Suuperheelliset, kun menette kylään:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "suurperheen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"suurperheen äiti"

Vieras
niin otatteko ruokia mukaan? Ilmoitatteko etukäteen, että olette tulossa ruoka-aikana kylään?
Vai oletatteko, että ruoka kuuluu vierailuun?

Itse olen suurperheellinen ja mietin omalta osalta, että jotain ruokia vien mennessäni (iso perhe kuluttaa paljon),ilmoitan etukäteen monenko aikaan ollaan tulossa kylään ja kysyn samalla miten toimitaan.

Harmittaa vaan, kun kaikki eivät ilmoita etukäteen tulemisestaan ja valittelevat kahvipöydässä nälkää. Olen valmistanut ruoan aina etukäteen omalle perheelle- on huomattava lovi, jos sekin 7:lle tehty ruoka pitää jakaa 14 ihmisen kesken- varsinkin pyhinä, kun kaupat eivät ole auki (tai lähimpäänkin on 50 km)

Yleensä sovitaan etukäteen syödäänkö ruoka kotona vai kylässä. Ja riippuu kyllä vierailun pituudesta ja välimatkasta. Jos matkaa satoja km ei oikein auta vaikka kotona syökin kun jossain vaiheessa se nälkä iskee.
Meillä tosin lapset oppineet sietämään vähän nälkääkin. Eli riittää jos kylässä saa edes leipää tms. Eli ei ihan pullan palalla tarvi päivää elää. Ja kotona voi sit syödä kunnolla.
Mutta on niitä kyläpaikkoja missä tarjotaan kunnon ruoka. Ja muutama paikka mihin vien kassillisen ruokaa mennessä (ja silti lähdetään nälkäisenä kotiin).

Mutta jos meille tulee enemmän kuin pariksi tunniksi vieraita niin yleensä sit vähintään laitetaan sitä leipää tai paistetaan makkaraa mitä nyt milloinkin.

En ole itse suurperheellinen mutta toivon jo pienemmänkin lapsiperheen kertovan etukäteen milloin tulevat ja tulevatko syömään vai kahville. Meillä useimmat ruoat ovat ns. kappaletavaraa eli ruokaa valmistetaan se määrä mitä on syöjiä. Jotain kananfilepihvejä ei viitsisi siinä pöydässä alkaa pilkkomaan osiin syöjien mukaan.

Keittoa tms ruokaa voi tietysti tehdä isomman satsin mutta ihan kaikessa ei riitä että laittaa lisää perunaa...

Ja ruoan varaaminen vain varmuuden vuoksi on sekin aika kallista, jos kyse on siitä että toiset eivät vain viitsi ilmoittaa tulevatko vaiko ei ja mihin aikaan.

Yllärivieraille meillä on pakastimessa jätskiä ja kaapissa keksiä, mutta ei välttämättä mitään tukevampaa ruokaa.

Kyllä mäkin oon kutsunut ja ihan ruoka-aikaankin- ja silloin on minusta ihan ok- oon osannut varautua tilanteeseen- ruokaa on ollut riittävästi.

Nyt vaan vieraat tupsahtivat nälkäisinä- toki osaan nyhjästä vaikka tyhjästä, mutta silti ois ihan kiva ilmottaa vaikka etukäteen, että tilanteeseen osaa varautua :)

[QUOTE="vieras";22803673]En ole itse suurperheellinen mutta toivon jo pienemmänkin lapsiperheen kertovan etukäteen milloin tulevat ja tulevatko syömään vai kahville. Meillä useimmat ruoat ovat ns. kappaletavaraa eli ruokaa valmistetaan se määrä mitä on syöjiä. Jotain kananfilepihvejä ei viitsisi siinä pöydässä alkaa pilkkomaan osiin syöjien mukaan.

Keittoa tms ruokaa voi tietysti tehdä isomman satsin mutta ihan kaikessa ei riitä että laittaa lisää perunaa...

Ja ruoan varaaminen vain varmuuden vuoksi on sekin aika kallista, jos kyse on siitä että toiset eivät vain viitsi ilmoittaa tulevatko vaiko ei ja mihin aikaan.

Yllärivieraille meillä on pakastimessa jätskiä ja kaapissa keksiä, mutta ei välttämättä mitään tukevampaa ruokaa.[/QUOTE]

Meillä ihan samaan tapaan. Meillä kun ei keitetä mitään jättikattilallisia ruokaa, joita sitten syödään monta päivää vaan mitoitetaan yhdelle aterialle meidän perheelle.

Kyllä kotona tulee ensin syötyä reissuun lähtiessä jossei muuta ole kyläpaikan kanssa sovittu. Mummolassako käydään niin siellä tietää että aina on ruokaa meidän porukalle varattuna vaikkemme ilmoittasikaan kyläilyyn tulosta. Ja myös meillä saavat ruokaa kylässä olijat, sen verran kyllä mielikuvitusta löytyy että vähemmästäkin saa tehtyä ruokaa isommalle porukalle. Ei ole tarvinnut sen takia nälkää nähdä.

Ja ei se ole kivaa, että kahvipöydässä lapset ja aikuiset valittavat nälkää- ja kyläilevät monta tuntia. Mä ainakin haluaisin vastaavassa tilanteessa ruokaa :D
Mutta kyllä mä ilmottaisin etukäteen, että oltais ruokaa vailla ja kävisin varmaan kaupassa jotain suuhunpantavaa hakemassa pesueelle...

Meillä on kolme teiniä. Pyrimme mahdollisuuksien mukaan käymään syömässä ennen kyläpaikkaan menoa, sillä kahvi- tai ruokatarjoilusta ei ole takeita, vaikka kyläpaikan kanssa olisi sovittu hyvissä ajoin vierailusta. Vatsa täynnä vierailu sujuu paremmin.

Meillä on sukulaisperhe, joka tulee aina nälkäisenä ja odottaa saavansa ruokaa (mitään tuliaisia ei tokikaan ole koskaan ollut), mutta heilläpä onkin aina tarjolla "vain" kahvia ja pullaa. Välimatka on 100km. Eipä olla heitä hirveästi meille kutsuttu, käydään heillä kahvi ja keksipaketin kera ja syödään mennessä matkalla (ja joskus tullessakin..). Ei siis olla kylläkään suurperheitä, kaksi lasta kummassakin.

[QUOTE="vieras";22803892]Meillä on sukulaisperhe, joka tulee aina nälkäisenä ja odottaa saavansa ruokaa (mitään tuliaisia ei tokikaan ole koskaan ollut), mutta heilläpä onkin aina tarjolla "vain" kahvia ja pullaa. Välimatka on 100km. Eipä olla heitä hirveästi meille kutsuttu, käydään heillä kahvi ja keksipaketin kera ja syödään mennessä matkalla (ja joskus tullessakin..). Ei siis olla kylläkään suurperheitä, kaksi lasta kummassakin.[/QUOTE]

Meillä myös, ollanko me sukua ;)??
Mutta mulle selvis, että he ottavat eväät joka paikkaan mukaan, syövät ne mikäli ei kylässä tarjota. Näin odottavat muidenkin tekevän, siksi pelkkä kahvitarjoilu heillä.

Mutta kyläpaikasta riippuen, yleensä vien jotain, voin tarjota ruoka-aineksia viemisiksi, jos emäntä antaa tuoda. Joku sanoo, että ei tarvitse, toinen, että tuo vaan. Kaikki passaa ja talon tavalla tehdään. Myöskin niin, että ollaan joskus evästetty autossa juuri ennen ja sitten jälkeen kyläilyn kuormittamatta kyläpaikkaa. Mulla on tuntosarvet pystys ja tunnustelen, mitä emäntä toivoo.

No, minusta on aivan sama, että kuinka suuri porukka on tulossa, sillä siitä on joka tapauksessa sovittava etukäteen. Meillä ei pidetä yllätysvieraista, ja toivon, että jokainen tuttava jo tämän tietäisi. Jos meille taas ollaan tulossa kylään, niin yleensä kyllä ilmoitan etukäteen vähän millaista tarjottavaa on (isoa/pientä suolaista & makeaa), että vieraat osaavat varautua. Olen sellainen, joka haluaa pitää aina huolen, että kaikki ovat tyytyväisiä ja saavat masut täyteen. Ei tarvitse tuoda mitään mukana, ellei joku nyt halua. En siis katso pahallakaan, jos jollain nyt kuitenkin on tuotavia, mutta harmihan se vähän on, että sitten ei jaksa syödä niitä meidän kakkuja ja vieraiden pullia. :/ Minusta on outoa mennä sellaiseen kyläpaikkaan, jossa ei nyt jotain sentään tarjoiltaisi... Vaikken yllätysvieraita kaipaakaan, niin kyllä minä pikaisesti aina jotain keksin, jos joku nyt kuitenkin jostain hassusta syystä meille eksyy lyhyellä varoitusajalla...

Riippuu tilanteesta meillä kans 7 henkeä ja yleensä ku kylään mennään niin syömme kotona tai jos lapsilla on nälkä käytämme ne jossain syömässä.En odota kylä paikassa että meille tarjotaan ruokaa jos ei siitä ole ollu puhetta.Kesällä otamme omat grillattavat mukaan. Meillä on tuttava perhe joka käy meillä kylässä ja olevat koko päivän ja kyllä siinä tulee/pitää tarjota koko päivän ruoka iltapalaineen. Joskus kieltämättä se ärsyttää

Niin, ja siis kun me menemme kylään, niin minusta olisi kiva, että ei tarvitsisi mitään viedä, sillä ei mekään sitä odoteta, mutta ei se nyt kovin haittaakaan, jos tarvitsee... Kysyn siis kyläpaikan emännältä, ellen jo tiedä heidän käytäntöään, että voidaanko tuoda jotain mukana, ja saatan itsekin siinä samassa ehdottaa jotain. Normaalisti vastaus on aina, että "ei tarvitse". :)

Ei meitä taideta ihan suurperheeksi laskea kun on 3lasta ja 2aikuista, mutta omassa kaveripiirissä olemme huomattavan iso kööri kuitenkin. Ikinä en oleta että meille on ruokaa tarjolla, jos niin ei ole erikseen sovittu. Kotona syömme ja jos se jää jostain syystä väliin niin lapsille on jotain mukana. Kahvituksia saatan odottaa jos on erikseen kaville kutsuttu... Ei sekään nyt välttämättä edellytä sen kummempia tarjottavia.

Oikeastaan tuo riippuu niin kyläilypaikasta! Jos menemme jollekin kaverille, jolla ei vielä omia lapsia ole, niin en oleta että siellä on kahvipöydässä keksejä meidän kullanmuruille, tuomme omat keksit ja mehut. Jos nyt menemme minun tai mieheni vanhemmille, niin tiedän että siellä on vaikka mitä valmiina.

Yleensä pidän ohjesääntönä, että jos meidät on kutsuttu kahville, niin sitten varmaan kahvitellaan ja syödään siinä ohessa jotain (makeaa), ruuat syödään kotona ennen lähtöä.

meillä on tapana myöskin syödä ennen vierailua. ite myöskin vien aina ruokaa mukana. mutta meidän kyläpaikat on sen verran kauempana, että ollaan useampi päivä. toisaalta, yökyläillään aina lähisukulaisten luona. ite vien ruokaa mennessäni ihan vain oman mielenrauhani takia. normaalilla muutaman tunnin kyläilyllä en odota juurikaan tarjoilua. kahvit passaa vallan mainiosti.

huh!! kyllä mä vähän oletan et kun vieaita kutsun ettei niille ruokaa tarttis tarjota, ellen ole syömään pyytänyt. Jos joku siitä huolimatta mainitsee olevansa nälkäinen niin tarjoan sit leipää, mut en rupee kokkaamaan.

Pyrin myös et vieraillut sovitaan ei ruoka-aikaan enkä itse mene ainakaa tietentahtoen. Sit jos sattuu osumaan niin siirryn vaikka olohuoneen puolelle odottamaan et perhe on saanut ruokailla.

eikä siis olla suurperhe mutta vastasin näin yleisellä tasolla

Viimeksi muokattu:
Mites jos vierailla on pieniä lapsia, joilla on nälkä ja tekevät sen kuuluvaksi? Meillä ootettais silloin omankin perheen kanssa ilman ruokaa, kunnes vieraat on lähteneet ja sen jälkeen sais oma perhe ruokaa- varsinkin jos kaapissa ei ylimääräistä ruokaa ole. Leipää kyllä aina on ja sitä vois tarjota.

Yhteistyössä