**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Marraskuussa

Moikka,

Tää viesti koskee niitä jotka olette jo antaneet vauvalle velliä tai luumusosetta

Millaista olette antaneet ja missä muodossa? Tarviin nyt apua jos saisin ton tytön kakan kulkemaan 2-3 krt viikossa ne kun haisee jo niin pahalle
 
Hmm... Aika jännä että Taysissä tolleen ruokitaan...
Meillä Lohjan sairaalassa annettiin tissiä aina kun nappula sitä kaipasi ja tissiteltiin niin kauan kun nappula sitä söi. Meillä syötiin tuolloin helpostin 40-60min. Sain hyvää imetysohjausta, eri asentoja kokeiltiin ja jotenkin kaikki tuntu helpolta kun autettiin alkuun. Näin täällä. Lisämaitoahan meijän nappula sai sairaalassa 40ml. Ja senkin vaan sen takia, että tämä äiti sai nukkua 2h =) Nappulalla oli masuvääntöjä ja yöt meni heilutellessa, niin sitten kätilö kysy että pitääkö seuraa pari tuntia että mä voin ottaa tirsat. Tuolloin ei tuonut sitten rinnalle vaan anto lisäruokaa. Eipä haittane.

Mutta täällä ei kummempia, nuha vaivaa pikkusta edelleen. Sunnuntaina käytiin lääkärissä kattomassa ettei mitään muuta ole, ja ei ollut. Nyt on ehkä eilen ja tänään ollu vähän vähäräkäsempiä päiviä.

VK + Saara 1kk 11päivää
 
Alkuperäinen kirjoittaja jooseppi:
Moikka,

Tää viesti koskee niitä jotka olette jo antaneet vauvalle velliä tai luumusosetta

Millaista olette antaneet ja missä muodossa? Tarviin nyt apua jos saisin ton tytön kakan kulkemaan 2-3 krt viikossa ne kun haisee jo niin pahalle
Luumusosetta annettiin aiemmin ummetukseen ihan pullosta veteen sekoitettuna, muitta ei tuottanut tulosta..sitten kokeiltiin sitä mallasuutetta noin viikon verran ja saatiin tulemaan kakka joka ilta ja lopettettiin sen antaminen kun huomattiin että kakkaa taas tulee normisti..noin kahdet päivässä..nyt kun annetaan maissivelliä ei ole tarvinut huolehtia kakan koostumuksesta kun sitä tulee ihan huolella ja noin kolmet kakat päivässä..
 
Eilen illalla oli kyllä sellanen raivoapina meillä! Siis onko tää nyt sit joku esiuhmaikä? Missään nimessä sylissä ei saa kantaa muutakuin joko pystyasennossa naama menosuuntaan päin. Tai sitten olkaa vasten niin, että näkee sitten selän takaa ja saa ite kannatella päätä. Muuten tulee huuto. Sit leikkimatolla ei oo ollenkaan kiva olla kun ei näe kunnolla eikä pääse liikkumaan. kamalia raivareita, ähinää ja puhinaa. Jätkä suorastaan murisee ja karjuu kun laittaa mahalleen. Mut kohta see sieltä kyl varmaan jo kääntyy. Keskittyis vaan liikkumaan, eikä huutamaan. Sitterissä suostuu oleen vaan, jos sen nostaa sohvalle, tai keittiön pöydälle. Lattialla ei ole hyvä. Mua vaan pelottaa pitää sitä keittiön pöydällä...

Maito uppoaa tosiaan ihan miten sattuu, ja osittain tuntuu, että se ei vaan malta keskittyä syömään kun käy välillä niin kierroksilla. "Kaikki mulle heti"... Voih, mihinköhän me joudutaan tän lapsen kanssa kun tuosta ny viel kasvaa :D
Eilen taas takkusi koko päivän se syöminen. Mut yhtäkkiä illalla alko uppoomaan, jätkä veti 180ml kerralla, ja alle 2h siitä veti vielä 140ml. Ja sitten menikin yli 5h! Eli heräsi vasta 4 aikaan syömään. Ja silloinkin olis ehkä nukkunu viel pidempään, mut mä heräsin sen ähinöihin ja söi omaa nyrkkiään kokoajan. Ja maistuihan se maito silloin aamuyöstäkin. Nukahti puolessa välissä pulloa, mutta joi silti sen tyhjäks. Eikä enää ees heränny, laitoin vaan pinnikseen ja sinne jäi siihen asentoon ku lykkäsin. Heh. Hyvähän se, että illalla tankkaa yötä varten?! Jos se sen takia sit päivällä syö vähemmän? Näh, ota tosta ny selvää... Mä kyl odotan innolla sitä lauantaita 21.11, kun keitetään yks peruna ja jätkä pääsee maisteleen :)

Täällä nyt sit vissiin luovutetaan sen tissimaidon suhteen. Ehkä se on aikakin. 2,5kk sen kans jo jaksanu taistella. Moni olis luovuttanu jo ajat sitten, joten oon kyllä ihan tyytyväinen, että jaksoin niinkin kauan. Just ku tuntu, et alko sujumaan, meni kaikki yhtäkkiä ihan päälaelleen, ja maidontulokin hiipui. Eli eiköhän se ollut siinä. ;(

Alkuperäinen kirjoittaja vauvakuume83:
Hmm... Aika jännä että Taysissä tolleen ruokitaan...
Meillä Lohjan sairaalassa annettiin tissiä aina kun nappula sitä kaipasi ja tissiteltiin niin kauan kun nappula sitä söi. Meillä syötiin tuolloin helpostin 40-60min. Sain hyvää imetysohjausta, eri asentoja kokeiltiin ja jotenkin kaikki tuntu helpolta kun autettiin alkuun. Näin täällä. Lisämaitoahan meijän nappula sai sairaalassa 40ml. Ja senkin vaan sen takia, että tämä äiti sai nukkua 2h =) Nappulalla oli masuvääntöjä ja yöt meni heilutellessa, niin sitten kätilö kysy että pitääkö seuraa pari tuntia että mä voin ottaa tirsat. Tuolloin ei tuonut sitten rinnalle vaan anto lisäruokaa. Eipä haittane.
Niinpäs... Noh, meillä se perusteltiin sillä, et maitoo ei tullu heti kunnolla. Veikkaan, et olis lähteny tuleen paljon paremmin, jos ne olis neuvonu pitään vauvaa kokoajan rinnalla ja ilman sitä rintakumia. Ja sit se lisämaidon antaminen jäi ihan tavaks, varmistettiin että syö riittävän määrän... Ja niiden bilirubiiniarvojen takiakin piti saada pissa ja kakka huilaan nopeesti läpi ja puhdistaan elimistöä. Eli siinä vaiheessa ihan hyvä että tehtiin niin.
Sitä se tekee kun säästetään kaikessa. Hoitajia oli osastolla mielestäni ihan liian vähän, varsinkin viikonloppuna. Ja Vilihän syntyi pe-iltana... Ei siellä kukaan ehtinyt mitään oikeestaan neuvomaan. Hyvä jos välillä kävi kääntymässä...

Nyt laskujen maksuun, ja ehkä vähän nettishoppaileen? ;)
Vili nukkuu vieläkin, ähistyään yksin koko aamun mun vieressä kun ite vetelin hirsiä, välillä heräsin ku se hihkui ja öhisi yksinään pehmopupulleen... Hih.

Roona+Vili
 
Vivid
Täällä kärsitään rintatulehduksesta... Eilen aamulla rintaa aristi ja päivällä alko kova vilu. Iltaan mennessä nousi kuume ja ihan 39 asteeseen asti. Särkylääkkeillä kuume laski iltaan mennessä, mutta huomasin edelleen aristavassa rinnassa punottavan läntin. Kävin lämpösessä suihkussa ja pumppasin rintaa tyhjäks sekä annoin Lukan syödä kyljen puolelta, jotta rinta tyhjenis mahdollisimman hyvin.

Viime yö meni hikoillessa. Olin aivan hiessä ja vaatteet ihan nihkeenä. Kuumetta ei ollut, paremminkin alilämpöä.

Nyt aamulla soittelin neuvolaan, kun rinnassa on edelleen punanen läntti. Sanoi, että kannattaa yrittää selvitä kotikonstein, kun kuumekin on laskenut. Lääkäriin sitten jos kuume nousee uudestaan.

Mun piti muutakin kommentoida, mutta pää on nyt tyhjä..

Vivid ja Luka

 
Saan niin hyvät naurut päivästä toiseen kun Ville hekottaa unissaan :LOL: äsken taas.. ootan ihan kunnon ääneen nauramista (hereillä ollessa) häneltä mutta toikin on niin ihanaa kuultavaa :heart:

Vivid paranemisia sinne :flower:

Mäkin oon aatellut että kun jätkä on 3kk, saa hän alkaa hiljalleen maisteleen perunaa. Ennen oli sosepurkeissakin ikäsuositus 3kk alkaen, nyt taitaa olla 4.

jahas, hekottaja heräilee =)

kerttuneiti & Ville
 
Moikka,

[b]Nuppu ostin tänään kaupasta sitä vauvojen luumusosetta. Voinko antaa sitä ihan pikkuriikkisen lusikalla? vai pitäiskö se liuottaa sinne veteen ja jos niin miten sen olet tehnyt?
[/b]
Meillä oli tänään neuvola ja hyvinhän tuo likka näyttää kasvavan painoa 5550g ja pituus 57 cm ja pipo 40. Kirjoitti korttiin et kannattelee päätä hyvin ja seuraa leluja hyvin. Saatiin myös eka annos sitä rotaa ja ainakaan toistaiseksi ei ole tullut oireita

Kysyttiin tosta ku tykkää olla ja makailla vaan toisella puolella niin kannattaa tosiaan vaihdella puolta, ku se voi aiheuttaa pitkällä aikavälillä mm. sellaist että lantio on vino tai niskoista tulee jäykät.

Tyttö ei myöskään kovinkaan viihdy mahallaan ja kylpymisestä on alkanut tykätä nyt vasta. Aamupesut on myös peikko meen tytölle ja usein kädet käy et vie ne pesulaput pois mun naaman läheltä. olenkin pikku hiljaa totuttanut tyttöä nähin uusiin juttuihin.

Naksuuko muilla vauvojen paikat?

Meillä isä osallistuu hyvin hoitoon ja onkin tehnyt sitä jo ihan alusta asti. Välillä tuntuu et isä tietää paremmin mitä vauvali haluaa varsinki ku Alexandra kitisee niin mies aina tokaisee anna tissiä sen on nälkä :LOL: ja pääseehän isät osallistumaan vauvan hoitoon päivä päivältä enemmän kun aloitetaan nuo soseet.

Vivid toivottavasti rintatulehdus menee pian ohi :hug:
roona meil on samanlaista kiukuttelua. Alexandra viihtyy usein vain iskän olkapäällä.
isäinpäivälahjasta olen ostanut kaikkea kivaa pientä :p mm. uudet housut, paidan ja kaulahuivin


kiitos avusta!

Jooseppi & Alexandra 2 kk huh ku aika menee nopeesti :heart:
 
Vivid
Alkuperäinen kirjoittaja kerttuneiti:
Saan niin hyvät naurut päivästä toiseen kun Ville hekottaa unissaan :LOL: äsken taas.. ootan ihan kunnon ääneen nauramista (hereillä ollessa) häneltä mutta toikin on niin ihanaa kuultavaa :heart:
Kuulostaa ihanalta!

 
Jooseppi laitettiin desiin keitettyä vettä noin ruokalusikallinen sitä luumusosetta ja juotettiin tytölle tuttipullosta..kannattaa kuitenkin antaa ainakin alkuun aamusta jos ei massu siedä niin rutisee ja pahimmas tapaukses huutaa koko yön...toivottavasti rupeaa jeesaamaan ja sit tietty kandee kokeilla sitä mallasuutetta kans..saa apteekista ja meil ainakin sil lähti kakka hyvin tulemaan..niin ja senverran viel et jostain olen lukenu et toisil vauvoil voi tulla jopa 10 päivän välein kakka et ois ihan normia sekin..mene ja tiedä sit.. :p
 
Roona, tosi hienostihan sä jaksoit ton imetyksen kans! Luin jostain, että keskimäärin äidit jatkaa täysimetystä 1,4kk. Ja jostain luin myös, että sen parin ekan kuukauden aikana vauva saa ne tarpeelliset vasta-aineet äidinmaidosta ja sen jälkeen imetys on vauvalle ruokaa siinä missä korvikekin ja tietysti sitä läheisyyttä, mutta voihan sitä olla vaikka ihokontaktissa vauvan kanssa muutenkin! Tuota Taysin käytäntöä ihmettelen minäkin. Mulle ei tuputettu rintakumeja eikä lisämaitoa, vaan kehotettiin pitämään vauvaa rinnalla mahdollisimman usein ja mahdollisimman pitkään. Kyselivätkin sen perään, että miten usein vauva on imenyt ja miten pitkään kerralla. Mulla oli niin pienet nännit, että aluks tyttö ei meinannut saada otetta, mut nyt ne on vähän muotoutuneet ja varmaan tytön tekniikkakin on kehittynyt. Tyksissä kelloa kilauttamalla kätilöt tai hoitajat tuli auttamaan mua imetyksen kanssa, niin että aloin siinä sairaalapäivien aikana ymmärtää, mikä on homman juju ja oon tosi kiitollinen siitä. Vauvahan on rakennettu niin, että se pärjää kyllä sen muutaman ekan päivän ihan niillä muutamilla maitopisaroilla, mitä äidiltä heruu, eikä tarvii erikseen lisämaitoa, ellei sitten maidon nouseminen viivästy tosi paljon.

Täällä ollaan siis jatkettu imettämistä ihan vauvantahtisesti. Välillä meillä syödään kolme kertaa tunnissa, välillä tunnin välein ja välillä välit venyvät 4-7 tuntiin, erityisesti yöllä on noita pitkiä välejä. Musta tää tissittely on oikein lepposaa ja oon aina valmis tarjoomaan tytölle tissiä, kun se vähän siihen suuntaan inahtaa. Suihkuaminenkin pysyy paremmin aisoissa, kun tyttö syö usein. Yleensä me pötkötellään tossa sängyllä syömässä, mä silittelen typyn hiuksia, kun hän syö. Se ilme ja ne äänet, kun neiti on saanut masun täyteen mun maitoa, on jotain niin ihanaa. :heart:

Mäkin oisin joosepille ehdottanut tuota mallasuutetta.

Meillä on ollu tällä viikolla ihmeellistä masuvaivaa. Mun mielestä tytön kakka on jo jonkun aikaa haissut kummalta, vähän pistävältä. Tällä viikolla kakka on sitten vaahdonnut ja eilen oli ihan kauhea tunnin kestävä kipuitkukohtaus, johon ei auttanut mikään. Tyttö vaan huusi ja huusi, kunnes lopulta sammui miehen olkapäälle lopenuupuneena huutamiseen. Pienten nokosten jälkeen vaippaan turisi keltaista vaahtoa iso satsi. Viime yönä vaippaan oli sitten tullut aivan myrkynvihreää kakkaa, joka oli imeytynyt kokonaan vaipan sisään. Tyttö on kuitenkin ihan hyväntuulinen ja syönytkin ihan hyvin. Mä oon googletellut koko aamun kaikkea tuohon liittyvää ja löytänyt viitteitä niin maitoallergiaan kuin suihkutisseihinkin. Pitänee nyt seurata tuota vähän aikaa ja katsoa, muuttuuko miksikään. Onko kellään ollut mitään vastaavaa?

Meillä mies myös tulkitsee vauvan tarpeita hienosti. Ainoo juttu meilläkin on nuo yöähinät ja syömiset, joihin mies ei herää. Tyttö ei oo vielä kertaakaan öisin itkenyt nälkää, kun mä sen aina nappaan ruokailemaan ähinöiden alettua, mut veikkaan, että jos homma olis miehen vastuulla, niin itkuun asti menisi. Mä luulen, että tää liittyy ihan siihen äidin ja vauvan symbioottiseen asemaan.

Vividille parempia vointeja rintatulehduksen suhteen. Mä oon aika neuroottinen tuon suhteen ja puen aina kauheet kerrokset tissien kohdalle, ettei vaan tulehdus iske. Tiiätkö, mikä sulla aiheutti ton tulehduksen?
 
Vivid
Alkuperäinen kirjoittaja rosehip:
Vividille parempia vointeja rintatulehduksen suhteen. Mä oon aika neuroottinen tuon suhteen ja puen aina kauheet kerrokset tissien kohdalle, ettei vaan tulehdus iske. Tiiätkö, mikä sulla aiheutti ton tulehduksen?
En kyllä yhtään osaa sanoa. Roona jotain mulle kirjotteli, että flunssan yhteydessä se saattaa iskeä helposti ja mulla on tässä ollut ihan lieviä flunssaoireita.. Tiiä sitten..
 
Hello
Kerttuneiti: Se on IHANAA! Vili on jo pidemmän tovin hekotellut hereillä ollessaan kovaan ääneen... Juttelee myös jo paljon monipuolisemmin... Mut se nauru.. Voi että! SE on niin ihanaa kun jätkä on suu auki, ikenet hohtaen ja nauraa hekottaa, sit se nauraa viel sillaiki, et vetää tavallaan sellasen hassun hirnahduksen ja vinkasun sisäänpäin hengittäessä... Ihan mieletön juttu... Erityisen hauska on nauraa hoitopöydällä kun on ihan nakupellenä... Ja tietty jos minä tai mies nauretaan, Vili nauraa mukana! :) :heart:

rosehip: kiitos mukavista sanoista! Ja kakan väristä ja koostumuksesta... Sehän siis voi olla minkälaista vaan! Ruskeaa, keltaista, vihreää, oranssia... Veikkaan, että suurin vaihtelu tulee nimenomaan rintaruokituilla vauvoilla, sillä äidin ruokavaliohan vaikuttaa varmaan suoraan siihen vauvaan? Vilin paska hais aina ihan kamalalle jos olin syönyt sipulia/valkosipulia... :LOL:
Meillä on kyllä viime aikoina ollut jotain massuongelmaa kans, ja parin päivän ajan kakka ollut sellaista tosi tahmeaa ja tarttuvaa savea, siis saven väristäkin! Tänään tosin tuli jo sellainen pläjäys, että siellä saven seassa oli sitä keltaistakin normikakkaa mitä yleensä on ollut :)

Jahas, jos vaikka menis siivoileen? Tai mitä sitä tekis? Vili nukkuu, ja mies istuu tapansa mukaan koko illan tietokoneella... :kieh: Tosin, pakkohan se on istua, että sais joskus inssityön valmiiks ja insinöörin paperit ulos koululta... Johan se on pari vuotta sitä pantannu ja paahtanu töitä. Ottaa vaan päähän välillä kun tuntuu, ettei saa omaa aikaa ellei erikseen sitä pyydä. Mut toisaalta, tuskinpa mies mielellään tuossa koneella istuu. Täytyy vaan jakssaa :'(

Roona & Vili 2,5kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vivid:
Alkuperäinen kirjoittaja rosehip:
Vividille parempia vointeja rintatulehduksen suhteen. Mä oon aika neuroottinen tuon suhteen ja puen aina kauheet kerrokset tissien kohdalle, ettei vaan tulehdus iske. Tiiätkö, mikä sulla aiheutti ton tulehduksen?
En kyllä yhtään osaa sanoa. Roona jotain mulle kirjotteli, että flunssan yhteydessä se saattaa iskeä helposti ja mulla on tässä ollut ihan lieviä flunssaoireita.. Tiiä sitten..
Joo näin mulle sanoi äitiysneuvolan hoitaja, että pitää sit muistaa hoitaa tissejä hyvin jos lentsu tai flunssa iskee, sillä se voi herkistää rintatulehdukselle...
 
Roona Meilläkin samanlaisia raivareita joskus iltaisin - kivaa :D

Kerttuneiti Myös meidän poika hekottelee unissaan :) Hereillä ollessa hymyilee ja hihkuu, mutta ääneen ei vielä osaa nauraa. Ihanan kuulosta se kyllä on!

Vividille pikaista paranemista! Toivottavasti tuolta vaivalta säästyisi.

jooseppi Meidän pojalla naksuu lapaluut(?). Monesti, kun on olkapäällä niin tuntee, kun aikalailla lapaluiden kohdalla käy naksuminen. Olen miettinyt, että onkohan normaalia - ajattelinkin seuraavalla neuvolakäynnillä kysyä.

Mulle ei tarjottu rintakumia TAYSissa vasta kun viimeisenä päivänä kauhean raivarin seurauksena. Sanottiin, että siihen ei kannata totutella. Mutta sitä olen ihmetellyt jälkeen päin, että "imetysmaratoneja" ei "saanu" tehdä. Kerroin pari kertaa hieman ylpeänä, että tunti (joskus jopa reilu tunti) tissiteltiin niin sanottiin, että nyt sitten kannattaa ne maratonit lopettaa ja antaa vain sen verran kun ensimmäisen kerran vauva päästää rinnasta irti. Sitten sen jälkeen korviketta x määrä (en muista enää paljon piti antaa). Tämä sen takia, kun pojan paino piti saada nousemaan, mutta ihmeellistä silti. Jos olisin aina lopettanut imetyksen, kun poika päästi irti olisi se kestänyt max 10 min. Onneksi en tehnyt kuten he sanoivat. Ahkerasti vaan imetin sairaalassa ja hyvin sitä korviketta ehti antamaan senkin jälkeen (aina ei edes tarvinnut). Olisi varmaan meilläkin imetys häiriintynyt tai epäonnistunut jos olisin tehnyt toisin. Ihmeellistä toimintaa, jota en kyllä sairaalassa tajunnut vielä ihmetellä. Tissittelin "vastoin sääntöjä", koska se tuntui jotenkin oikealta.

Päätä särkenyt useana iltana - ärsyttävää!!

uneksija85 ja poika
 
Pakko kommentoida vielä tohon isien hoitojuttuun.
Meillä ei Saaran isi tiedä millon on mikäkin hätä. Johtuu toki siitä, että annan ainoastaan tytön isille sillon kun tyttö seurustelee ja on hereillä.

Kerran halusin nukkua hetken päivällä ja Saara ei ollu mun kanssa samaa mieltä, niin annoin miehelle tytön. Meni tunti ja he tulivat vaihtamaan vaippaa ja sitten toikin mulle, että "Saaralla on nälkä". No eihän mikään nälkä ollu, kun kiukku kun ei tapahtunu tarpeeksi ympärillä :D Että näin meillä.

Ekaa kertaa jätän tytön ja isin hetkeks ihan kaksin, kun lähden 24 päivä jälkitarkastukseen. Toivottavasti pärjäävät sen aikaa. Se on kyllä klo 8 aamulla, joten meillä Saara nukkuu vielä siihen aikaan yleensä. Herätään vasta siinä klo 9-10 normaalisti ylös.

Ekaa kertaa eilen koetettiin saada tyttö ennen klo 22 nukkumaan. Aloitettiin klo 21 kylpy, siitä iltatissi ja tyttöhän nukahti. Ihan vähän ennen kymppiä kömmin sängystä ylös kattomaan telkkua. Saarahan nukkuu meidän sängyssä. No klo 23 oli pieruvaivoja, kävin puol tuntia lohduttelemassa. Klo 24 halusi lisää tissiä. Ja klo 01 kun tämä äiti ajatteli mennä tytsyn viekkuun nukkumaan, katteli tytsy suurilla silmillä äitiä ja teki kakkaa. Vaipan vaihto, vähän tissiä ja nukahti taas. Tänään koetan samaa, että klo 21 aloitetaan iltahoidot, meillä kuuluu nykyään joka toinen ilta kylpy ja joka toinen ilta vauvahieronta rutiineihin. Tänään olisi vuorossa siis hieronta. Katotaan onnistuisko edes samalla tyylillä kun eilen. Mua ei haittaa vaikka kävisin tunnin välein nukuttamassa tytsyn uudelleen, mutta haluan olla hetken miehen kanssa kaksin ennen kun itse menee nukkumaan :heart:
 
Unohdin kommentoida tuota isi asiaa :) Eli meillä isi tunnistaa pojan tarpeet hienosti ja on välillä parempi kiukun rauhoittaja kuin minä. On saanut pojalta maikemmat hymytkin - epistä! :heart: Yöllä tosin nukkuu läpi pöhinät, jotka tarkoittaa nälkää. Nämä taitaa tosiaan olla niitä vain äidin herättäjä ääniä :)
 
Moikka,

Mä kokeilen huomenna tota luumu hässäkkää. Meillä siis tuo kakka on nimenomaan sellaista savimaista mistä Roonakin puhui. Ilmat tulee ulos, mut kakkaa ei. Terkkarin mukaan se johtuu siitä että Alexandra käyttää mun kaiken maidon kasvamiseen ja imee siitä kaiken mahdollisen ja siksi kakka savimaista. NYt olis kiva vaan et sitä kakkaa tulis niin helppais noita likan massuvaivojakin eli pumppaamista.

Kävelyheijaste oli muuten lähtenyt tänään neuvolassa

Roona olet tosi pitkään ponnistelluy tuon imettämisen kanssa, joten hatun nosto siitä.

Pelottaako teitä tuo possuflunssa? Mua rupes hiuka pelottaa nyt ku tuo pikku tyttökin kuoli. Hali hänen vanhemmilleen

Jooseppi
 
jooseppi, mä eilen kirjotinkin sikaflunssasta. Meillä miehen kollegalla todettu se ja tänään sainkin "mukavan" soiton mieheltä. Hänelle noussut kuume ja kurkku kipeänä. Sai lääkäristä ohjeet pysytellä kotona ja seurailla tiannetta. Kyse voi toki olla myös ihan tavallisesta flunssasta, heillä töissä myös a-virusta liikkeellä.
Lääkäri oli kuitenkin sanonut että vauvalla ei pitäisi olla mitään hätää. Vauvoilla on niin hyvä vastustuskyky että hyvin epätodennäköistä että tarttuisi. Ja vaikka äidillä olisi sikaflunssa, vauvaa voi (ja kannattaa) silti imettää !
Toivotaan parasta !!

Me alotettiin tänään uusi harrastus, vauva hieronta ! Oli hurjan kivaa ! Ja poika sai tänään myös ensimmäisen "pukunsa" :) Kinredit:in ihana tummanharmaa suorathousut-kauluspaita-liivi-rusetti-asu, eikä maksanu ku 46 e ! :eek: Pitäähän sitä olla omissa nimijuhlissaan kunnon puku, vaikka sitä vaan kerran tulee käytetyksi :D
 
Pakko tulla vähän hehkuttamaan kun eilen oli niin hyvä päivä =)

Ensinnäkin peräti kolme ruokaa pysyi Ericalla sisällä ilman puklautuksia :heart: Tai toki sieltä jotain pientä tuli ulos mutta ei sellaista mega tyhjennystä kuin aikaisemmin. Oli aivan ihana fiilis kun huomasi, että ehkäpä se tyttö vielä joskus saa pidettyä ruokansa sisällä.

Sitten illalla isä leikki Erican kanssa leikkimatolla ja yhtäkkiä tyttö päätti kääntyä masulta selälleen |O Oli siinä sitten ihmeissään sekä isä että tytär ja äitiä kiljuttiin paikalle ihailemaan tätä ihmettä :kieh: Erica teki sen kolme kertaa oikean kyljen kautta ja vielä kerran vasemman kyljen kautta. Voi sitä vanhempien onnea ja iloa :heart: :heart: :heart:

Meillä kun ei tuota naurua ja jokeltelua paljon ole havaittu. Uskon sen johtuvan puhtaasti siitä, että tytöllä on kipuja ja särkyjä niin ketäpä siinä naurattaisi. Mutta liikkuminen on sitten sitäkin aktiivisempaa. Ihanaa vaan havaita, että eteenpäin mennään ja kehitystä tapahtuu :D Mites muilla, joko teillä on pyörähdetty? Joo, ja tiedän että tämä on enemmän refleksi ja ison pään aiheuttama käännös mutta olen siitä silti iloinen :kieh:

Eilen sekä viime yönä tuli sellaiset kakat että oksat pois :eek: Ensinnäkin määrä oli ihan VALTAVA ja se haju, hyi hitto :whistle: Ilmeisesti tämä meikäläisen dieettiruokavalio tekee myös kepposet pienelle mutta se mikä on hyvä niin ei näytä vatsaansa valittavan.

Vivid, tsemppiä sairasteluun. Toivotaan, että paranet pikaisesti :hug:

Roona ihan mahtava tuo sinun tsemppisi imetyksen kanssa! Älä yhtään tunne huonoa omaatuntoa sen lopettamisesta. Joskus niin on vaan kaikille parempi ja uskon, että sun ja Vilin kohdalla se hetki on nyt. Vili on kuitenkin saanut jo ne tärkeimmät tipat sieltä tisuista joten ei muuta kun korvikkeilla kohti uusia seikkailuja. Itselläni sama varmaan kohta edessä mutta sinnittelen vielä hetken...

Jooseppi kirjoitti kylpemisestä ja siitä tuli mieleeni, että saavatko teidän ipanat raivarit kun kylvystä noustaan poiis? Erica tykkää kovasti kylpeä mutta sitten se poistulo on ihan helvettiä. Tyttö huutaa ku palosireeni ja kestää pitkään että rauhoittuu. Ollaan laitettu pesutilan lämpö täysille joten ei kylmänkään pitäisi olla syynä tähän. Outoa!

Tänään onkin sitten talven ensilumi maassa. Tästä se nyt sit lähtee ja lämpöä tiedossa seuraavan kerran vasta yli 6 kuukauden päästä :eek:

Cummastelija & Erica 7 vkoa ja 7 pvää
 
"Huomenta"

Lunta maassa, ja kunnolla! Hassua... Ensilumihan tuli täällä jo viime vklp, mut nyt sitä on taas ihan maa valkoisena.. On se jotenkin vaan taas masentavaa tietyllä tapaa |O

Masulta selälleen kääntyilemisestä... Meillä ei oo vielä sinne asti päässyt. Vilillä on kamala raivo päällä siinä matolla, keskittyy lähinnä tuhisemaan ja raivoaan kun on mahallaan. Kai sitä harmittaa kun ei näe mitään. Nykyään kyllä tosi hyvin sitten jo käsillä punnertaa, ja päätä jaksaa pitää ylhäällä pitkiä aikoja... Mut kääntyminen vielä puuttuu. Selällä ollessaan jätkä sit heiluu vielä enemmän, ja onkin jo muutamat kerrat saanut itsensä kyljelleen... Ei vaan niitä käsiä vielä osaa laittaa, että pääsis siitä muualle. Siinä sit aina pötköttää ja ihmettelee omaa asentoaan :LOL:

Meillä kylpeminen on aina illan viikon kohokohta, Vili nauttii ihan hurjasti. Ja kyllä siitä yleensä itku tulee kun nostetaan ylös vannasta ja kääritään pyyhkeeseen. Mutta usein sitten kyllä otetaan ilmakylpyjä kylvyn päälle, ja se vasta onkin hauskaa!! :D Lauantaisin on perinne, että kylvyn jälkeen mennään koko perhe sohvalle, Vili pissalakanan päälle nakupellenä, ja katotaan Avara luonto... Se on varmaan mukava olla alasti kun pääsee liikkumaan paremmin? Hoitopöydälläkin Vilin tulee aina hekottelua kun saa olla nakuna välillä :LOL:

Mä en oikein tiedä miten suhtautua tohon nimeltä mainitsemattomaan tautiin mistä kaikki jaksaa jauhaa.. En oikeestaan jaksa suhtautua mitenkään, tai panikoida asiaa. Turha sitä on pelko perseessä elää kokoajan. Sama jos pelkäis vaikka kolaria kun on liikenteessä... Tai liukastuvansa kylpyammeessa. Shit happens, ja sitähän ei voi estää jos niin käy...
Mun mummi soitteli, et ei saatais käydä kaupassa nyt muutaku lähi-Siwassa... ja Viliä ei sais viedä ollenkaan ihmisten ilmoille... ja pitäs ostaa sitä käsidesiä... ja... Mutta mun mies kulkee bussilla joka päivä töihin ja takas! Sehän se suurin riski on saada tauti, ja kyllä se meihinkin tarttuu jos mies tulee kipeeks... Joten tavallaan ihan turhaan sitä eläis kuplassa ja voihan sillä Siwan kassallakin olla se saakelin pöpö?!! Tosta käsidesistä... Ihan yhtä hyödyllistä on huolellinen käsien pesu. Ihme hysteria.....

Noh, siinä mun avautuminen siitä, ja enempää en jaksa aiheesta. Palataan asiaan sit jos se on ajankohtaista :headwall:

Hehe, jätkä makaa tossa lattialla ja juttelee meidän kasveille (on viereinen pöytä täynnä paprikan ja habaneron taimia) ... kauhee "sanavarasto" ja ääntely jo... Ja mieletön hekotus välillä. On vissiin hassuja kukkia :LOL: Taidanpa liittyä seuraan ja kipata ukon välillä masulleen :)

Roona&Vili
 
Sydänpolilla käyty KAIKKI KUNNOSSA :heart: Kammioiden välisessä lihaksessa pienen pieni aukko, joka ei tule haittaamaan ikinä mitään. Tyttö täysin terve! painoakin oli 4880 g ja pituus 55, 4vkoinen kohta siis!

Cummastelija Miehen nuorempi lapsi ollut ihan pienestä (n.5kkolen siis ekan kerran tavannut) asti ollut sellainen,että kylvyssä oleminen mukavaa, mutta pois tulosta tulee hirveä huuto. Ja nykyäänkin 3-vuotiaana edelleen samanlainen!! :)
 
Cummastelija: meill alexandra huusi kans kylvystä pois tullessa ja siellä ollessa, mutta sitten aloin pestä tytön peppua, joka aamu aamupesujen yhtyedessä niin johan on alkanut tykätä vedestä ja nakuna olosta. Puhun hänelle myös aina sellasella tosi ylipirteellä äänellä niin siitä on tullut sellainen miellyttävä kokemus.


Yonnazzz hienoa et kaikki kunnossa.

Meillä ilmeisesti hiukan tytön masu reagoinut siihen rotaa ku tänään aamulla tuli sitte kakka. tänään annoin myös ekan annoksen luumua. Katotaan mitä tekee. Tyttö nukkuu tossa vieressä joten taidan mennä laittaa ruokaa ja aivan ihanaa kun tänään on satanut lunta ekaa kertaa kunnolla.

Jooseppi & Aexandra 2kk 1pvä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
Sitten illalla isä leikki Erican kanssa leikkimatolla ja yhtäkkiä tyttö päätti kääntyä masulta selälleen |O Oli siinä sitten ihmeissään sekä isä että tytär ja äitiä kiljuttiin paikalle ihailemaan tätä ihmettä :kieh: Erica teki sen kolme kertaa oikean kyljen kautta ja vielä kerran vasemman kyljen kautta. Voi sitä vanhempien onnea ja iloa :heart: :heart: :heart:

Meillä kun ei tuota naurua ja jokeltelua paljon ole havaittu. Uskon sen johtuvan puhtaasti siitä, että tytöllä on kipuja ja särkyjä niin ketäpä siinä naurattaisi. Mutta liikkuminen on sitten sitäkin aktiivisempaa. Ihanaa vaan havaita, että eteenpäin mennään ja kehitystä tapahtuu :D Mites muilla, joko teillä on pyörähdetty? Joo, ja tiedän että tämä on enemmän refleksi ja ison pään aiheuttama käännös mutta olen siitä silti iloinen :kieh:

Jooseppi kirjoitti kylpemisestä ja siitä tuli mieleeni, että saavatko teidän ipanat raivarit kun kylvystä noustaan poiis? Erica tykkää kovasti kylpeä mutta sitten se poistulo on ihan helvettiä. Tyttö huutaa ku palosireeni ja kestää pitkään että rauhoittuu. Ollaan laitettu pesutilan lämpö täysille joten ei kylmänkään pitäisi olla syynä tähän. Outoa!
Meillä Villellä oli todella kova yritys eilen illalla ton kääntymisen suhteen!! Eli mahalta selälle ja myöskin enemmän koitti oikeen kyljen kautta kääntyä. Pienestä oli kiinni ettei kääntynyt! Ja harjotukset loppui siihen kun suusta pärähti sellaset limapuklut että :LOL:

Jokellusta tulee tosiaan eniten ehkä aamusin ja aamupäivisin, kun on virkee yöunien jälkeen. On se vaan ihanaa kun kuulee uusia äänteitä ja pitkiä tarinoita :heart:

Meillä rakastetaan kylpemistä ja hyvän ihon vuoksi toistaseks ollaan kylvetty joka toinen päivä. Saa nyt nähdä vähennänkö vähän, kun tulee kylmemmät ja kuivemmat ilmat. Iho on kyllä erittäin hyvässä kunnossa, jos hormoninäppyjä ei lasketa.. Itkua ei tuu kylvyn jälkeen, kaippa tuo on saanut sit lotrata siinä jo tarpeeks kauan niin että on tyytyväinen. Kuka se oli joka kirjotti että joka toinen pvä on kylpy ja joka toinen hieronta - meillä on nyt 6vkon ajan menty niin että joka toinen päivä on vain vauvahieronta ja jokatoinen ilta sit molemmat eli ensin hieronta ja sit kylpy. Ja sit onkin jäbällä niin kova nälkä ja väsymys näistä "aktiviteeteista" että uni maistuu!

Kerttuneiti ja Ville tasan 7vkoa :heart:
 
Hei!
Täällä uusi tyyppiä ilmottautuisi jos vielä joukkoon sopii?
Kovasti oon jo lukenut juttujanne odottajien puolelta ja täältä nyt. Ei vaan ole ollut aikaa ja laiskuus iskenyt että en itse ole saanut rekisteröityä. Paitsi nyt :whistle:
Meille siis neiti syntyi 30.9 painoa 3750 ja pituutta 49. Lahdessa päin asustelen. Onkos täällä muita Lahtelaisia? mä oon vasta vuosi sitten Lahteen muuttanut, ennen helsingissä asuin.
Meillä täällä vauva arki on hyvin mennyt.
Tosin neidillä kovasti aikaisemmin oli vatsaväänteitä ja tuntuu että melkeen kaikkea kokeiltu on cuplatonista mallasuutteseen.
Mikään niistä ei auttanut, nyt muutamana päivänä neit ollut todella tyytyväinen kun äippä on jättänyt maidon pois ruuasta. (täällä siis mennään rintamaidolla) Olikos täällä muita "paastoojia"? nyt pitääkin mennä, alkoi kuulumaan kutsuhuuto ;) ;)
 
Onpas taas tekstiä tullut..käyn kyllä lukemassa, mutta en ehdi kirjoitteleen..

Meillä menee kivasti, tyttö syö ja nukkuu. Yöt nukkuu pääsääntösesti sillain että viimestään 22.30 menee nukkumaan ja herää 6 aikaan aamulla ekan kerran syömään :)
Välillä saattaa herätä kerran syömään.
Neiti jaksaa mahallaan ollessaan nostaa vain vähän päätä. TArvisi alkaa pitämään enemmän vatsallaan, muuten kyllä päätä pitää hienosti. No ehtiihän sitä.

Ristiäiset meillä on 14.11, pikkasen venyi, kun yhdelle kummille ei sopinut. Nimi on päätetty ja aika viime tipassa kylläkin. oli pakko ilmoittaa lusikkaan kaiverrusteksti, niin olis sitten nimikin päätettävä,..tosin mä miettisin sitä vieläkin jos ei olis tarvinnu lusikkaa varten ilmoittaa!!

Imetys sujuu edelleen hienosti.. ja luovutus.. lokakuussa luovutin 42 litraa!! yhteensä 72 litraa siis jo olen lypsänyt sairaalaan :whistle: Kyllä mä vielä tän marraskuun lypsän ja sitten loppuu se touhu. Ihan mukavasti tulee tuota ylimääräistä rahaa, hoitovapaalle kun olen jäämässä, niin saa säästöön laitettua sitä varten sitten :)

Ihanaa kun tuli ensilumi :)

tyttönen ja prinsessa 9vko :heart:
 

Yhteistyössä