sydäntä raastaa...2v hoidon aloitusta....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sympaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sympaatti

Vieras
kaksi hoitopäivää takana ja huominen edessä.Lapsi itkee jo nyt illalla kotona ettei halua mennä. `Äiti älä vie mua sinne mä olen siellä ihan yksin` hiljaseksi vetää äidin.
Kamalaa ajatella, että lapsella hyljätty fiilis kokopäivän. nyyh... ikää 2v11kk

Kuulostaa rankalta :( Ainakin kannattaa aamulla jutella henkilökunnan kanssa siitä, että lapsella on tämmösiä tunteita.... Ootko kokeillu sitä, että lapsella olis vaikka teidän vanhempien kuvat tai joku muu kotoa tuotu juttu mukana, turvana? Muuta en kyllä tähän osaa sanoa, tsemppiä <3

Koita ap jutella lapselle rauhoittavasti siitä kuinka hoidossa on myös muita lapsia ja onhan siellä hoitajatkin varmaan, joten lapsi ei ole yksin. Kannattaa myös jutella asiasta hoitajien kanssa ja kysyä miten lapsen päivä on mennyt ja mitä lapsi on tehnyt, niin osaat jutella niistä asioista lapsen kanssa kotona. Jaksamista!

Voi pientä.

Meillä oli aikoinaan ihan samanlaista. Ensimmäiset puolitoista vuotta lapsi jäi aina niiiin surkeana ikkunaan vilkuttamaan, että pahaa teki. Varsinainen itkeminen kesti viikon verran.

Minua auttoi kun puhuin hoitohenkilökunnan kanssa asioista. Tiesin, että lapsella oli päivän aikana kaikki hyvin, vaikka eroaminen olikin kovin haikeaa.

no ootko keskutellu niitten tätien kanssa asiasta. viksut tädit osaa huolehtia että kaikki otetaan mukaan leikkiin ja keksiä semmosia leikkejä missä parit vaihtuu tms.
jos lapsi on hoidossa hiljaa ittekseen ja puuhailee jotain niin ei ne tädit välttämättä huomaa että jotain on vialla.

Halipupun neuvo on hyvä. Puhu lapselle kotona hoitajista ja sano, että jos on paha mieli X lohduttaa. Auta lastasi rakentamaan luottava suhde päiväkodin aikuisiin.

Onko hän siellä todella yksin vai tarkoittaako, että omat perheenjäsenet eivät ole siellä mukana? Sinuna puhuisin hoitajan kanssa jos tuo jatkuu. Toki hänellä on vasta pari hoitopv takana ja tilanne on tuore kaikille.

Mutta ikävää on kuunnella lapsen suusta tuollaisia puheita.

Mun 2 v 3 kk jäi syyskuusta jouluun joka päivä itkemään kun jätin hoitoon. Itki päivälläkin ja välillä kun haettiin kotiin. Kotona ei valittanut päiväkotia, kiukutteli kylläkin. Sit joulunjälkeen NAKS, itkut loppui ja tytöstä tuli oikea ilopilleri päiväkotiin. En tiedä mikä se juttu oli, mutta nyt on jo toisessa päväkodissa ja olisi saanut olla yhden päivän mun kanssa kotona mut halus päiväkotiin :).

ja tietty olen jutellu ja hoitotäti yrittää kans parhaansa....
Mutta jos lapsella on semmonen tunne et on kokopäivän ihan yksin siis vaikka on muiden lasten seurassa ja leikkii.Ja kyllä täti huomaa kun on suupielet alaspäin ym.

Kamalaa jos lapsi kokee asian raskaasti. Täytyy seurata tilannetta ja vissiin kovettaa sydämensä.Jos ei muutamassa viikossa tai ens kuussa ala sujua.Niin mitä sitä tekee.Lyhentää työaikaa...vai mitä.

On nyt takana kans hoidon aloitus ja tosiaan 2v ja 3.5v . Nuoremmalla on mennyt paremmin, on innoissaan menossa hoitoon ja puhuu kotonakin. Hyvillä mielin tosin lähtee kotiinkin kun haetaan : D mut toi vanhempi on vaikeampi. Meillä on nyt kohta 3vk takana ja nyt vasta alkaa oleen niin et vanhempi ei enää koko ajan hoe et en halua mennä hoitoon.. Tänään nukkui päikytkin ekan kerran hoidossa.. Eli nyt on alkanut helpottaa, uskon että aika tekee tehtävänsä kaikilla : ) Jaksuja, teidän ettei ole hyvä mieli äiteellä kun toinen itkee ja sanoo ett elä äiti mene töihin ; ) älä jätä mua tänne..yms

koita tehdä lapselle hoitoon meno positiiviseksi asiaksi. Koskaan ei saa sanoa et huomenna ei tarvitse sitten mennä.
Jätä hyvästit kotona rauhallisesti keskustellen.puhu iloisia asioita tulevasta päivästä.
Hoitoon viedessä kannattaa lapsi jättää reippaasti hoitajan huomaan vilkuttaa heipat ja lähteä heti pois. Se vetkuttelu ja jankkaus hoitajan ovella pahentaa tilannetta jos tuntuu et lapsella vaikeuksia jäädä. Itku loppuu ylensä heti kun takavalot autosta lakkaa näkymästä.
Ei lapsi sano koskaan et nyt äiti saat mennä töihin kun on ensin kiukutellut ja protestoinut jäämistä.
Ajallaa lapsi tottuu ja äitikin tottuu ajatukseen et elämä on nyt tällästä.

nyt viikonloppu,ja lapsi eilen itkeskeli asiaa ainaki 8kertaa.Illalla ennenn nukkumaan menoakin tuli vielä mieleen. Tänään jo ennen aamu kahdeksaa oli itkenyt sängyssä 3 kertaa et eikai hänen tänään tarvi mennä hoitoon.Hän ei halua.Ja on ihan yksin hoidossa.Sanoin et ei tarvi tänään kaikilla vapaapäivä. Huomenna soitan neuvolaan ja kysyn saisiko neuvoa lastenpsykologilta.

Meillä vähän samantapainen tilanne. Lapsi tosin vuotta vanhempi, eikä joudu olemaan päiväkodissa yksin, vaan isoveli on seurana. Silti ei haluaisi millään mennä. Itkemisen sijaan alkaa kiukutella. Tuntuu pahalta viedä toinen hoitoon ilman että hänellä on sinne halua mennä.

Yhteistyössä