Suviksiin väsynyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saispa vaan lomaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaa, ootko sä itse käynyt? Mua vaan kiinnostaa, kun Konffassa edelleen aika moni telttailee, nuoret ihmiset varsinkin. Ja mekin telttailtiin, vaikka audilla ajettiinkin paikalle. Meillä on kyllä tosi hieno ja iso teltta.

Me kans käytiin telttaille Konffas - itseasiassa torstaina käytiin ostamassa 6 hengen perheteltta ja illaksi Keuruulle se pystyyn. Asuntovaunu olis kiva lelu mutta järkisyihin vedoten ei hommata sitä pihalle tai vuokrata sitä. Ja mukavaa oli - telttaille olla. Mut ei sinne kukaan pakota, ei.

Näitä lukiessa tuli uskomattoman hyvä olo. Minun ei tarvitse enää koskaan juosta, kun joku viheltää. Ei enää ikinä seuroja! Ei selittelyjä, miksi emme tule suviseuroihin, ei talkoita, ei pyhäkouluja, ei mitään!!!! Järjettömän onnekas olo. Ihan suunnaton helpotus. Ihan kuin olisin vapautunut vankilasta.

Se lähes tappoi minut. Se latisti, kidutti, lannisti ja satutti. Se itketti, suututti, masensi. Se hajotti, hallitsi, se imi minusta kaiken. Koko ajan silmien edessä oli rauhanyhdistyksen kiviseinä. Keltainen, kova, kylmä ja ikuinen.

Mutta nyt. Ei enää seuroja. Ikinä.

• Tykkää
Reactions: EllaDonna
[QUOTE="Saara";28648261]Heh, vai viettää suviksissa aikaa ilman kotitöitä... kyllähän siellä asuntovaunussa vasta hommia piisaakin: täytyy pitää kottero suht siivossa kunnossa ja tavarat ojennuksessa. Hiekkaa (joskus kuraa jos sataa) tulee sisälle vaikka kuinka, voi sitä siivoilua. Sitten tuo ruokahuolto kun ei ole varaa aina ostaa valmiina kaikille ruokaa niin se on tehtävä itse... pyykinpesua ei ole tiedossa muutamaan päivään, mutta sitten sitäkin enemmän kun kotio pääsee. Tosin varmaan sukulaisilla pyöräytetään koneellinen, mutta kotiin jää aina kunnolla "tuliaisiksi". Kertokaa toki miten tämän asuntovaunuelämän saa luxukseksi??[/QUOTE]

No se on Saara sinun kokemuksesi mutta itse satun pitämään Karavaanari elämästä ja siitä alkeellisuudesta :) Leirintäalueella sit leiriydytään muuten kesällä.
Vaunua nyt joo pitää pitää kondiksessa mut eikait se haittaa...me syödään sivuteltassa (joo se tuli vaunun mukana eikä se asuntovaunukaan ole kuin vuosimallia 1990 ettei ihan uusimpia vaikka Oulunseudulla asutaanki...)
Rikkakihvelillä ja harjalla sekä sumutepullolla ja talouspaperilla selviää siivouksista...ei paha ollenkaan :) Neljä lasta meillä on väillä 8v-1v et näillä mennään...

miten saisi asuntovaunuelämän suurperheen kanssa mahdollisimman mukavaksi ja helpoksi? No totta kai, jos olisi pikkuimuri mukana ja rahaa syöttää lapset aina ruokapaikoissa eikä vaunussa. Ja mitkä olis fiksuimmat ruoat noihin olosuhteisiin?

Ketään ei oikeasti suviseuroihin pakoteta. Eikä painosteta. Jos joku kokee painostusta, hän joko käsittää asian väärin tai ne painostavat ihmiset tekevät väärin. En ole kyllä koskaan, koskaan koskaan koskaan, kuullut että joku kokisi painostusta tai painostaisi suviseuroihin menon kanssa. Tai että joku kauhistelisi suviseurat väliin jättävää.

Seurat vaan netistä kuulumaan (tai radiosta, miten vaan), pillimehuja lapsille, metripitsaa jne ;)

Kotona rento viikonloppu, miten olis?

En tiedä KETÄÄN, joka jotenkin paheksuisi ihmisiä, jotka eivät suviseuroihin tule syyn jos toisen takia. Ja tunnen paljon porukkaa. Perheestäni joskus oli vain muutama lapsi perheineen käymässä, vaikka meitä on reilusti yli kymmenen. Oli liian pitkä matka ja hankala tilanne siihen saumaan.

Kaikki kyllä ymmärsi.

Jos et siis jaksa suviksiin, JÄTÄ MENEMÄTTÄ :) Sano että nyt ei vain sopinut meidän tilanteeseen. Äläkä asetu toisten paheksuttavaksi.

[QUOTE="Saara";28648429]miten saisi asuntovaunuelämän suurperheen kanssa mahdollisimman mukavaksi ja helpoksi? No totta kai, jos olisi pikkuimuri mukana ja rahaa syöttää lapset aina ruokapaikoissa eikä vaunussa. Ja mitkä olis fiksuimmat ruoat noihin olosuhteisiin?[/QUOTE]

Minä ostan mukaan pikapuuroja ja nuudeleita. Ja onhan noita pussiruokia jos vaikka mitä. Meidän suosikki knorrin pasta carbonara. Me haetaan se yks lämmin ruoka valmiina säästää niin paljon aikaa ja hermoja.
Meen pariksi päivää yksin kuuden lapsen kans mies pääsee vasta la iltana. eikä ole ongelma. Lasten takia minäkin sinne noin aikaisin lähden. Aika orpo olo ilman miestä olla mut ei oo eka kerta.

Monta kertaa olen ollut suviseuroissa mutta monesti ollaan jääty poiskin. Koskaan ei ole minulta kyselty miksi ei oltu. Enkä kyllä ole ajatellut että siihen mitään perusteluja tarviskaan. Käsitä vapaus ja nauti kesästä :)

Mekin ollaan oltu monesti pois, kun on olleet kaukana. Haluttanut ois mutta kun ei voi mennä, niin ei voi. Eikä kukaan ole hyvänen aika ihmetellyt tai kauhistellut, ei edes vaatinut perusteluja. Minusta on kiva lähteä nyt. Meilläkin oma vaunu, vanha mutta toimiva ja siihen aataminaikainen etuteltta. Etuteltassa syödään, vaunussa nukutaan ja muuten päivällä levähdetään. Ruoka haetaan litramyynnistä kerran päivässä. Saa unohtaa kotityöt, kotona niitä saa tehdä aina ja joka päivä. Jossakin mielessä helompaa kuin kotona. Etuteltassa ei sotkut niin haittaa ja se valmis ruoka.

Ei me olla oltu läheskään joka vuosi. Ei oltu viimevuonnakaan. Eikä ole kenellekkään tarvinu selitellä että miksi. Ei vaan lähdetty.
Ja nyt ostettiin uudempi ''hienompi'' vaunu mutta vain siksi että entinen oli jos niin huonossa kunnossa että haluttiin sellanen joka pelaa.

Ja mä en todellakaan ala raahaan mitään valmisruokia kotoo mukaan. Se litramyynnistä saatava ruoka on niin halpaa ja hyvää että sillä pärjää. Ja ei varmasti ketään konkkaan vie. Eikä tule sen kalliimmaksi ku joku nuudeli.
Ja en lähtis telttaan. Olen täysin vaunuihminen ja reissaamme vaunun kans muuallakin pitkin kesää.
Mä en taas ymmärrä että miten ihmiset saa siittä hommasta värkättyä niin vaikeeta. Miksi lähettä mukaan kaikkeen kilpavarusteluun. Meillä on lapsilla sellaiset vaatteet jotka on järkeviä. Ei todellakaan hienoimpia sinne pölyyn tai saveen.

sitä minä olen aina ihmetellyt, miten perhe, jossa joku 7-12 lasta ja vanhemmat pääsee sinne suviksiin yhdellä autolla ja vaunulla rikkomatta lakia?

[QUOTE="vieras";28648329]Näitä lukiessa tuli uskomattoman hyvä olo. Minun ei tarvitse enää koskaan juosta, kun joku viheltää. Ei enää ikinä seuroja! Ei selittelyjä, miksi emme tule suviseuroihin, ei talkoita, ei pyhäkouluja, ei mitään!!!! Järjettömän onnekas olo. Ihan suunnaton helpotus. Ihan kuin olisin vapautunut vankilasta.

Se lähes tappoi minut. Se latisti, kidutti, lannisti ja satutti. Se itketti, suututti, masensi. Se hajotti, hallitsi, se imi minusta kaiken. Koko ajan silmien edessä oli rauhanyhdistyksen kiviseinä. Keltainen, kova, kylmä ja ikuinen.

Mutta nyt. Ei enää seuroja. Ikinä.[/QUOTE]

Tää vois olla mun kirjoittama teksti, niin samat ajatukset kun sulla mutta onneksi tuo on nyt taaksejäänyttä elämää

Suviseuroihin ja muihin hengellisiin kesäjuhliin ei saisi olla pakkoa, samoin kuin ylipäätään seurakunnassa käymiseen, koska Jumala voi kohdata siellä kotonakin arjessa eikä Hän ole sidottu tiettyyn paikkaan.
Pakko vie innon itse sitä seurakunnassa käymistä kohtaan vaikka usko on itsessään ihmistä rikastuttava juttu. Kävin joskus lähes joka viikko paikkakunnan vapaakirkossa, ja vaikka kävin vapaaehtoisesti, niin se alkoi puuduttamaan. Piti olla vähän aikaa pois, ja nykyisin olisikin mukava poiketa vapiksella. :)

• Tykkää
Reactions: Karenina
Mä en usko alkuunkaan, että jossain kytätään jos joku ei ole paikalla. En muutenkaan ota tällasia juttuja heti totena.

Enkä usko että kukaan kyttää sängyn vieressä että totteleeko joku ehkäisykieltoa vai ei.

[QUOTE="just";28649301]Mä en usko alkuunkaan, että jossain kytätään jos joku ei ole paikalla. En muutenkaan ota tällasia juttuja heti totena.

Enkä usko että kukaan kyttää sängyn vieressä että totteleeko joku ehkäisykieltoa vai ei.[/QUOTE]

Ei tietenkään kytätä. Tiedän kuitenkin että toisen ehkäisyasioita saatetaan puida ja miettiä että käyttääköhän ne ehkäisyä... :( olen ollu sellaisessa tilanteessa mukana, karua ja surullista.

[QUOTE="mör";28649814]Ei tietenkään kytätä. Tiedän kuitenkin että toisen ehkäisyasioita saatetaan puida ja miettiä että käyttääköhän ne ehkäisyä... :( olen ollu sellaisessa tilanteessa mukana, karua ja surullista.[/QUOTE]

Tuliko yllätyksenä että vl:kin voi olla paskanjauhaja? Ihan samanlaisia ihmisiä siinä joukossa on kuin muuallakin.

Onko siellä suviksilla nuorille mitään? Musiikkia esimerkiksi? Meil oli konffassa kaks räppiporukkaa, joista toinen oli erityisen hyvä, ihan jos verrataan mihin vaan suomiräppiin.

Yhteistyössä