Sydämen lisälyönnit/tykyttelyt/muljahdukset raskaana?!

Heippa kaikille!

Kyselen vielä tätäkin kautta muiden kokemuksia sydämen lisälyönneistä alkuraskauden ja toki pidemmällekin edenneen raskauden aikana.
Minulla on lisälyöntitaipumusta mutta ns.normaalin rajoissa. Elämässä on ollut vaiheita jolloin pumppu on oireillut enemmän ja sydäntä tuolloin tutkittukin..mutta ainoastaan tuo lisälyöntisyys siis todettu eikä siihen ole tarvinnut aloittaa lääkitystä. Lisäksi usein ennen kuukautisia tykyttelyjä saattaa ilmetä.

Nyt olen raskaana, viikot vasta 6+2 mutta sydän muljahtelee ja tykyttelee vähän väliä. Aluksi en kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota ja koetin olla välittämättä, mutta tänään gynekologin vast.otolla kysyin, onko tykyttelyt normaaleja/kuuluvat raskauteen, niin gyne oli sitä mieltä että eivät varsinaisesti kuulu raskauteen ja jos niitä on runsaasti niin hyvä olisi tarkistaa ekg:llä. Huolestuinpa siitä nyt sitten aikalailla :( .

Sydäntä on jokunen vuosi sitten tutkittu ultralla, holterilla ja otettu ekg..
Kyselenkin nyt (lohdukseni)muilta että onko teillä muilla ollut moisia oireita ja miten teitä on ohjeistettu?? :ashamed:
Olisin kovasti iloinen jos jaksaisitte jakaa omia kokemuksianne =) kiitos!
 
Mulla on raskauden aikana ollut lisälyöntejä ja muljahduksia tavallista enemmän (normaalisti lähinnä stressaantuneena JA väsyneenä). Ei nytkään mitenkään jatkuvasti, mutta muutamia kertoja. Ei muistaakseni aivan alkuraskaudessa niinkään, mutta varmaan sieltä jostain vkolta 15 eteenpäin ehkä. Terveydenhoitaja neuvolassa sanoi noiden kuuluvan raskauteen. Ei toki kaikilla, muttei niin kovin harvinaisiakaan ole.

Hyvähän asia on toki tutkia jos ihan riesaksi asti alkaa tulla.

Niin ja nyt siis vkolla 35+6, raskaus edennyt täysin normaalisti ilman mitään ongelmia toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen itseasiassa huomannut samaa. Muutaman kerran nukkumaan mennessä ja makuuasennossa väsyneenä on muljahtanut ikävästi... Koskaan aikaisemmin ei ole juurikaan moista ollut paitsi joskus stressaantuneena. En oo kyllä mitenkään huolestunut kun vaan ehkä 3 kertaa muljahtanut. tuntuu että sydän tulee kurkkua pitkin ylös ja hetken on hiljaista ja sitten taas normaali olo. voihan se olla ehkä närästystäkin mutta lisälyönniltä se mun mielestä tuntuu. Mulla on itselläni viikkoja kasassa 12+4
 
Mulla oli muljahduksia ekassa raskaudessa aika alussa. Liittyivät selkeästi kofeiinin saantiin. Kun vähensin kofeiinia ei muljahduksia tuntunut enää. Olen ymmärtänyt että raskaana ollessa niitä tulee herkemmin.
 
Minullakin noita muljahduksia oli, alkuraskaudesta enemmän. Neuvolassa selitettin, että liittyvät kasvaneeseen verimäärän kehossa ja että ovat vaarattomia :) Minulla meni ohi eikä ole palanneet ainakaan vielä (nyt viikot 21+4).

Kofeiini taas aiheutti erilaisia tykytyksiä, mutta voihan sitäkin koittaa vähentää, jos se auttaisi.
 
Mulla on ollu sydämen muljahteluja aina jonkinverran, mutta raskausaikana ne ovat aina pahentuneet. Nyt odotan kolmatta lasta, ja välillä tuntuu todella inhottavalta, kun sydän vetää jos jonkinmoista kuperkeikkaa vähänväliä. Eniten muljahdukset tuntuvat iltaisin nukkumaan mentäessä..
Nämä tuntemukset ovat kuulemma tosiaan ihan normaaleja raskausaikana. Joillakin on vaan alku- tai loppuraskaudessa, ja joillakin kestää koko raskausajan.. Mulla oli enemmän tuntemuksia alussa, ja nyt rv 27+ niitä on jälleen..
 
Mulla ensimmäisessä raskaudessa ei ollut sydänoireita, mutta toisessa raskaudessa tuli rv 30 eteenpäin tykyttelyjä. Ensimmäistä kohtausta pelästyin ja kävin lääkärillä ja jouduin tarkkailuunkin, kun lääkäri piti tykyttelyn jälkeistä sykettä korkeana. Vuoron vaihdon jälkeen seuraava lääkäri piti normaalina ilmiönä raskauden aikana ja päästi kotiin. Nyt kolmannessa raskaudessa (rv 26) muutamia selkeitä tykytyskohtauksia (Pulssi reippaasti yli sadan) ollut jokusia, mutta en niitä ole pelästynyt enää sen enempää ja ohi ovat menneet.
 
Kiitos vastauksista ja kokemusten jakamisesta :)!
Samalla tavalla olin itsekin olettanut (että niitä voi tulla raskaana enemmän ja kuuluvat asiaan), mutta kun gynekologi sanoi eilen etteivät ne periaatteessa kuulu raskauteen niin huolestuin..hänen mielestään mikäli niitä tulee toistuvasti ja erilaisia, olisi hyvä käydä ottamassa filmi, vaikka kerroinkin että minulla em. vaivaa ollut ja sitä aiemmin tutkittukin.

Olisiko tässäkin, kuten kaikessa muussakin lääketieteen saralla, yhtä monta mielipidettä kuin on tekijää :) .
Rauhottavaa on nyt kuitenkin tieto siitä että ohjeistuksiakin on monenlaisia...
 

Yhteistyössä