Suunniteltu sektio - TYKS tai Salon sairaala - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana

Vieras
Nyt tarvitsisin kokemuksia muilta äideiltä, joille on tehty suunniteltu sektio. Etenkin te joille kyseinen toimenpide on tehty TYKSissä tai Salon sairaalassa, mutta myös muiden kokemukset tervetulleita!

Siitä on jo yhdeksän vuotta kun olen siellä käynyt lisääntymässä sektion kautta. Oli mukavia kätilöitä joskin oli siellä yks jonka kanssa ei oikein synkannut mutta niinhän aina. Mulle sattui oikein pätevä lääkäri joka päätti leikkauksesta. Sen käsiin uskaltaisin jättää vaikka henkeni, sellainen turvallinen fiilis siitä vanhemmasta miehestä tuli, en muista enää nimeä. Teki oikein siistin viillon ja huolehti jälkikäteenkin tarkkaan että mulla oli kaikki hyvin, ojensi mm. erästä kätilöä kun ei ollut vaihtanut mun vaippaa ja oli tulehdusvaara.
Sain olla omassa rauhassa. Oon synnyttänyt siellä kahdesti, tämä toinen siis sektiolla. Sit olen synnyttänyt keski-suomen keskussairaalassa ja jos saan näin keskisuomalaisena sanoa, niin menisin mieluummin uudestaan Saloon kuin ikinäni keski-suomen keskussairaalaan. Pienellä sairaalalla on hyvät puolensa ja ellei nyt mitään ihme ryysistä tule niin siellä on ihan eri fiilis kuin suuressa sairaalassa.
Tyksissä olen käynyt muista syistä ja tuli kyllä luotaantyöntävä olo sieltäkin.
Sit jos jotain vakavampaa sattuu niin Mediheli kuljettaa nopeasti vaikka Tyksiin, mutta kyllä mun kokemus on että Salon sairaalallakin on hyvät resurssit.

Synnytin kesällä Salossa ja minulle tehtiin suunniteltu sektio. Alunperin homma piti hoitaa Turussa, mutta ko. päivänä emme mahtuneetkaan TYKSiin, vaan meidät passitettiin Saloon (joka todennäköisesti oli vain onni). Kaikki meni varsin mallikkaasti ja hoito Salossa oli kyllä ihan priimaa. Leikkaus oli päivää aiemmin sovittu, emmekä joutuneet aamulla juurikaan odottelemaan. Isä sai olla leikkauksessa mukana, homma hoitui oikein nopeasti ja ammattitaitoisesti, potilaasta hyvin huolehtien. Salissa sain hetken ihmetellä vauvaa, jonka jälkeen jäin kursittavaksi ja isä lähti vauvan kanssa yläkertaan odottelemaan. Leikkauksen jälkeen olin heräämössä n. 40 min., jonka jälkeen minut kärrättiin huoneeseen isän ja vauvan kanssa.

Kätilöillä oli aikaa hoitaa ja opastaa ja apua sai aina, kun sitä tarvitsi. Eräskin kätilö vietti n. tunnin avustamassa, kun vauva oli aluksi kovin laiska syömään. Kaikki oli oikein ystävällisiä ja kiireen tuntua ei lainkaan ollut, vaan homma pyöri vauvojen ja äitien ehdoilla. Saloon saa tulla vierailemaan muitakin kuin vain isovanhemmat, mikä oli mielestäni kivaa (aika kävi välillä pitkäksi kun vauva nukkui niin paljon ja tekeminen leikkauksen jälkeen oli aika hidasta ja rajoitettua). Isä sai myös olla vapaammin ja pidempään osastolla kuin Turussa. Kiirettä kotiutumiselle Salossa ei ole, vaan perhe saa aikalailla vaikuttaa sairaalassaoloaikaan. Toki, jos kaikki on hyvin ja hinku kotiin on kova, saa sieltä myös lähteä. Mutta siis ei olla tuuppaamassa äkkiä pois. Lisäksi perhehuoneita on ymmärtääkseni enemmän käytössä. Olimme ihan normihuoneessa, jossa oli kolme sänkypaikkaa, mutta lisäkseni vain yksi äiti. Tuolloin oli kuulemma vielä kiireistä :)

Asumme Turussa ja tarkoitus siis oli mennä TYKSiin, mutta jos lapsia tulee lisää ja Salon synnäri on edelleen voimissaan (toivottavasti!!), niin ehdottomasti menemme taas sinne.

Yhteistyössä