**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** syyskuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teräskukkia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä kanssa ulkoiltu ensimmäisen kerran tänään. Vajaa puoli tuntia oltiin vaunuja työntämässä. Kylläpä sitä onkin kaivannut normaalia kävelyä!

Napatynkä irtosi viimeyönä 6 päivän jälkeen. Pieniä ilmavaivoja on meidänkin vauvalla, tänään mies haki rela-tippoja apteekista. Mutta päivisin vauva nukkuu hyvin, mutta öisin syömisen jälkeen saattaa mennä kitinäksi ja vääntelyksi, mutta kyllä se jossain vaiheessa rauhoittuu. Mutta toivotaan, että tipat auttaa.

Nukuttiin tänään vauva ja minä oikein kunnon päiväunet
. Mies vaan vaihtoi vauvalle jossain välissä vaipan ja sitten taas imetin ja taas unta palloon. Sairaalasta jäi kauheasti univelkaa, kun huonetoveri huudatti vauvaa öisin monta tuntia ja kuorsasi itse lopun aikaan, ja myös päiväunet meni sillä kuorsaten. Eihän siinä sitten pystynyt nukkumaan.

Meillä mies oli vain 2 päivää viime viikolla isyyslomalla, ja ensi viikolla loppuviikosta taas pari päivää. Sillä on töissä nyt vuoden kiireisin aika, joten ei oikein voi olla pois nyt enempää. Mutta meillä onkin sitten pitkään joulun aikaan yhteistä aikaa. Ja enköhän pärjää vauvan kanssa kaksin ja voihan aina päivällä nukkua, jos yöt menee harakoille.

Rintatulehdusta pystyy ehkäisemaan käyttämällä esim. Ruskovilla rinnanlämmittimiä.

"Rinnanlämmittimet

Rinnanlämmittimet ommellaan pehmeästä ohuesta silkki- ja villaneuloksesta. Rintaliivin sisään pujotettavat rinnanlämmittimet joustavat äidin yksilöllisten mittojen mukaan. Ne ovat myös kyllin kookkaat suojatakseen hyvin koko rinnan. Rinnanlämmittimet pestään käsin villanpesuaineella. Ne kuivuvat huoneenlämmössä yön aikana. Käytössä on hyvä olla kaksi paria. "

Helinä ja tyttö

Me kun oltii sairaalassa nii kaks ekaa yötä nukuttii hyvin ku oltii huonees pojan kaa kaksin mut sit kolmantena yönä tuli huoneesee toinen mamma ja se kans huudatti sitä tyttöönsä yöllä.. Mä en saanu ollenkaa nukuttua ku eka kuuntelin sitä huutoo ja sitte ku se rauhottu niin sitte pian poika heräs syömää.. Pikkusen oli väsy ku kotii päästii :|

Tuli muuten rintatulehduksesta mieleen, että jos on bakteeriperäinen (eli menee antibiooteilla pois ), niin silloin ei ole voinut tulla kylmästä. Kun eihän ne bakteerit kylmästä villiinny. Lueskelin tuon jostain vauvakirjasta. Mut ikävä kyllä on kuulemma. Itsellä ei ole koskaan ollut ja toivottavasti nytkin vältyn.

Täällä taistellaan sen puolesta et maitoa vois tulla enemmänkin. En saa kovin paljon pumpattua ja vauva ei todellakaan tule täyteen mun maidoista. Välillä pumppailen, et lisäis maidontuotantoa ja sais vähän pulloteltavaa vauvalle, mut hyvä jos yhteensä saan molemmista tisseistä 60ml. Huaah. No, lisämaitoa on kyllä tytölle annettu sairaalasta lähtien eli menee ilmeisesti hyvin samalla kaavalla kuin esikon imetystaivalkin. Vauva litkis tissillä tuntitolkulla, mutta kun meillä on tuo 1-vuotiaskin, niin enhän mä sellasiin imetyssessioihin pysty! Esikon kanssa istuttiin monesti tuntikin sohvalla tissittelemässä ja sit vielä lipas lisämaitoa hirmumäärän.

Mä en olis nukkunu varmaan silmäystäkään sairaalassa, jos joku olis ollu samas huonees vauvansa kanssa :o Iiks. Meil oli perhehuone ja sielläkin teki tiukkaa nukkumisen kanssa, kun meidän neiti heräili ihan jatkuvasti aamu 6:een asti... Nyt on onneks mennyt jo paremmin. Ekana yönä kotona oli vaan yks herätys! Sen jälkeen onkin sit ollu 2-3 yössä.

Huomentapäivää. Täällä TAAS valvottu masuvaivojen kanssa... Pierua pukkaa, ja tuntuu, että toi lapsi vääntää kokoajan paskaa!!! Miten sitä voi tulla noin paljon? Tänään herralla tulee sitten 1kk täyteen, ja ruoka-annos kasvoi taas aamulla sen kunniaks! Eli ekaks oltiin tissillä 45min, ja siitä ei tullut taas mitään... Sit pulloo 90ml, ja vieläkin huus nälkää, annoin vielä 40ml lisäks... Nyt nukkuu mun sylissä Lodgerin fleecessa... Hohhhoijaa. |O
En oikeesti tajuu noita määriä mitä se syö, ja siis se paskan määrä! Jännittää ihan, et paljon paino taas noussu, perjantaina neuvola :D

Niin, ja nuha on pikkumiehellä :( Parina päivänä onneks tullu aivastuksen mukana sellaset kunnon kuivat etanat ulos, mut viime yönä ja tänä aamuna oon yrittäny niistäjällä saada sieltä räkää ulos, on vaan niin syvällä, ettei oikein tuu, ja tuntuu et sitä limaa on nielussaki, tai ainaki kuulostaa siltä, ku tuo "kuorsaa"... :( :'( Raasu. Eikä se ees tajuu miks mä kiusaan sitä ku yritän tyhjää sen nenää. Tuntuu niin pahalta ku toinen huutaa, eikä tajuu et se helpottaa oloa! :(

Mulla ehti sairaalassa olla aika montakin huonetoveria, toki mä "viihdyinkin" siellä vähän normaalia pidempään :D Ennen synnytystä siel 4A-osastolla oli ehkä maailman vittumaisin ihminen pari päivää samaan aikaan mun kans. Anteeksi kielenkäyttöni, mutta siis... OIKEESTI |O Se tyttö valitti joka asiasta, ja teeskenteli supistuksia, ilmeisesti käynnistyksen toivossa... Se valitti jokaiselle kaverilleen puhelimitse ja paikan päällä kaikesta... Sit sen kaveri, joka oli ilmeisesti myös synnytystukihenkilö, jäi sinne klo 21 jälkeen kun puolisoiden ja tukihenkilöiden pitäs poistua. Tottakai huomautin asiasta ja siitä nous kauhee haloo ja vittuilu. Sit ku se vihdoin tunnin päästä lähti meneen kun kävin sanoon hoitajalle, se muija alko puhelimella soitteleen ihmisille!! Tosi jees, yritä siinä ny sit olla helkkarin kipeenä ja väsyneenä sellasen ihmisen kanssa samassa huoneessa!!! :kieh: Onneks pääsin siitäki eroon ku lähin synnyttään :D Heh, kunnon valitusvirsi. Onneks siel lapsivuodeosastolla oli ihan ok huonekavereita, tosin yks huudatti lasta ja yks kuorsas tosiaan kans aika kovaa! Mut eipä ne haitannu, pääasia et pääsin siitä yhestä eroon :x

Meillä poju tajus eilen ekaa kertaa miten tissiä käytetään, eli osas kuin osaskin haukata sen suuhun ja alkaa imemään - ilman rintakumia!! Tänä aamuna kokeiltiin taas, mutta voi jee mikä huuto siinä taas oli, siis ihan ku olisin teurastanu sikaa!! oli pakko laittaa se kumi melko pian, ku alko jo hävettään et naapurit luulee mun jättäneen ton heitteille tai jtn. Eikä se kiva oo huudattaa nälkästä lasta. Täytyy kokeilla taas ens kerralla kun se ei oo viel niin nälkänen!!!

Nyt nautin kahvista ja mokkapalasta :D Pankkiin piti tänään lähteä, mut viimeyön valvomisen jälkeen, en taida jaksaa. Tai no kattoo ny ens syötön jälkeen jos vaikka jaksais... Vähän jännää lähteä pojun kanssa ekaa kertaa kaupungille! Tiedustelujen jälkeen stokkalla on kuulemma hyvä hoitohuone ja kahviossa voi lämmittää pullon... eli ei hätää vaik hätä tuliskin... Tuttelit laukkuun ja menoks! [sit ku jaksaa...] :laugh:
Ja siis pankkiin oon menossa kun ajattelin pojulle avata tilin... onks teillä aikomusta sellaseen? Ja mietin, et millasen tilin avais... Ja kai mä saan tolle jo avattuu tilin, ku kela-korttiki tullu joten se on jo väestörekisterissäkin...

Jahas, blaablaablaa... Kauheet sepostukset taas... Voisin viel kertoo anopista ja miehestäni, kun mulla menee hermo... Ehkä sen verran, et multa ei taas kysytty mitään, kun anoppi tulee siis jo torstaina Tampereelle, ja meille. Sit se tulee kuulemma perjantaina bussilla tänne päiväks hoitaan poikaa niin mä kerkeen järkätä niitä nimenantojuhlia ja tehä ruokaa... Voi blääh! Kukaan ei kysyny multa tarviinko mä apua!!! Sitäpaitsi meillä on päivällä neuvola, ja sit ajattelin levätä ja nukkua iltapäivällä, ja tehä ruuat ja täytekakun illalla sit ku mies tulee kotiin! Ja pojun kummisetä tulee kans meille yöks silloin, joten saavat miehet sit kattoo jäpikkää illan! Noh, ihan ymmärrettävää että anoppi haluaa olla pojan kanssa, ja tottakai mukava kun ajattelevat mua ja tarjoaa apua. Mut ottaa vaan päähän kun mieheni kanssa mun selän takana sopivat tollasia...

Noniin. Nyt jos olis tarpeeks suoltanu tekstiä tälle aamulle? :laugh:

Roona & Poju 1kk!!! :heart: :flower:

Tääl kans tosi nälkänen kakara, tissistä ei heru nii paljoo kuy tarviuis, eikä suostu kunnolla ottaa ees tissiä, ei tuu siis kerrassaan mitään, tissillä hötkyää aivan liikaa, nälkäku tulee nii ei siinä juur mititä ja tapella eka tissillä ja sit pullolla, ruoka on saatava heti justiisa!!! Eli mein poika on enemmän pullolla ja jossain vaiheessa siirryn kokonaan pulloon ennen ku alan stressaamaan, eikös se pää asia kuitenkin oo että laps saa ruokaa eikä tarvitse nälässä olla!? esikko ottanu tosi raskaasti pikkuveljen maalimaan tulon että ei tässä oo voimia stressata, arki pitää saada onnistumaan ja silleen viel et kaikilla on hyvä olla!!

Juu ja tänään tulee neukku täti kyllään :) kirjottelen illalla lissee :)

zeny ja pieni-mies 10pv

Moikka! Minäkin kirjoittelen pitkästä aikaa....
Meillä neiti nyt siis 12vrk vanha ja itestä tuntuu että se on kasvanu aivan älyttöm'ästi siitä mitä se oli kun laitokselta tultiin. Hän painoi silloin 2890g ja siis 49cm pitkä. Huomenna tulee terkka kotiköynnille, että jännityksellä odotan mitä sanoo puntari.
Täällä on myös jännitetty tuota maidon tuloa...minä kun en rintapumpulla saa herumaan oikeestaan mitään mutta sitten kun tyty on tissillä niin johan tulee,,,eli ei siihen pumpun herutukseen kannata luottaa välttämättä. Neiti on sellainen syöjä että silloin kun on kakkaa tiedossa siis tulollaan, hän vaan hieman imuttelee tissiä pitkin päivää vähän väliä ja ähisee ja puhisee ja ärisee ja kiemurtelee...sama homma jos on tulossa röyhtäys tai puklaus. Mut sitten kun kakkahommat on ohi niin ottaa ihan kunnolla imuja. Eilen oli itellä sellainen olo että ei tule mitään tuolta tisseistä, mutta kyllähän tuo tyty imi ihan ilman itkuja ja aina kun puristi rintaa niin sieltä tuli maitoa. Yöllä sitten herui taas enemmän kerralla. Tänään on taas ollut täyden tarjoilun päivä =D.

Tuolla alussa puhuitte painosta, siis omastanne. Mulla on lähteny tähän mennessä 6kiloa pois ja vielä olis se 7kiloa jäljellä. Onneksi ei tullut enempää kiloja raskausaikana. Ja mulle on ne turvotukset tulleet vasta nyt!!!! Siis ihan parissa päivässä tuli kunnon kaksoisleuka ja jalkoja turvotti. Toivon mukaan ne tästä pikkuhiljaa lähtee poies.

Mutta nyt juomaan vettä ja haukkaamaan välipalaa että taas herahtaa sapuskaa kun pikkunen heräilee :heart:

ai niin....monestiko teill' herätään yöllä?

Naksos&Miina

Neukkutäti kävi ja punnitsi pojan, painoa oli 4100g :) kotiinlähtö paino oli reilu 3700g että hienosti on kasvanut :) Ja neuvola tätikin tuumas että turhaan nostan stressiä siitä imetyksestä, jos se ei onnistu nii ei onnistu :) ihana täti se on kun jaksaa tukea mun päätöksiä :heart:

Jaa painosta ootta rupatelleet, mulla on nyt lähteny 8 kiloo ja viel ois 6 kiloo jälellä :) noh ajan kanssa ne siit putoaa :)

Nyt ruuan laittoon :) palataan..
zeny ja pieni-mies 10 päivää :heart:

Terve,

Täällä ollaa nyt ekaa kertaa nukkumassa ulkona ja tyytyväisenä neiti näyttääkin nukkuvan eikä naapurin lapsien äänetkään haittaa. tää neiti antaa nukkua yötkin viime yönäki heräs vaan kerran tissille ja sekin oli joskus neljän aikaan ja sitten seuraavaks heräskin puoli kasilta tissille ja sitten taas kympiltä. Nukkuukohan se ihan liikaa?

Sain siivottua kämpääkin tänään hiukan. Ihana ku on puhdasta ja tuoksuu puhtaalle.

Tosta painosta olitte puhuneet multa lähti ekan viikon aikana 12 kiloo vege. ja nyt en olekaan käynyt puntarissa. mites teil tuo ruokahalu? must tuntuu etten jaksa syödä lähellekään sellaisia annoksia ku ennen söin. Syön sitten vaan useammin. joka on hyvä jos vaikka paikat rupeis olee paremmassa kunnossa raskauden jäljiltä. Iho tuntuu tosi pehmeätä ku on tuo turvotus lähteny pois joskin se vaan lölllyy :laugh: Jälkitarkastuksen jälkeen lähdetään kunnon vaunulenkeille.

mäkään en juuri nukkunut sairaalassa ja olinkin aika väsynyt sairaalasta paluun jälkeen. no onneks nyt saa nukkua omassa sängyssä oman rakkaan vieressä tai siis rakkaiden

Roona meil kans välil tuntuu et krohisee tuo hengitys hiukan, mut luulen et neidillä on hiukan maitoa kurkussa ku se syö ku syötävä. täytyy kysyä aiheesta viel huomenna lääkäriltä. Olen kans yrittänyt imeä sitä mut ei sielt oikein tunnut tulevan mitään. kokeilin suolatipoillakin.

On tuo lapsi vaan niin ihana täytyykin mennä kurkkaamaan mitä tonne vaunuihin kuuluu
:heart:

Jooseppi & Möykky 17 päivää

Tuun vähän merkkaan mutta silti oon ihan pihalla teidän jutuista :ashamed:

Meille syntyi tosiaan rakas poika 17.9 eli torstai-iltana melko rivakkaa tahtia :heart: synnytysvastaanotolla lääkäri ultras siinä ennen saliin menoa ja arvioi painoksi alle kolme kiloa. loppuviimeks muutama tunti myöhemmin vauvan syntyessä paino olikin 3560g ja pituus 53cm :whistle: kirjottelen synnytyksestä vaik myöhemmin kun ehdin ja jaksan mutta tosiaan luomusynnytys takana - jos joku ois sanonut että esikoiseni synnytän ilman kivunlievityksiä niin en tosiaan ois uskonut..

kotiin päästiin eilen ja totutellaan tähän elämään nyt :heart: ihanaa on ja ainakaan toistaiseksi Puru ei huuda ylimääräistä - vaipanvaihdon yhteydessä kun tulee kylmä tai tissillä jos ruoka ei tule heti. no siitäkin vaikka lisää myöhemmin.

kerttuneiti ja puru melkenpä jo 4vrk :heart:

ps. neuvolasta tullaan huomenna kotikäynnille, päästiin kotiin sairaalasta vähän niin ja näin - bilirubiiniarvot ihan rajoilla kuten myös painon lasku syntymäpainosta.. :( huomenna kuullaan enemmän että tarviiko vielä lähteä TAYSiin sinivalon alle.

kerttuneiti: Meillä kans molemmilla lapsilla paino laskenut sairaala-aikana noin 10%. Lisämaitoa on siellä annettu ja kotona jatkettu. Esikoinen pääsi takaisin syntymäpainoonsa vasta 2 viikon iässä, mutta tämä neiti on varmaan sen jo saavuttanut (ikää siis 1vk ). Esikoisella oli myös tuota keltaisuutta, mutta omineen lähti onneks sekin pois.

Naksos:
Just presiis samoilla linjoilla tuon imetysasian suhteen. Meillä vähän sama meno, et tissillä alkuun malttaa olla hetken, mut sit käy vikuroimaan ja pullosta vetää sitten hujauksessa massun täyteen. Yöllä ei edes suostu enää tissille ja kun esikoinen on herkkäuninen, niin en raaski kauaa edes yrittää, kun neiti huutaa muuten kurkku suorana ja koko talo sit hereillä. Ei kiitos.

Meillä on neuvolan kotikäynti vasta torstaina, kun tyttö on 10pvää. Mut huomenna mennään ultraan ja lastenlääkärille tsekkaamaan ne virtsatiet. Toivottavasti ei löydy mitään poikkeavaa.

Hei, siirrympä minäkin tälle puolelle kirjoittelemaan.

Meidän poju siis syntyi suunnittelulla sektiolla perätilan vuoksi 15.9. Epiduraalin laitto oli aivan kamalaa! Se ei meinannut onnistua millään,viisi kertaa kokeiltiin ennen kuin saatiin laitettua. Siinä tohinassa minulta myös irtosi kädestä tippa, verta roiskui suoraan naamalle. Olin aika hysteerinen.... Lopulta kaikki hyvin ja poika on aivan ihana. Kotiin päästiin omasta pyynnöstä lauantaina. Miten teillä muilla epiduraalin laitto on mennyt?
Sektiosta toipuminen tuntui aluksi toivottomalta. Ensimmäinen vuorokausi meni lähinnä oksentamalla. Seuraavaana päivänä pääsinkin ylös sängystä ja suihkuun. Haava oli tosi tosi kipeä vielä toissa päivänä, mutta nyt se alkaa kestämään kaikenlaista liikkumista.

Imetys on takunnut. Kotona alkoi jotenkuten sujumaan. Makuultaan rintakumin kanssa menee vaihtelevasti, kuitenkin imetyksen jälkeen annetaan pullosta korviketta tai omaa maitoa. Aikamoista taistelua se kuitenkin on. Maitoakin alkoi herumaan kunnolla kun päästiin kotiin. Ja harmiksemme huomasimme kotona rintapumpun olevan viallinen..:/ Mulla on nyt molemmissa tisseissä jatkuvasti maidon kerääjät ja niihin kertyykin tunnissa n. 40ml.
Olen aika turhautunut ettei imetys onnistu, tekisi mieli lopettaa koko touhu, mutta toisaalta järki sanoo että tulevaisuudessa olisi paljon helpompaa kun ruoka kulkee tisseissä mukena eukä pulloista ja maidon kuljettamisesta ja lämmittämisestä tarvitse murehtia.. Mies on tsempannu tosi hyvin, ilman häntä olisin lopettanu jo varmaan sairaalassa.

Pojalla ollut eilisestä vatsanväänteitä. Kipristelee, itseskelee ja pieree ihan hittittömiä töräyksiä :D !!!! Joka vaipassa on kakat. Vauva myös pulauttelee paljon ja puklu on aika paksua, normaalia ? Ostettiin sitä Cuplatonia, mutta ei vielä aloitettu.

Tänään oltiin ekaa kertaa ulkona! Olin odottanut sitä todella ja kovasti jännitti lähteä. Oli kyllä ihanaa ja musta varmaan loisti kilometrien päähän että oltiin ensimmäistä kertaa liikkeellä:)

Mulla on paino laskenut vasta 8-9 kg, painoahan mulle tuli lisää ~20 kg. Kengät ei vieläkään oikein mene jalkaan:/ Miten teillä muilla paino on laskenut? Entä turvotus?

Huomenna neuvolan kotikäynti. Mua harmittaa kun en saanut sairaalasta neuvolakorttia mukaan :/ Unohtikohan ne? Tajusin vasta kotona.

Kohta pitää mennä herättelemään poikaa syömään.. Ihanaa kun poika jaksaa valvoa ja seurustella joka päivä enemmän ja enemmän :)

:heart: Miimu ja Pupu 6 vrk :heart:

Mulla on painosta lähtenyt puolet eli 6kg. Toivottavasti loputkin lähtee pian.

Miimumaija: Mulla onnistui silloin sektiossa sen epiduraalin laitto hienosti, mutta nyt oli joku nuori anestesialääkäri, joka ei meinannut saada piikkiä kohdalleen. Hieman ahdisti, kun supistusten keskellä joutui kuuntelemaan vielä lääkärin epäröintiä, et meneeköhän paikalleen vai ei... Mä oksensin kans esikon sektion jälkeen 12h. Mut haava ei ollu missään vaiheessa oikeastaan kipeä. Me oltiin sektion jälkeen sairaalassa 3 yötä, kuten nytkin. Ja pyydä ihmeessä se neuvolakortti sieltä sairaalasta! Meillekin luulivat antaneensa sen jo, mutta kysyin sen perään ja löytyihän se sieltä kansliasta.

"Mukava" huomata, että en olekaan yksin tän imetys-ongelman kanssa...
Mulla kans taas eilen illalla otti niin päähän ja tuntui niin turhalta koko touhu! Ja joka kerta kun takkuaa, tekis mieli lopettaa... Mut sit ku kattoo ton pienen miehen silmiä ja sen käsiä mitä se onnessaan haroo kun saa haistella tissiä ja sitä onnellista huokausta kun se maitoa sieltä saa.... :'( :'( :'( En mä halua sitä riistää pois. Täytyy vaan antaa se rakkaus hänelle, ja pullosta aina loput... Se imetys on kuitenkin niiiin paljon enemmän kun vaan ruokintaa!!! Se on äärimmäinen rakkaudenosoitus ja äidin ja lapsen välinen läheisyys, mitä ei millään muulla voi korvata :heart: :heart: :heart: Että näillä sanoilla tsemppiä myös muille joilla takkuaa - yritetään jaksaa!

Ja meillä muuten taas maltettu pari kertaa imeä ilman kumia... Jäpikkä on aina ihan onnessaan kun saa sen oikein suuhun ja maidon tulemaan - möyhii kaksin käsin tissiä ja "inisee" :D

Painosta ja turvotuksesta... Turvotus katos kokonaan parissa päivässä! Sain sairaalassa nesteenpoistoa heti synnytyksen jälkeen... Ja nyt kun katon valokuvia, ymmärrän miksi!! Ihana kun omat kengät menee jalkaan... Kaikki ihanat kenkäni!!! :heart: :D ...ja vielä kun joskus ehtis taas pitämään niitä. Buutseilla ei esim pahemmin vaunulenkkejä tehdä!! :laugh:
Paino tippui synnytyksen jälkeen sen reilut 20kg, ja loput on sit itestä kiinni... Vielä sais se toiset 20kg tippua ni olisin ihannepainossa, mut... kyl se 15kg riittäis myös :D

Ulkoilusta sen verran, että meillä neuvolan terkka sano silloin alussa ihan suoraan, että näillä keleillä voi ulkoilla melkein samointien ja reiluja lenkkejä! Pipo päähän ja menoks. Meitä jopa kehotettiin pitään pojua luonnonvalossa niin paljon kun mahdollista, se meinaan auttaa siihen keltaisuuteen!!! [Huom Kerttuneiti]

Eilen poju täytti 1kk ja oltiin ekaa kertaa bussissa ja kaupungilla!! Verhoilin vaunut tosi hyvin, eikä tuo jäpikkä edes heräillyt kertaakaan reissun aikana [n.2,5h] että ei tarvinnu sinne sörkkiä. Kädet pestiin huolella kun kotiin päästiin. Eli toivon mukaan pöpöiltä suojauduttiin tarpeeks hyvin! Pikkuisella on nyt oma tili :D Ja pankin täti liitti hänet myös Hippo-klubiin... heh, vaikka siitä ny ei varmaan vielä muutamaan vuoteen oo iloa! :laugh:

Nyt kahvitteleen ja tissitteleen...

:flower:

Mitä vaippoja käytätte ja miksi? Mitä muita olette kokeilleet ja mikä mättänyt?

Pampers on istunut parhaiten... Mutta siinä se verkko jää aina pojan pyllyyn kiinni kun on kakkaa tai pierulitkua paljon, sitä ei ole kiva repiä irti. Sen takia ollaan etsitty muita vaihtoehtoja.

Natural Babycaren eko-vaipat olis muuten tähän mennessä meidän testivoittaja, mutta ei olla kokoajan viittitty ostaa niitä kalliin hinnan takia. Vaik ne olis kyl muutenkin hyviä - 60% maatuva!

Liberot on jääny kokonaan ostamatta, ei takuulla käytetä ainakaan noita pikkuvaippoja, sairaalassa todettiin niiden olevan huonosti istuvia ja päästää helposti läpi. Niissä ei oo samanlaisia resoreita lahkeissa ku muissa mitä on kokeiltu.

Meillä tällä hetkellä kokeilussa Muumi-vaipat... Ja toistaseks ihan hyvältä näyttää, kolmas vaippa menossa ja poika pysyny kuivana... Enempää en osaa sanoa vielä. Niin ja hinta kohdallaan, eikä nää jää peppuun kiinni... äskön ihan mega-paskat ja pierulitkua, ja isot pissat - eikä mitään ongelmaa.

Kestoihin ei vielä olla perehdytty. Mies niitä haluis alkaa käyttään. Ja toki minäkin... Kunhan vaan laiskuuttani jaksaisin perehtyä ja kokeilla!

Vaipoista: Tällä hetkellä käytössä Pampers. Todettiin esikoisella hyväksi ja ostettiin valmiiks samoja. Kaapissa on myös varuilta Liberoja, jos nuo Pampersit alkaakin falskaamaan. Muuten kyllä ihanan pieniä ja pehmeitä vaippoja! Kestoja en yksinkertaisesti jaksa alkaa testaamaan :ashamed: Tää arki 1veen ja vauvan kanssa vie ihan tarpeeks energiaa ja jo normipyykkien pesu riittää. Esikon aikana kokeilin jonkin aikaa, mut en silloinkaan jaksanut kauaa.

Meillä oli tytön ultrassa kaikki hienosti! Ei siis ollut mitään poikkeavaa virtsateissä eikä munuaisissa. NYT olis virallisesti terveen neidin paperit kainalossa :heart:

Ostin eilen tytölle ekan ns. tyttövaatteen; Tutan pinkin norsuhaalarin :D Ihana! Edes jotain pinkkiä prinsessalle, kun joutuu kuitenkin pitämään veljensä vaatteita suurimmaksi osaksi. En siis etukäteen uskaltanut ostaa oikeastaan mitään...

Mut nyt päikyille, kun molemmat muksut on unten mailla :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Se imetys on kuitenkin niiiin paljon enemmän kun vaan ruokintaa!!! Se on äärimmäinen rakkaudenosoitus ja äidin ja lapsen välinen läheisyys, mitä ei millään muulla voi korvata :heart: :heart: :heart: Että näillä sanoilla tsemppiä myös muille joilla takkuaa - yritetään jaksaa!

Ihanasti sanottu :heart: Hieman huono-omatunto tuli, eilen illalla ja yöllä en jaksanut edes tarjota tissiä.. :/ Pitää koittaa jaksaa, kyllä se siitä !!!! :)

Pitääkin soitella sinne synnärille siitä kortista... Olis se kurja, jos se sille tielleen jäis..

Heippa!!! Yhdyn miimumaijan kommenttiin tuosta Roonan tekstistä!! Ihanasti sanottu tuosta imettämisestä. Ja itselläni on ainakin ollut niin että vaikka onkin ihan helekutin väsy välillä niin aina kun nostan tuhisijan syliin yöllä ja näen kuinka sen pieni kieli etsii tisua ja pikku nenu tuhisee, mun sydän sulaa välittömästi :heart: :heart: :heart: . Väsylle on silloin ihan yks ja sama hailee!!!
Terkka kävi kotikäynnillä tänään ja hyvin on tissimaito meillä riittänyt. Painoa on tullut 9 päivässä 450g ja syntymäpainoonkin tullut 290g lisää. Että kannattaa se pienikin imuttelu, vaikka se voi työläältä tuntuakin olla joka välissä antamassa tissiä eikä toinen kuitenkaan ota kuin pikku "huikat". Terkkakin tuumasi että se jos mikä auttaa rintoja heruttamaan maitoa lisää :p . Neljän viikon päästä sitten tulee lastenneuvolan täti käymään kotikäynnillä. Katsotaan sitten millä mallilla homma on silloin.

Varasin tänään ristiäispäivänkin. Se olis 1.11 joka on myös mun synttäripäivä =) . Että kaks kärpästä yhellä iskulla =) . Mutta nyt menen valmistelemaan kauppalistaa ja eikun kauppaan!

Naksos&Miina

Meillä käytössä Liberot ja hyvin on pitäneet. Yhden kestovaipan olen nyt kokeillut, ja siinä kävi vähän hassusti. En näköjään ole pessyt niitä vielä tarpeeksi kauan, koska imuteho ei ihan riittänyt. No onneksi vauva oli juuri sylissäni ja käsi alkoi kostua, joten ei tarvinnut sänkyä patjoa yms pestä.

Painoa on tähän mennessä noin 6-7 kg lähtenyt, joten jäljelle on jäänyt vain 4 kg ja siis synnytyksestä on nyt 9 päivää. Äitiysvaatteet siivosin tänään pois kaapista ja kannoin tilalle kaikki vanhat vaatteet. Omat housut mahtuu jo jalkaan, eikä tule kuin ihan pieni mahamakkara eteen. =)

Tänään olen yrittänyt päästä rintakumista eroon. Se on sujunut kohtuullisesti, muutaman kerran on jo sujunut ilman kumia koko imetys. Eiköhän viimeistään ensi viikolla imetetä kokonaan ilman rintakumia.

Eilinen päivä meni aivan täysin vauvan kitistessä ja syödessä, se ei edes nukkunut kunnon päiväunia tai muitakaan unia. Mutta yö sujui kuin unelma sitten. Vauva nukkui 5 tuntia ensin putkeen ja koko yönä imetin vain 3 kertaa. Tänään olikin sitten itselläkin kunnolla energiaa, kun on saanut nukuttua kunnolla.

Helinä ja vauva

Vaippagallup: Meillä käytössä Pampersin 3-6kg:sille tarkoitetut vaipat. Hyvin pitää ja riittää meidän ukkelin jätöksille. Niin kuin monille muillekin, Liberot ei meilläkään pidä tarpeeksi hyvin jottai vois ajatella esim yövaipaksi. Muita ei olla nyt vielä kokeiltu mutta muakin houkuttais kyllä noi Muumi-vaipat. Esikoisella käytettiin vallan niitä eikä ollut mitään ongelmia.

Painonpudotuksesta ja turvotuksesta: Tänään just kyselin neuvolassa kun mulla on ihan hirmuisesti turvotusta nilkoissa. On kuulemma ihan normaalia tuo turvotus. Paino mulla on nyt siinä mitä se suurin piirtein oli ennen raskautta eli nyt on lähtenyt se 9kg mitä raskauden aikana tuli. Nyt hyvä motivaatio pudottaa sitä lisää kun on vauhtiin päässyt (vaunutteluseuraa löytyy jos vain haluaa). Mä en imetä (kun maito ei yksinkertaisesti riitä tuolle meidän suursyömärille) niin nyt voi laihduttaa ihan surutta

Olkkis ja Pikku-A 12vrk

Mä tunnen aina huonoa omatuntoa, kun puhutaan imetyksestä. Mullakaan ei maito riitä tuolle meidän neidille millään. Tai riittäis ehkä lopulta, jos vaan pystyisin joka kerta imettämään pitkään ja hartaasti, kun neiti vaatii ruokaa. Mutta kun ei millään pysty. Esikoinen on vielä ihan liian nuori ymmärtämään, että äidin pitäis nyt imettää 1h ja koitahan sinä leikkiä siinä lattialla, nyt ei ulos päästä tms. En pysty tuohonkaan :ashamed: Nythän sit on tosiaan tilanne jo näin nopsaan mennyt siihen, että vauva ei kestä rinnalla kuin pari minuuttia, jonka jälkeen pikku-ahmatilla palaa käämi ja pullo pitää hakea kehiin. Esikkoa sain osittaisimetettyä 8 viikkoa, mutta tää lopahtaa varmasti paaaaaljon aiemmin. Ahistaa, mutta ei onneks niin paljon kuin esikon imetysaikana. Korvikkeella on kasvanut hurjan terve pikkumies, joten ehkä myös tyttökin :)

Meilläkin vauvan paino oli noussut 300g neljässä päivässä :o Kun siis siellä lastenpoliklinikalla punnittiin tänään. Kuulemma ihan hurja vauhti :D No, kyllähän tuo syökin...

Meillä on tänään ollu vähän vääntyily päivä vauvalla. Ähisee ja puklailee eikä oikein mikään ole hyvä. Nukku onneks päivällä 2,5h unet, mutta eipä juuri muuta. Toivottavasti yö ei mene ihan harakoille.

Nyt on kyllä alkanut iskostua päähän, että meillä tosiaan on kaksi lasta, joilla ikäeroa reilu vuosi. Panikoin jo valmiiks, et miten pärjään niiden kanssa kahdestaan, kun mies palaa töihin :o Näen jo mielessäni sen, kun esikkoa pitäs saada päiväunille ja vauva huutaa samaan aikaan ja lopulta kaikki huutaa kilpaa. Ovesta ei varmaan päästä ulkoilemaan ennen puolta päivää ja sit kun lopulta päästään, niin kaikki on jo valmiiks nälkäsiä ja väsyneitä :D Heh, oikeesti ei kyllä naurata pätkän vertaa. Äskenkin lapset huus kilpaa, kun esikko ei suostunut nukahtamaan yöunille ja vauva huus varmaankin vatsaansa. Minä istuin esikon huoneessa ja mies kanniskeli vauvaa alhaalla. Huh!

MEillä on käytössä pampperssit , eivät päästä meillä läpi ja on ihanan pehmeitä. Liberoja oli meil muutama kun oli niit näytteitä, eivät istuneet ja olivat tosi kovia. Niit eko vaippoja en oo viel kokeillu, tuol ois kaapissa yks paketti kun käly toi, avasin äken sen paketin mutta arveluttaa hiukkasen kun on ihan sika kovia ja karheita :/ mutta toki täytyy kokeilla, ite tuskin ostan niitä kun ne on aika hirvittävän kalliita... Esikonkin aikaan kun oltiin teippi vaipoilla oltiin pampperssilla ja sitten kun siirryttiin housuvaippoihin oltiin eka pampperssilla ja sit liberolla :)

Muumit on toiminu tosi hyvin! Ei tullu yölläkään läpi, vaik poju nukku tossa melkein 5h [JES!!!] ja vaipassa mieletön paska ja täynnä pissaa...! Eli eiköhän näillä mennä :D :heart: Muutenkin kiva kun ne on kotimaisia, ja saanu sen ympäristömerkin ja allergia- ja astmaliiton hyväksynnän.

Kauheen ihana kun tuo ukkeli on alkanut jo tosi paljon kiinnittään huomioo ja kiinnostumaan asioista! Se ei oo enää sellanen avuton rääpäle joka vaan köllii sylissä... Vaan nostelee, kurottaa, vääntää ja kääntää itteensä ku haluu nähä enemmän tai johki tiettyyn suuntaan. Ja sitä suoraansanottuna v*tuttaa maata selällään leikkimatolla... :laugh: Sit se on kans ihana kun se katsoo mua, siis oikeesti MUA hyvin tarkkaavaisena. ja kädellä välillä hipelöi naamaa... Uusia ääniä ja äännähdyksiä on paljon...Voi että, äkkii ne kasvaa! :heart:

rimpulakissa Mä just mietin yks päivä sitä, et miten kukaan ehtii tällasta touhua [pitkät imetyssessiot] jos on muitakin pieniä lapsia kotona..!! :( Koita jaksaa!
Meillä oli eilen kunnon tahtojen taistelu.. Minä+poika+rinta+rintakumi+pullo, Kaks tuntia jaksoin. Sit taas lämmiteltiin pullo, kun lapsi itki väsyneenä ja minä itkin väsyneenä :'( Yöllä oon antanu olla max 30min rinnalla jos menee leikkimiseksi, sit taas pullolle.... Voih, kauan tätä jaksaa? Ja mä kun haaveilin voivani imettää tätä vuoden!! Nyt 3 kuukauttakin tuntuu ikuisuudelta! Väsyttää, turhauttaa ja itkettää. Se siitä.

Tänään pitäs viel siivoo.... BLÄÄH.

Roona: Joo, en mä kyllä pystykään. Melkein haikeena mietin esikoisen vauva-aikaa, kun aamuisin saatettiin tissitellä sohvalla tunninkin verran (molemmat tissit sen noin 30min ) ja minä katselin samalla sivusilmällä nauhalta CSI:tä :) Sen jälkeen vielä pullosta lisää maitoa ja lopulta nukahti. HIEMAN erilaista tällä kertaa... Hyvä kun ees tiedän mitä telkusta tulee nykyään :D

Yhteistyössä