Suurimman osan tuloveroista maksavat ne, jotka tienaavat eniten

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras

Työministeri Arto Satosen (kok.) mukaan verotuksen progressio on Suomessa tiukkaa.

Hän viittaa Veronmaksajien keskusliiton julkaisemaan graafiin, josta ilmenee, että yli 50 000 euroa ansaitsevia on 17,3 prosenttia, mutta he maksavat kaikista tuloveroista 58,7 prosenttia.

Eniten tienaavat 35 prosenttia tulonsaajista maksoivat 79 prosenttia kaikista tuloveroista.

Olisko jollain antaa tilastoja paljonko prosentteina nämä 17,3% ja 35% eniten tienaavista tienaa tuloista, myös verottomat tulot, ja tietenkin myös muut tuloryhmät.

Siis kerros nyt uudelleen, mit sä haluat tietää.

"Olisko jollain antaa tilastoja paljonko prosentteina nämä 17,3% ja 35% eniten tienaavista tienaa tuloista, myös verottomat tulot, ja tietenkin myös muut tuloryhmät."

En tajua, en.

Eli käytännössä pieni porukka kustantaa ison porukan "lystinpidon". Ja tuo 50 000 ei oo vielä edes paljon.

Olen progression kannalla, jopa tiukan sellaisen, mutta kyllähän tämäkin grafiikka sen osoittaa, että ei täällä enää lisäkiristyksiä "enemmän tienaaville" kaivata.

Kannattaa myös huomioida, että joku 50 000 €/vuodessa tienaava on vielä kaukana rikkaasta. Rikkaaksi tekee omaisuus, ei tienistit. Etenkään sellaiset tienistit, joista maksetaan todella korkeat verot.

Eli käytännössä pieni porukka kustantaa ison porukan "lystinpidon". Ja tuo 50 000 ei oo vielä edes paljon.

Olen progression kannalla, jopa tiukan sellaisen, mutta kyllähän tämäkin grafiikka sen osoittaa, että ei täällä enää lisäkiristyksiä "enemmän tienaaville" kaivata.

Kannattaa myös huomioida, että joku 50 000 €/vuodessa tienaava on vielä kaukana rikkaasta. Rikkaaksi tekee omaisuus, ei tienistit. Etenkään sellaiset tienistit, joista maksetaan todella korkeat verot.
Pali pitää olla omaisuutta ollakseen rikas?

Onnittelut! Minulla ei. Ajattelin, että ennen eläkepäiviä olisin miljonääri, mutta sen verran persilleen menneet sijoitukset viimeiset 2 vuotta että valitettavasti taitaa jäädä tavoitteeksi. Mutta eipä se mitään, kaikkea on ja rahatkin riittää.
Miten sä et hyvätuloisena koulutettuna ole saanut milliä kasaan, mutta mä olen saanut paskaduunia tekemällä?

Työministeri Arto Satosen (kok.) mukaan verotuksen progressio on Suomessa tiukkaa.

Hän viittaa Veronmaksajien keskusliiton julkaisemaan graafiin, josta ilmenee, että yli 50 000 euroa ansaitsevia on 17,3 prosenttia, mutta he maksavat kaikista tuloveroista 58,7 prosenttia.

Eniten tienaavat 35 prosenttia tulonsaajista maksoivat 79 prosenttia kaikista tuloveroista.

Olisko jollain antaa tilastoja paljonko prosentteina nämä 17,3% ja 35% eniten tienaavista tienaa tuloista, myös verottomat tulot, ja tietenkin myös muut tuloryhmät.
Paljonko yli 50 000 euroa vuodessa tienaavien kokonaistulopotti on (euroina/prosentteina) ja paljonko heitä on. Sama muilta tuloryhmiltä.

Suurituloisin promille suomalaisista maksaa tuloistaan veroa keskimäärin 34 prosenttia. Saman verran veroa maksavat noin viisituhatta euroa kuussa ansiotuloa tienaavat. Tieto käy ilmi professori Anu Kantolan ja tutkija Hanna Kuuselan tuoreesta tutkimuksesta.

Käytännössä syy on se, että Suomen rikkaimmat saavat tulonsa tyypillisesti pääomatuloina. Suurten pääomatulojen verotus puolestaan on huomattavasti kevyempää kuin vastaavan kokoisten ansiotulojen. Lisäksi listaamattomien yritysten osingoissa on huomattava verohuojennus.

Erikseen on vielä kansainvälinen verosuunnittelu. Se ei tyypillisesti ole mahdollista tavalliselle palkansaajalle, mutta on yleisempää omistajien keskuudessa. Lisäksi varallisuusvero poistettiin vuonna 2006.

Tulonsaajien, tulojen ja tuloverojen jakaumatuloluokittain 2021:

Alle 15.000 euroa v. 2021 tienanneiden tulonsaajien osuus tulonsaajista 27,6 %; osuus kokonaistuloista 6,2 %; osuus maksetuista veroista 1,7 %.

Tulot 15.000 – 24.999 euroa: osuus tulonsaajista 19,7 %; osuus kokonaistuloista 11,6 %; osuus maksetuista veroista 7,1 %.

Tulot 25.000 – 34.999 euroa: osuus tulonsaajista 17,3 %; osuus kokonaistuloista 15,4 %; osuus maksetuista veroista 11,9 %,

Tulot 35.000 – 49.999 euroa: osuus tulonsaajista 18,0 %; osuus kokonaistuloista 22,2 %; osuus maksetuista veroista 20,5 %.

Tulot 50.000 – 99.999 euroa: osuus tulonsaajista 14,5 %; osuus kokonaistuloista 28,2 %; osuus maksetuista veroista 33,8 %.

Tulot 100.000 ja yli euroa: osuus tulonsaajista 2,8 %; osuus kokonaistuloista 16,4 %; osuus maksetuista veroista 25,5 %.

Tulonsaaja: Mukana ovat kaikki veronalaista tuloa saaneet henkilöt. Ulkomailla asuvat ns. rajoitetusti verovelvolliset tulonsaajat sisältyvät tilastoon silloin kun heillä on muita kuin lähdeverolain mukaan verotettuja tuloja.

Tulonsaajia ovat kaikki palkan-, eläkkeen tai etuuksien saajat.

Valtion yhteiset menot pitää vain maksaa, tai niitä menoja pitää karsia.

Ei minua yhtään säälitä ne isotuloiset jotka maksaa enemmän kuin pienituloiset, tai ne joilla ei tuloja ole.

Kyllä niille isotuloisille jää aina rahaa käteen ja kyllä ne hyvin pärjäilee.

Kyllä minua nyt kovasti säälittävät ne pienituloiset, joiden toimeentulo tähän mennessä on ollut tulonsiirtojen varassa ja joilta nyt otetaan tämän oikeistohallituksen toimesta toimeentulo kokonaan pois.

Hyvätuloiset tietenkin voivat tästä lähtien vielä paksummin kuin tähän asti.

Ei kuitenkaan pitäisi kadehtia ketään rikkauksistaan, se on syntistä se. Sen sijaan huono-osaisia saa vapaasti sääliä, se on sallittua ja se on hyve,

Jos valtion talous tällä politiikalla kohenee, niin se on hyvä asia se, ei silti tarvitse olla säälimättä niitä joilta nyt viedään ne viimeisetkin elämisen edellytykset.

Valtion yhteiset menot pitää vain maksaa, tai niitä menoja pitää karsia.

Ei minua yhtään säälitä ne isotuloiset jotka maksaa enemmän kuin pienituloiset, tai ne joilla ei tuloja ole.

Kyllä niille isotuloisille jää aina rahaa käteen ja kyllä ne hyvin pärjäilee.

Kyllä minua nyt kovasti säälittävät ne pienituloiset, joiden toimeentulo tähän mennessä on ollut tulonsiirtojen varassa ja joilta nyt otetaan tämän oikeistohallituksen toimesta toimeentulo kokonaan pois.

Hyvätuloiset tietenkin voivat tästä lähtien vielä paksummin kuin tähän asti.

Ei kuitenkaan pitäisi kadehtia ketään rikkauksistaan, se on syntistä se. Sen sijaan huono-osaisia saa vapaasti sääliä, se on sallittua ja se on hyve,

Jos valtion talous tällä politiikalla kohenee, niin se on hyvä asia se, ei silti tarvitse olla säälimättä niitä joilta nyt viedään ne viimeisetkin elämisen edellytykset.
Siinä suhteessa kun on saatu (verovaroin ylläpidetty hyvinvointiyhteiskunta mahdollistanut) sen mukaisesti maksetaan maksukyvyn mukaiset kymmenykset - progressiiviset tuloverot. Kunniavelan maksua nääs, jolla mahdollistetaan muille ja tuleville sukupolville sama kuin itse on saatu edellisiltä sukupolvilta ja hyvinvointivaltion ylläpitäjiltä. Maksa kiitollisena 👍

Tulonsaajien, tulojen ja tuloverojen jakaumatuloluokittain 2021:

Alle 15.000 euroa v. 2021 tienanneiden tulonsaajien osuus tulonsaajista 27,6 %; osuus kokonaistuloista 6,2 %; osuus maksetuista veroista 1,7 %.
Paljonko tässä alimmassa tuloluokassa on alaikäisiä ja eläkeläisiä verotettavien tulojen tulonsaajia ja paljonko työväestöä eli silppu-, keikka-, pätkä-, osa-aikatyöläisiä?

Jotenkin typerää verrata ensinmainitut prosenteissa mukana yli 50 000 €/vuodessa tienaaviin, jotka ovat pääosin työ- ja yrityselämässä kokoaikaisesti.

Ja mikä omaisuusmäärä riittää kenellekin, jotta kokee olevansa rikas.
Rikas Intiassa vai rikas Suomessa.
Eräs rikas näyttelijä oli yrittänyt löytää onnea ja rauhaa parantoloista ja kuoli yksin rikkaana omaisuutensa keskeltä.
Kyllä Intiassa on millä tahansa mittareilla mitattuna todella rikkaita. Itse asiassa vain USAssa (735) ja Kiinassa (495) on enemmän miljardöörejä (dollareissa mitattuna) kuin Intiassa (169). Venäläiset, saksalaiset, britit ym. jäävät jälkeen.

Hindumentaliteetin mukaan liika tulojen tasaus ei ole tarpeen, jokainen saa ansionsa (edellisessä elämässä toimimisensa) mukaan.... Muistaakseni tulovero Intiassa on korkeimmillaan 30% paikkeilla, keskiluokka maksaa 10-20%.

Rahalla saa - vaikkapa erikoisen asuinpaikan. Erään miljardöörin "kattohuoneisto" Intian Bangaloressa.
cz0mmwzxz6x41.png

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä