Suvakkien ja persujen vastakkainasettelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmämutta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhmämutta

Vieras
Mä oon usein ihmetellyt tätä vastakkainasettelua suvakkien ja persumielisten välillä. Omat työkaverit (pääosin miehiä) ovat sellaisia perusepäluuloisia "en oo rasisti, mutta..."-tapauksia. Eivät äänestä persuja mutta eivät kyllä vihervassareitakaan. Kokoomusta lähinnä, osa ehkä keskustaa ja demareita. Sinällään nurinkurista kun ei tässä mitään ihmeitä tienata.

Mieheni on diplomi-insinööri ja hänellä suurin osa kavereista on akateemisia. Yllättävää kyllä paljon myös humanisteja tms. sakkia. Duunikaverit sitten luonnollisesti pääosin inssejä ja dippainssejä. Hänen kaveripiirinsä kautta olen saanut tutustua aika moneen ns. suvakkiin. Itse asiassa aika moni niistä on normaalissa tilanteessa aika ok. Ei ne mitään sinisilmäistä "refugees welcome"-saarnaa heitä.

Yksi teoria mulle on kyllä syntynyt. Näillä ns. suvakeilla on paljon työkavereissa ulkomaalaisia. Siis muualtakin kuin länsimaista. Nää niiden työpaikoilla tai opiskeluissa kohtaamat ulkomaalaiset ovat tosi fiksua porukkaa. Tuntuu, että suvakit muodostaa mielikuvansa ulkomaalaisista näiden perusteella. Onkos sitten ihme, että odotukset epärealistisia.

Sitten taas heidän suomalaiset vastustajansa ovat näitä persuja, jotka huutavat "mädätystä" sun muuta. Luulen, että molemmilla osapuolilla on aika pieni se ääriaines. Jos tuo äänekäs sakki unohdettais, niin uskoisin että maahanmuutosta, ilmastonmuutoksesta ja muistakin tärkeistä asioista voitais keskustella fiksusti... Mitäs mieltä?

Mutta tietenkin esim. suvaitsevaisuus on semmoinen asia, että jollain on sitä enemmän ja jollain vähemmän. Suvaitseehan persutkin jotain, kenties joitakin asioita jopa enemmän kuin ns. suvakit.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/25...sn-konservatismi-osin-harhaa-tassa-kuvassa-ps

Monet saattavat mieltää itsensä hyvinkin liberaaleiksi, mutta ehkä sitten kaikissa merkityksissä mitä liberalismilla tarkoitetaan he eivät olekaan. He voivat olla samaan aikaan sitä mieltä, että taloutta pitää säädellä voimakkaasti tai että uhkapelaaminen pitäisi kieltää, eikä alkoholipolitiikka pidä vapauttaa. Nämäkin ovat asiallisia ulottuvuuksia, joista liberaalit maailmalla puhuvat

Jenkkien tie on Suomen tie. Sama vastakkainasettelu tulee vasemmiston ajamana tähänkin maahan. Ihmisiä savustetaan viroistaan ja työpaikoilta poliittisten mielipiteiden takia. Viimeksi moista on nähty 1970-luvun alussa kun tietyillä duunarialoilla oli kova vääntö kommunistien ja demarien välillä.

Luulen, että suurin osa kuuluu siihen keskikastiin ja nämä ääripäät vaan pitävät mekkalaa. Kaikkein pahimpia on tietenkin nämä persut, koska käyttävät kieltä hyvin alatyylisesti.
Mutta oikeassa olet, tällä ei saada ratkaisua aikaiseksi. Sen hiljaisen enemmistön olisi pistettävä joksikin vaaleissa, mutta äänestätkö sitten omaa työpaikkaasi vastaan keskustalla tai kokoomuksella. Patti tilnne, kun ei ole tällä maltillisella, hiljaisella enemmistöllä puoluetta.

Ja kyllä minä luulen, että tiedostetaan siellä koulutetuissakin, että ihmiset ovat erilaisia. Tai voi tietenkin olla, että on Suomisokeus, eikä ymmärretä, miten suuri maailma ympärillä pyörii ja miten jotkut ihmiset nyt vaan ovat epärehellisiä.
Mutta onko sillä väliä, samalla tavalla suomalaiset käyttäytyivät, kun lähtivät korkeamman elintason perässä amerikkaan ja ruotsiin. Ryhmiydyttiin pieniksi yhteisöiksi ja rähistiin kännissä.

Miksi et vastannut kysymykseen: Miksi suvakit eivät asu mamulähiöissä?

Onko Suomessa mamulähiöitä? No jos on, niin kaipa sitten Kontulaa ja Itä-Keskuksen seutua voi sellaiseksi kutsua. Olen noissa molemmissa asunut vuosia opiskeluaikoina. Olen tässä jaottelussa suvakki, vaikka en mielestäni ole mitenkään sinisilmäinen esim. maahanmuuton suhteen.

En asu enää Kontulassa, johtuu ihan siitä, että tulotaso noussut ja on mahdollista asua muualla. Vanhemmissa työkavereissani on sellaisia, jotka asuivat Kontulassa 80-luvulla. Silloin siellä oli rauhatonta ja se rauhattomuus oli pääosin kantasuomalaisten alkoholistien ja kenties huumeidenkäyttäjien aiheuttamaa. Eli alue on aina ollut vähän tuollainen. Nykyään mielestäni kuitenkin rauhallisempi kuin ennen.

Aika usein tietyt lähiöt ovat sosio-ekonomisesti heikossa asemassa olevien asuinpaikkoja. Tämmöisissä paikoissa ongelmat kasaantuu. Ja ovat kasaantuneet myös ennen. Jos on mahdollista, niin ehkä sitä mieluummin asuu muualla, etenkin jos on lapsia.

Ystäväni on ollut parissa itähelsinkiläisessä koulussa opettamassa ja on todennut, että olihan se aikamoista. Eli siellä on monia eri maahanmuuttajaryhmittymiä ja tottakai se tuottaa ongelmia. Ei ole helppoa laittaa yhteen hyvin erilaisista oloista tulevia ihmisryhmiä.

Suvakin määritelmä: Pitää ilmastonmuutosta suurempana ongelmana kuin maahanmuuttoa. Olen siis suvakki.

Onko Suomessa mamulähiöitä? No jos on, niin kaipa sitten Kontulaa ja Itä-Keskuksen seutua voi sellaiseksi kutsua. Olen noissa molemmissa asunut vuosia opiskeluaikoina. Olen tässä jaottelussa suvakki, vaikka en mielestäni ole mitenkään sinisilmäinen esim. maahanmuuton suhteen.

En asu enää Kontulassa, johtuu ihan siitä, että tulotaso noussut ja on mahdollista asua muualla. Vanhemmissa työkavereissani on sellaisia, jotka asuivat Kontulassa 80-luvulla. Silloin siellä oli rauhatonta ja se rauhattomuus oli pääosin kantasuomalaisten alkoholistien ja kenties huumeidenkäyttäjien aiheuttamaa. Eli alue on aina ollut vähän tuollainen. Nykyään mielestäni kuitenkin rauhallisempi kuin ennen.

Aika usein tietyt lähiöt ovat sosio-ekonomisesti heikossa asemassa olevien asuinpaikkoja. Tämmöisissä paikoissa ongelmat kasaantuu. Ja ovat kasaantuneet myös ennen. Jos on mahdollista, niin ehkä sitä mieluummin asuu muualla, etenkin jos on lapsia.

Ystäväni on ollut parissa itähelsinkiläisessä koulussa opettamassa ja on todennut, että olihan se aikamoista. Eli siellä on monia eri maahanmuuttajaryhmittymiä ja tottakai se tuottaa ongelmia. Ei ole helppoa laittaa yhteen hyvin erilaisista oloista tulevia ihmisryhmiä.

Suvakin määritelmä: Pitää ilmastonmuutosta suurempana ongelmana kuin maahanmuuttoa. Olen siis suvakki.
Mitä enemmän kehitysmaista tulee mamuja Eurooppaan, sitä enemmän ilmastonmuutos kiihtyy.
Kehitysmaiden väestöräjähdyksen hillitsiminen olisi sitä oikeaa ilmastopolitiikkaa, mutta jostain syystä aihe on tabu.

No se on hyvä, että koskatte sen tällä palstalla.
:eek::eek::eek:

Suvakit on raakalaisia tuhoamalla rekkakuskin elämäntyön, ja teidän kultsipuppelinne (Isis-sotilaspojat) on myös, paljon paljon julmemmalla tavalla jopa.

Mitä kostamista on olla olemalla rehellinen, eikä vaieta? Mikä teitä vaivaa?

No, tiedetäänhän se :whistle:

Luulen, että suurin osa kuuluu siihen keskikastiin ja nämä ääripäät vaan pitävät mekkalaa. Kaikkein pahimpia on tietenkin nämä persut, koska käyttävät kieltä hyvin alatyylisesti.
Olen seurannut poliittista diskurssia lähemmäs 30 vuotta ja olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että vasemmistolla on ollut selvä ilmatilan herruus alatyylisessä kielenkäytössä. Ihan kaikilla tasoilla. On kyttä on natsisika -rintamerkkejä jo 1980-luvulta ja on painukaa natsit vittuun -huutoja 1990-luvulta ja on sivistyneempää alatyyliä valtamedian pääkirjoitussivuilla, joilla on pilkattu oikeastoa ja esim. USA:n republikaanipresidenttejä vuosikausia. Ei pyrkimystäkään neutraaliin otteeseen. Viimeksi tänään Hesarissa pitkä pääkirjoitus, jonka sisältönä oli kuvailla sitä miten muun maailman johtajat nauroivat Trumpille YK:ssa. Koulukiusausmeininkiä.

Oli persujen kuvagallerialle naureskelua ja on mielipiteiden ohittamista sillä perusteella, että toinen on persu. Ja pitää muistaa se persu-termi, jota perussuomalaiset yrittivät vastustaa alussa koska se on tahallaan alatyylisesti muokattu ja käytetty viitaten perseeseen. Looginen vaihtoehtohan olisi ollut PeSu, joka jostain kumman syystä unohtui medialta. On rasistiksi syyttelyä ilman mitään oikeita perusteita ja natsikortti on viuhunut vuosikymmeniä niin tiuhaan, että termi natsikortti piti ihan oikeasti luoda kuvaamaan sitä tapaa, jolla vasemmisto hiljentaa poliittisia vastustajiaan kun oikeat argumentit loppuvat.

Yhteistyössä