Suviseurat, ketä menossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jops
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jops

Vieras
Nii elikkä nyt ylihuomenna, torstaina alkaa suviseurat Sievissä. Ketä sinne on täältä menossa? (Tai siis oikeestihan ne alkaa perjantaina, mut torstaina on jo avajaiset.)
Niin ja tietämättömille tiedoksi, suviseurat on vanhoillislestadiolaisten vuotuinen kesätapahtuma, jonne on toki kaikki tervetulleita! Suviseurat on aina kesä-heinäkuun vaihteessa viikonloppuna perjantaista maanantaihin joka vuosi eri paikassa. Tällä kertaa sattu olemaan koko suviseurat kesäkuussa. Sinne saapuu ympäri maailmaa n. 70 000 ihmistä, jotka yöpyy pääasiassa vaunuissa, asuntoautoissa ja teltoissa seurakentällä, mutta monet yöpyy myös lähialueilla olevissa kodeissa/taloissa, mökeissä ja kouluilla jne.

Ja se kysymys vielä: Ketä on täältä menossa sinne?

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Mä menen käväseen lauantaina. Pitäähän sitä kun noin lähelleki tulee. :)

Juu, lauantai on just paras päivä. :) Sillon on yleensä eniten porukkaaki paikalla. Näyttäs vaan että just lauantaille oli luvattu vesisadetta, muille päiville aurinkoista, että saas nähä. Nuo säätiedot kyllä muuttuu koko ajan...
Mut ei muuta ku tervetuloa! :)

Alkuperäinen kirjoittaja erös:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä menen lasten kans, vaikka en enää uskovainen olekkaan. Ja ollaan siellä to-ma. :)

kiinnostais tietää mikset ole..?? itsekki entinen..

Oon ollu jo monen monta vuotta. Nuorena rupes kiinnostaan kaikki "maailmallinen" ja sille tielle sitten jäin.

Tarkoitus olisi lähteä perheen voimin käymään. Ollaan Perjantaista sunnuntaihin. Eikä siis uskovaisia olla, mutta perinteitä jatkaen... Mukava tunnelma kyseisessä tapahtumassa. :)

Aika paljon on näköjään tulossa ei-uskovaisiakin tai just entisiä. :) Mut se on kiva. :) Itse kyllä oon uskovainen, mut ku on tottunu joka vuosi käymään, niin kävisin iteki varmasti, vaikken oiskaan uskomassa.

Mikä noissa seuroissa on kaikkein mukavinta? oon tätä hiljaa mielessä pähkäilly, kun eikös siel tyyliin joikata virsiä ja kuunnella puheenjorinaa. Minun korvaan suht boring ;)

Mä menen lasten kans, vaikka en enää uskovainen olekkaan. Ja ollaan siellä to-ma. :)

Oon ollu jo monen monta vuotta. Nuorena rupes kiinnostaan kaikki "maailmallinen" ja sille tielle sitten jäin.

Itse oon uskossa ja ollut muutaman kerran tuolla. Olen käynyt myös muiden herätysliikkeiden ja ns vapaiden suuntien kesäjuhlilla. Suviseuroissa jotenkin "kankeampi" tunnelma, anteeksi jos loukkaan, ei tarkoitus! Mutta hienoa, kun on palion uskovia yhdessä.

miten tuosta tehdään parannusta teidän piireissä? mä oisin kauhean huolissani, jos olisin epävarma suhteestani Jeesukseen. Onhan kyse iänkaikkisuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Hyvä kun kerroit ap jo heti alussa että mitä noi suviseurat on =)

Mutta kysyn vielä että mitä sielä tehdään? Kuinka ne lapset sielä viihtyy?

Koitampas jotenki selventää... Siellä siis ollaan leiriolosuhteissa, vietetään päivät "kentällä", jossa on älyttömän pitkä kioski, ruokala, grilli, juhlaportti, n. 10 maan liput rivissä ja tietty isoteltta. (Nuo maiden liput tarkottaa sitä, että kuin monessa maassa on rauhanyhdistyksiä, eli vanhoillislestadiolaisten toimintaa) Siellä isossa teltassa siis lauletaan ja siellä on seurapuheita, jotka kantautuu kaiuttimissa koko alueelle. (ne kaikki radioidaan ja ne tulee myös netistä) Mutta sinne isoon telttaan ei mahdu ku ihan pieni määrä ihmisiä, niin suurin osa siis seikkailee siellä hirveässä ihmispaljoudessa kentällä, istuu nurmikolla jne, tai sit vierailee tuttujen ja sukulaisten vaunuilla/teltoilla. Nii ja siinä kentän läheisyydessä on myös myymälä, jossa myydään kaikkea syömisistä/karkeista kumppareihin ja sateenvarjoihin jne. Eli kaikkea, jota leiriolosuhteissa mahollisesti tarvii.

Ja että miten lapset siellä viihtyy, niin hyvin. :) Useista lapsista parasta on myydä jäätelöä tai kerätä roskia. Lapset siis saa halutessaan hakea laukkumyynti pisteestä kylmälaukun, jossa on erilaisia jätskejä sekä vyölaukun, johon kerätään rahat jne. Sitte ne lähtee kävelee sinne ihmisten sekaan myymään niitä jädejä. Palkaksi ne saa itelleen jätskit ja liekkö jotain ruokalippuja tms!? (en muista ku siitä on niin kauan ku ite ollu lapsi. :D) Roskan keräämistä varten lapset saa halutessaan yhestä pisteestä muovipussin ja kepin, jolla ne kerää niitä roskia kentältä ja kun ne tietyn ajan päästä palauttaa sen muovipussin roskineen sekä kepin sinne jonneki mistä ne ne sai, niin ne saa palkaksi jonku jätskilipun/ruokalipun tms..!? (surkee ku en muista enää tommosia...) Siis noilla lipuilla ne voi sit käydä ostaa itelleen jätskiä jne...

Ja lasten mielestä tietty parasta on myös se, että saa olla ulkona koko päivän ja temmeltää mielin määrin. Suviseuroissa lapset näkee myös kaikkia sukulaisiaan ja kavereitaan, joita ei välttis monesti nää ja tietty niitten kaikkien muiden lasten kans on tosi mukava leikkiä tai seikkailla tai hyppiä ojien yli jne. :D (Suviseuroissa kun yleensä niitä ojia on, kun pelloilla pääosin järjestetään)

En välttämättä oo mikään kovin hyvä selittää ja ennenkaikkea sitä tunnelmaa on vaikea kuvailla. Paikalla kun on kymmeniä tuhansia samalla tavalla uskovia, niin jotenkin se tunnelma on ainaki omasta ja muiden samalla tavalla uskovien mielestä tosi turvallinen jne. Mutta täältä löytyy lisää tietoa ja myös ehkä selventävää tietoa suviseuroista, jos jotakuta kiinnostaa:
www.suviseurat.fi

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön tolvana:
Mikä noissa seuroissa on kaikkein mukavinta? oon tätä hiljaa mielessä pähkäilly, kun eikös siel tyyliin joikata virsiä ja kuunnella puheenjorinaa. Minun korvaan suht boring ;)

Mun mielestä mukavinta on se tunnelma. :) Se, että saa kuunnella rauhallista ja levollisen kuulosta laulua ja puhetta, joista saa sit voimaa jaksaa arjessa eteenpäin. Mutta se on kans mukavaa, että näkee hirveesti tuttuja ja tutustuu tietty uusiin. Ja jos ilmat suosii, niin tietty jätskiä saa syyä niin paljo ku napa vetää jne. Siellä suviskentällä on siisti vaeltaa sinne tänne, syödä ulkona pitkien pöytien ääressä, istua nurmikolla ja paistattaa päivää (jos siis säät suosii) ja tietty sit vierailla muitten vaunuilla ja juua kupposet kahvia/mehua jne. :) Vain aniharvat siitä väkimäärästä mahtuu isoon telttaan istumaan ja kuuntelemaan puheita tai laulamaan, joten suurin osa siis käveleskelee tai istuskelee ulkona ja tapailee tuttuja. Ja monesti siinä kävellessä tulee ehkä parhaiten kuunneltua niitä puheitaki.

Mutta se tunnelma on paras! :) Tuntuu niinku ne kaikki 70 000 ihmistä ois ihan tuttuja. :) Ja tietty turvallisia.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:

Itse oon uskossa ja ollut muutaman kerran tuolla. Olen käynyt myös muiden herätysliikkeiden ja ns vapaiden suuntien kesäjuhlilla. Suviseuroissa jotenkin "kankeampi" tunnelma, anteeksi jos loukkaan, ei tarkoitus! Mutta hienoa, kun on palion uskovia yhdessä.

Kirjoituksestasi päätellen et siis ole vanhoillislestadiolainen ja samalla tavalla uskomassa kuin lähes kaikki suviseuroissa kävijät. Uskon, että meille uskovaisina tunnelma on siellä parempi kuin missään muualla maan päällä, mutta uskon myös, että ns. ulkopuolisen on ehkä vaikeampi sitä tunnelmaa ymmärtää tai päästä siihen sisälle jne... Ja se nyt on ihan ymmärrettävää, kun meitä kaikkia uskovaisia vanhoillislestadiolaisia yhdistää juurikin se sama usko jne. Tunnelma voi ehkä "ulkopuolisen" silmistä tuntua kankealta, koska seurojen ohjelma on niin yksinkertainen: puheita, lauluja jne. Ja ne tietty on meidän mielestä rauhallisia ja turvallisia, verrattuna esim. diskoihin tai bändeihin, joihin ei olla totuttu ja joita taas saattaa muiden herätysliikkeiden kesäjuhlilla olla, ainakin nuorille suunnattuna. Meillä vanhoillislestadiolaisilla kun tuo ohjelma ja koko uskominen on pysynyt samana vuosituhansien ajan, niin eipä se siitä miksikään muutu, eikä tuu ns. uusia ohjelmanumeroita tai esim. just noita diskoja sun muita mukaan. Kun niitä ei tule mukaan meidän uskomassa olevien elämään muutenkaan...

Hmm.. Tässäpä tätä jonkunlaista sekavaa sepustusta taas... On se niin vaikea koittaa kuvailla tai kirjoittaa. Suokaa anteeksi kankeat selvityksen lahjani... ;) :D

Alkuperäinen kirjoittaja TiiaNooraMarjaLeena:
Itse on ymmärrä tuota touhua ollenkaan ja näistä ihmisistäkin on valitettavasti pelkkiä huonoja kokemuksia, mutta ap, hienosti selitit mitä siellä tapahtuu ja asiallisesti kerroit siitä =)

:hug:

Harmi että sulla on huonoja kokemuksia. :hug:

Yhteistyössä