**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** syyskuussa

Hui, viestejä ropisee... Mä oon vaan ihan hämilläni, et kuka haluaa nimensä mihinkin listaan! :ashamed: Kun tuolla odottavien pinossa on nimet ja vaavit merkattu vähän erilailla, eli siellä on strategisia mittoja ym. syntyneistä. Täällä ajattelin et laitetaan vähän rennommin noi tonne?!

Rela-tipoista... ja massuvaivoista... Meillä ne kyllä auttoi ummetukseen! Nyt vaan pojulla ilmaa! Koko aamuyö tuli taas valvottua pieni sylissä kun se vääns ja rutisi niin kovasti :'( Raasu-parka.
Ja nyt taas... Mietinkin, että mahtaisko johtua Tuttelista? Meinaan mulla taas pari pv ongelmia maidon tulon suhteen, enkä oo saanu edes pumpattua. Poju ei taaskaan oo ottanu kunnolla rinnalta, tai sit sitä ei tuu tarpeeks... Ja jos tulee, on tosi pitkään vaan sitä "laimeeta" etumaitoo tms. Noh, jokatapauksessa pullolle on jouduttu aina imetyksen jälkeen. Tää on niin kamalaa, kun tunnin verran tai ylikin koitan rintaa hänelle antaa, ja silti joutuu vielä pulloon turvautumaan. Tulee tosi surkee olo. Mut kai se on pääasia, että jaksan yrittää, sillä se on mahdottoman tärkeää, että lapsi saa sitä turvaa ja läheisyyttä siinä rinnalla, saiski vielä tarpeeks ruokaa! :'(

Niin, uskaltaiskohan niitä cuplaton-tippoja antaa viel relan lisäks??

Mä ny edelleen odotan, että josko mies veis tänään tän mun koneen huoltoon, saas nähä...

Heipat kaikille taas pitkästä aikaa!!!!

Täällä vauva-arki lähtenyt aivan mallikkaasti rullaamaan, tytsy enimmäkseen vaan nukkuu ja syö!!! Tuttelia oon joutunu antamaan lisänä, ku ei oma maito riitä!!! Öisin herää 2 kertaa syömään, joten todella hyvin saa nukkua!!! :)
Nimi meillä tosiaan olikin molemmillekin jo valmiina!! Onneks tuli tyttö sillä kaverin ipana sai juuri viikko sitten meijän pojalle tarkotetun nimen!! Huhhuh!!! Tarttiski tästä soitella ja hoidella noi ristiäisasiat kuntoon... mut ei olla viel ees kummei keksitty, piru vie!?!?

Poitsu 4v. on kans tosi hyvin ottanu uuden tulokkaan vastaan, kovasti haluaa silitellä ja pusutella pikkusiskoaan!!! :heart:

Täällä käytiin tänää ekaa kertaa kaupassa vauvan kaa ja hienosti oli koko ajan :) Yks mies totes että nuorin jonka on ikinä nähny ja pari pientä lasta ihasteli että kuinka iihana onkaan ja kuinka rutussa sen naamakin on :D

Terve,

Nyt kun taas tyttö nukkuu ja isäntä on kotona niin ennättää tulee nopeesti koneelle.

Täällä arki jo lähtenyt sujumaan huomattavasti paremmin. Kakka ja pissa tulee tytöllä oikein hyvin. Kakkkaa noin joka toinen päivä ja parhaimmillaan jopa 2 krt päivässä :LOL:

Imetys sujuu hyvin. Olen nyt imettänyt sekä makuulta et ison tyynyn kanssa sohvalla. Tyttö juo niin kovasti maitoa et puklaa suurimman osa ulos. Olen nyt ruvennut pitämään pieniä taukoja imetyksen välillä et maito ehtisi laskea tytön masussa.

Tyttö nukkuu meidän sängyssä yöt. Se on tuntunut luontevimmalta nyt näin kun on tuo silmätulehduskin. No toivottavasti se menisi nyt tällä uudella antibiootilla ohi. Harmittaa ku joutuu antaa jo noin pienelle antibioottia.

Päivät kuluu tosi nopeasti. Se hetki kun itsellä on aikaa: syö ja käy suihkussa ja pesee pyykkiä tai touhuaa jotain muuta. Toki yritän itsekin ottaa pienet unet aina silloin tällöin tytön nukkuessa. Tyttöä on vaan niin ihana tuijotella ettei malttais nukkua.

Rakas mieheni on ihan rakastunut meidän pikku prinsessaan eikä millään malttaisi aamulla lähteä edes töihin :heart: Hän soittelee päivän aikana parikin kertaa kysyäkseen miten me voidaan :heart:

Tosta imetyksesä haluaisin teiltä viel kysyä. Onko rintani siis aivan liian täynnä aloittaessani imetystä kun tyttö puklaa ylimääräisen maidon ulos? Mulla on rintapumppu, mutta en oikein osaa käyttää sitä :ashamed: Eli pitäiskö mun nyt sitten pumpata rintaa hieman tyhjemmäksi ennen imetystä? Pitääkö se rintapumppu steriloida jokaisen käytön jälkeen?

Noi äidin maidonkorvikkeet on aika kovia vatsalle ja kuulinkin synnärillä et se kannattaa sekoittaa äidinmaitoon. On sitte parempaa vaavin vatsalle.

Mäkin sain tänään varattua kirkon ja paikan ristiäisiä varten. Etunimi meillä on ollut tiedossa jo useita vuosia, mutta toiset nimet syntyi kans helposti. Otettiin netistä sellanen listaus jossa kaikki tyttöjen nimet aakkosjärjestyksessä. En olisi uskonut et se syntyy nyt ihan noin helposti.

Eiks se nyt olut niin et rela ja d-vitamiinitipat aloitetaan 2vko iässä?

Jooseppi & Möykky 12 päivää

heips

Imetys sujuu hyvin.. synnärillä jouduttiin antaa lisämaitoa alhasenverensokerin takia..
Kun päästii kotii käskivät jatkaa kotona..
Ja nyt maidosta puheenollen..
Meijän vaavilla maha aivan punainen ja "kuumottava" ja lähtee ihoa ihan kun ois palanu auringossa, joten soitin sitten lasten neuvontaan ja kysyin voisko olla maitoallergiaa niin sanoi että oireet vois viitata siihen ja käski ottaa aamulla yhteyttä terveyskeskukseen ja pyytää näyttäytymää kun ei kerta ole kuumetta niin ei ole tarvetta päivystykseen lähteä. Harmittaa vaan jos on allergiaa kun luin että maitotuotteet pitäisi lopettaa siihen asti kun lapsi on 2 vuotta.. että näin..

O&O+ rinsessa 10 päivää

Heippa!

Mullakin synnytyskertomus kirjoittamatta. Ei oo ehtinyt kovin miettiä koko asiaa kuten ei myöskään kauheasti ole koneellakaan ollut istumisaikaa. Ehkä sen tässä vielä jossain vaiheessa kirjoitan kunhan tässä rauhoittuu elämä uomiinsa.

Onko teillä synnytyksen jälkeen ollut muuten turvotusta? Kauanko kestänyt ja miten ootte saaneet pois? Mulle iski synnytyksen jälkeen tosi paha turvotus nilkkoihin ja polviin. Meinaa olla jopa niin paha ettei meinaa pystyä kävelemään. Neuvolan kotikäynnilläkin terveydenhoitaja ihmetteli niin pahaa turvotusta ja käski juomaan enemmän, hyödyttää samalla imetystäkin mutta ei oikein tahdo vesi upota kun pitäis vähintään kolme litraa juoda. Onneksi mitään juomaa ei ole kielletty mutta kilojen takia ei kauheasti viitsisi mehuja/limuja juoda vaikka ne nyt maistuukin hyvälle.

Olkkis ja Pikku-A 6vrk

Torstaina (10.9) menin äitipolille vauvan rytmihäiriön takia. Valittelin siel sit kun en oo saanu nukutuksi ja joka paikkaan sattuu, lääkäri tuumasi että jääppä yöksi tänne ja kattellaan huomenna käynnistystä! Huih, siin vaiheessa rupes hiukkasen pelotamaan. Noh yötä osastolla en saanu nukuttua, oli ihan helvetillinen yö. Perjantaina (11.9) saatiin ootella lääkärille pääsyä vaille kolmeen saakka, oli muuten pitkä aika, valitettiin sit miehen kanssa yhessä kipuja ja väsymystä, lääkäri tutkaili paikat ja sano että kanavaa sentti jälellä ja auki 3cm, mahollisuus puhkasta kalvot. Siinäpä lääkäri alko sit miettii et mitä tehdään, me jatkettiin miehen kanssa valittamista ja vaadittiin kalvojen puhkasua kun siihen kerran oli mahdollisuus, lääkäri sano et ok ja soitti synnytyssaliin ja tarkisti onko tilaa, ja olihan sitä. Pääsin lääkäriltä pois, menin pakkaa kamat ja sain ruiskeet suolen tyhjentämistä varten ja emla lapun käteen tippaa varten. Siit sit saliin jossa olin klo 16.oo. sit sain viel emlan selkään epiduraalipuudutusta varten. Lääkäri tuli puhkasemaan kalvot klo 16.20 ja Klo 16.30 laitettiin tippumaan antibiootti sen streptokokki epäillyn takia. 17.30 alko säännöllisiä supistuksia satelemaan 3-4 minuutin välein, tässä vaiheessa supistukset oli erittäin tuntuvia mutta kestettäviä, sain lämpö pussia mahalle helpotusta antamaan. Klo 19.30 supistukset voimistu entisestää ja alko tekee todella kipeetä, purin hammasta ja sanoin että en tarvi viel sitä epiduraalia (luulin että avautumisessa menis viel monta tuntia ja että kestän kyll supparit) mutta heti sen lauseen jälkeen supistukset sattu nii kovin että itkin ja tärisin, eli puudutus laitetaan sittenkin. Klo 20.05 sin sit sen puudukkeen ja se alko toimimaan suhkot nopiaa onneks. Klo 20.30 tunsin ihan järkkyä tarvetta päästä paskalle tai pissalle, kätilö sano että ei uskalla päästää mua vessaan joten toi mulle sellasen tosi söpön metallisen retki pöntön :D menin sit siihen puskemaan että tulis pissaa tai kakkaa mutta työntämisestä huolimatta en saanu tulosta aikaseks, kipu oli kova ja pyysin apua päästä heti välittömästi takas sängylle, kätilö tutki paikat ja tuumas että ei ihme että työnnättää, oot täysin auki ja saat työntää omien tuntemusten mukaan. Klo 20.55 työnnätti nii saakutisti että pakko oli nousta puoli-istuvaan asentoon, otin asennon ja ilmaa ja aloin ponnistamaan, klo 21.05 syntyi sit virkeä poika ja sain hänet samantien rintani päälle <3 Se tunne oli ihana poika sylissä itkemässä ja mihinkään ei enää sattunut, se oli taivas!! Klo 21.15 alko sit istukka syntymään itsekseen, se oli täydellinen ja kohtu alko heti supistumaan hienosti, ommeltavaa ei tullut yhtään, pari nirhaumaa tuli mutta niille ei tarvinnut tehä mitään :) Klo 21.20 vauva tuli harjoittelemaan rinta-imuja ja siin kestikin tonne 22.30 saakka jonka jälkeen pääsin pesulle, isi hoiti pojan pesut ja mittauksen kätilön kanssa, sit saatiin evästä ja 23.30 siirryttiin osastolle.

| vaihe kesti 3:25 min
|| vaihe 00:10
||| vaihe 00:10

Poika oli 3900g ja pituutta 51cm, pipo oli 36cm, terve poika :) <3

Tääl arki kulkee ihan jees, esikko tuppaa olee ihan älyttömän mustasukkanen mutta ajan kanssa varmasti homma alkaa rokkaamaan. Tyttö tykkää hoitee veljee kovasti, pussailee silittää, juttelee ym., mutta mulle ja miehelle on ollut tosi kovana, pistää hanttiin sen minkä vaan voi :/

Vauva syö, nukkuu, kakkaa ja pissaa :) yöt menee ihan kivasti, 2-3 kertaa herätään syömään ja ajtkellaan unia. Imetys meinaa takkaulla hieman, ukko ottaa kyl tissistä kiinni ja alkaa imemenään jos vaan malttaa, on vaan niin äkkipikanen ja todella nälkäinen tapaus että välillä tuntuu että parempi on että pullo töröttää valmiina kainalossa kun tissin suuhun meno ja imemisen alkaminen kestää pitkään, mutta siis poika on pullolla, tissillä, korvikkeella ja olen sit muutaman kerran saanut pumpattua omaa maitoa pulloon. Toivottavasti tää imetys onnistuis, esikon aikaan se ei onnistunut, viel on voimia ja tahdon voimaa yrittää mutta jos ei onnsitu niin en jaksa stressata.

Mutta jerrassaa ihanat lapset mulla on :heart: oooooon niiiiiin onnellinen :heart: :heart: :heart:

zeny

Mun pitäs kans ehitä jossain vaiheessa kirjotteleen synnytyskertomusta..Melko tarina siitä kyllä tulee ja ajattelin että josko kirjottelisin sen tuonne FB:n puolelle.. :whistle:

Pikaisesti kysyisin teiltä nyt yhtä käytännön kysymystä. Eli onko teillä harso vaunujen "luukun" kohdalla kun käytte ulkoilemassa? Ja jos on niin miten sen saa siihen kiinni silleen fiksusti ettei se lennän pois joka tuulenpuuskassa? Ei oo koskaan tullu kateltua vaunuja sillä silmällä, joten jos jollakulla ois vinkkiä niin eiku kertomaan.. :ashamed:

Hei, kertokaas miten tuonne fb:n puolelle voi liittyä? :) Tai siis toki mäki oon facebookissa, mut miten sinne kerhoon pääsee?

Mä en uskaltanu aloittaa noita rela-tippoja,ku niin moni on sanonu että ne on vain pahentanu massukipuja.. niinpä aloin ite juua gefilus-tuotteita,missä on kanssa maitohappojuttuja, niin vauva saa sitten imetyksen kautta niitä.. täytyy kokeilla onko noista mitää hyötyä.. mut hyväksihän ne on itellekki, parantaa mm. vastustuskykyä näin tautisena aikana! =)

O&O: toivottavasti vauvan ihottuman syy selviää pian, ikävä kyllä jos se on maitoallergiaa.. :/

Meillä vauvan silmä rähmii edelleen, eli pari viikkoa ollu jo siinä tulehdusta eikä tipat paljo tunnu auttavan :/ Täytyy soittaa tänään neuvolaan ja kysyä että mitä tuolle vois tehdä..
Ja pappiki pitäs muistaa tänään vihdoinki varata ristiäisiä varten..

Alkuperäinen kirjoittaja odottava ja onnellinen:
Meijän vaavilla maha aivan punainen ja "kuumottava" ja lähtee ihoa ihan kun ois palanu auringossa, joten soitin sitten lasten neuvontaan ja kysyin voisko olla maitoallergiaa niin sanoi että oireet vois viitata siihen ja käski ottaa aamulla yhteyttä terveyskeskukseen ja pyytää näyttäytymää kun ei kerta ole kuumetta niin ei ole tarvetta päivystykseen lähteä. Harmittaa vaan jos on allergiaa kun luin että maitotuotteet pitäisi lopettaa siihen asti kun lapsi on 2 vuotta.. että näin..

O&O+ rinsessa 10 päivää
Meillä on muuten tuollast ihan samaa.. Huomenna neuvola niin eiköhän siellä sitten sanota jotain siitä.. Hitsi, toivottavasti ei oo allergiaa.. :/ Siskon muksuilla kyllä on kaikilla ollu allergioita että kaippa se sitte meillekki tulee :/

Puuh... kärtty-kalle nukahti vihdoin mun rinnan päälle masulteen. Ei siinä mennyt kuin tunti sängyssä makoillen, ennenkuin uskalsin nostaa sen pinnikseen. Nyt täytyy toivoa, että hetken ehdin istua ja juoda kahvit, jotka keitin yli 3h sitten... |O

Mun tekis mieli jättää noi rela-tipat pois, josko noi pojun ilmavaivat helpottais... Pelottaa vaan, että sit se ummetus tulee takas. Ja se on ihan kamalaa! Sydäntä särkee katsoa kun toinen ähkii ja itkee naama punasena ja vääntää kroppaa minkä kerkee... Ja mitään ei saa ulos. Pari kertaa jouduttiin silloin kuumemittarilla tyhjään perää... SE oli kamalaa touhua, kerran lens jopa lattialle ja miehen paidalle kun hanat aukes! Mut se kyl helpotti pojun oloa... Ja mulla tuli pissat housuun kun nauroin niin paljon. Onneks toi pidätyskyky on alkanu jo parantuun kun tikit sulanu ja paikat alkanu eheytyyn :)

D-vitamiinitipat alotetaan 2 viikon iässä
, ja ne saa neuvolasta. Ainakin täällä TRE! Rela-tipoista ei tietoo...

Mä oon tosi huonosti nykyään saanu pumpattua rintamaitoo, pelkään tosi paljon, et se loppuu! Tai sit poju vaan syö sitä niin helkkaristi? Mut luulis silloin maidontuotannonkin lisääntyvän??? Täytyy vähän neuvolassa keskustella siitä... Mä oon ny välillä tehny niin, että joka toisen syönnin annan rinnalta ja joka toisen pullosta, kun eilen esim. kaks peräkkäistä syöttöä tissiltä, väliä n. 1,5h ja toisella syötöllä maito loppui kesken! Ja poju karjui tissillä lisää... piti sit Tuttelia antaa viel 40ml... Viime syötön just annoin pullosta, ja pumppasin tissit kevyesti... 60ml, ja sit lopetin.
Pullosta kun poju vetää, n. 80-100ml kerta, se yleensä huutaa seuraavan kerran vasta 3h kuluttua lisää, riippuu onko aktiivinen vai nukkuuko.. Sit ku miettii, et 45min tissillä ja huutaa seuraavan kerran nälissään jo tunnin kuluttua. Ei sieltä vissiin paljoo heru?? :'( :'( :'( :(
itkettää ihan joka kerta kun joutuu Tuttelia sille antaan... Miettii, että aluks mulla tuli maitoo niin hyvin, et lakanat yöllä märkänä, ja jääkaapissa aina pumpattuu maitoo... Nyt siellä ei riitä ikinä ees kahteen pullosyöttöön, hyvä jos yhteen... :( Sit sekottelen sitä aina Tutteliin,...

Nyt loppu taas imetys-valitus.

Usvatähti: Meillä ei oo ollu kokoajan mitään harsoo tms. kun ollaan oltu vaunuilemassa, varsinkin kun on ollu näin hyvät ilmat, oon vetäny kuomun alas et poju saa aurinkoo ja raitista ilmaa! Toki riippuu missä kävelee; vilkkaan tien vieressä oon vetäny hyttysverhon alas (vaunuissa "vakiona" vetoketjun takana kuomussa] ettei mitää roskaa lennä tieltä. Mut mettässä lenkkipolulla aina kuomu alhaalla. Sit kaupassa oon toki pitäny sen hyyttysverhon, ja vielä harson siihen päälle: en haluu mitään aivasteluja tms lentävän pojun päälle!. Harson oon kiinnittäny kuomuun isoilla pyykkipojilla. Sitä käytetty myös turvakaukalon kuomussa kaupassa.

Anrika, laitas Usvatähdelle yksäriä niin pääset FB-porukkaan... Eli siis vaik oma nimes, tai maili, ni hää voi kutsua sinut siihen ryhmään sit! Se on salattu jengi meinaan :D Meilläkin oli silmätulehdus... Meni varmaan viikon verran, et tipat tehos, ja sit viel jatkettiin pari päivää ku parani... Oothan putsannu silmiä joka päivä? Me putsattiin sitä tulehtunutta ja pahasti rähmivää silmää monta kertaa päivässä... Ja nykyäänkin yritän putsaa silmät pari krt päivässä, aina yksittäisellä vanulapulla per-silmä... Nyt on tosi hyvässä kunnossa!

Meillä on nimenantojuhlat reilun viikon päästä... Vähän jänskää, et miten ne menee, ja mitä helkkarii siel pitäs ees tehä!?? Mitä ohjelmaa? Onko täällä muita kirkkoon kuulumattomia? Oon aatellu kehystää pojusta kuvan, ja laittaa siihen sit nimen ja syntymäpäivän... Mut miten sit se "seremonia", ja kummien osuus? mä oon ihan hukassa ton kans! :saint: Kai mä pidän jonku tyhmän puheen ja jonku hokkus-pokkus-paljastuksen nimestä... ja ainaki toinen kummi varmaan pitää jonku puheen, ja antaa "kummilupauksen", ainaki häneltä näin kyselin. Voivoi kun oon niin huono mitään virallista edes järkkäämään. Kai se pitää sit olla jotenki epävirallista sit.
Toisaalta, se voi olla mitä vaan, kun miettii meidän häätempaustakin :D Ainakin pojulle on musta kaulus-body ja mustat vakosamettihousut, ja punanen kravatti. Myös isukille on musta kauluspaita ja punanen kravatti., Ajateltiin myös kummisedän laittaa samanmoiset. Tulis hauska kuva meidän Lapin miehistä ja pikku puoli-Lappalaisesta :D

Nyt jos raikastais vähän omaa ulkonäköö, vielä kun poju nukkuu. Ajattelin herran ruokailun jälkeen lähtee vaunuileen ja käydä kirppiksellä! :D

Yritys numero.. En edes tie enää monesko kerta, mutta jospa se nyt nukahtais kunnolla? En uskaltanu edes alkaa nostelee omaa sänkyy vaa jätin meidän sängylle makaa siihe mihin nukahti, siis toivon mukaa nukahti.. Mulla on niin väsy mutta minkäs teet :headwall: Täytyy vaa kestää :) Huomenna on neuvola, siellä ehkä sitten toivon mukaa selkenee vähä että olisko toi nyt maitoallergiaa vai mitä ja saisko jotain helpotusta johonki :) Taitaa pojalle olla pukkaamas silmätulehduski, oivoi.. :/ Voi mun pientä ressukkaa :/ Olis nyt vaan jo pian se huominen.. Jaha kuullostaa siltä että makkarissa ei edes nukuta.. Täytyy siis kohta taas mennä..

Alkuperäinen kirjoittaja Usvatähti:
Mun pitäs kans ehitä jossain vaiheessa kirjotteleen synnytyskertomusta..Melko tarina siitä kyllä tulee ja ajattelin että josko kirjottelisin sen tuonne FB:n puolelle.. :whistle:

Pikaisesti kysyisin teiltä nyt yhtä käytännön kysymystä. Eli onko teillä harso vaunujen "luukun" kohdalla kun käytte ulkoilemassa? Ja jos on niin miten sen saa siihen kiinni silleen fiksusti ettei se lennän pois joka tuulenpuuskassa? Ei oo koskaan tullu kateltua vaunuja sillä silmällä, joten jos jollakulla ois vinkkiä niin eiku kertomaan.. :ashamed:
Me oltiin tänään ekaa kertaa vaunuilemassa, sen verran tuuli ja oli kylma että laitoin rason kuomuun pyykkipojilla kiinni :D

Anrika sai yksäriä takas.

Neuvolan-täti kävi juuri kotikäynnillä. Neidin paino oli noussut 3865g:sta 4040g:n 11 vrk:ssa :heart: Minä aloitin neidille kans Rela-tipat kun masua tuntui vääntelevän aina syönnin jälkeen. Kovasti itketti ja pieretti. Nyt parin päivän käytön jälkeen (olen antanut vain 3 tippaa/päivä ) pierut irtoaa huomattavasti helpommin ilman itkua ja kitinää ja masu on toiminut muutenkin ihan normaalisti =)

ViiVi09
Ite soittelin tänää neuvolaa ja neuvolatäti oli puhunu lastenlääkärin kanssa noista oireista niin lääkäri oli ollu sitä mieltä että testaa iholle tippa maitoa ja kato reagoiko se mitenkään jos ei niin ei ole allergiaa.. ei reagoinut mutta tuntuu jotenkin oudolta.. ollaan oltu reilu vuorokaus antamatta lisämaitoo niin mahakin näyttää paremmalta.
Mutta kerro ihmeessä mitä ne sulle siellä neuvolassa sanoo kun ite en päässy ees näyttää neuvolaa tota ja ois lastenlääkäri aika vasta ens keskiviikkona..

O&O + rinsessa 11pvä

O&O joo täytyykin koittaa kun poitsu taas herää :) Nyt ollaa sit taas nukuttu niin että kolmelta nukahti ja nukku vajaa kolme tuntii, sit vaihettii vaippa ja nukahdettii tissille.. Oikei hirvittää etukätee ilta ja yö.. En edes suunnittele et saisin nukkua, ei pety niin pahasti :D Aamulla nukuin tunnin ja päivällä tunnin jote unet on jääny aika vähille kyl.. hohhoi.. Jätkä tuntuu nukkuvan paremmin pienessä metelissä (mikä on hyvä senki takii ku tää talo on niiiiiin rauhaton), nii sisko ehdotti että pistää vaikka radioo hiljaselle soimaa jos se auttas.. ja en tie pitäskö suosist ottaa vieree nukkuu.. sais tönätä vaa tissin suuhun ja nukahtais sit jos nukahtais siihe samaa paikkaa, ei tartte retuuttaa mihinkää..

Kastejuhlista:

Me saatiin varattua seurakuntatalo 25.10 sunnuntai päivälle.
Tuli vain mieleeni kysyä tämmöistä kummeista jos joku tietää:

kun pitää on vähintään 2 konfirmoitua evakelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa kummia.
sitten meillä olisi yksi kummi tulossa joka on käynyt myös riparin, mutta eronnut kirkosta muutamia vuosia sitten...saako hän olla kummi?

esmeralda- ja jätkä 13vrk

Hitto ku tuntuu et kaikki on niin nopeita ristiäisten suhtee.. Apua.. Mä oon kysyny vasta siskoo kummiks ja tietty ihan innoissaanhan se suostu =) ja mies on kysyny veljeensä mutta vastausta ei oo saatu vie.. Mitää muuta ei oo aateltu tai tehty vielä.. kaippa ne kirkossa pidetää ja sit meille sen jälkee mut kaikki muu on ihan auki vie..
En kyllä osaa sanoo tosta jos on eronnu kirkosta .. Luulisin että ei saa olla kummina mutta en tosiaa tie..
Meillä oli ihan pikkasen parempi yö.. Tehtii niinku mummu ehdotti että vähä jättää valoo johki ku päivällä nukkuu niin hyvin ja makkari on aina pikkasen valosa päivällä ja sit niinku täti ehdotti että jättää radioo hiljaselle päälle ja sit nukuttii vierekkäin nii että sai vaa lykätä tissin suuhun :) en tie kui monta kertaa oikei herättii mut nukuttiinpa sentää ees vähäsen 'tuulettaa' :D Mutta tietty ku yö meni paremmin niin nyt aamulla on takkuiltu.. Aattelin suihkussa käydä ku tänään on neuvola ja sen takia heräsinki ajoissa.. No eihän siit mitää tullu, meikkasin vaa heti ku kerkesin ja se saa ny riittää.. herättiin kuudelta ja vasta vartti si sain jätkän nukkuu.. Pelkän pää vois pestä mut en taida uskaltaa ku on ollu nii nihkeetä nukkumista taas.. ja kuinkas ollakkaan tais poitsu herätä..
:wave: :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja esmeralda-:
Kastejuhlista:

Me saatiin varattua seurakuntatalo 25.10 sunnuntai päivälle.
Tuli vain mieleeni kysyä tämmöistä kummeista jos joku tietää:

kun pitää on vähintään 2 konfirmoitua evakelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa kummia.
sitten meillä olisi yksi kummi tulossa joka on käynyt myös riparin, mutta eronnut kirkosta muutamia vuosia sitten...saako hän olla kummi?

esmeralda- ja jätkä 13vrk
No meillä ukko ei kuulu kirkkooon, oltiin kummityttömme (luterilainen) ristiäisissä ja sanottiin että mies ei kuulu kirkkoon, pattpi tuumas että ei sit vihitä kummiksi, mutta kuitenkin hän merkkas kummi todistukseen miehenki nimen , kuulemma siltä varalta että mennään naimisiin :D mutta me mentiin naimisiin maistraatissa ja mies ei kuulu vielkään kirjjoon, kuitenkin hän on kummitytölle kummi vaikka kirkonkirjoissa ei lue niin virallisesti.

Oteko te ortodokseja vai luterilaisia?

Tervehdys!

Synnytys stooria:

Meidän neiti syntyi su 13.9 klo 8.35. Torstai-iltana supisteli säännöllisesti 19-00.30, mutta kipu puuttui. Sama juttu perjantaina koko päivän, supistelua ilman kipuja. Käytiin äidin kanssa kaupungilla illalla, jonka jälkeen tuntui kotona muutama tuntuvampi supistus. olin aivan hermoraunio ja yritin hommata kokoajan jotain tekemistä, ettei lapset joutuis kärsimään äitin raivopuuskista.

Lauantaina kävin aamulla pesulla ja tunsin ihan selkeesti vauvan pään tuola alhaalla :ashamed: Sitten alkoi tuntua ikävää painetta lantiossa lievien supistusten aikana. No lähdettiin katsomaan sukulaisten vauvaa. Sielä haistelin ja ihailin tuota pientä tuotosta ja jotain tunnetta oli kyllä lantiossa edelleen ja lieviä supistuksia. Illalla oli vielä kaverin kihlajaiset, joissa kärvistelin muutaman supistuksen kera puolille öin. Vein kaverin kotiin ja olin ite kotona puoli yhdeltä. Totesin miehelle, että supistukset loppui, mennään nukkumaan. Kello oli 2 aamulla.

Su heräsin 4.30 aivan järkyttävään paineen tunteeseen lantiossa. Tuntui, kun joku olis kiskonut selkärankaa irti lantiosta |O kävin vessassa, mutta siinä ähkiessä tajusin, että näinhän viimeksikin tuntui eikä kauaa mennyt enää ponnistusvaiheeseen. Siis äkkiä mies hereille ja pakkaamaan sitä sairaala kassia :D

Tytöt heräili 6:n jälkeen ja anoppi tuli ennen seittemää. Nuorin oli kokoajan mun kimpussa. Se vaistos kai, että jotakin alkaa tapahtua, ei olis päästänyt mua silmistään sitten millään. Eikä syliinkään voinut ottaa, kun kipu oli niin kova! Soitin synnärille saanko tulla vaikka supistusten väli oli vaan 5min. kerroin samalla edellisistä vuodoista, ja että mulle on tehty synnytyssuunnitelma. Sain luvan lähteä.

Sairaalassa oltiin jotain puoli 8 paikkeilla ja suoraan saliin paineen tunteen takia. Olin 5 cm auki, venytettäessä 6cm. Lääkäri kutsuttiin paikalle ja sain heti supistavaa lääkettä vuodon ehkäisemiseksi. Samalla puhkaistiin kalvot ja sain kohdunkaula puudutuksen. Ei se kyllä auttanut siihen paineeseen sitten alkuunkaan! Pää oli kuulemma todella alhaalla ja joka supistuksella työntyi alaspäin. Supistuksia tuli harvakseltaan, vaikka oli tippa. Ilokaasua vedin kaksin käsin. Loput pari senttiä oli kokoajan supistus päällä. Lopulta olin täysin auki, mutta ei ponnistuttanut. Viereisessä salissa oli sama tilanne ja uudelleen synnyttäjä, joten piti hälyttää lisäapua paikalle.

No sain jostain voimia alkaa ponnistamaan, mutta pää vain luiskahti takaisin kun voimat loppui aina liian aikaisin. Lopulta kätilö sai leuasta kiinni, mutta kipu vain yltyi! Vauva jäi hartioista kiinni. Sitä pyöriteltiin ja kangotettiin puolelta toiselle ja mä huusin |O Sain väännettyä paksun sairaalapatjan kaksinkerroin sormien väliin. Oli pakko ponnistaa ja lopulta neiti irtos. ikinä ei oo vartalon syntymine sattunut kovempaa kuin pään tulo :kieh:

Sain vauvan rinnalle, hän oli aivan siniharmaa, mutta virkeä. Alkoi aika pian hamuta rintaa. Sain lisää supistavaa lääkettä ja vuoto pysyi tällä kertaa alle 400 ml:ssä.

Neidin paino rv 39+3 oli huimat 3975g, pituuttakin 52cm ja pipo 35cm. Meillhän piti tulla pieni ja siro vauva :LOL: Onneksi en tiennyt mittoja etukäteen.

Sydämestä löytyi lääkärin tarkastuksessa sivuääni, joten ei päästy kotiutumaan 1vrk.n iässä. Tästä seurasi runsaasti kokeita ja tutkimuksia, mm neliraaja rr, sydämen ultra ja ekg. Kaikki oli kuitenkin hyvin, kotiuduttiin tiistaina. 3kk:n iässä uusi ultra ja verenpaineet sekä ekg. Mutta luultavasti silloin käytävä on jo sulkeutunut.

Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja päivisin neiti nukkuu jopa 4-5h. Öisin parin tunnin pätkiä :whistle: Viime yönä valvottiinkin 3h ja kunnon puklaus kakka episodit mukaanlukien. Pitäähän sitä nyt jostain huomata, että meillä on vauva talossa :LOL:

MN + Sanni 5vrk

Yhteistyössä