\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 12:34 sektioon menijä kirjoitti:
Puudutuksesta olisin kiinnostunut: elikkäs laitetaanko spinaalissakin kipupumppu (epiduraalissa ainakin laitetaan). Olen ymmärtänyt että spinaali laitetaan yhtenä pistona selkäytimeen, kun taas epiduraali laitetaan hieman eri kohtaan, mutta epiduraalista jää kipupumppu, joka kuulemma on hyvä leikkauksen jälkeisissä kivuissa.
Olisi jollain vielä jotain hyviä vinkkejä mitä sairaalassa kannattaa vaatia sektion jälkeen tai mitä kannattaa itse muistaa, tehdä tai ottaa mukaan?
Spinaalinkin jälkeen voi laittaa kipupumpun, mutta se laitetaan ihan käteen siihen tippakanyyliin. Minulla oli ongelmia vain sen kanssa, että oli helteinen heinäkuu, eikä teipit pysyneet kädessäni ollenkaan kiinni siinä hikoillessani. Kesätöissä ollut opiskelija ei vaivautunut niitä kunnolla kiinnittämään takaisin, ja yöllä kanyyli irtosi. Yöhoitaja meinasi kutsuvansa lääkärin laittamaan sen takaisin, mutta ilmoitin että olen liian väsynyt siihen touhuun ja haluan nukkua
Käytin muutenkin tosi vähän sitä kipupumppua (itse annosteltava), joten pärjäsin aamuun asti ilman. Vaikkakin kaikki annokset, jotka otin, tulivat ihan tarpeeseen kylkeä kääntäessäni tms. Mutta auttoivat juuri oikeaan aikaan, ja paikoillani maatessani eivät kivut olleet pahoja. Aamulla sain ensin tujummat särkylääkkeet suun kautta (Oxinorm tai sinne päin), ja sen jälkeen ihan ibuprofeenia ja parasetamolia. Tämä siis kuopuksen sektion jälkeen, joka tehtiin suunnitellusti.
Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla, ja epiduraalissa koska spinaali ei tehonnut ja epiduraali oli jo. Silloin pumppu laitettiin sinne epiduraaliin, ja oli sellainen, joka annosteli itse lääkettä. Sitä tulikin ihan liikaa, ja olin ihan pöllyssä, ei kiva. En tiedä voiko epiduraaliin laittaa sellaista pumppua, josta itse annostellaan. Mutta kannattaa kysyä sitä anestesialääkärin haastattelussa ennen sektiota, ja esittää toiveita jos niitä on!
Mitä kannattaa vaatia... TAYSissa saa automaattisesti sektion jälkeen sähkösängyn, jossa on laidat, mutta kaikissa sairaaloissa ei kai näin ole. Kannattaa pyytää niitä laitoja sänkyyn että on helpompi pitää vauva koko ajan vierellä, varsinkin ensimmäisenä päivänä kun vauvaa ei saa itse laitettua sänkyynsä tai otettua pois. Hoitajaa tarvitaan kyllä aluksi vaihtamaan vauva puolelta toiselle, mutta on silti mukavaa kun tietää ettei vauva tipu vaikka itse torkahtaisikin. Ja tyynyjä on hyvä olla paljon että saa tuettua itsensä hyvään imetysasentoon kyljelleen eikä tarvitse jännittää vatsalihaksia. Tosin puoli-istuvassa asennossa imettäminen onnistui minulta ainakin helpommin, oli kiva kun oli se sähkösänky niin sai itse säädellä asentoa.
Ja ota mukaan riittävän isot pikkuhousut kotiutumista varten! Esikoisen sairaalakassissa minulla oli tavalliset, lantiomalliset pikkuhousuni, joiden vyötärökuminauha jäi juuri sektiohaavan kohdalle. Oli aika tuskainen kotimatka... Ja seuraavana päivänä jouduin lähtemään kauppaan ostamaan maxipikkuhousuja
Muista suihkutella haavaa usein, joka vessakäynnin yhteydessä! Ja yskiessä tai nauraessa kannattaa tukea mahaa tyynyllä, muuten haavaan sattuu ja paljon.
Eipä tule nyt muuta mieleen. Onnea sektioon!