"Suurin niistä on työ"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllästynyt ja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyllästynyt ja väsynyt

Vieras
Tämä ongelma on aivan varmasti yleinen, mutta nyt se osui omalle kohdalle ja sai ajattelemaan.

Olemme 20 ja risat ikäinen opiskelijapariskunta. Olemme nyt seurustelleet n. 2,5 v. Emme asu yhdessä.

Ongelma on siinä, että poikaystäväni on alkanut käyttää yhä enenevässä määrin aikaa työntekoon. Hänkin on opiskelija, mutta tekee oman alansa töitä opiskelujen ohessa.
Hänen työsuhteensa ovat määräaikaisia ja kestävät aina niin kauan kuin yhden projektin loppuunsaattaminen vie.

Tänä kesänäkin hän on mukana yhdessä projektissa, joka on jo vienyt niin paljon hänen aikaansa, että sitten kesäkuun alun meillä on ollut yhteistä aikaa ehkä yhteensä 2-3 päivää. Hänellä ei ole virallisia vapaapäiviä ja hänelle maksetaan könttäsumma palkkaa koko projektista. Hänellä siis saattaa olla päivämäärään X asti aikaa tehdä tietty osuus töistä ja ei ole väliä miten hän työskentelee, kunhan homma on valmis deadlineen mennessä.

Itse teen tänä kesänä vain osa-aikaistöitä muutaman viikon ajan. En löytänyt ahkerasta hakemisesta huolimatta kokopäivätyötä pidemmällä työsuhteella. Monesta firmasta sanottiin, että talouslama on vaikuttanut kesätyöläisten tarpeeseen, mikä on varmasti tuttua kuultavaa monelle opiskelijalle.
Mutta kuitenkin...näemme toisiamme siis lyhyesti yhdessä syötävän aamiaisen merkeissä aamuisin ja pienen hetken ajan illalla ennen nukkumaanmenoa. Hän lopettelee usein työntekonsa siinä klo 21-22 aikohin, syö, käy suihkussa ja menee nukkumaan.
Jotain tilanteesta kertonee se, että olen alkanut pitää yhteisen aikamme "tähtihetkinä" yhteisiä kaupassakäyntejä! Niissäkin tosin kaikki pitää hoitaa mahdollisimman nopeasti jotta hän pääsisi takaisin sorvin ääreen.

Oma elämäntilanteeni on sellainen, ettei minulla ole opiskelupaikkakunnallani ystäviä. Vanhassa kotikaupungissani heitä olisi joitakin, mutta koska kuitenkin teen itsekin töitä, joudun viettämään kesäni täällä. Ystävänikin ovat tahoillaan töissä, monet viikonloppuisinkin, joten kyläilykään ei onnistu kuin siten että sovitaan jo viikkoja ennen joku ajankohta.
Poden siis aika paljon yksinäisyyttä. Olen yrittänyt viettää aikaani opiskelutöitäni tehden, lukien ja harrastaen, mutta kaipaan usein keskustelukumppania.
Tästä ei nyt kannata vetää johtopäätöksiä siihen, että olisin jotenkin poikaystävästäni riippuvainen.

Sietäisin asiaintilaa ihan hyvin, sillä taloustaantuman aiheuttamalle työttömyydellehän ei voi mitään, syksyllä palaamme taas koulunpenkille ja loppukesästä tulen viettämään enemmän aikaa vanhassa kotikaupungissani kun menen sinne muutamaksi viikoksi, mutta tiedän, ettei meidän tilanteemme ja yhteinen aikamme lainkaan lisäänny. Aiemmin poikaystäväni puhui, ettei ottaisi syksyllä yhtään lisää töitä, vaan keskittyisi nyt tekeillä oleviin juttuihin. Hän sanoi, ettei jaksa mitenkään palloilla useamman työtehtävän välillä. Nyt kuitenkin hän kertoi tohkeissaan, että oli luvannut ottaa syksyksi entisten projektien lisäksi kolme uutta projektia!
Se tietää taas sitä, ettemme näe kuin pikaisesti aamulla tai illalla ja että hän viettää viikonloputkin töissä. Hän tulee olemaan väsynyt ja stressaantunut ja purkamaan sitä myös minuun. Tiedän sen, sillä sitä on sattunut aiemminkin. Hän pyytelee kyllä aina jälkeenpäin anteeksi, ja ymmärränhän minä asian, mutta kyllä se stressaa minuakin.

Asetelma heijastuu myös arkisiin asioihin, kuten kodinhoitoon ja kaupassakäyntiin. Vietämme paljon aikaa minun luonani, sillä asuntoni sijainti ja koko on parempi kuin hänen. Olemme jakaneet ruokakustannuksia yms. Olen yrittänyt jo aiemmin saada häntä osallistumaan asuntoni siivoamiseen, sillä minusta olisi varsin kohtuullista siivota yhdessä asuntoa jossa olemme molemmat "sotkemassa."
Nykyisellään kodinhoito on kuitenkin minun vastuullani, sillä hän vetoaa aina työkiireisiinsä.
Minä sitten imuroin ja pesen lattioita, pyyhin pölyjä yms. Voisin aivan hyvin jättää sen tekemättäkin, mutta toisaalta sotkuinen asunto masentaa minua ja tiedän että jos minä en sitä tee, kukaan ei tee.
Laitan ruoan jota hän illalla syö jos jaksaa, pesen pyykit, käyn kaupassa.
Minut on opetettu lapsuudenkodissani tasa-arvoon ja kaikki tämä sotii maailmankatsomustani vastaan, mutta toisaalta, pakkohan minun on itsenikin hoitaa ja toisaalta välitän hänestä.
Tilannetta kuvaa hyvin se, kun kerran hänen ollessaan päivällä käymässä pikaisesti, kerroin miten raskasta on, kun pitäisi imuroida, käydä kaupassa ja vielä siivota kylpyhuonekin. Odotin hänen tarjoavan apuaan, mutta hän sanoikin vain: "voithan siivota sen kylpyhuoneen jonain toisena päivänä."

En tiedä kauanko enää jaksan tällaista tilannetta, että seurustelen ihmisen kanssa jonka olemassaolon tiedostan, mutta joka on aina jossakin muualla. Toisaalta hänessä on myös monia hienoja ominaisuuksia joiden vuoksi häneen rakastuin.
Minusta on säälittävää ruikuttaa miehen perään joka tekee "urotöitänsä" jossain muualla naisen ollessa kotona keittämässä soppaa, enkä halua oman elämäni luisuvan tähän jamaan.
Jos vaadin mieheltä läsnöoloa, hän tekee asiasta naisellisen ongelman ja on tekemässä itsestään työn sankaria ja on heittämässä marttyyrikorttia pöytään, mutta minusta kyseessä on yleinen ongelma; ei yksikään parisuhde voi toimia vain toisen osapuolen ajankäytön ja tarpeiden ehdoilla. Mies on myös joskus alkanut syyttää minua masentuneeksi, kun olen valitellut sitä miten kaipaan hänen seuraansa ja miten väsynyt olen tekemään kaikki kotityöt.

Te, jotka olette olleet samassa tilanteessa, voiko tilannetta muuttaa vai onko kaiken ylittävä työnarkomaanius parannettavissa oleva tila? Miten saisin miehen ymmärtämään minun tarpeeni ja sen, ettei hän voi käyttäytyä miten käyttäytyy, jos haluaa suhteellamme olevan tulevaisuuden?

"Jotain tilanteesta kertonee se, että olen alkanut pitää yhteisen aikamme "tähtihetkinä" yhteisiä kaupassakäyntejä! Niissäkin tosin kaikki pitää hoitaa mahdollisimman nopeasti jotta hän pääsisi takaisin sorvin ääreen."

Oletko sama elli joka kirjoitteli ompelukoneen puutteesta toisella ellien ihmissuhdepalstalla? Minäkin olen ajatellut kaivaa ompelukoneen esiin erään pikkuhomman takia. Mutta on jäänyt aina ajatuksen asteelle. Onneksi on riittänyt muutakin puuhaa. Nyt maksan muutaman laskun nettipankissa ja sitten lähden näkötarkastukseen.

Minulla on omakohtaista kokemusta elämäntilanteestasi. Olin avioliitossa bisi-isin kanssa ja mies matkusteli jatkuvasti kotimaassa ja ulkomailla. Pyöritin huushollin ja kaipa siinä tuli jonkin verran naputettua. Viikonloput olimme kesämökillä ympäri vuoden. Siis heti neljän aikaan perjantaina auto oli lastattu ja palasimme takaisin kaupunkiasuntoon myöhään sunnuntai-iltana.

Avioliiton tai olipa suhde mikä tahansa pelisäännöt pitää olla kunnossa.
Kuuntelen paljon Radio Suomea ja siellä on mielettömän paljon urheiluohjelmaa.
Odottelen uutisia ja siinä samalla tulee kuunneltua erilaisia selityksen pelin kulusta tai hankaluuksista. Tänä viikonloppuna kuuntelin erittäin mielenkiintoisen haastattelun, jossa nuori miespurjehtija kertoi kokemuksistaan maailmanympäripurjehduksesta.
Haikala oli tarttunut veneen köliin ja muuta mukavaa. Kun tuota vene-elämää en ole kokenut niin ehkä minun vaikeudet ovat pieniä purjehdukseen verrattuna.

Olet ap. erittäin fiksu nainen. Olen kasvattanut aikuisiksi kaksi sinun ikäistä naisihmistä. Olemme keskustelleet kaikista maan ja taivaan välisistä asioista.
En ikimaailmassa toivo lapsilleni samaa kohtaloa mihin minä ajauduin.
Marttyyriys ja turha vaatimattomuus ei hyödytä ketään. Yleiskoneena ja ovimattona oleminen on omaa tyhmyyttä josta saa maksaa kalliin laskun terveys ym. ongelmina.

Olet onnellisessa asemassa siinä mielessä että et ole vielä vahvasti sitoutunut suhteeseen. Tarkkaile miehesi isän asennetta äitiinsä. Hän varmasti kopioi elämäntyylinsä kotoaan. Suomi on työhullujen paratiisi. Luterilainen työn ihannointi on vieläkin huipussaan vaikka taloustaantuman aikaan ei ole työtä vaikka olisi millaiset työhalut. Tänä aikana on opittava olemaan jouten. Niin minullekin on käynyt.
Teen vain päivätyötä ja satunnaisesti lisätyötä.

Nautin yksinelämisestä. En ikinä enää ota kotiini ketään passattavaa en edes kissaa. Onneksi olen elämille allerginen. Yhdenkään miehen kotiin en muuta vaikka hänellä olisi palatseja ympäri maailmaa. Nautin elämäntilanteestani.

Ellit 50+ palstalla joku vakiolukijani vihjaili miten pärjään jos sairastun sikaflunssaan.
Meitä yksineläjiä on muitakin. Kyllä me jotenkin pärjätään. Minulla on muutama lisäkilo laihdutettavana. Ehkä lenssun jälkeen olen ihannepainossani.

Hymyä huuleen ap. ja muutkin ellit. Kannattaa olla terveesti itsekäs.
Tykkään Viivi ja Wagner sarjakuvista. Aloita ap. jämäköityminen lukemalla tuota sarjakuvaa. Osta vaikka V&V-kuppi miehellesi.

Ulkona sataa ropisee ja laskut ovat vieläkin maksamatta. Minulle tulee kohta mahdoton kiire vesisateeseen. Toivottavasti sait hieman kevennettyä sydäntäsi.

Ei, en ole sama kirjoittaja. Kävin itseasiassa lukemassa mainitsemasi kirjoituksen vasta kerrottuasi siitä. Toisaalta ihan lohdullista huomata, että on muitakin samassa jamassa olevia.
Minua ei tosin vaivaa kuin tilapäinen yksinäisyys, jonka tiedän helpottavan kunhan pääsen vanhoja kavereitani tapaamaan ja kun opiskelut taas alkavat.

En oikein tiedä miten poikaystäväni lapsuudenkodissa on toimittu, sillä hänen vanhempansa ovat eronneet ja en ole tavannut hänen vanhempiaan koskaan samassa tilanteessa, äidinkin vain hyvin pikaisesti ohimennen.
Poikaystäväni itse kuitenkin aina jaksaa toitottaa oman maailmankuvansa avoimuudesta, eli sinänsä hieman paradoksaalinen tilanne.

Eikä tilannetta tosiaan yhtään paranna se, että yleinen mielipide tuntuu tukevan suorastaan äärimmäisyyksiin venyvää työntekoa. Olen joskus valitellut asiasta omalle äidilleni, joka vain tokaisi, että kyllä poikaystäväni mahtaa sitten olla hyvä työntekijä kun saa noin paljon töitä tehtäväksi!
Tuntuu siltä, että läheisten hyvinvointi on asia jonka voi uhrata työnteon alttarilla ja se on ihan okei.

Poikaystäväni ei valitettavasti tunnu itse näkevän asiassa mitään epäsuhtaista. Jos nostan asian esille, se olen minä joka yrittää mutkistaa itsestäänselviä asioita.

Poika on vielä NUORI, nauttikaa NUORUUDESTANNE.
olette 2-3 kertaa viikossa yhdessä? no eikö tuo ole ihan tarpeeksi kun nuoriakin oltte???
uskomatonta panostusta joiltakin että aina pitää istua vierekkäin!
" Minusta on säälittävää ruikuttaa miehen perään joka tekee "urotöitänsä" jossain muualla naisen ollessa kotona keittämässä soppaa, enkä halua oman elämäni luisuvan tähän jamaan"

hanki myös oma elämä ja paljon tekemistä jos et voi tai OSAA olla yksin?
niin ajatukset mennoo toiseen suuntaan, ja ei se poikanenkaan pyöri kaiket ajat mielessä ;)

Moikka sulle!

Ole ollut samassa tilanteessa. Opiskelijat tekevät tänä päivänä töitä tosi paljon välttääkseen suuria opintolainoja, rahoittaakseen elämäänsä kohtuu elintasoa. Ei ole helppoa olla jos on kukkaro tyhjänä ja laina senkun kasvaa.Joten siinä mielessä ymmärrän työnarkomaaniuden. Raha on yksi ratkaiseva mutta ei tärkeintä!!

Ajattelen että miesystäväsi on fiksu, hänellä on vastuuntuntoa olemassa. Työ ja opiskelu takaa sen että sen jälkeen kun ne piinaavaat kovat vuodet opinnoissa ovat ohitse on hänellä työkokemusta jo valmiina jota työnantajat jo ruikuttavat suoraan työhaussa vasta opiskelun lopettaneillekin. Se on isoa meriittiä että hän saa näyttöä kyvyistään ja menestyy kenties vielä. Tämä ahkeruus tulee kantamaan hedelmää.
Aika jonka hänellä on vapaata hän viettää kanssasi. Koittaisit ymmärtää. Hän ei tee tahallaan eikä tuhotakseen suhdetta töitä ja ole kiireinen. Työn luonne on selvästi paineen alaista, sekä kenties vaativaa. Miehesi on pakko suoriutua ja että stressiltä välttyisi on työ tehtävä määrätietoisen napakasti ja siihen sitoutuen ja upoten. Tiedän tunteen.Mutta onko hän liiankin itsekäs ja kunnianhimoinen. Työuran tavoittelu vs parisuhde? Mitkä ovatkaan arvojärjestelyt numeroissa?

Olet eri tilanteessa ja et ehkä siksi jaksa käsittää asioita. Pelkäät menetystä ja ehkä yksinäisyyttäsi sillä kerrot että kavereita ei tuolla paikkakunnalla ole, vaan vanhassa kotikaupungissa kaikki. Voisitko kuvitella meneväsi johonkin harrastukseen josta uusia ystäviä voisi löytää..esim tanssiharrastus, järjestöt tms..
Hyvä kuuntelija voi löytyä helposikin kun avaat silmäsi ja hieman otat etäisyyttä tilanteesta.Vaikka sanotkin ettet ole poikaystävästä riippuvainen niin se kyllä kuulostaa täysin siltä. Jos oma elämänhallintasi olisi kypsää ja valmista et kokisi tätä tilannetta ehkä näin.Näin ajattelen.Mutta jälleen puhun parisuhteen puolesta, että kumppanin jos kenen tulisi olla paras ystävä, keskustelukumppani ja tukija.

Se jolla on helpompaa ja kiireettömämpää niin luonnollisesti hoitaa parisuhteessa esim kodin siioamista ja ylläpitoa. Hänen aikansa tulee kyllä vielä. Mutta kun vapaa aikaa kuitenkin on teillä olemassa voisitte silloin tällöin sinne sijoittaa yhdessä touhupäivän joka sisältää siivoamisen, kuulumisten kunnollisen vaihtamisen ja miettimisen siitä mitä tulevaisuus teillä voisi olla ja mitä kumpikin haluaa ja mistä kumpikin haaveilee. Ja taas päinvastoin mikä tuntuu pahalta. Yhteishenki täytyy olla toki yllä. Ei voi mennä niin että vain miehesi tekee oman mielivaltansa mukaan kysymättä sinun mielipiteitä vaikka kuinka olisi iso projekti. Täytyyhän hänen kunnioittaa suhdettanne ja sinua! Joten asioista on syytä aina keskustella koska ne koskevat teit molempia!

Ymmärrän sen että sinua suututtaa se kaiken passaaminen..teet kaiken hänen eteensä joka liittyy työn ja opintojen ulkopuoliseen elämään eli kotiinne, ruoka,pyykit ym ym. Se on väärin jos tilanne jatkuu pidemmän päälle noin. Miehesi saa kaiken silloin liian helpolla ja voi jopa hyväksi käyttää tilannetta. Jos et jaksa tilannetta..niin nyt on aika puhua suut puhtaaksi. Joitakin auttaa jaksamaan se ttä tietää että joskus tuo vielä loppuu esim 2 vuoden kuluttua. MUTTA sitten tilalle astuvat työt ja niiden kanssa voi sama kuvio jatkua ihan kuin nytkin.
Ihminen joutuu siis valitsemaan, etsimään kohtuutta ja keskitietä. Kaikki mikä menee yli menee yli ja vaikuttaa kaikkeen mitä ympärillä on.

Tasa-arvo parisuhteessa on tärkeä, toisen kuunteleminen, toisenkin tarpeiden tyydyttäminen ja niihin vastaaminen. Sinullakin on oikeuksia suhteessa. Ja sinäkin haluat että joku huolehtisi ja huomioisi sinua vastaavalla tavalla kuin teet miehellesi. Et saa vastakaikua samalla tavalla ja siksi väsytkin. Vaakakuppi ei ole nyt oikein.

Miehesi on kunnianhimoinen, rahanahne, maineen hankkija tai itsekäs tai jotain muuta. Hän saattaa jaksaa tuota tahtia vuoden-10 vuotta tai koko ikänsä ja huomaa ehkä vanhempana mitä menetti näkemällä liian lyhyesti.Vaikea ennustaa voiko hänen silmiään mikään avata. Nuo on monesti aika syvälle istutettuja arvoja jotka ohjaavat ihmistä toimimaan juuri noin. Kotikasvatus, vanhempien odotukset ja heidän antamaat paineet ja vaateet ja samalla hän itse luo itselleen vaatimuksia joita täytyy vaan täyttää ja täyttää. Tätäkin on. Jotkut selviävät sillä että terveys pettää ja saavat vielä mahdollisuuden herätä sihen muuhunkin kuin työhön. Menetys voi pysäyttää..

Miehesi ei ymmärrä ennenkuin puhut painoarvolla joka oikeasti on harkittu, mietitty ja vakavasti otettava. Perustele kaikki kunnolla, kirjoita vaikka paperille ja aloita sitten puhumaan hänelle. Pura kaikki ajatuksesi perusteluineen, ehdota ratkaisuja..kysy mitä mieltä hän on, miten hän näkee. Kysy onko hän itse tyytyvinen tapaan jolla hän parisuhdetta hoitaa? Elämäntavoitteet?
Asioista on pakko puhua kuten ne on. Kiertelemättä ja rehellisesti. Hänen on reagoitava jos hän oikeasti haluaa parisuhteensa pitää eli sinut. Vaikutat järkevältä ja hyvät arvot omaavalta. Harmi ellei hän tajua mikä aarre hänellä on lähellään. Näin moni mies menettää harvinaisia helmiä ja saavat katua myöhemmin syvästi !! Onnea nyt kovasti

Alkuperäinen kirjoittaja voi tjeeeesus:
Poika on vielä NUORI, nauttikaa NUORUUDESTANNE.
olette 2-3 kertaa viikossa yhdessä? no eikö tuo ole ihan tarpeeksi kun nuoriakin oltte???
uskomatonta panostusta joiltakin että aina pitää istua vierekkäin!
" Minusta on säälittävää ruikuttaa miehen perään joka tekee "urotöitänsä" jossain muualla naisen ollessa kotona keittämässä soppaa, enkä halua oman elämäni luisuvan tähän jamaan"

hanki myös oma elämä ja paljon tekemistä jos et voi tai OSAA olla yksin?
niin ajatukset mennoo toiseen suuntaan, ja ei se poikanenkaan pyöri kaiket ajat mielessä ;)

Lukisit kunnolla ennenkuin kommentoit. Ap kirjoitti siis että hänellä on ollut poikaystävän kanssa yhteistä aikaa yhteensä 2-3 päivää KESÄKUUN ALUSTA! Ja nyt on sentään heinäkuun 20! Pitäisikö se nuoruus sitten mielummin elää töitä tehdessä melkein ympäri vuorokautta niinkuin ap:n poikaystävä nyt tekee?

Minä puhun nyt tökerösti vähän ohi aloituksen, mutta työelämää nähneenä, sanotaan että oikeasti karvaasti nähneenä eli burnoutin aikanaan kokeneena jämähdin tuohon työnkuvaan: Ei vapaapäiviä, könttäsumma. Kun olette noinkin nuoria, yskäisen vähän siitä, että puolensa kannattaa opetella pitämään. Työnantajat nimittäin rakastavat nuoria, idealistisia työntekijöitä, jotka tekevät määrättömästi töitä, eli ottavat nyt kaikki velvollisuudet ja kuvittelevat, että ne oikeudetkin saa sitten joskus ajallaan. Niin vain ei käy...

Eli kannattaa kuitenkin opetella pitämään raja, vaikka tuntuisikin, ettei jatkossa saa töitä, ellei suostu kaikkeen. Tuo suo kun on pohjaton, ja projektityöt ovat juuri niitä, joissa rajaa ja työntekijän kestokyvyn ajattelua ei tule ikinä kohdalle. Sikäli se myös vaikuttaa teihin, että jos jatkatte yhdessä ja hän jatkaa ilman mitään rajaa tuota linjaa, loppu on karmea, hänelle ja teille. Ihmiselle ja parisuhteelle. Ja se on myös parisuhdeongelma. Ja niitä itsensä ja parisuhteensa nykymallisessa työelämässä murskanneita on jo enemmän kuin paljon ja liikaa...

Eli vaikka työsopimus luultavasti on juuri noita 'pelkät velvollisuudet' -tyylisiä, se kannattaa ainakin tajuta - silloin voi edes ottaa pieniä taukoja väliin ja pelastaa fyysisen ja psyykkisen terveytensä. Tuossa iässä ei nimittäin vielä tajua, mihin hullunmyllyyn on oikeasti jouduttu!!! En tarkoita, että pitää sanoa itsensä irti sieltä viimeistään huomenna, mutta pitää tajuta olla silmät auki ja luottamatta siihen, että tämä palkitaan joskus...! Ei palkita. Ja ihmisellä on vain yksi terveys, sielun, elimistön ja ihmissuhteiden. Tästä siis varoitan, kun heti kolahti tuohon (kovia!) kokeneeseen korvaani. Loppuun palaa ja poltetaan yllättävän äkkiä, ja se vaikuttaa myös ihmissuhteisiin, kunnolla loppuunpalaneella jopa lopun ikää. Ja moneen muuhun.

"Asioista on pakko puhua kuten ne on. Kiertelemättä ja rehellisesti. Hänen on reagoitava jos hän oikeasti haluaa parisuhteensa pitää eli sinut. Vaikutat järkevältä ja hyvät arvot omaavalta. Harmi ellei hän tajua mikä aarre hänellä on lähellään. Näin moni mies menettää harvinaisia helmiä ja saavat katua myöhemmin syvästi !! Onnea nyt kovasti"

Nimimerkki speak a lot kirjoitti pitkän ja perusteellisen vastauksen. Eipä minulla ole enää asiaan mitään lisättävää.

Sikaa ei kannata ostaa säkissä. Kävelin aamulla tiellä ja sandaaleiheni lensi iso kivenmurikka. Laitoin kiven taskuun. Suurin kivi mikä koskaan on joutunut kenkääni.

Pienikin kivensiru haittaa kävelyä. Sama se on ihmissuhteiden kanssa.
Asiat pitää selvittää ja kivi heittää tien poskeen tai laittaa muistoksi taskuun.

Nyt jatkan taas töitä. On vähän kiirettä.

Toisaalta: Onneksi et ainakaan asu yhdessä tämän miesystäväsi kanssa, saati että teillä olisi lapsia. Häitäkin varmasi joutuisit odottelemaan kauan, jos niitä haluaisit.
Mies luo nyt uraa, perheen perustamisen ajankohta on hänelle vasta sen jälkeen kun opiskelut on opiskeltu ja työasiat selkeät. Kenen kanssa hän sitten sen perheen perustaa on arvoitus. Sinä olet varmasti silloin jo perheellinen kotiäiti.

"Mies luo nyt uraa, perheen perustamisen ajankohta on hänelle vasta sen jälkeen kun opiskelut on opiskeltu ja työasiat selkeät. Kenen kanssa hän sitten sen perheen perustaa on arvoitus. Sinä olet varmasti silloin jo perheellinen kotiäiti."

Juuri näin. Ja näinhän sen pitää kai mennäkin: ensin opiskelu, työuran aloitus ja sitten mietitään perheen perustamista. Täällä on moitittu Ap:n poikaystävää, mutta mielestäni hän on vastuuntuntoinen ja määrätietoinen nuori mies. Taloustilanne on huono ja jos nyt on sattunut opiskelualaa vastaavia töitä saamaan, niihin kannattaa panostaa. Ymmärrän täysin, että hiukan päälle parikymppisellä ensimmäiset oikeat työt ovat tärkeämpiä kuin "kotileikit".

Noihin könttäpalkkauksella maksettaviin projekteihin jämähtämisestä en ainakaan voi ketään moittia, nykyisin kun monella työnantajalla on tarjota vain noita hommia. Niihiin on tällä hetkellä jämähtänyt moni paljon vanhempi ja kokeneempikin työntekijä.

Vanha sananlasku, joka pitää paikkansa edelleen:
"Ensin talo ja takka - sitten vasta akka."
Eli Siinä tilanteessa, kun talousasiat ja työpaikka ovat järjestyneet, kannattaa aloittaa kotileikit.

En ole poikaystävästäni mitään kotileikkikumppania hakemassa. Avioliitto ei ole minulle tärkeä instituutio, voisin mennä naimisiin avioitumisen tuomien juridisten hyötyjen vuoksi, mutta muuten minulle on aivan sama olenko naimisissa vai en. Lapsia en ole koskaan halunnut, en ole sillä tavalla äidillinen ihminen. Poikaystäväni omaa siinä mielessä samanlaiset elämänarvot, ettei hänkään haaveile pastellinvärisestä omakotitalosta kehyskunnassa, liudasta lapsia ja trampoliinista takapihalla.
En tarkoita tätä kritiikiksi tällaisen elämäntavan kannattajia kohtaan, yksi elämäntapa sopii yhdelle ja toinen toiselle.

Minusta kyse ei ole nyt työn ja ihmissuhteiden vastakkainasettelusta, siis että joko pitäisi olla 24/7 uraohjus tai sitten vain istua verkkareissa kotona kaiket päivät. Tässä ei ole kyse "joko- tai-"asetelmasta.
Haluaisin löytää jonkinlaisen tasapainon yhteisen ajan, yleisen vapaa-ajan ja työskentelyn välille.

Jotenkin asetelmasta tulee mieleen klassikkoelokuva "Citizen Kane." En haluaisi poikaystävästäni tulevan elokuvan päähenkilön kaltaista.
Vaikka tuntuu siltä, että elokuva on nykyään ajankohtaisempi kuin koskaan.

Tottakai tunnen iloa ja ylpeyttäkin siitä, että poikaystävälläni on töitä, pidän itsekin työn merkitystä ihmisen identiteetille tärkeänä. Mutta koska hän työskentelee nykyään niin paljon, olen alkanut miettiä miksi hän ylipäätään halusi parisuhteeseen, jos ei ole valmis sitä ylläpitämään.
En vaadi mielestäni paljon, olisi vain mukavaa viettää vaikka yksi päivä viikosta yhdessä. Ei tarvitsisi tehdä mitään erikoista, pelkkä yhdessäolo ja toisen huomioonottaminen riittäisi.
Pidemmätkin ankaran työskentelyn jaksot kyllä ymmärrän, olenhan opiskelija itsekin, mutta yleensä tällaisissakin elämäntilanteissa tietää, että jakso kestää vain tiettyyn aikaan asti ja sitten helpottaa. Nyt on ollut sellaista, etten lainkaan tiedä milloin poikaystävälläni mahdollisesti olisi löysempää, sillä rankat työskentelyjaksot seuraavat toisiaan.

Minusta on ikävää seurustella ihmisen kanssa, jota näen äärimmäisen harvoin. Minusta tuntuu, että viime aikoina suhteestamme ovat puuttuneet monet parisuhteelle ominaiset asiat, kuten esimerkiksi luottamukselliset keskustelut ja kuulumisten vaihdot. Silloin kun juttelemme, puhumme usein vain pintapuolisia asioita ja usein aiheena on myös hänen työnsä. Usein tuntuu siltä, etten voi rasittaa päivän työstä uupunutta omilla huolillani.

Asetelma on myös siinä mielessä epäsuhta, että myös minulla on omat haaveeni ja tavoitteeni työelämän suhteen. Nyt joudun itse uhraamaan paljon aikaa arjen asioiden pyörittämiseen (niinkuin esimerkiksi kahden ihmisen jälkien siivoamiseen asunnosta.) Minut on kuitenkin kasvatettu sen verran vastuuntuntoiseksi, että tunnen automaattisesti huolta toisen ihmisen hyvinvoinnista enkä voi esimerkiksi jättää toisen pyykkejä pesemättä samalla kun pesen omani tai ostaa kaupasta ruokaa vain omiin tarpeisiini.
Jokin minussa vastustaa tekemästä näin ihmiselle, jota kuitenkin rakastan.

Ehkä onkin sitten niin, että poikaystäväsi into parisuhteenne ylläpitämiseen on hiipunut ja tämä on tosiasiallinen syy sille, miksi hän ei enää tahdo löytää aikaa yhdessäololle töidensä lomasta?

Toinen asia on sitten se, että kun ette asu yhdessä, niin sitä yhteistä aikaa on melkein automaattisesti vähemmän kuin yhdessä asuvilla ja varsinkin tosi kiireisenä aikana sen sitten huomaa. Itse teen myös noita "projekteja" eli urakkatyötä, mutta asumme mieheni kanssa yhdessä. Näen kuitenkin miestäni joka päivä ja juttelemme paljonkin, vaikka työaikani venyy usein todella myöhään ja kokonaista päivää olisi kiireisempinä aikoina hyvin vaikea irrottaa vain miehen kanssa seurusteluun.

Jos jonkun neuvon saa antaa, niin älä nyt tässä vaiheessa ala kotitöistänne ongelmaa tekemään, niitä kun on kuitenkin todennäköisesti melko rajallinen määrä. Parisuhteessa kun vaan tahtoo käydä niin, että sille, jolla on vähemmän työkiireitä jää sitten ne kotityöt. Mielestäni tämä on itseasiassa ihan reiluakin.

Ihminen harvoin perusluonteeltaan muuttuu. Jos miehesi on nyt ura- ja työkeskeinen, tulee hän olemaan todennäköisesti samanlainen koko ikänsä. Kysymys on yksinkertaisesti arvostuksista ja elämän peruspalikoista.

Suosittelen vakavasti harkitsemaan, kannattaisiko yrittää löytää ihmiskeskeisempi mies, joka asettaa suhteen ja perheen työn yläpuolelle tai sen rinnalle.

Kaikkea ei voi elämässään saada. Valitse mies, jolta saat sen, minkä haluat. Tällöin nykyinen miehesikin saa vapaammin toteuttaa itseään. Ennustan tuhoon tuomituksi sen vaihtoehdon, että yrität neuvotellen muuttaa miehesi työkeskeisyyttä. Se ei tule onnistumaan.

Niin se vaan on, että ihminen harvoin muuttaa itseään radikaalisti ellei jotain suurta kriisiä tms tule eteen pysäyttämään menoa.

Ehkä teidän pitäisi oikeasti puhua arvoista. Kertoa mitä pidätte tärkeänä. Missä on omat rajanne jne. Muuten tilanteet äkkiä luisuvat joihinkin uomiin ja väliaikaiseksi tarkoitetusta tulee käytäntö ja tapa. Ja sitten löytää itsensä elämästä elämää johon ei koskaan pyrkinyt tai halunnut.

Kokemusta on työmyyrän kanssa elosta. Se alkoi jo nuorena, väliaikaisena, mutta ei päättynyt ennenkuin mies alkoi itse väsyä siihen keski-iän kynnyksellä ja ryhtyi elämään uudelleen menetettyä aikaa. Itku siinä tuli kaikille.

Tavallaan on hyvä, että mies on työteliäs ja sikäli luotettava, että hankkii oman elantonsa ja pitää raha-asioistaan huolen eli ei elä velaksi tai huithapelina. Mutta.

Ei ole hyvästä yrittää liikaa. Kuten ketjussa on sanottu, nuoria työntekijöitä riistetään huoletta, koska nuoret yleensä suostuvat kannusten hankinnan toivossa ja rahapulassa raatamaan kohtuuttomasti (itsekin näin eläneenä tiedän). Ei kannata aloittaa kaksikymppisenä elämäntyyliä, jota katuu katkerasti viimeistään kolmenkympin korvilla burn outissa ja yksinäisenä.

On tiukan arvokeskustelun paikka. Puhu miehelle asiallisesti, syyllistämättä. Kerro, että sinua huolettaa hänen liiallinen työntekonsa. Mies saattaa ajatella, että "teen nyt muutaman projektin kun niitä on tarjolla, ja otan sitten iisimmin jatkossa". Se vain helposti lipsuu siihen, että aina kun työtä tarjotaan, mies varmuuden vuoksi ottaa sen vastaan, jos vaikka ei muuta sitten löydykään myöhemmin - ja kierre on valmis.

Miehenkin tulisi tajuta, että elämä ei ole joskus myöhemmin, elämä on nyt. Hän ei voi sinuakaan pakottaa odottamaan jotain tulevaa, kiireettömämpää aikaa, ja hänen pitäisi tajuta se. Älä syytä, hauku tai painosta, vaan yritä tuoda esille, että liika työnteko kuluttaa ja hajottaa, ja rikkoo sekä kaverisuhteet että parisuhteen pidemmän päälle. Onko raha kuitenkaan sen arvoista?

Tässä on moni kysellyt, että onko raha tosiaankin kaiken tuon raatamisen arvoista, mutta eikö voi yhtä hyvin olla niin, että tuonkin nuoren opiskelijan on aivan pakko ansaita rahaa jotenkin ja järkevänä ihmisenä hän yrittää pitää opiskelualaansa vastaavan työpaikan, kun toisena vaihtoehtona voisi olla pakollinen hanttihommien teko?

Muistelen vain omaa opiskeluaikaani ja kyllähän silloinkin jos sattui saamaan omaa alaansa vastaavia hommia, niin niissä sitten painettiin täysillä. Jossain siivous- tai varastohommissa sitten oltiin tarkempia, ettei rasitu liikaa tai opiskelu tai muu elämä jää kokonaan työn jalkoihin.

narkomania on pakenemista. Oli se mikä tahansa huume, työ, pelit, huumausaineet. Narkomania = a desire for narcotics. Narcotics = agents for causing loss of feeling. Narkomaani tukahduttaa tunteitaan johonkin obsessioon.

Ihminen tarvitsee työtä, mutta siitä ei saa tulla elämän keskipiste. Ora et Labora = rukoile ja tee työtä. Tasapainoa tarvitaan, työn lisäksi henkistä kasvua ja rauhoittumista. Olkoon se sitten sitä yhdessä oloa parisuhteessa toisen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt ja väsynyt:
Tänä kesänäkin hän on mukana yhdessä projektissa, joka on jo vienyt niin paljon hänen aikaansa, että sitten kesäkuun alun meillä on ollut yhteistä aikaa ehkä yhteensä 2-3 päivää. Hänellä ei ole virallisia vapaapäiviä ja hänelle maksetaan könttäsumma palkkaa koko projektista. Hän lopettelee usein työntekonsa siinä klo 21-22 aikohin, syö, käy suihkussa ja menee nukkumaan. Hän oli luvannut ottaa syksyksi entisten projektien lisäksi kolme uutta projektia! Hän viettää viikonloputkin töissä. Hän tulee olemaan väsynyt ja stressaantunut ja purkamaan sitä myös minuun.

Hyvä duunari, kuulostaako sinusta normaalilta työnteolta tuo ylläoleva? Ettei tyttöystävälle ole liiennyt 2 kuukaudessa enempää aikaa kuin 2-3 päivää (eikä taatusti siis muillekaan ystäville/vapaa-ajanvietolle/harrastuksille/rentoutumiselle)? Ja että syksyllä souvi vain kiristyy, kun opintojen päälle painetaan hommaa viikonloputkin läpeensä? TIETENKIN opiskelija tarvitsee rahaa, mutta opiskelijakin voi ajautua työnarkomaaniksi. Nykyään joka neljäs korkeakouluopiskelija on masentunut, pitkälti burnoutin takia. Amerikkalaistutkimuksen mukaan yli 20 h/viikossa työskentelevät opiskelijat ovat muita alttiimpia mm. päihteiden väärinkäytölle (rankka työ, rankat huvit), eli liika yrittäminen voi rysäyttää elämän poskelleen rankastikin.

Ap. kerro poikaystävällesi, että olet ihan oikeasti huolissasi hänen jaksamisestaan. Mies on taatusti innoissaan, kun oman alan töitä on löytynyt, mutta kannattaa muistaa, ettei anna hyväksikäyttää itseään. Mitä nopeammin ja tehokkaammin hommia tekee (ylisuorittaa), sitä tiukemmalla aikataululla niitä jatkossa teetetään, koska työnantaja alkaa odottaa kuuta taivaalta... Tilanne, jota kannattaa varoa (nimimerkillä: tilanteessa ollut). Mitään bonuksia ylitehoilusta ei heru tietenkään, eli työntekijä ei loppujen lopuksi hyödy ylisuorittamisesta mitään.

Minulle ap:n parisuhteesta tuli voimakkaasti tunne, että siinä on kyse huoltosuhteesta. Kaverin on hyvin helppo lisätä hommiaan siksi, kun tyttö huolehtii arjesta. Kaverinhan ei tarvitse huolehtia mistään sellaisesta, huolto pelaa!

Käsittäisin, jos kyseessä olisi äiti. En käsitä, kun kyseessä on tyttöystävä.

Laita se kaveri huolehtimasan itse arjestaan ja tee sinä samoin. Lakkaa pitämästä täysihoitolaa kaverille sinun huushollissasi. Jos olet tärkeä poikaystävällesi, häneltä alkaa löytyä aikaa myös sinulle.

Muussa tapauksessa olet yhdessä väärän ihmisen kanssa. Tuolla edellä joku jo ehdottikin, että katsele paremmin omien elämänarvojesi mukainen kumppani. Työ ja opiskelu ei saa olla ainut elämän sisältö, on muistettava elää opikeastikin.

Tunnut vaativat poikaystävältäsi jotain valmista kaavaa joka sopii sinun kuvioihisi.

Ei parikymppisillä voi vielä olla selvää elämisen mallia, poikaystäväsi tekee nyt töitä, ehkä hän kohta huomaa, että se ei ole hyvä juttu, tai sitten ei huomaa, ehkä hän nauttii työnteosta enemmän kuin parisuhteesta.
Siinä ei mielestäni ole mitään outoa, parikymppinen tuskin on edes valmis sitoutumaan, eikä tarvitsekaan olla.
Tuon ikäinen hakee itseään vielä pitkään ja sama koskee varmaan myös ap:tä, et voi tietää vielä mikä olet ja minne olet menossa vaikka olet jo sitä mieltä, että et halua lapsia jne. omakotitaloa ja sitä trampoliinia. Luulette olevanne valmiita ja aikuisia mutta valitettavasti asia on niin, että ette vielä tiedä että ette tiedä.

Minulle tuli heti välittömästi samanlainen fiilis kuin edelliselle kirjoittajalle, olet äiti poikaystävällesi, huollat ja huolehdit ja joustat jo mielessäsi omia juttuja kun poikaystävän jälkien korjaamiseen menee niin paljon aikaa. Hei haloo, et ole poikaystäväsi äiti, ette edes asu yhdessä, et voi tuon ikäisenä alkaa elää miehesi elämää.
Jos olisit minun tyttäreni pitäisin sinulle aikamoisen palopuheen !!

Uusimmat

Yhteistyössä