suupielet "haavoilla" vaikka syön monivitamiinia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sinna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
yleinen käsitys on, että b-vitamiinin puutteesta suupielten haavaumat johtuu, mutta pitäisi olla tosi paha puutos, että niin on.
todennäköisemmin syljeneritys on sulla lisääntynyt ja/tai raskaushormonien aiheuttama limakalvojen kuivuus syynä.

Vastoin yleistä uskomusta suupielten haavaumat eivät johdu nyky-Suomessa B-vitamiinin puutoksesta kuin vain äärimmäisen harvoin. Sen sijaan syynä on lähes poikkeuksetta hiivasienen aiheuttama infektio. Apu löytyy apteekista. =)

Täällä sama juttu, rv 24 olen ja monivitamiinia, kalsiumia, erikseen D-vitamiinia ja rautaa popsin päivittäin..eipä auta mikään. Pari päivää saattaa olla parempia, mut sit taas repee ja on muuten kipeät. Apuja tännekin ko. asiaan. Bepanthenkaan ei auta yhtään..

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja sinna:
ja rv 29 ,mistä johtuu vai oliko joku puutos kun suupielet aukeaa?

Minkä nimistä monivitamiinia? Voi se johtua Obsidan-rautatableteistakin, jos sellaisia käytät, koska siinä on sellaisia aineita...

multivita vitamiinia ja en syö ollenkaan rautalääkkeitä

Hiivaa sanoisin miekin olevan, jos suupielet on siitä huolimatta auki, että syö normaalisti ja ottaa monivitamiinia. Miulla oli suupielet aina auki vuosia sitten, kunnes sain lääkäriltä reseptin Pimafucortille. Sen kuurin jälkeen ei ole enää koskaan auennu suupielet :)

mulla ovat auenneet suupielet muutamasta syystä: alkuraskaudessa, kun sikiö tarvitsee eniten foolihappoa, ennen kun olen sairastunut flunssaan tms. (en tiedä onko silloin joku puutos vai muu syy), ja teini-iässä kun olin kasvissyöjä huonolla menestyksellä (silloin söin tosi puutteellisesti).

RV14 menossa ja alusta lähtien suupielet auki. Välillä ovat ihan punaiset, kuin tulehtuneet ja sitten tulee haavoja. Pirhanan kipeä vaiva tämä!

Itselläni en kyllä usko vitamiinien puutosta, olen ottanut Multivita raskusvitamiineja ja muutenkin olen syönyt kasviksia jne paljon ennen raskauttakin.

Googletin ja löysin yllättäen moniakin syitä. Raskausajan hormoonitoiminto muuttaa syljen koostumusta niin, että hiiva tms tulehdus saattaa iskeä todella herkästi. Lisäksi hammastahnojen säilöntäaineet herkistävät ja ainahan on tietenkin mahdollinen allergia.

Mulla on tomaatti tehnyt jo vuosia rakkuloita kieleen -paisti luomutomaatti ei tee. Mutta ei koskaan ole suupieliä avannut. Jossain kohtaa oli viitteitä myös maitoallergian tyyppiseen ja olen kyllä maitotuotteita lisännyt raskauden myötä!!

Täytyy nyt itsellä kokeilla ensin tuota hiiva tai sieni-infektio kuuria!

Mulla tuli yläaste ikään sama vaiva ja sitä hoidettiin ensin herpeksenä ja puutostilana mut sit hoksattiin että tomaatti ja suklaa sen saa aikaan. Kyseinen "herkistymiskausi" kesti yhden talven ja sen jälkeen ei oo suupieli haavoja näkynyt vaikka suklaata ja tomaattia tuleekin syötyä.

Yhteistyössä