**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Marraskuussa

Pitkästä aikaa ehdin mäkin lukeen ja kirjottaan, kiitos Roona uudesta pinosta jälleen kerran :flower:

Helinä kirjoitti olleensa yökylässä vauvan kanssa ekaa kertaa - niin mäkin! Viime viikolla ajeltiin maaseudulle yhdeks yöks ja hienosti meni meilläkin! Yöunille nukahtaminen kesti tavallista kauemmin mutta kun vauva nukahti, nukkui sit tavalliseen tapaansa eli heräsi yön aikana sen 4krt.

Muutenkin yöt on tollasia eli mä tunnen olevani oikeesti "hyvin nukkunut" jos saan sen kolme tuntia nukkua joskus putkeen. Näin meillä. Viime viikko oli aika hazardia menoo kun mä tulin kipeeks ja yksin koitin hoitaa vauvaa :/ en päässyt sit parantuun ennen eilistä eli kivat 6 kokonaista päivää olin kipeenä. Vauvastakin tuli sit nuhainen mut nenäfrida on ollut kans nyt käytössä ja huomaan et se kyl auttaa Villen oloo.

täyttelin just eilen vauvakirjaa innoissani ja jokelluksesta kirjoitin sinne kans..oon vähän irtolapuille kirjotellut Villen oppimista ja kehityksen etenemistä ja nyt vihdoin oli aikaa täyttää vauvakirjaan asti nekin tarinat.. oon huomannut jätkän jokeltelevan ensimmäisen kerran (kiinnittänyt siihen huomiota ja tajunnut et taitaa olla jokellus kyseessä) kun hän oli päivää vaille 1kk. nyt 6vkon ja 4vrk:n iässä asiaa tulee ja uusia äänteitä päivä päivältä vaan enemmän ja enemmän. Hän juttelee niin hymynaamalle, äp:n kirjan "naurukylpy"-aukeamalle, mulle, vieraille kun iihan vaan itelleenkin :heart:

Meillä oli tosiaan ristiäiset, jo viikko sitten sunnuntaina eli 25.päivä. Jäbä sai nimeksi Vilgot Oskar Olavi, joista Olavi kulkee suvussa eli on ollut mun isän ja isänisän toinen nimi. Onnea muillekin nimen saaneille, siellä oli Kielo Hellin ja Erica Maria ainakin =)

Mun yks frendi on valokuvaaja ja sillä on oma studio ja törmäsin siihen sit tänään kaupungissa - sain soviteltua aikas hyvän hinnan et jos Villestä otettais muotokuva ja tehtäis myös TYYLIKKÄITÄ joulukortteja joissa on hänen kuvansa. Ei mitään ihan "perinteisiä" siis.. Mutta nyt aloin miettiin et josko teettäiskin jotain erilaista sen muotokuvan sijaan - canvas-pohjalle taulun siitä kuvasta tai jotain muuta.. Yksvuotiskuva kun tulee kuitenkin oleen sit ihan basic valokuva. Alankin vähän selaan nettiä et mitä vaihtoehtoja ois.

JA VOI VIDEO MÄ SANON!!!! KYSE ON KELASTA!!! Taas kerran se saa mun v-tutuskäyrän nouseen: mulle ei oo maksettu lapsilisää lokakuulta vaikka ois pitänyt. TARKEMMIN OTTAEN koko päätöstä ei oo ees tehty ja mullahan meni sit täysin hermot kun soitin sinne lapsiperhelinjalle.. Ne ei näköjään osaa tehdä yhden yhtä päätöstä ilman et pitää itse huolehtia ja soitella AINA perään :headwall: :headwall: :kieh: |O :eek:

josko sitä lämmittäis glögiä nettisurffauksen kaveriks =)

hyvää marraskuuta kaikille! =) :flower:

kerttuneiti ja Ville 6vkoa 4pvä

Alkuperäinen kirjoittaja miimumaija:
Muhun iskenyt varmaan joku talvimasennus. Olo on ollut viikon tosi ahdistunut ja ikävä. Itken jatkuvasti ja yritän vielä tehdä sen salaa miheltä. Eilen onneksi juteltiin ja tuli vähän paremi olo. Oon tosi väsynyt ja uupunut, öisin en saa unta. Kaikki painaa mieltä ja ahdistaa :( Sydän hakkaa ja on vaikea hengittää. Mitään ei huvita tehdä. Nyt aijon kyllä pakolla raahata itseni ulos. Tuntuu niin tyhmältä vaan. Kun oikeasti ei ole mikään huonosti; on ihana lapsi ja mies joita rakastaa suunnattomasti. Ihana koti, ihanat ystävät ja perhe. Ei tää nyt mitään synnytyksen jälkeistä masennustakaan ole (??)
Mulla on välillä vähän samanlainen fiilis. Tuo on juuri sitä normaalia "baby blues"-fiilistä mitä varmasti kaikille tulee. Varsinkin kun on syntynyt esikoinen, ja koko elämä muuttunut kerralla...
Siis ihan kaikki. Päivärytmi, parisuhde, oma minäkuva, oma rooli, oman elämän tarkoitus... kaikki! Tottakai se vaatii sopeutumista. Ja naisella tietenkin vielä herkemmässä toi liikutus, ahdistus ja masennus, koska me ollaan tällasia hormonihirviöitä tällä hetkellä kun on synnytys takana ja maidontuotanto sekottaa entistä enemmän vielä...

Mulla ahdistaa etenkin toi oma rooli ja minäkuva. On niin pirun läski, ruma ja haiseva olo kokoajan. Ei vaan aika riitä siihen, että ehtisin aamulla laittaa hiukset ja naaman. Saati sitten, että pystyisin olemaan puhtaissa vaatteissa.. Ja hikoilu on joku ihme hormonitoiminnan sivuoire. Mä haisen hielle ja puklulle...! Siinä tulee tosi viehättävä ja virkee olo!! Ja ärsyttää, kun ei miehet tollasta olotilaa sit tajuu... Munkin mies varmaan on ihan tottunut siihen, että mä haisen puklulle ja hielle, ja oon yökkärihousuissa välillä kun se tulee kotiinn... Mut välillä mä vaan katon peiliin, enkä todellakaan näe itseäni siellä!! mä nään kauhtuneen väsyneen ja räjähtäneen kotiäidin... Ja se pelottaa ihan helvetisti! Mä en halua olla se henkil joka on peilissä!!! :eek:

Toivottavasti on jotain hyötyä kun höpisin omasta ahdistuksesta? :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Mulla ahdistaa etenkin toi oma rooli ja minäkuva. On niin pirun läski, ruma ja haiseva olo kokoajan. Ei vaan aika riitä siihen, että ehtisin aamulla laittaa hiukset ja naaman. Saati sitten, että pystyisin olemaan puhtaissa vaatteissa.. Ja hikoilu on joku ihme hormonitoiminnan sivuoire. Mä haisen hielle ja puklulle...! Siinä tulee tosi viehättävä ja virkee olo!! Ja ärsyttää, kun ei miehet tollasta olotilaa sit tajuu... Munkin mies varmaan on ihan tottunut siihen, että mä haisen puklulle ja hielle, ja oon yökkärihousuissa välillä kun se tulee kotiinn... Mut välillä mä vaan katon peiliin, enkä todellakaan näe itseäni siellä!! mä nään kauhtuneen väsyneen ja räjähtäneen kotiäidin... Ja se pelottaa ihan helvetisti! Mä en halua olla se henkil joka on peilissä!!! :eek:

Toivottavasti on jotain hyötyä kun höpisin omasta ahdistuksesta? :hug:
Samat fiilikset...vahvistui vaan kummasti, kun edelliset puoli tuntia yritin löytää kaapista kastajaisiin päälle pantavaa :headwall: Oon ihan ihmeellisen muotonen - en varmasti edes kaupasta löydä mitään :kieh: Naamakin näyttää siltä etten ole unta nähnyt pariin kuukauteen (niinpä :p )...

Anteeksi pinnallinen purkautumiseni :ashamed:

Omasta ulkonäöstä puheenollen. Mä pääsen huomenna hemmottelukasvohoitoon ja torstaina kampaajalle! Josko sieltä taas joku ihminen kuoriutuis esiin tän meijeriauton sijaan. :D Mä en vaan tiedä, miten pystyn olemaan niin pitkään pois tuon tytön luota. Kamala ikävä ainakin tulee. :/ Ja joo, kotona mäkin notkun olohousuissa ja imetystopissa, joka on aivan läikikäs maidosta ja puklustakin. Ostin henkkamaukasta muutaman imetystopin, joista pari on yökäyttöön ja loput päiväkäyttöön mutta eipä noita päivittäin jaksa vaihtaa, ellei sitten tarvii lähtee ihmisten ilmoille. Imetysliivejäkään en jaksa pukea päälle, jos ei olla lähdössä mihinkään, ne kun painaa ja hidastaa maitobaarin avaamista. Eikä nää mun hinkit nyt niin suuret oo, että kotioloissa tukea tarttis. Oon yrittänyt ihan itteni vuoksi kuitenki pukea ees jonkunlaiset päivävaatteet itselleni ja tytölle sellasinakin päivinä, kun ollaan vaan kotona eikä käydä edes lenkillä. Ja jos ulos lähdetään, niin koitan vähän sutasta naamaan puuteria ja ripsiväriä, että tulis edes vähän fressimpi fiilis itelle. Mun nykyinen parfyymihan on lämmin rintamaito.

Ja sitten tosi tyhmä kysymys rintamaidon lämmittämisestä. Jos lypsän maitoa huomenna syötettäväksi 2-3 tunnin sisällä lypsämisestä, onko parempi jättää se huoneenlämpöön odottamaan vai laittaa jääkaappiin? Millä te lämmitätte jäähtyneen rintamaidon vauvalle sopivaksi? Me ollaan siis vasta kerran kokeiltu tuttipulloa, eikä oo ihan nuo rutiinit hallussa...

Carmen, Turun suunnalta päivää! :wave:

Rosehip: Maito jääkaappiin, jos ei heti käytä. Mikrolla me ainakin lämmitetään. Tietysti vesihauteessakin voi lämmittää, mutta siinä ajassa ehtii kyllä neiti hermostua aivan täysin.

Roona: Hikoilusta pääsee eroon apteekin Absolut Torr -deodorantilla. Kannattaa vaan muistaa, että kasvattaa pari päivää kainalokarvoja ennen kuin laittaa ainetta. Saattaa kirvellä muuten hieman :x

Yritän aina pukea jotkut kivat vaatteet päälle päiväksi ja laittaa ainakin hiukset normaaliksi, siis irokeesi alas =) Ja kulmakarvat laitan kanssa usein, koska ilman niiden laittoa näytän kamalalta. Onneksi tulee ainakin pari kertaa viikossa käytyä ihmisten ilmoilla, niin saa laittautua. Ompa yksi äitini työkaveri sanonut äidilleni, että mulle sopii äitiys, kun olen vaan kaunistunut. Se kommentti kyllä piristi kivasti.

Nyt tekee mieli glögia ja vauvakin nukkuu, joten taidanpa mennä lämmittämään sitä.

Helinä ja neiti 7 vko ja 1 pvä

Mä oon käsittäny, et rintamaitoo ei sais lämmittää muutaku vesihauteessa?! Niin me on ainaki tehty... Vedenkeittimellä vettä ja keraamiseen kippoon, ei siinä montaa minuuttii oo menny. Korvikkeet sit ollaan lämmitelty mikrossa. Niin ja tietenkin maito aina jääkaappiin pumppaamisen jälkeen... Niinkö kaikki muutkin maitotuotteet pitää säilöä kylmässä :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja Helinä83:
Yritän aina pukea jotkut kivat vaatteet päälle päiväksi ja laittaa ainakin hiukset normaaliksi, siis irokeesi alas =) Ja kulmakarvat laitan kanssa usein, koska ilman niiden laittoa näytän kamalalta. Onneksi tulee ainakin pari kertaa viikossa käytyä ihmisten ilmoilla, niin saa laittautua. Ompa yksi äitini työkaveri sanonut äidilleni, että mulle sopii äitiys, kun olen vaan kaunistunut. Se kommentti kyllä piristi kivasti.
Mulle ei mahdu mitkään mun kivat vaatteet... Kahet housut mitkä menee päälle, ja nekään ei oo mitkään naisellisen kauniit... Mustat lökäpöksyt ja maastokuvioiset reisarit... :'( :'( :'(

Siis mäkin haisen ihan kauhealle koko ajan, hiki virtaa ja puklua joka paikassa. Tänään vielä bonuksena poika osui pissaamaan mun housuille vaipan vaihdon yhteydessä enkä sitten muistanut heti vaihtaa omia vaatteita. Kiva pultsarihaju lisänä noihin edellä mainittuihin. :x Tosi hehkee olo joo...

Meillä on ollut sammakseen lääke jo parin viikon ajan, musta se ei tunnu auttavan mitään. Kiva kiduttaa vauvaa neljä kertaa päivässä tollasella hirveän hajuisella liemellä. Muilla sammasta?

muoks. mäkin haluan glögiä kun muutkin jo juo :whistle:

Joo Roona, kyllä auttoi. Ihan kun olisin itse kirjoittanut ton. :hug: Siks mä yritän pakottaa itteni päivittäin ulos ihmisten ilmoille että sais edes vaatteet päälle. Niin ja ei mullakaan oo mitään kivoja vaatteita, varsinkaan housuja ! Nytkin äitiysfarkkulegginssit jalassa :ashamed:

Toi pojan hymyily kyllä saa aina sydämmen sulamaan. Nyt se on viimesen viikon ruvennut oikein kunnolla hymyilemään ja melkein nauraa aina kun sen luokse menee <3

Ja joo, äidinmaitoa ei saisi lämmittää kuin vesihauteessa tai juoksevan veden alla. Ei mikrossa tai kiehuvassa vedessä, sillä se muuttaa maidon proteiinikoostumusta, jolloin äidinmaidosta ei saa kaikkea "hyötyä irti". Äidinmaito säilyy huoneen lämmössä n. tunnin ja jääkapissa vuorokauden. Pakastettu maito säilyy pakkasessa 3kk ja maito tulee viilentää aina ennen pakastamista.

Meillä on kohta kirsikkapiirakka valmis. nams ! Ja laihis kiittää !! :D

HUOMENTA!

Cummastelija
Täällä myös osa imetetään ja pullotellaan.
Imetän aina yöt sillä yö imetys lisää maidontuotantoa..en nyt muista mihin se perustu.
Mut se on faktaa. Annan illalla ennen yö unille laittoa pulloa, kun Veetu koko päivän syönyt rintaa, et yöksi kerkeää tulemaan kunnolla maitoa, eikä yöllä tarvitse sitten lämmitellä pulloja ja valpastua itsekkin liikaa. Joskus pulloa annetaan myös päivällä, jos minä lähden esim.lenkille. mutta ensisijaisesti rintaa. Ja paljon vettä juoda!

Voin uskoa miten hankalaa on olla tuommosella ruokavaliolla!!
minä jouduin vain vajaa 2 viikkoa olemaan maidottomalla, ja sekin oli hankalaa!eilen käytiin sitten maidon "rasitus" testissä vai mikä se on että pikkuhiljaa antovat maitoa Veetulle Sairaalassa..mut ei sille mitään tullu maidosta..et Veetun näppylät näillä näkymin johtuu alkavasta atooppisesta ihosta..eli siis rasvaamaan!

Täällä nukutaan ja hyviä öitä. Veetu nukkuu aina sen ekan pätkän 7-8 tuntia. ja yhdellä syötöllä viime yönäkin selvittiin. seuraavan kerran heräs aamu 7 ja sit nousin samalla ite ylös.

esmeralda- & Veetu

Minäkuvasta on ollut puhetta.. :wave:

Mulla oli imetyksen aikana ihan samoja fiilareita kun muillakin..haisin, hikoilin ja näytin mustien silmäpussien kanssa varmaan aivan zompilta :ashamed:
Kunnes imetys lopahti ja aloitin karppauksen (vähähiilihydraattisen dieetin muunneltuna) ja nyt kolmessa viikossa on painoa pudonnut noin 5 kg, hien valuminen tasaantunut, peiliin rupeaa olemaan kiva katsoa, ja jaksan jo lähteä kaupungillekin meikattuna ja suhthuoliteltuna..se jos mikä piristää päivää..kun pääsee omista ahtaista ympyröistä vähän tuulettumaan. Olen myös pitänyt mielen virkeänä päivittäisillä noin puolen tunnin reippailulla raittiissa ilmassa. Vaikka tuntuisi et seinät kaatuu päälle niin pakkaan ryhmärämän ja lähdetään ulos vaikka tulisi pikku-ukkoja :wave: liikunta siis auttaa..!!! =)

Kertokaapa te fiksummat et mistä johtuu että Kielon yöunet voi vaihdella niinkin rajusti kun esim viime yö ja sitä edellinen..?? :whistle:
siia meillä toissayönä (sinä päivänä oli ollut ristiäiset ja Kielo oli nukkunut melkein koko päivän ) nukuttiin jo 7,5h pätkä ja syötiin ja nukahdettiin taas uudestaan..viime yönä (eilen valvoi tosi paljon ja oli hereillä melkein koko illan 18-23 ) nukkui parin tunnin pätkissä ja oli tosi levoton nukkuja.. :| mistä ihmeestä tuollainen voi johtua..mitä tehdään väärin..??

Niin ja oletteko jo oppineet ennakoimaan vauvan tarpeita?? Mulla rupeaa sujumaan ja tiedän jo melkein 97% että mikä milloinkin kieloa vaivaa ja jo ennenkuin meteli yltyy sellaiseksi että oksat pois.. :attn:
Viime yönä vaan meinas tulla ja osittain tulikin perheriita kun oli miehen vahti vuoro ja minä tosi väsynyt päivän kulusta..Kielo sitten nukahti tossa noin 23 ja heräsi jo noin 01..ja mä herään(erittäin hyvät korvatulpat korvissa) aivan kauheaan huutoon (mikä harvinaista kun meidän vauva ei juurikaan huutele) ampaisen vihaisena sängystä ja painelen keittiöön, missä mies unisena laittamassa rääkyvälle vauvalle maitoa ja ihmettelee et "mikäs sil nyt on..hänkun oli yrittänyt kaikkensa (ei kuiteskaan maitoa ollut tajunnut antaa) ja toinen vaan huutaa.. ja mä kysymään että "mitä viddua se nyt jo heräs ja huutaa??" ja yritän samalla ottaa Kielon syliini että huuto lakkaisi, johon mies tekee väistöliikkeen ja sanoo et "painu sä nyt vidduun siitä"..johon mä reagoin vaan tuijottamalla sitä, että voiko mun maailman ihanin mies olla myös maailman inhottavin... :ashamed: :ashamed: tuijotan tovin ja poistun vessaan paukauttaen oven superlujaa kiinni, niin että varmaan koko rivari heräs :eek: :x itken tovin vessassa ja yritän kerätä rauhallisuuteni kasaan ettei tulisi enempää kähinää ja painelen sänkyyn korvatulppia korviini painellen.. :ashamed: Kielo ja koko koti sitten heräsi vielä 2 kertaa (03 ja 05.30) tämän jälkeen ja taas huutaen naama punaisena..ja nyt sitten hermo tosi kireellä ja jostain pitäisi alkaa vyyhtiä purkamaan kunhan mies tuolta punkasta nousee.. :whistle:
Kysymykseni onkin että onkos muilla samanlaista miestenne kanssa..elikkäs osaakos se mies vaistota ja tajuta, ennenkuin se vauveli rupaa huutamaan naama punaisena, sen teidän pienokaisenne tarpeet tarpeeksi ajoissa eli ennakoida? ja ohjaatteko ja neuvotteko te siippojanne..olisin hirmu kiitollinen tarinoistanne että miten ne miehet teillä pärjää..??
Ja kun meillä on mennyt tosi hienosti tähän asti enkä ole sellainen tyranni et joka asiasta edes viitsisin sanoa tai naputtaa..mies on saanut ihan rauhassa hoidella vauvaa mun päsmäämättä.. :eek:

Omaa napaa mutta välillä on pakko purkautua..toivottavasti joku jaksoi lukea.. :p

Päiväksi startataan kyllä Kielon kanssa shoppailemaan kun tuli muutama sileä seteli ritiäislahjaksi..jospa se taasen tästä.. :/

Äippä ja kielon nuppu 7 viikkoa :heart:

Vivid
Kiitos Roonalle uudesta pinosta!

Meille vietettiin ristiäisiä sunnuntaina ja "Hippu" sai nimekseen Luka Oliver. Ristiäiset meni hienosti. Tosin h-hetkellä vauva alko kitiseen ja mies tuli sanoon, että sillä on nälkä. Pappi oli onneksi tosi ihana ja sano, että syöttele vauva vaan rauhassa ja alotellaan vasta sitten. Se auttoikin ja vauva oli tosi tyytyväisenä koko toimituksen ja valokuvausrumban. Me yritetään täällä nyt kovasti päästä eroon "Hippu"-nimestä...kauankohan siihenkin menee...

Meillä on to-pe yöstä alkaen herätty vaan kerran yössä syömään! Jipii! Perjantaina eka herätys oli vasta kuudelta ja jouduin tarkistaan mun imetyskirjasta, että oonko herännyt aiemmin syöttään, mutta en siis ollut :p Pitää toivoa, että tää rytmi jää tavaksi.

Meillä ollaan räkäsiä. En oo saanut sillä limaimulla vielä mitään ulos.. Kova aivastelu on käynnissä ja hengistys välillä rohisee, tylsää! Mutta muuten Luka on kyllä tosi hyväntuulinen, jaksaa hymyillä ja jutella.

Mä olin eilen hierojalla. Teki kyllä ihanaa, mutta voi itku miten jumissa mä nyt oon. Joka ikistä paikkaa kolottaa. Mä oon niin rikki, puhki, poikki ja väsynyt... Josko tää taas tästä, kun mies tulee kotiin vauvanhoitoapuun...

Vivid ja Luka 2kk 1vko

Miehen vauvanhoitotaidot: Meillä mies osaa aika hyvin lukea vauvan tarpeita. Vauvan nälkäisyys on aina helppo tarkista tutilla, eli tutti suuhun ja jos imeminen alkaa, niin pullo perään. Joskus se nälkä vaan yllättää vasta hetken päästä, vaikka merkit nälkään on olemassa, mutta tutti ei maistu. Silloin mies on hieman hukassa välillä. Jos on miehen yöhoitovuoro, se tarkoittaa lähinnä vaipan vaihtoa ja vauvan nostamista tissille, joten siinä ei voi mennä metsään. Ja sitten hän saa vielä pitää vauvaa sylissä, jos se ei heti nukahda. Mun olisi kuitenkin pumpattava tissit tyhjiksi yöllä, jotta saan nukuttua, niin pullosta ei kannata antaa. Joskus mies ei tiedä mitä tehdä, kun vauva ei vaan ole tyytyväinen, mutta enpä mäkään aina tiedä.

Onnistuttiin tavallaan nukuttamaan vauva eilen illalla yöunille melkein kaksi tuntia ennen normaaliaikaa, kun oltiin vaunujen kanssa lenkillä. Ei neiti sitten herännyt, vaikka otettiin ulkovaatteet pois ja kannoin sänkyyn.

Mutta nyt räjähti taas pommi neidin housuissa ja selkämys bodysta on muuttunut keltaiseksi, joten vaipanvaihto kutsuu :/ Ei pitäisi pitää sitterissä tähän aikaan aamupäivästä, kun neiti usein tekee kakit tähän aikaan. No sitteriin ei sentään tullut mitään.

Eilen oli tytön toinen lonkkakontrolli ja lääkäri kehui, että hyvät lonkat ovat jo =) Että eiköhän me selvitä 2kk kokonaishoidolla! Saatiin myös lupa pitää tyttöä ilman valjaita ristiäispäivä eli silloin sunnuntaina 15.11. aamulla kylvetys ja maanantaiaamuna sitten kontrolliin jälleen.

Tänään oli 1kk-neuvola ja painoa jo 4710g (valjaiden kera)! Hienosti siis kasvaa tissimaidolla ja näkeehän sen, kun on kertynyt makkaraa reisiin ja kaksoisleukakin löytyy =)

Eilen kävin shoppailemassa lapsille vaatteet ristiäisiin. Itse koitan mahtua yhteen kesällä alennusmyynneistä sovittamatta ostamaani mekkoon :whistle:

Oma ulkonäkö ei ole ihan sitä mitä toivoisi...peilistä ei siis katso se tyyppi, jolta tuntuu :/ Mä kyllä meikkaan ja väännän hiukseni joka aamu, vaikka ei mihinkään oltaisi menossa. Mulle tulee muuten sellanen saamaton raato-olo, jos en mitään itselleni tee :x Joskus laittautuminen tosin venyy puoleen päivään :whistle:

Meillä mies ei ole tytön hoitoon pahemmin osallistunut, kun poika on niin kiinni isissä silloin, kun isi on kotona. Mä siis hoidan tytön kokonaan, toki välillä nakkaan tytön miehen syliin seurustelemaan, että saan itse tehtyä jotain kotihommia. Öistä nyt on turha puhuakaan! Mies ei herää mihinkään ikinä ja ihan turhaa olisi häntä edes herättää, kun minähän se kuitenkin imetän. Ja mies on niin perhanan kiukkuinenkin aina jos herätetään kesken unien :kieh: Ennakointi siis voisi olla hiukan hakusessa..mä olen kyllä pari kertaa käynyt kaupassa siten, että mies on jäänyt lasten kanssa kotiin. Silloin olen kuitenkin syöttänyt tytön uneen ja antanut jotain pieniä ohjeita sen varalta, että tyttö herää. saatan siis olla hiukan nipo :whistle: :ashamed: Mutta emme tosiaan ole saaneet tyttöä vielä huolimaan rintamaitoa pullosta, eikä tuttiakaan suostu syömään.

Mullakin taitaa pientä baby bluesia olla, vaikka koitan kovasti ulospäin näyttää pirtsakalta jne. Kaikki kun on oikeasti ihan hyvin ja saan pitkästä aikaa nukuttua välillä jopa 2h putkeen ja se on mulle hyvin, eikä siis väsytä :D Silti yksin ollessani (lasten kanssa kotona siis) välillä tulee ihan hirmu ahdistus ja itkettää. Itken sitten kaikilta salaa ja mieliala taas siitä hyvin pian kohenee :| Toki toivoisin, että mies osallistuisi hiukan enemmän lasten ja kodin hoitoon, kun minä täällä teen kaiken ja vain pyytämällä/ruinaamalla saan miehen tekemään jotain :ashamed: Tätä menoa kun saatan ajan kuluessa katkeroitua ja kuluttaa itseni loppuun :/

Jälleen kerran aika paljon omaa napaa. On kyllä mukaav, että täällä jutellaan myös meidän äitien hyvinvoinnista ja koko perheistä :D

Kristelle & Sammakkoprinsessa tasan 1kk

Hei :flower:

Minäkuva jne. Shokki silloin esikoisen saatuani oli aivan kammottava: en millään suostunut hyväksymään, että olen "vankina" kotona vauvan kanssa ja esim. mies "pääsee" töihin muiden aikuisten pariin. Minulle kotiinjääminen oli senkin takia iso juttu, kun ura oli aina ollut niin isossa roolissa elämässäni, mutta nyt kun kakkonen tuli heti perään niin en ehtinytkään päästä töihin tässä välissä. Sitä paitsi niinkuin roona jo totesikin: muutos on erityisen iso ja elämänmullistava enimmäisen lapsen jälkeen, mutta näin toisen kanssa ei eroa juuri huomaa. Enhän minä muutenkaan mihinkään enää oikein pääsisi :LOL:

rosehip Kai mekin jotkut Turun tienoon treffit järkätään?? B) Me muutimme tänne vuoden alussa tuolta pk-seudulta, mutta kotoisin kumminkin täältä päin. Maailmalla ehdin tosin seilata enemmän tai vähemmin melkein 10vuotta...

Rintamaito tosiaan ei kestä mikrokuumennusta!

Minun olisi tarkoitus varata tänään kampaaja, jotta kuontalo olisi sitten kuosissa ristiäisissä. Ja koska esikoinen menee ristiäisviikolla isovanhemmille pariksi päiväksi niin taidanpa ottaa myös jalkahoidon sille viikolle - meni meinaan jalat ihan kauheeseen kuntoon loppuraskaudessa :/ Kai se lisäpainokin teki tehtävänsä ja hoidon puute tietysti..

Mutta nyt pannaria vääntämään! :p

PS. Laittakeehan vauvojenne ruokarytmiä jos sellaista koitatte aikaan saada. Itse en ole ihan täysin vauvatahtisen imetyksen kannalla vaan koitan pitää sen 2-3 tuntiavähintään väliä ja syöttää tyyliin aamupala,lounas jne. aikoihin että kiinteisiin siirtyminen sujuu sitten helposti. Toimi ainakin esikoisen kanssa!

J84
Heipä hei!!

Super kiitos taas Roona uudesta pinosta :D

Sitten puheenaiheisiin...

isänpäivälahja, ostin eilen ukolle kunnon talvikengät ettei tarvi lenkkareissa palelluttaa varpaitaan. Esikko taas teki kortin koulussa :D

minäkuva, välillä tulee päiviä jolloin tekis mieli olla kotosalla alasti, kun ei noi kaikki lempivaatteet mee vielä päälle ja se saa savun käryään korvien välissä :kieh: Sit rupee riepoon jok`ikinen vaatekappale ja ne lentää kaaressa takas vaatekaappiin :/ Ja jos erehtyy vilkaseen peiliin väärinä päivinä niin vitutus on suunnaton. Mut sit taas nää hyvät päivät on mun mieleen..oma kroppa ei ketuta ollenkaan ja mieli on virkeä, kun miettii tulevaa..et kyllä ne kilot joskus tulee karistettua ja farkut menee heittämällä kiinni :) Tänään tilasin parturiajan ja pääsen eroon tästä raskausaikana kasvattamasta mopista. Saan takaisin oman irokeesitukan..ajattelin jättää niskaan pitkää, että voin laitattaa sinne muutaman hiuslisäkkeen. Mulle hiukset on tärkeet..kun ne on hyvin laitettu niin muulla ei oikeestaan oo väliä. Ite en ihme kyllä haise hieltä, mut puklulta silloin tällöin, taitaa olla toi harso enemmän siinä tatinassa :D Kotona en viitti itteeni laittaa, mut ihmisten ilmoille kun meen niin sit vähän jotain räpytinväriä ja tukka kiinni.

Mulle on ruvennu tuleen imetyksen yhteydessä jotenkin "huono olo", sellainen et menee ruokahalu ja ei tee mieli syödä vaikka pitäis. Eilenkin hoksasin yhtäkkiä ruokapöydässä, et kahvi on ollu tänäänkin vain voimanlähteenä...aina kun pitäis jotain laittaa suuhun niin Samu rupee kitiseen tissiä tai syliä..sit taas jää iteltä syöminen. Tai sit oon menossa/tekemässä jotain koko ajan et ruokailu unohtuu totaalisesti.

Ei taas muuta..lauantaisia ristiäisiä odotellen ja ramppaaminen labrassa jatkuu vieläkin..plääh!!!

J84 ja Samu 5vk5pv

Heippa kaikille pitkästä aikaa :wave:

Roonalle kiitokset pinosta :)

Arki on alkanut kahden muksun kanssa ihan mukavasti. Neidillä on ollut vähän masuvaivoja, alkoivat nyt n. 1kk iässä. Toinen huutaa ihan selkä kaarella :(
Tänään kävin ostamassa luontaistuotekaupasta Bioteekin probiootteja, saas nähdä onko niistä mitään apua..
Meillä mennään täysimetyksellä ja maitoa on riittänyt hyvin. Neiti syö n. 2-4h välein, hereillä ollessa saattaa syödä tunnin väleinkin. Hän nukkuu mielellään ulkona, onko muiden vauvoja jotka nukkuvat huonosti sisällä?
Sisällä neiti saattaa nukkua vaan tunnin ja herää kun taas ulkona vetäsee 4h putkeen.

Mä ostin isänpäivälahjaksi miehelle lapsilta pitkät kalsarit ja sukat :D
Hää kun sanoi ettei mitään tarvii ostaa niin ostin sit jotain mitä tulee käyttöön..

Minäkuva Mä oon itseasiassa jo 3kg alle lähtöpainon (joka oli jo liian suuri) niin sen suhteen olen tyytyväinen että paino on alaspäin. Vielä kun saisi tuota masua alkaa kiinteyttämään..

Meijän neitokainen saa nimen 29.11 jolloin ikää 8vko, nimikin on vihdoin saatu päätettyä :D

Onnea siis kaikille hienoista nimistä :flower:

Meillä ei oo ollenkaan 1kk neuvolaa seuraava on vasta ens viikolla jolloin ikää 6vko. Sitten saa nähdä miten paljon neiti on kasvanut, ainakin tuntuu että hyvin, kun ensimmäiset pienet on jo laitettu pois vaatekaapista.

Nyt ei muuta kuin puistoilemaan koko perheen voimin:)

Inka ja "Maisa" 4vko 4pvä :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
kävin lueskelemassa,mutta ei jaksa nyt kirjottaa.

Tietääkö joku saako mistään oikeasta kaupasta aventin tuttipullon tutteja?

(Ei siis nettikaupasta!!!)
Ainakin täällä Tampereella on Citymarketin valikoimassa! Ja sit joku lastentarvikeliike, mut en muista nimee...

Heippistä.
Mukava, että Miimumaijan ja mun avautuminen sai muutkin liikkeelle puhumaan tosta minäkuvasta ym. Mukava lukea teidänkin mietteitä asiasta...! Mä oon ite ollu aina sellanen "pohdiskelija" ja analysoin aina kaikkea vähän liikaakin. Omia tunteita ja käytöstä, ja tietty muidenkin käytöstä... Heh, pientä psykologin vikaa? Välillä jopa ärsyttävyyteen asti... :ashamed: Mut toisaalta, mulle on aina kaveritkin soittanu ku on jotain ongelmia joihin haluavat jonkun syväluotaavan vastauksen :LOL:

Mä oon aina ollu kova meikkaamaan ja laittautumaan... Jotenkin se on ollut aina se henkireikä, et itellä on hauska fiilis kun saa laittaa ja meikata... Ei se oo mikään sellanen liian pinnallinen juttu, et tuunko hyväksytyksi tms. Ei toki... Enemmän se on vaan että sisällä on parempi fiilis kun kattoo ittee peilistä :) Sillai sopivan narsistinen olen siis :LOL:

Noh, tänään heitin mammatopin ja yökkärit nurkkaan, puin mun mustan topin, ja musta/hopean kireen paidan, farkkuhameen ja mun rakkaat maiharit.. Laitoin jopa ripsaria ja hiuksiakin vähän... Ja lähdin vaunulenkille Citymarkettiin ja Kodin Ykköseen :LOL: Hehe, ei sillä paikalla niin väliä, kunhan pääs ihmisten ilmoille... Ja tunsi olonsa omaksi itsekseen!!! :D Ja sopivasti vielä fiilistä lisäs kun laittomp3-soittimesta Maj Karmaa täysille kun käveli kirpeässä syys-ilmassa... Olipa mukava päivä! :heart:

Isänpäivälahjana meillä on hopeinen Kalevalan Suomuhauki-sormus, johon kaiverrutin "Vili -09" Siihen mahtuu hyvin sitten vielä lisääkin nimiä ja vuosilukuja :heart:
Ja isukki hoitelee poikaa kyllä tosi hyvin, osaa tulkita nälkää, vatsanväänteitä, väsy-kiukkua... Kaikennäköistä. Hän osaa vaihdella vaipat kun siltä tuntuu jne. Oikeestaan ainoo, että en tiedä osaisko hän herätä ajoissa antaan pojulle pulloa... Meinaan itelle on tullut niin kuudes aisti sen suhteen, että herään jo siinä vaiheessa kun poika alkaa vasta venytteleen ja maiskutteleen... Veikkaan, että isäntä heräis vasta siinä vaiheessa kun huudetaan naama punaisena :LOL: Yleensä siis mä herään myös vklp yöllä ja tökin ukkoa kylkeen, että mees lämmittään maidot... MUTTA jatkan sit unia kun hän nousee sängystä :D

Nyt jäbä karjuu tossa lattialla... Pitää mennä. Ja tylsyyttään taitaa karjua. Se on jännä, miten on varmaan tässä viikon aikana kehittynyt niin paljon. Tuo ruokailu on muuttunut, ja sitten taas se tahto touhuta, nähdä ja räplätä... Ja kyllästyminen! Ihan mieletön ero kun vertaa miten oli vielä pari viikkoa sitten. Sehän on jo ihminen! :LOL:

Roona+Vili

Omasta ulkonäöstä, totta tosiaan täällä vedellään verkkareissa ja pukluisessa paidassa. En ole tainut olla farkuissa kun kerran ja ripsariakin oli vain Erican ristiäisissä. Olenkin naureskellut, että kauankohan tuo mies jaksaa katsoa tällaista pyryharakkaa :kieh: Kävin viime viikolla kampaajalla ja se teki kyllä hyvää. Ensinnäkin oli pari tuntia omaa aikaa istua siellä ja lukea lehtiä, eikä tuo kirkas värikään ole pöllömpi. Noh, sadalla eurolla saa luvan ollakin hyvä |O

Multa on kilot karisseet ja olen jo -4 kiloa alle lähtöpainon. Tarkoittaa sitä, että ei minullakaan mene vanhan vaatteet päälle, ne suorastaan roikkuvat :LOL: Mutta lähtötilanne oli kuitenkin lievästi pulle äippä joten tuo laihtuminen on ihan vaan positiivista.

Minäkuva muuten on kans täällä kovin hakusessa. Ja itkettää ihan hirveästi, koko ajan. Joku kirjoittikin siitä, että ulospäin näyttää kaikki hyvälle ja sitten itsekseen itkeskelee. Samma här! suihku on siihen hyvä paikka, siellä voi tirauttaa oikein kunnon kyyneleet kenenkään näkemättä ja tietämättä. En kuitenkaan usko, että tämä on vielä mitään vakavaa, kunhan hormoonit tekevät kepposia.

Ja minua tietty surettaa ihan kauheasti tuo Erican tilanne :snotty: Tytöllä kun ei pysy oikein mikään ruoka sisällä, vaan kaikki tulee pukluna ulos. Emme pysy pitämään tyttöä enää edes lattialla leikkimässä kun vaaka-asento aiheuttaa välittömästi vatsan tyhjennyksen. Rakas lapsi kärsii kovasti ja sen takia känkkää 24/7 :ashamed: Pistäähän se väsyneeksi ja ennen kaikkea hirmuinen huoli ja mielipaha kun mitään ei voi tehdä. Tai joo, teenhän mä diettaamalla lääkärin ohjeen mukaan mutta ei tuo reppana sitä vielä ymmärrä.

Siitä tulikin mieleeni, että kaikki joilla on otettu syntymättömän lapsen vakuutus niin muistakaa ilmoittaa lapsen nimi vakuutusyhtiölle 3 kuukauden sisällä syntymästä. Jos tämän unohtaa niin vakuutus raukeaa. Eikä sitten kyllä naurata kun se selviää joskus tulevaisuudessa kun hakee korvausta lääkärikuluihin. Näin kävi eräälle ystävälleni ja heillä oli muutaman tonnin korvatulehdus laskut pöytälaatikossa... ja omaan piikkiin menivät |O

Isänpäivälahjaksi ajattelin ostaa verkkarit. Tylsä lahja mutta tarpeellinen ja toivottu. Meidän oli tarkoitus mennä koko pieni perhe yhdessä ulos syömään mutta skipataan se nyt näiden mun dieettien johdosta. Harmittaa mutta joskus sitten tulevaisuudessa ja onhan noita isänpäiviä tiedossa tulevaisuudessakin :kieh:

Ruokarytmi on meillä aika tasan tarkkaan 3 tuntia ja välillä venähtää päikkäreiden takia 4 tuntiin. Sen useammin emme tyttöä syötä jotta hänen mahansa saa välillä vähän levätä. Ja itse asiassa tämä on peruja jo sairaala ajoilta jolloin olimme kolmen tunnin syötössä ja siitä se rytmi sitten jäi vähän päälle. Ihan hyväksi havaittu ja tyttökään ei sen useimmin ruokaa vaadi. No ei kai, kun siihen asti tulee edelliset vielä ulos :/

Miehen vauvanhoitotaidot paljon meillä ukkeli on Erican kanssa mutta ihan yhtä tomppeli hän on kuin minäkin :LOL: Kun kyseessä on kummankin esikoinen niin onhan tämä vielä varsinaista harjoittelemista ja tutustumista. Erica itkee ja kitisee jatkuvasti refluksioireiden vuoksi joten emme oikein osaa tulkita mikä on mitäkin itkua. Ne menevät sekaisin keskenään. Yritän kovasti olla puuttumatta miehen ja Erican yhteisiin hetkiin mutta valitettavasti huomaan välillä huutavani vierestä neuvoja. Ihan kauheeta, en halua olla sellainen akka!!! :kieh: Mutta minkäs teet kun tuntuu, että joitain juttuja tajuan vaan paremmin kun olen pienen kanssa 24/7.

Olipas aika itsekeskeinen viesti mutta ehkäpä sitten seuraavalla kerralla enemmän tsemppausta myös muille :saint:

Cummastelija & Erica 7 vkoa ja 5 pvää

Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Isänpäivälahjana meillä on hopeinen Kalevalan Suomuhauki-sormus, johon kaiverrutin "Vili -09" Siihen mahtuu hyvin sitten vielä lisääkin nimiä ja vuosilukuja :heart:
Onpa ihana idea, minäkin haluaisin jotain samantapaista antaa. Meillä vaan ei mitään koruja yms käytetä.. Pitää koittaa keksiä jotain kivaa ja mieleenpainuvaa ensimmäisen isänpäivän kunniaksi.

Meilläkin mies kyllä hienosti hoitaa ja osaa tulkita vauvaa. Usein kuitenkin aina varmistaa minulta. Joskus se raivostuttaa ja tiuskaisenkin että "tee ihan niin kuin itse haluat"! :ashamed: Öisin/aamuisin mies ei kyllä ikinä herää kitinöihin (tai sitten esittää vaan ;) ).

Mä olin tänään ekaa kertaa erossa vauvasta :wave: kävin siis jälkitarkastuksessa.. Eikä se nyt niin kamalaa ollut.

Cummastelija, huh, kuulostaa todella rankalta. Mä oon ite ihan loppu jos poika kränkkää/kitisee 10min kauempaa. Onneksi tätä tapahtuu harvoin. Voimia !!! :hug:

Miehen kollegalla on sikainfulenssa ! Nyt ollaan täällä sormet ja varpaat ristissä ettei se ole tarttunut. Tää henkilö kun kävi testissä viikko sitten ja sai tuloksen vasta tänään ja tietenkin ollut sitten töissä kipeenä ennen sitä :/

Pupu tänään 7vko ! Alkaa olla jo iso poika ! Tai niin kuin Roona kirjoitti, ihminen ! :D

Ihanaa kun tuli niin paljon kommentteja teidän siippojenne vauvanhoitotaidoista ja ennakoimisesta..meillä sama kun Roonalla tuo että herään jo tosiaankin kun likka venyttelee ja rupeaa maiskuttelemaan ja hamuamaan maitoa..ja mies vasta kun toinen huutaa naama punaisena.. :p

miehen vauvanhoitotaidot
meillä mies kyllä tunnistaa vauvan nälän hyvin. se vähän aikaa sitä kattelee, ja sit testaa kuóukistetulla sormella alkaako imu...oon käynyt kaupoilla ja kavereiden luona ilman Veetua useasti. Kyllä se mies sen kaa pärjää ja jos tulee kitinää se kuljeskelee pitkin kämppää poika olkapäällä. Öisin ei mies kyllä herää yhteenkään pojan änähdykseen, mutta ei tarttekkaan sillä haluan imettää öisin...se muistaakseni auttaa maidon tulossakin jos öisin imettää.

esmeralda- & Veetu

Meillä myös isukki hoitaa hienosti, tunnistaa nälän hyvin. Oon saanu monet kerrat käydä kavereissa, tai jossain kahvilla tai ihan kaupoilla ilman ketään, joten oon jättäny miehen lasten kanssa kotiin ja ottanu omaa aikaa, ja kaikki on ollut hyvin kun olen kotiutunut. Yöt meillä menee silleen että mies käy lämmittää maidon ja minä annan sen sit pojalle, työnjako selvä ja molemmat tyytyväisiä :))

zeny ja pieni-mies ( lauantaina saa ukko nimen <3 )

Yhteistyössä