Suutuin lapselle. On nyt 2 viikkoa joka yö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nnnnnkkkkkljb
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nnnnnkkkkkljb

Vieras
Valvottanut tunteja. joka yö.
On yritetty ties mitä. nytkin vittu kaksi tuntia valvoi mun vieressä.

Mä ymmärrän että joskus voi pelottaa.
Mutta nyt en ymmärrä, en todellakaan.
Miten voi pelottaa nukkua vielä sittenki. kun on vanhempien viereen päässyt?

Pelkää painajaisia,pelkää pellejä,pelkää murtovarkaita, pelkää kidnappareita.

Jeesus, mistä se edes keksii kaiken?

Mä en pysty olemaan enkä elämään tällä tavalla. en vaan pysty. alkuillasta jo stressaan sitä mihin kellon aikaa lapsi tulee herättää. herätyksen ja valvomisen jälkeen oon niin ärtynyt että en enään saa nukahdettua. lapsi valvottaa 2-3tuntia ja itse valvon tunnin siihe päälle kun ärsyttää.

Mikä vaivaa 8,5vuotiasta lasta joka yhtäkkiä aloittaa joka öisen valvomis rumban ?

Mikä sillä on ? mulla hajoo päää!!
Oon yrittänyt jutella ja rauhottaa lasta. nyt lopulta sanoin rumasti lapselle.

Oot varmaan tehnyt aiemminkin aloituksen tästä. Haepa apua vaikka kouluterkan kautta, perheneuvola voisi olla teille myös hyvä.

Toisaalta, en mä yhtään ihmettele että lasta pelottaa, kun painajaisia nähtyään ja kömmittyään äidin viereen niin äitikin vaan vähättelee ja SUUTTUU?? Huh, lapsesta varmaan tuntuu että painajainen jatkuu edelleen.

Ai muuten, miksikö olen tähän aikaan hereillä? Koska mun 5vee näki pahaa unta, tuli mun viereen ja siinä nukuttiin pari tuntia. Nyt nukkuu mun sängyssä levollisesti. Vaikka mua ei sitten enää nukuttanutkaan, niin ei tullut mieleenkään alkaa raivota lapselle että "mee nyt siitä vittuun että äiti saa nukkua."

Äitiys on silloin tällöin valvomista, hammasten kiristystä ja muuten vaan ärsyttävää. Mutta muista, sä olet sen lapsen tuki ja turva, et sä saa suuttua toisen painajaisista ja peloista. Koska jos lapsi tuntee ettei voi edes suhun turvautua, niin täytyy sanoa että siinä sulla on sitten onneton ja masentunut lapsi.

Hae apua.

Ethän sä edes tajunnut koko juttua. haloo. oi sun 5v on herättänyt sut yksi yö.. no vau kun oot hyvä äiti. :D
Tuu sitte sanoi kun et kahteen viikkoon nuku.

Ja mää olen teidän välin kannattaja, että kun äiti huomaa että alkaa kiristää, nii lapselle voi sanoa ajoissa, ennen kuin oma hermo menee, ihan jämptistikin, että nyt lopetat ton hölmöilyn. 8-vuotiaskin osaa hetken rauhoituttuaan vaikka lukea hetken kirjaa omassa huoneessa, ja koittaa alkaa uudestaan nukkuu. Mutta muuten olen siitä esim perheneuvolasta samaa mieltä jossei ala helpottaa lapsen pelkojen suhteen.

Meillä ei lapsi tule vanhempien sänkyyn, koska silloin minä en saa nukuttua, ollenkaan ja sitten kuten ap, tämän äidin pää ei todellakaan kestä valvomista eikä sen jälkeen kenelläkään ole kivaa.

Miksi minä valvon?
Meidän lapsi on kipeä, mutta kävin hoitaa hänet häne omassa huoneessa, olin hetken seurana, toivotin hyvät yöt ja "jätin" sinne.

Kaikki nukkuu tyytyväisinä

Ethän sä edes tajunnut koko juttua. haloo. oi sun 5v on herättänyt sut yksi yö.. no vau kun oot hyvä äiti. :D
Tuu sitte sanoi kun et kahteen viikkoon nuku.

Mä mainitsin vain tämän hetkisestä kerrasta, mutta jätin kertomatta että samainen viisvee on jo 2kk tehnyt samaa, ei joka yö mutta ainakin 3krt/vkossa. Ja mä todella tiedän kaiken valvomisesta, kuopus valvotti mua 2 vuotta, kahteen vuoteen en nukkunut koko yötä putkeen.

Sun koko asenne on niin täynnä vittusaatanaa että onneksi en oo sun lapsi. Enkä mä mitenkään kruunuani kiillota, kyllä minäkin ärjyn tarvittaessa, mutta pelot on sellainen asia mikä pitää tutkia, ei hutkia. Vain se lapsi tietää mitä/miksi pelkää, ja se kannattais ehkä ekana selvittää.

Ja niinkuin aiempi sanoi, tuon ikäiselle voisi vaikka sanoa että lukee kirjaa omassa sängyssään niin kauan että uni tulee. Johan tuollainen valvominen rupeaa näkymään koulumenestyksessä.:(

Puhu lapselle aina lempeästi. Pidä oma raivo sisälläsi. Huomaat,että hellyys, lämmin kainalo ja rauhallinen puhuminen antaa tulosta nopeasti. Nautit jatkossa itsekin siitä, että huomaat osaavasi luoda lapsellesi rauhan sydämeen.
Soita illalla kotona, hiljaa taustalla rauhoittavaa musiikkia. Itse soitan klassista esim. Chopinin Nocturnesia tai aasialaista, egyptiläistä, intialalista yms. meditaatiomusiikkia. Kaikki löytyy netistä. Yrittäkää luoda kotiin rauhallinen ilmapiiri jo hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.

Ei koiranpennulle tai kissanpennulle saa huutaa, raivoita eikä pieksää, kun ne pissaa matolle, sillä jatkossa ne pissaa kaikkiin nurkkiin vaan pelosta.

Jos lapsi ei halua puhua siitä sulle niin soita kouluterveydenhoitajalle.
Vaikka univelka on vittumaista niin et voi purkaa sitä lapseen.

Mä en ole nukkunut hyvin moniin vuosiin. Vittumaista käydä töissä aina väsyneenä. Arkisin illalla en jaksa tehdä mitään.

Ymmärrän ap sun fiiliksiä. Mun pää hajoas täysin jos en saa nukkua suht kunnolla. Oli se syy sitten valvottava lapsi, työ stressi tai naapuri räksytin.olen hemmetin herkkä univajeelle enkä mä tästä muuksi muutu.

Anna tulla tänne urakalla... tää on se paikka missä pärrätä vaikka toiset äidit tuntuu hyökkäävön heti, kun kirjoitustyyli on "sisäisen paskan olon " vuodatusta. Tiedostat selkeesti itsekin että ei ehkä ollut ihan oikein suuttua lapselle - eihän hön tahallaan pelkää. Voisitte tietysti lapsen kanssa jutella että äitikään ei aina jaksa valvoa, ja ehkä sopia yhteisiä pelisääntöjä esim että jos pelottaa ja näkee painajaisia niin viereen voi tulla, mutta että yöllä ei jäädä puhumaan ja pohtimaan painajaisia vaan niistä jutellaan aamulla. Jos yöllä alat puhua mieltäpainavista jutuista, homma lähtee liikeelle kuin lumipallo... jokainen meistä tietää että yöllä reakoi kaikkeen paljon vahvemmin.

Toinen mitä ehkä kannattaa kokeilla on just illan rauhoittaminen. Ja jos teillä katsellaan kovin rajuja lastenohjelmia/pelejä ym. Niin nyt olis ehkä hyvä laittaa ne hetkeks tauolle.

Kannattaa alkuun kieltää lapselta pelit ja videoiden katselu. Niistä ne pelot usein tulevat.

Tsemppiä aloittajalle. Tiedän tunteen, kun ei saa nukkua. Minulta olisi palanut hermo jo paljon aikaisemmin. Onneksi meillä ei lapset enää herättele kuin pari kertaa vuodessa, jos ovat sairaana.

Ensin urkit lapselta, kenen kaverin kodissa pelataan aikuisten pelejä ja katsotaan aikuisten ohjelmia. Sitten porttikielto tuon kaverin kotiin, ja myös omasta kodista isompien pelit ja ohjelmat pois, kun lapsi on lähellä. Lapsen kännykästä myös netti pois, ettei voi sillä katsoa pelottavia ohjelmia. Noista ne pelot tulevat. Vanhemman tehtävä on suojella lapsia ikätasoaan vanhemmille suunnatulta materiaalilta, ja nyt vanhemmat ovat sen mokanneet.

Aina kun lapsi tulee peläten herättämään yöllä, on se vanhempien moka, ja siitä voi syyttää itseään. Turha siitä on lapselle suuttua, suutu ennemin itsellesi tai puolisollesi.

Yhteistyössä