapset saaneet paljon nyt suvun huomiota,mutta hekin kyselee, oletko kirjoittanut jo joulupukille ym. Eli joskus tuntuu, että pahentaa tilannetta. Eivät kuitenkaan osta mitään, eli turhaa puhetta. Muutettiin ihan juuri alueelle, jossa on monta naapuria, joiden pihalla ajellaan mönkijöillä ja mopoilla. Kyllä, kyllä 5-10 vuotiaatkin. En ole nipottaja, jos on rahaa, mikäs siinä, mutta kun ei ole!! Naapurin pojat kilpaa mainostavat joululahjatoiveitaan, jotka ovat aina jouluisin heidän sanoman mukaan toteutuneet.
Haluaisin kanssa antaa rakkailleni ihanan joulun! Tää odotus vie hermot ja se rahan puuttuminen.
Mitä tekisit, jätätkö asuntolainan kuukausilyhennyksen maksamatta, että saat pojalle pleikkarin??meillä ei ensimmäistäkään vielä ole.
 
joulu?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nykylapset on pilalle hemmoteltuja, saaneet jo pienestä pitäen kauheen määrän roinaa. Itse synnyin v. 71 ja jostain ystäväni kirjasta luin, että mun hartain toiveeni oli saada konvehti rasia!!! Olisinko kirjoittanut kirjaa alakoululaisena...7-10 vuotiaana.
Olen samaa mieltä kanssasi!!Itse en mielestäni kuulu niihin vanhempiin, jotka hemmottelevat. En ainakaan ennen. Nyt haluaisin, kun ei jaksaisi katsoa lasten pettyneitä silmiä ja itkua. Kun ne muut naapurissa saa...
 
vieras
Meidän perheessä on 5 lasta ja toiveita riittää enemmän ja vähemmän. Pienimmät ovat kirjoittaneet joulupukille ja isommilta on kysytty tarpeita ja toiveita. Mutta!! Toiveet ovat toiveita, kukin saa jotain mitä on toivonut - EI kaikkea.

Yhdessä teemme eri kokoonpanoilla joulukortteja, pipareita ja muita joulujuttuja. Välillä menee hermot kun on kiirettä ja liikaa hulinaa, mutta levänneennä, oikealla asenteella ja rennolla otteella hommat yleensä hoituvat parhaiten päin.

 
Et voisi sitä pleikkari hommata käytettynä? Me ostimme sukulaiselta pojalla pleikkari kakkosen koska tämä sukulaipoika hommasi itselleen uudemman koneen. Toinen vaihtoehto on tietty osamaksulla osto. Tosin en sitä suosittele koska niitä lahjoja on tyhmä maksaa pitkälle seuraavaa vuotta. Itse tilasin viime vuonne netanttilasta pojalle mp3 soittimen kun ei ollut vara muuten sitä hommata. Makselin sitä sitten pikkuhiljaa pois..
 
joulu?
Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:
Et voisi sitä pleikkari hommata käytettynä? Me ostimme sukulaiselta pojalla pleikkari kakkosen koska tämä sukulaipoika hommasi itselleen uudemman koneen. Toinen vaihtoehto on tietty osamaksulla osto. Tosin en sitä suosittele koska niitä lahjoja on tyhmä maksaa pitkälle seuraavaa vuotta. Itse tilasin viime vuonne netanttilasta pojalle mp3 soittimen kun ei ollut vara muuten sitä hommata. Makselin sitä sitten pikkuhiljaa pois..
Olenkin huutonetistä katsellut. Mitä, jos poika muuttaa taas mielensä???Haluaisin jättää asian hoitamatta, miehen tehtäväksi. Silloin jäisi poika lahjatta. Tässä asiassa mulla on aikasen kylmä mies :(
 
morks
Meidän lapsuuden kodissa tehtiin niin, että äiti aina vähätteli lahjojen saamista. Ei nyt siis väittänyt, että mitään ei saada, mutta kuitenkin muistutteli että ei liikoja kannata odottaa =) Osasi tehdä sen nätisti, kenellekään ei siitä pahaa mieltä tullut, mutta sen sijaan aattona sai aina yllättyä iloisesti kun kuitenkin lahjoja jotakin oli ja ne omat odotukset oli ollut pienet. Entä jos kokeilisit tätä samaa?

Ja minä en muista omasta lapsuudestani, että muiden lahjoja edes olisi paljon kyselty tai että joku niillä olisi kovasti kehuskellut. Enkä muista että pahaa mieltä olisi tullut siitä, että kavereilla olisi ollut jotain mitä meillä ei. Mutta kai se sitten on niistä kavereistakin kiinni, toki paha mieli varmaan tulee jos paljon joutuu kehuskeluja kuuntelemaan.

Mutta entä jos kysyisit yhdet lahjatoiveet lapsilta? Ja nyt pitää olla ne lopulliset toiveet, jos muuttaa vielä mieltään niin kerrot että enää ei ennätä mennä pukille tiedoksi =)
 
vieras
samaa mieltä olen, ei ole tarkoitus joka toivetta toteuttaa. Sano lapsilles et yhden toiveen toteutatte tai pukki tuo ja loppu sitten jotain suklaalevyä, sukkia tms. pikku juttuja. Kertokaa myös lapsille, et te/pukki päättää minkä toiveen toteuttaa, kaikkea ei voi saada, toivoahan toki voi.

Aina jollain on jotain mitä teidän lapsilla ei ole, sellaista se elämä vain on ja siihen joutuu itse kukin sopeutumaan, että kaikkea ei saa. Meidän vanhempien tehtävä on myös opettaa lapsiamme kestämään pettymyksen tunteita, se on elämää, ei sen vähempää.
 
joulu!
Kiitos, te ihanat!! :) Sain jotain tolkkua tähän mun pahaan oloon. Joskus sitä vain on niin ajatustensa ja perheensä kanssa solmussa, ettei näe asioita oikeasta perspektiivistä. Taidan miettiä tuota osamaksua sen pleikkarin suhteen. Ehkä se joulu tulee meillekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joulu?:
Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:
Et voisi sitä pleikkari hommata käytettynä? Me ostimme sukulaiselta pojalla pleikkari kakkosen koska tämä sukulaipoika hommasi itselleen uudemman koneen. Toinen vaihtoehto on tietty osamaksulla osto. Tosin en sitä suosittele koska niitä lahjoja on tyhmä maksaa pitkälle seuraavaa vuotta. Itse tilasin viime vuonne netanttilasta pojalle mp3 soittimen kun ei ollut vara muuten sitä hommata. Makselin sitä sitten pikkuhiljaa pois..
Olenkin huutonetistä katsellut. Mitä, jos poika muuttaa taas mielensä???Haluaisin jättää asian hoitamatta, miehen tehtäväksi. Silloin jäisi poika lahjatta. Tässä asiassa mulla on aikasen kylmä mies :(
Jos lahja ei pojalle kelpaa niin ei se ole sinun syytä. Pojan pitää vaan tyytyä siihen mitä saa.
Entä jos selität pojalle että taloudellinen tilanne on niin tiukka että saa vain yhden pikkasen arvokkaamman lahjan. Hänhän oli jo 10v joten luulisi hänen jo ymmärtävän asian.
Tiedän, että lapsi haluaa sitä mitä naapurin lapset saavat tai väittävät saaneensa. Meilläkin on käyty näitä keskustluja lhinnä tuon kuopuksen kanssa ja olen selittänyt asian niin kuin se on eli että meillä ei ole varaa siihen ja ettei kaikki kaverit ole välttämättä saaneet sitä mitä sanovat saaneensa.
Yksikin poika kertoi kuinka hänellä on mönkkäri kotona ja saa pian uuden. Kuitenkin kaverikirjaan oli kirjoittanut haaveilevansa mönkkäristä jota hänellä ei ole.. Meidän pojalle ol kova isku huomata, että kaveri valehteli .

 
joulu
Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:
Alkuperäinen kirjoittaja joulu?:
Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:
Et voisi sitä pleikkari hommata käytettynä? Me ostimme sukulaiselta pojalla pleikkari kakkosen koska tämä sukulaipoika hommasi itselleen uudemman koneen. Toinen vaihtoehto on tietty osamaksulla osto. Tosin en sitä suosittele koska niitä lahjoja on tyhmä maksaa pitkälle seuraavaa vuotta. Itse tilasin viime vuonne netanttilasta pojalle mp3 soittimen kun ei ollut vara muuten sitä hommata. Makselin sitä sitten pikkuhiljaa pois..
Olenkin huutonetistä katsellut. Mitä, jos poika muuttaa taas mielensä???Haluaisin jättää asian hoitamatta, miehen tehtäväksi. Silloin jäisi poika lahjatta. Tässä asiassa mulla on aikasen kylmä mies :(
Jos lahja ei pojalle kelpaa niin ei se ole sinun syytä. Pojan pitää vaan tyytyä siihen mitä saa.
Entä jos selität pojalle että taloudellinen tilanne on niin tiukka että saa vain yhden pikkasen arvokkaamman lahjan. Hänhän oli jo 10v joten luulisi hänen jo ymmärtävän asian.
Tiedän, että lapsi haluaa sitä mitä naapurin lapset saavat tai väittävät saaneensa. Meilläkin on käyty näitä keskustluja lhinnä tuon kuopuksen kanssa ja olen selittänyt asian niin kuin se on eli että meillä ei ole varaa siihen ja ettei kaikki kaverit ole välttämättä saaneet sitä mitä sanovat saaneensa.
Yksikin poika kertoi kuinka hänellä on mönkkäri kotona ja saa pian uuden. Kuitenkin kaverikirjaan oli kirjoittanut haaveilevansa mönkkäristä jota hänellä ei ole.. Meidän pojalle ol kova isku huomata, että kaveri valehteli .
selittänyt olen ja aion yhä. Totuus on vain se, että meidän perheessä miehen auton varusteet ovat poikien lahjoja tärkeämpiä, eli pojat eivät koskaan ole saaneet uusinta huutoa leluissa. Miehen ostamiset aina mennyt läpi :(. Siis vuosia jo selitetty pojille ja oikeastaan jotenkin ovat ymmärtäneet, vaikka paha mieli onkin tullut. Nyt naapurin pojat pörräävät mönkijöillään ja mopoillaan, ihan oikeasti, näen itse. Se siis pahentaa tätä tilannetta. Kaikki on niin suhteellista, ehkä oma paha oloni johtuneekin siitä, että perheen rahankäytössä on niin räikeä epäsuhta, ettei kellään!!

Niinkuin aiemmin jo sanoin, ehkä se joulu silti tulee meillekin :)
 
Minttu
Meillä tyttö sai kirjoittaa listaan viisi toivetta joista pukki tuo varmasti jotakin ja kun listalta ei kaikkea saa niin voi saada yllätyksiä mikä on tietysti mukavaa. Kun toivelista on pukille lähetetty niin ei siihen voi enää tietenkään tehdä muutoksia.

En ymmärrä että voiko lapset olla niin kiittämättömiä että itkisivät jouluna jos eivät jotakin kallista lelua saa. Meillä on tosin lapsi vielä niin pieni ettei kallista osaa edes pyytää. Kyllä kymmenvuotiaan pitää jo ymmärtää sen verran että mieltä ei voi muuttaa jos jotain on jo pyytänyt ja että kaikkea ei voi saada. Mä en kyllä olis mitään leluja vaihdellut lapsen mielen mukaan, jos ei kelpaa niin sopii sit olla ilman. En ymmärrä miks pitää antaa lapsen itseään hyppyyttää tuolla tavalla. Ei se lapsi mene rikki vaikka joskus tulis pettymyksiäkin, ne kun on osa elämää. Tietysti sitä haluaa antaa lapsilleen onnellisen joulun mutta pitää myös opettaa että sen onnen voi saada vähemmälläkin kuin kalliilla leluilla.
 
Nuo midän lapset on tietty vast 3 ja 4 vuotiaat mutta kyllä meillä on ollut tähän asti kohokohta joka-aamuinen kalentereiden avaus! Lapset koristelevat innoissaan pipareita ja joulukoristeiden laitto oli miellyttävää kun annoin lapsien laittaa tontut ikkunoihin ja voi kuinka onnellisia olivat kun saivat huoneeseensa jouluvalot! Me ollaan pidetty joulahjojen tulo niin ttä enimmäkseen saavat tarpeellista ja jo toiveiden esittämisessä rajoitan heti sanomalla ettei joulupukilla ole hirveästi rahaa kun kaikille lapsille vie lahjat että lapset toivovat sitten sellaisia lahjoja että ne voidaan ostaa. Mun mielestä on ihan älytöntä opettaa lapsille että saa kaiken mitä haluaa. Ja en kyllä palauttaisi yhtäkään tavaraa kauppaan lapsen nirsoilun takia. Olkoon sitten leikkimättä tavaroilla mutta siihen tyytyvät mitä toivovat ja mieltä ei muuteta kesken kaiken!
 
joulu
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Meillä tyttö sai kirjoittaa listaan viisi toivetta joista pukki tuo varmasti jotakin ja kun listalta ei kaikkea saa niin voi saada yllätyksiä mikä on tietysti mukavaa. Kun toivelista on pukille lähetetty niin ei siihen voi enää tietenkään tehdä muutoksia.

En ymmärrä että voiko lapset olla niin kiittämättömiä että itkisivät jouluna jos eivät jotakin kallista lelua saa. Meillä on tosin lapsi vielä niin pieni ettei kallista osaa edes pyytää. Kyllä kymmenvuotiaan pitää jo ymmärtää sen verran että mieltä ei voi muuttaa jos jotain on jo pyytänyt ja että kaikkea ei voi saada. Mä en kyllä olis mitään leluja vaihdellut lapsen mielen mukaan, jos ei kelpaa niin sopii sit olla ilman. En ymmärrä miks pitää antaa lapsen itseään hyppyyttää tuolla tavalla. Ei se lapsi mene rikki vaikka joskus tulis pettymyksiäkin, ne kun on osa elämää. Tietysti sitä haluaa antaa lapsilleen onnellisen joulun mutta pitää myös opettaa että sen onnen voi saada vähemmälläkin kuin kalliilla leluilla.
Luepa koko ketju.
 
Meillä nuo lapset saa tänä vuonna pokeukselliseti kaksi hartaasti toivomaansa lahjaa ja loput on pehmeitä paketteja. Mummo tuo rahaa ja lupasin et saavat sit joulun jälkeen alesta käydä ostamassa jotain pientä ja loput rahat pankkiin.
Ihan turha on hukuttaa lapset kauheaan tavara vuoreen, koska oli niitä paketteja kuinka paljon tahansa niin sieltä erottuu se yksi mikä on ylitse muiden ja sen parissa sitten vietetään aikaa. Meillä molemmat saa max 10 pakettia kaksi lelua ja loput on sitten vaatteita ja kirjoja.
 
Amaryllis
Alkuperäinen kirjoittaja joulu?:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Koita viedä lasten huomiota pois omista navoista ja keskittykää hetkeksi joulun sanomaan.
Meillä aina etsitään joka vuosi kaapeista ne lelut, kirjat ja pelit joille ei enään ole käyttöä ja lahjoitamme eteenpäin varattomien perheiden lapsille.
Kyllä lapset saavat siitä ihan mieletöntä hyvän olon tunnetta ja vaikka todella innoissaan joka vuosi lahjalistaa laativatkin niin kyllä se muiden muistaminen alkaa olla jo tärkeämpi juttu :flower:

Minusta on ihana toteuttaa lasten lahjatoiveita jouluisin ja antaa rakkaille kivoja paketteja mutta kyllä muutakin sisältöä jouluu pitää saada.

:hug:
Olen yrittänytkin viedä huomiota muualle. Lapset saaneet paljon nyt suvun huomiota,mutta hekin kyselee, oletko kirjoittanut jo joulupukille ym. Eli joskus tuntuu, että pahentaa tilannetta. Eivät kuitenkaan osta mitään, eli turhaa puhetta. Muutettiin ihan juuri alueelle, jossa on monta naapuria, joiden pihalla ajellaan mönkijöillä ja mopoilla. Kyllä, kyllä 5-10 vuotiaatkin. En ole nipottaja, jos on rahaa, mikäs siinä, mutta kun ei ole!! Naapurin pojat kilpaa mainostavat joululahjatoiveitaan, jotka ovat aina jouluisin heidän sanoman mukaan toteutuneet.
Haluaisin kanssa antaa rakkailleni ihanan joulun! Tää odotus vie hermot ja se rahan puuttuminen.
Mitä tekisit, jätätkö asuntolainan kuukausilyhennyksen maksamatta, että saat pojalle pleikkarin??meillä ei ensimmäistäkään vielä ole.
Voithan sä kysyä pankista, jos riittää että maksatte vain korot ja sitten seuraavaksi taas palaatte normaaleihin lyhennyksiin.Kyllä ne aika kivasti pankissa joustaa poikkeustilanteissa.
 
joulu
Alkuperäinen kirjoittaja Amaryllis:
Alkuperäinen kirjoittaja joulu?:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Koita viedä lasten huomiota pois omista navoista ja keskittykää hetkeksi joulun sanomaan.
Meillä aina etsitään joka vuosi kaapeista ne lelut, kirjat ja pelit joille ei enään ole käyttöä ja lahjoitamme eteenpäin varattomien perheiden lapsille.
Kyllä lapset saavat siitä ihan mieletöntä hyvän olon tunnetta ja vaikka todella innoissaan joka vuosi lahjalistaa laativatkin niin kyllä se muiden muistaminen alkaa olla jo tärkeämpi juttu :flower:

Minusta on ihana toteuttaa lasten lahjatoiveita jouluisin ja antaa rakkaille kivoja paketteja mutta kyllä muutakin sisältöä jouluu pitää saada.

:hug:
Olen yrittänytkin viedä huomiota muualle. Lapset saaneet paljon nyt suvun huomiota,mutta hekin kyselee, oletko kirjoittanut jo joulupukille ym. Eli joskus tuntuu, että pahentaa tilannetta. Eivät kuitenkaan osta mitään, eli turhaa puhetta. Muutettiin ihan juuri alueelle, jossa on monta naapuria, joiden pihalla ajellaan mönkijöillä ja mopoilla. Kyllä, kyllä 5-10 vuotiaatkin. En ole nipottaja, jos on rahaa, mikäs siinä, mutta kun ei ole!! Naapurin pojat kilpaa mainostavat joululahjatoiveitaan, jotka ovat aina jouluisin heidän sanoman mukaan toteutuneet.
Haluaisin kanssa antaa rakkailleni ihanan joulun! Tää odotus vie hermot ja se rahan puuttuminen.
Mitä tekisit, jätätkö asuntolainan kuukausilyhennyksen maksamatta, että saat pojalle pleikkarin??meillä ei ensimmäistäkään vielä ole.
Voithan sä kysyä pankista, jos riittää että maksatte vain korot ja sitten seuraavaksi taas palaatte normaaleihin lyhennyksiin.Kyllä ne aika kivasti pankissa joustaa poikkeustilanteissa.
Juuri laina vasta otettu, jotenkin tuntuisi ihan viimeiseltä ratkaisulta se. Tää asuntovelallisen touhu on niin uutta. Kai sitä voisikin kysyä. Mietin sitä osamaksua vielä.
 
Joulustanne on tullut liian materiakeskeinen. Joulu on muutakin kuin lahjoja ja tavaraa ja se on kai asia, mikä lapsillesi pitää opettaa. Opeta heille perinteita, alkakaa tehdä tiettyjä asioita yhdessä joulun lähestyessä ja toistatte samat perinteet joka joulu. Leivotte, siivoatte jne yhdessä. Itsenäisyyspäivänä sytytätte kynttilät ja leivotte vaikka perinteisen kakun aina silloin. Mikä tuntuu teidän perheeseenne parhaiten "istuvan".

Jos kaikki pyörii vain tavaroiden ympärillä ja kilpailun kuinka monta ja kallista pakettia saa, on siitä joulumieli kaukana. Toteuta tosiaan vaikka tuo jonkun ylempänä suosittelema asia, jossa saa joulupukilta toivoa vaikkapa 5 lahjaa ja lupaus siitä, että jonkin niistä varmasti saa. Menee liiallisuuksiin, jos lapset pomputtelevat noin vanhempaansa ja heidän takiaan jo ostettuja lahjoja palautellaan takaisin. Siihen ei pidä lähteä. Pitää opettaa myös se, että lahjat pitää ansaita ja tuollaisella käytöksellä niitä ei saa. Kirjoittaisiko tonttu/pukki kirjeen lapsillesi ennen joulua ja puuttuisi käytökseen ja nuhtelisi vähän siitä?
 
ei millään pahalla mut...
Jos se pleikka pitää jo ostaa osamaksulla, niin millä ihmeellä siihen ostetaan pelejä ja ohjaimia? Tehdään lisää osamaksusopimuksia?

Toihan se syy on, miksi lapset tulevat hemmotelluiksi "en tällä kertaa jaksa katsoa lapsen itkua". Meilläkin on ollut tiukempia jouluja kun lapset olivat pienempiä. Nyt rahaa olisi toteuttaa koko lahjalitania mitä ovat toivoneet. Mutta kun en toteuta! Se krääsämäärä ei joulua tee. Toisekseen noita isompia lahjoja lapset säästävät osin viikkorahoistaan, osan saavat meiltä sponsorointina, arvostavat hankkimaansa tavaraa näin paremmin.
 

Yhteistyössä