Suuttuisitko jos sukulainen ei kertoisi perinnöllisestä sairaudesta sinulle?

  • Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti
"argh"
En oikein usko. Tietysti riippuu ihan sairaudesta, mutten toisaalta hirveästi huolestuisi jos yhdellä sukulaisella koko suvusta olisi se perinnöllinen sairaus.

Psori ja skolioosi on meidän suvussa aika tavallista. Kyllä silti ajattelin lapsia saada. Miehen toisesta sukupuolikkaasta ei ole edes tietoa kun hänen äiti vei isän nimen hautaan mukanaan...
 
En ymmärrä miksi psoriasis-riski ei voisi olla syy hankkimatta lapsia? Sekin voi olla hyvin lievää, tai sitten todella pahana.

Itse olen samaa asiaa pohtinut niinkin pienen asian takia, että meidän lapsella todennäköisesti olisi paha purentavika joka voi vaatia leuan pidennysleikkausta.

Mutta jos tuntisin että elämästäni jää lopullisesti puuttumaan jotain hyvin oleellista, katuisin ja surisin lapsettomuutta loppuelämäni jne tuo asia ei merkitsisi enää mitään. Mutta jos vanhemmuus on muutenkin pitäisikö vai eikö pitäisi-kysymys ja tuntisin voivani hyvin elää ilman lapsiakin, niin nuokin vaikuttavat.
 
"vvvv"
Aika mustavalkoinen kysymys. Ja aika mustavalkoiset vaihtoehdot. Suuttuminen nyt ei varmaan koskaan ole se fiksuin vaihtoehto.
Ja puolivälissä. Viikolle 22 vai 23 asti taisi olla se mahdollisuus abortoida terveydellisistä syistä, joten menoks vaan jos noin kovasti suututtaa.

Kun lasta aloitte suunnittelemaan, niin tuliko koskaan keneltäkään kysyttyä onko suvussa mitää sairauksia? Kaikki pitäisi ojentaa sinulle, itse ei nähdä mitään vaivaa asian eteen. Ja harvat sairaudet OIKEESTI on perinnöllisiä, tai edes mahdollisesti periytyviä. Ja niitä mahdollisesti periytyviäkin on varmasti joka suvussa! Ja syyttelemättä tietty paras, mutta aaaaaika usein nämä asiat onnkuitenkim joskus esim sille miehelle kerrottu, mutta ei nyt ihan just silloin ole kiinnostanut
 
"ffff"
Kuvittelisin kyllä että tietäisin joka tapauksessa sukulaisen sairaudesta joka lapsen hankkimis suunnitelmia muuttaisi olennaisesti. Joten epäilen että en suuttuisi kuin korkeintaan itselleni.
 
Mielipidettäjä
Meilläkin on suvussa nivelreumaa, astmaa, diapetesta, kolesteroolia ja korkeeta verenpainetta, narsismia, skitsofreniaa, masennusta, aknea ja atooppista ihottumaa. Sen lisäksi on erilaisia riippuvuuksia tupakointi, huume, alkoholismi ja varmasti liuta muita, kuten mulla netti. Ei hyvältä näytä :D
 
......
Aloittaja varmaan tarkoitti esim. jotakin perinnöllistä syöpää? Siis selvää geenivirhettä joka olisi pitänyt ko. sukulaisen tietyiltä sukulaisilta seuloa tai ainakin antaa heille mahdollisuus päättää haluavatko geenitestin.
Itse olisin vihainen. Todellakin. Ihan sen takia että ko. vanhempi voi esim. 50% todennäköisyydellä sairastua johonkin tiettyyn syöpään ja kyllä sen haluaisi tietää ennen kuin päättää alkaa vanhemmaksi.
 
.......
Eräällä sukulaisella on vaarallinen kuolemaanjohtava perinnöllinen sydänsairaus, jonka periytymismahdollisuus 50%. Kiva, kun ei ajoissa kertonut....

Mua ärsyttää kun salataan vaikka perinnöllinen rintasyöpä. Kertomalla osaisi sukulaiset mennä ajoissa mammografiaan tai tarkkailla enemmän patteja.
 
.-.-.-
Eräällä sukulaisella on vaarallinen kuolemaanjohtava perinnöllinen sydänsairaus, jonka periytymismahdollisuus 50%. Kiva, kun ei ajoissa kertonut....
Vaikka sukulaisella on perinnöllinen sairaus, täytyy aina miettiä myös sitä miten se periytyy ja mistä se on periytynyt.

Esim sinun serkulla voi olla perinnöllinen sairaus, mutta se on voinut tulla serkkusi isän suvusta joka ei tässä esimerkissä ole sinulle verisukua vaan naitu sukuun. Nämä asiat kannattaa miettiä ja selvittää ennenkuin huolestuu ja suuttuu.
 
Siimahäntä
Mulla on perinnöllinen sairaus, eikä se tosiaan kuulu mun sukulaisille. KOSKA ne ei sitä voi multa periä.
Lapset perii sen 50% mahdollisuudella.
Ja mulla on 100 varma tieto, ettei esim mun siskon lapset voi sitä saada, koska ei itse sairautta kanna.
TAI voi, mutta se tulee mutaatioina silloin.
 
muhah
Siimahäntä, ei ole ihan noin yksinkertaista. Olet saanut sen vanhemmiltasi, joiden sisarukset voivat olla kantajia ja täten serkkusi ja heidän lapsensa ovat potentiaalisia kantajia ja sairastajia.

Pahimmassa tapauksessa, jos sairautesi ei aina aiheuta oireita, voi serkuissasi ja tädeissä yms olla sairastajia.

Onko sairautesi resessiivisesti vai dominoivasti peritytyvä, vai yhteisvallitsevasti? Oletan, että resessiivisesti ja todella tiedät sen, koska nuo kaksi muuta vaihtoehtoa tekevät asian jo todella paljon hankalammaksi.

Itselläni on yhteisvallitsevasti periytyvä ja lievempää sairauden muotoa resessiivisesti aiheuttava ja hankalaa dominoivasti, itselläni on dominoiva muoto ja olin ensimmäinen suvussa joka diagnosoitiin koska resessiivisesti sairaus on niin epäselvä, että sitä ei tajuta etsiä. Resessiivisiä tapauksia on paljon, ja he todellakin ansaitsivat tietää sen! Pidä huolta, että tiedät tarpeeksi pimittääksesi asiaa...
 
aloitttaja
Meidän tapauksessa kyseessä on kehitysvammaa aiheuttava geenivirhe. Sitä ei voi seuloa mitenkään alkiosta/sikiöstä.

Tosi törkeä vastaus tuo että siitä vaan tekemään aborttia vielä viikolla 22, jos niin "harmittaa". Siis TODELLA. Mielestäni myös ei ole kyllä meidän velvollisuus ennen lisääntymistä kysellä jokaiselta sukulaiselta erikseen että mitäs sairauksia teillä on ja ei ole. Kyllä minusta tuollaiset asiat kuuluu asianomaisille kertoa, eli siis niille joita tai joiden jälkeläisiä asia voi koskettaa. Ei silloin tietenkään tarvitse kertoa jos asia ei ole suhteessa kys. henkilöön perinnöllinen...
 
aloitttaja
Alkuperäinen kirjoittaja Siimahäntä;30522791:
Mulla on perinnöllinen sairaus, eikä se tosiaan kuulu mun sukulaisille. KOSKA ne ei sitä voi multa periä.
Lapset perii sen 50% mahdollisuudella.
Ja mulla on 100 varma tieto, ettei esim mun siskon lapset voi sitä saada, koska ei itse sairautta kanna.
TAI voi, mutta se tulee mutaatioina silloin.
Niin, mutta jos sinulle ei olisi sinun perinnöllisestä sairaudesta kerrottu, vaikka esim äitisi olisi asiasta tiennyt, suuttuisitko?
 
Siimahäntä
Siimahäntä, ei ole ihan noin yksinkertaista. Olet saanut sen vanhemmiltasi, joiden sisarukset voivat olla kantajia ja täten serkkusi ja heidän lapsensa ovat potentiaalisia kantajia ja sairastajia.

Pahimmassa tapauksessa, jos sairautesi ei aina aiheuta oireita, voi serkuissasi ja tädeissä yms olla sairastajia.

Onko sairautesi resessiivisesti vai dominoivasti peritytyvä, vai yhteisvallitsevasti? Oletan, että resessiivisesti ja todella tiedät sen, koska nuo kaksi muuta vaihtoehtoa tekevät asian jo todella paljon hankalammaksi.

Itselläni on yhteisvallitsevasti periytyvä ja lievempää sairauden muotoa resessiivisesti aiheuttava ja hankalaa dominoivasti, itselläni on dominoiva muoto ja olin ensimmäinen suvussa joka diagnosoitiin koska resessiivisesti sairaus on niin epäselvä, että sitä ei tajuta etsiä. Resessiivisiä tapauksia on paljon, ja he todellakin ansaitsivat tietää sen! Pidä huolta, että tiedät tarpeeksi pimittääksesi asiaa...
MINÄ en ole saanut sairauttani vanhemmiltani, eikä lähisuvussa kenelläkään sairauta ole! JA se on kuuel ihan tutkittu. Minä olen saanut sen mutaationa. Ja mun siskojen lapset ei sitä voi saada perinnöllisenä.
Enköhän mä tiiä asian paremmin kuin sinä ??
 
Siimahäntä
Niin, mutta jos sinulle ei olisi sinun perinnöllisestä sairaudesta kerrottu, vaikka esim äitisi olisi asiasta tiennyt, suuttuisitko?
Mulla on siis NF 1, ja jos mun äidillä olisi se,ja mulla ei.. en suuttusi.
Sillä mun lapset tuskin sitä sais. Se ei nimittäin hyppää sukupolvien yli.
Tottakai riippuu sairaudesta miten siitä kerrotaan. Mutta tämä sairaus ei periydy muutakuin vanhemmilta lapsille, jos sitä itse sairastaa.
Meillä esim on kolme lasta, joilla yhdellä on tämä sairaus.
Eli hänen lapsillaan on 50% mahdollisuus saada se. Eikä esim mun lapsen sairaus kuulu yhdellekkään meijän sukulaisista.
 

Yhteistyössä