Suunniteltu sectio

Onko täällä ketään jolle olisi tehty suunniteltu sektio syystä tai toisesta. Mulle olis puukkaamassa ekaa mukulaa tässä kevään aikana ja vauva on pysytellyt perätilassa sinnikkäästi alusta asti. Nyt sitten terkkari sanoi,että jos ei seuraavalla lääkärikäynnilä ole kääntyny ni sit äitipolille. Mä haluan ehdottomasti sektion,en halua synnyttää alakautta perätilassa olevaa vauvaa riskien takia. Miten helposti ensisynnyttäjälle tarjotaan sektiota perätilassa olevalle vauvalle..mua pelottaa että jos vauva syntyisi etuaikaan kuten meillä on suvussa niin joku virkaintoinen kätilö alkaisi tuputtaa mulle alatiesynnytystä.
 
xxx
Luultavasti ehdottavat ainakin kääntö yritystä. Siihenkään ei ole pakko suostua.

Mutta hyvin, hyvin vaikea uskoa että pakottavat sinua synnyttämään perätila vauvaa vastentahtoisesti alakautta.
Eli ennemminkin se menee niin päin että sektio on oletuksena ja itse on pyydettävä perätila synnytystä. Jos sen haluaa.... ja silloinkin kaiken on mentävä just oikein että se onnistuisi.

Minulla esikko oli perätilassa. Loppujen lopuksi edes kääntämistä ei yritetty ja sektioon mentiin kysymättä minulta mitään koska se oli vauvalle paras vaihtoehto.
 
sama juttu
Samasta syystä tehtiin sektio minulle. Oikeastaan ihan automaattisesti sen saa, saa toki alatiesynnytyksenkin, jos ihan välttämättä tahtoo.. Reilu kolme viikkoa ennen laskettua aikaa tehtiin.
 
-
eka tuli sectiolla kun eka yritin alateitse 25 h joista ponnistusta 1h50 min sit alkoi sydänäänet heiketä ja uskoivat ettte poitsu tuu alakautta. toinen suunnitellulla sectiolla kun painoarvio oli isompi kuin tuon esikoisen rv 38, synnytys 39+1

sanot suoraan tunteesi, pelkosi ja käytte yhdessä asian läpi synnärillä, pakko luottaa siihen että he ovat ammattilaisia, kyllä se hyvin menee, ole vaan rehellinen ja avoiminmielin ;)
 
palma
Esikoisen synnytys alakautta vaatii asialle motivoituneen äidin. Sitä omaa tahtoa korostetaan onnistumisen edellytyksenä, eli hulluahan se olisi pakottaa sut hommaan vastentahtoisesti. Saattaa ne kysyä sun suhtautumista alatiesynnytykseen, mutta asian pitäisi olla selvä kun kerrot ettet halua sitä.
Varaudu muuten myös lonkkaluksaation mahdollisuuteen, ettei tule yllätyksenä. Mälsä mutta hoidettava vaiva perätilavauvoilla...
 
Itselle tehtiin suunniteltu sektio perätilan vuoksi n. vuosi sitten. Ensimmäinen äippäpolilla tapaamani kätilö suositteli hyvin vahvasti alatiesynnytystä, jopa niin paljon, että se itsestä tuntui ahdistavalta. Lääkärille ulkokäännökseen mennessä olinkin sitten asennoitunut "taistelemaan" sektion puolesta. Lääkäri oli varsin asiallinen, kertoi sektion ja alatiesynnytyksen hyvät ja huonot puolet (ulkokäännöstä ei edes yritetty, ei olisi tullut onnistumaan) ja kysyi mitä haluan tehdä. Kun sanoin haluavani sektion, oli asia selvä ja toimenpiteelle varattiin aika.

Mutta ilmeisesti riippuu aika paljon synnytyssairaalasta laittavatko "automaattisesti" sektiojonoon, vai ehdottavatko alatiesynnytystä. Alateitse ei voida pakottaa perätilavauvaa synnyttämään, samoin vauvan koko ja äidin lantion leveys vaikuttavat.
 
Vieras
Minulla myös esikoinen syntyi suunnitellulla sectiolla perätilan vuoksi. Lääkäri suositteli alatiesynnytystä, todella vahvasti!! Koska vauva olisi koon puolesta hyvin mahtunut syntymään alateitse. Onneksi miehemme kanssa pidimme puolemme, ja varasimme ajan sectioon. Minun tapauksessa lääkäri yritti ajaa vain omaa näkemystään. Ei kertonut juuri mitään sectiosta. Mutta onneksi kaikki päättyi kuitenkin hyvin!!
 
mulla toi kuopus oli perätilassa vielä viikolla 38
oltas leikattu se pois ku en aikonut synnyttää alakautta..
no neitipä päätti kääntyä itsekseen 38 ja risat viikolla
yö vietettiin synnärillä ku luultiin synnytyksen käynnistyneen...

syntyi normaalisti alakautta 40+3
 
vieras
Miulle tehtiin kans suunniteltu sectio perätilan vuoksi, ulkokäännöstä ei voitu tehdä ja lääkäri päätti että sectio tehdään vaikka olisi kuulemma mahtunut tulemaan alakauttakin. Tosin vauva ei ollut täydellisessä perätilassa vaan hankalasti toinen jalka kohdunsuulla ja toinen koukussa rintaa vasten.
 
Kätilö ei koskaan tee päätöstä sectiosta, sen tekee aina lääkäri. Jos sinulle on jo varattu aika suunniteltuun sectioon ja synnytys käynnistyiskin etuajassa, kukaan ei tuputa alatiesynnytystä, vaan silloin tehdään kiireellinen sectio.

Yleisesti se menee niin, että ensisynnyttäjä leikataan, jos kääntöyritys ei tuota tulosta (jos sitä yritetään ). Lantion mitat kuvataan röntgenissä, jos alatiesynnytystä harkitaan, niistäkin riippuu synnytystapa. Perätilasynnytyksessä synnyttäjän täytyy olla todella motivoitunut ja yhteistyöhaluinen, jos sitä lähdetään alakautta hoitamaan. Herkästi saa section, vaikka olisi uudelleen synnyttäjäkin.
 
riippuu niin monesta asiasta
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eka synnytys ja perätilavauva tarkoittaa sitä, että sectioon menet. Ulkoista kääntöä voidaan kokeilla.
Mulla on kyllä kaksikin kaveria synnyttänyt esikoisensa alateitse, perätilassa.
Tuo ei ollut ihan paikkaansa pitävä tieto mitä vieras kirjoitti.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eka synnytys ja perätilavauva tarkoittaa sitä, että sectioon menet. Ulkoista kääntöä voidaan kokeilla.
Totta, jos kääntö mahdollista, omalla kohdallani ei onneksi ollu, eikä tarvinnut yrittää.

Jos vauva alusta asti istunut, kute mun esikoinen, ei se enää käänny ja siihen on jokin syy.

Mulle sektio tehtiin viikko ennen laksettua aikaa, se on normaali käytäntö, en ole kuullut ketään jolla olis tehty jo kolme viikkoa ennen, ellei käätöyrityksessä synnytys käynnistynyt.
 

Yhteistyössä