syitä, miksi vauva kasvaa masussa nopeammin kuin pitäisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja astrolabe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ah niitä entisiä aikoja... Oltiin vaan raskaana ja sitten synnytettiin. Ei pähkäilty ja mietitty siinä välissä mitään painoarvioita ja mittoja. Miksi, oi miksi, pitää nyt kaikkea tietää etukäteen? (joka sitten useasti osoittautuukin epätiedoksi)

[QUOTE="vieras";28337917]Palstalapset voivat kasvaa tavallista nopeammin...[/QUOTE]

niimpä, ja jos vielä molemmat vanhemmat on palstalaisia niin sikiöhän kasvaa triplavauhtia :laugh:

Astrolle; toivottavasti vauvalla on kaikki hyvin <3 Ethän sinä vitseistä suutu :)
Tuntuu vain pahalle vitsailla tämmöisestä jos vauvalla ei olekkaan kaikki hyvin :S

Mä en luota mihinkään ultrakojeisiin! :D Mulle sanottiin 3kk ennen la että se painaa 3600g. Ajattelin että mitä vvvvviiigkfdll. Yliaikakontrollissa sanottiin että perhana, nyt ei oo kekaralla kaikki kunnossa kun ei oo kasvannu viimekäynnistä. Alettiin käynnistämään, seuraavana päivänä tulla tupsahti 2300g vauva.

Esikoisen painoarviot oli pahasti alakantissa. Mulle tuli vahvasti fiilis, et ne ultraajat katsoo paljon edellisiä arvioita ja haluaa saada tulokset samalle käyrälle.

[QUOTE="vieras";28338316]Miten edes suostutaan tekemään hedelmöityshoitoja mieleltään epävakaille vanhemmille?! :O[/QUOTE]

En tiedä suostutaanko, antaisivatko sinulle luvan?

Eilinen ultraaja oli erikoistuva lääkäri, joka tietty lääkäri kyllä sinällään, mutta otti monta mittaa ja jossain vaiheessa ruudulla näkyi, että vastaisi viikkoa 33 yms., että mittavirhekin ihan todennäköinen. Ei kai se tartte olla kuin pari milliä kokemattoman ultraajan käsissä ja mitat heittää?

Eilinen ultraaja oli erikoistuva lääkäri, joka tietty lääkäri kyllä sinällään, mutta otti monta mittaa ja jossain vaiheessa ruudulla näkyi, että vastaisi viikkoa 33 yms., että mittavirhekin ihan todennäköinen. Ei kai se tartte olla kuin pari milliä kokemattoman ultraajan käsissä ja mitat heittää?

Mä veikkaan mittavirhettä. Tutulla oli yliaikakontrollissa painoarviona 3,8 kg ja vauva sitten muutaman päivän päästä syntyi 4,8 kg:n kokoisena :-) Eli voivat noi ultrat antaa vaikka millasia tuloksia. Joku sanoi jojskus, että kokenut neuvoplan th saa käsikopelolla tarkemman painoarvion kuin (hieman kokematon) lääkäri ultralla.

Mittavirhetttä minäkin veikkaisin. Ei tosiaan tarvitse heittää kuin pari milliä. Meidän nuorimmaisen kohdalla mittaukset ja kontrollit antoivat viitteitä että painaisi syntyessään noin 4700g no ei ollut kuin 3700g. Varsinkin jos mittauksia tekee raskauden aikana useampi lääkäri mittavirheetkin lisääntyvät.

Mun miehen siskolla oli sama juttu. Hedelmöityspäivä tiedossa ja silti vauva paljon normaalia suurempi ultrissa. Mutta silti ihan normaalikokoinen poika syntyi, 3.9 kg viikon etuajassa.

Mulla on molemmat lapset olleet isoja (4-5+kg). Syy ei ole koskaan selvinnyt. Olen pienikokoinen, normaalipainoinen ja sokerirasitukset ovat olleet ok. Tokasta vielä vahdin vähän ruokavaliotani, ettei kasvaisi kuten eka, mutta höpöhöpö. Painoa tuli koko raskaudessa n. 7kg ja vauva painoi yli 5kg.

Vauvat vaan on erilaisia. Mun keskimmäinen syntyi reilut kaksi viikoa etuajassa yli nelikiloisena ja istukka oli jo ihan kalkkeutunut. Mun keho vaan tekee vauvat nopeammin. Kolmas syntyi kolme viikkoa ennen LA:ta, mutta alle kolmikiloisena (tyttö)

Mä en kyllä noihin painoarvioihin enää kans paljon luota, niin paljon lähipiirissä ollut isoja heittoja! Itellä ultrattiin rv 41+5 ja arvio oli 3300g ja veikkas et vois olla pienempikin (aiemmat ollut pienempiä täysaikaisena)
Seuraavana päivänä syntyi 4kilonen tyttö :D

Meidän vauva oli kaikissa ultrissa viikolla isompi. Ultraaja sanoi vain että istukka toimii hyvin, ja vauva on saanut hyvin ravintoa. LA:aa ei vaihdettu. Vauva syntyi lopulta 39+4 viikoilla, eli vähän etuajassa kuitenkin. Meidän vauvan painoarvio (kokeneen lääkärin tekemä 4 d:ssä) oli 3900 g, mutta lapsi syntyi 3460 g painoisena. Th sanoi, että kasvu usein hieman hidastuu loppuraskaudessa. Se lääkäri mulle silloin sanoi että en saa enään syödä nameja yms, koska ne kasvattaa nopeasti vauvan kokoa. Sokerivauvoja on kuulemma nykyään paljon, isoja vain äidin syömisten vuoksi. Ja mä olen itse kuitenkin alipainoinen, enkä mikään suurikaan herkkuhiiri. Eli nameissa oli melkein täyslakko. Ei mulla kuitenkaan arvoissa mitään vikaa ollut, kun rasituksessa kävin.

Yhteistyössä