Suunkautta otettava hiivalääke ja raskaus?

Eli onko täällä kellään lääkäri määrännyt diflucania hiivaan raskausaikana? Jos niin millä viikolla? Itse menen viikolla 26 ja hiiva päällä ja mulla oireilee limakalvot tosi pahasti noista puikoista ja rasvoista, enkä saa nyt tänään lääkäriä mistään kiinni varmaan. Resepti mulla olis, mutta se on kirjotettu ennen raskautta.
 
sh
Raskaus
Tiedot useista sadoista raskauksista, joissa naista on hoidettu raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana flukonatsolin normaaliannoksilla (< 200 mg/vrk) joko kerta-annoksena tai toistuvina annoksina, eivät osoita haitallisia vaikutuksia sikiöön.
Pikkulapsilta, joiden äidit saivat koksidioidomykoosin hoitoon suurta flukonatsoliannosta (400–800 mg/vrk) vähintään 3 kuukauden ajan, on ilmoitettu monia synnynnäisiä poikkeavuuksia (mukaan lukien lyhytkalloisuus, korvien kehityshäiriö, iso etuaukile, reisiluun käyristyminen ja värttinä ja olkaluun yhteenluutuma). Flukonatsolin käytön ja näiden tapahtumien välinen yhteys on epäselvä.

Eläinkokeissa on havaittu lisääntymistoksisuutta (ks. kohta Prekliiniset tiedot turvallisuudesta).

Flukonatsolia ei pidä käyttää raskauden aikana normaaliannoksin eikä lyhytaikaisesti ellei raskaana olevan potilaan kliininen tilanne edellytä hoitoa.

Flukonatsolia ei pidä käyttää raskauden aikana suurina annoksina ja/tai pitkäaikaisesti ellei potilaalla ole henkeä uhkaava infektio.
 
Raskaus
Tiedot useista sadoista raskauksista, joissa naista on hoidettu raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana flukonatsolin normaaliannoksilla (< 200 mg/vrk) joko kerta-annoksena tai toistuvina annoksina, eivät osoita haitallisia vaikutuksia sikiöön.
Pikkulapsilta, joiden äidit saivat koksidioidomykoosin hoitoon suurta flukonatsoliannosta (400–800 mg/vrk) vähintään 3 kuukauden ajan, on ilmoitettu monia synnynnäisiä poikkeavuuksia (mukaan lukien lyhytkalloisuus, korvien kehityshäiriö, iso etuaukile, reisiluun käyristyminen ja värttinä ja olkaluun yhteenluutuma). Flukonatsolin käytön ja näiden tapahtumien välinen yhteys on epäselvä.

Eläinkokeissa on havaittu lisääntymistoksisuutta (ks. kohta Prekliiniset tiedot turvallisuudesta).

Flukonatsolia ei pidä käyttää raskauden aikana normaaliannoksin eikä lyhytaikaisesti ellei raskaana olevan potilaan kliininen tilanne edellytä hoitoa.

Flukonatsolia ei pidä käyttää raskauden aikana suurina annoksina ja/tai pitkäaikaisesti ellei potilaalla ole henkeä uhkaava infektio.
No toi annos on 150mg vuorokaudessax1 ja mun kliininen tilanne mielestäni edellyttää hoitoa ja labroissakin näkyi että hiivaa on runsaasti. Mutta kun en ole lääkäri niin en osaa arvioida vaikka ois se pharmaca tässä kädessä.
 
"Neljän äiti"
Mä olne käyttänyt. Krooninen hiiva vaivasi ja käsikauppalääkkeistä ei ollut apua. Yksi tabu on ok mut en ottais esim 3 tabun sarjaa. Enkä ehkä ekalla kolmanneksella, mut myöhemmin ok.Lääkäri mietti vähän aikaa kirjoittaako vai ei mut kirjoitti sit kuitenkin.
 
Äh en nyt tiedä uskallanko. Labroihin siis laitettiin supisteluitten takia, joten voiko toi hoitamaton hiiva aiheuttaa niitä sitten. AARGH miksei ne hoida tätä asiaa tuolta neukusta, tuntu että se vaan halus äkkiä eroon musta kun soitin sinne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;27269745:
Mulle on sanottu, että ei saa ottaa. Ainoa, jota saa on noi käsikauppalääkkeet (voiteet ja puikot).
Mulla tulee niistä todella kipeitä haavaumia limakalvolle, mutta kai ne sitten joskus paranee, mutta koskaan en ole voinut mitään kolmee päivää niitä käyttää ja yleensä se hiiva sitten uusii kun hoito jää kesken.
 
"Neljän äiti"
Soita johonkin apteekkiin ja kysy provoisorilta. Niil on monesti paremmat tiedot kuin lääkäreillä.Mä otin viimeksi ko lääkkeen rv 37 ja ei tullut mitään ongelmia. Päin vastoin ,vaikutti myös psyykkiseen hyvinvointiin. :) Hiivatylehdus on jotain ihan hirveetä!
 
En uskaltaisi ottaa, kun sillä on kuitenkin mahdollisesti vakaviakin vaikutuksia sikiöön (niinkuin tuolla ylhäällä joku laittoi).
Oletko ap koittanut kaikkia käsikaupassa myytäviä hiivalääkkeitä? Koska niissäkin on eroja, esim. mulle käy gynodactarin mutta canesten ei...
 
"alma"
Onpas erilaisia ohjeita. Mulle sanottiin sekä neuvolasta että apteekista, että se canesten combi on ainakin ok. Siinä siis sekä puikko, että suun kautta otettavat tabletit. Toimisikohan toi niin, että otat vaan ne tabletit?
 
Mulla tulee niistä todella kipeitä haavaumia limakalvolle, mutta kai ne sitten joskus paranee, mutta koskaan en ole voinut mitään kolmee päivää niitä käyttää ja yleensä se hiiva sitten uusii kun hoito jää kesken.
Ootko ihan varma, että on hiivaa kuitenkin? Ettei vain raskauden aiheuttamaa muuta kutinaa? :) Mulla oli paljon jälkimmäistä... Jos jälkimmäistä, mulla auttoi ne Lactalit (vai mikä se tuubipurkki onkaan).

Ootko muuten koittanut Bepanthenea limakalvoille, auttaako yhtään?
 
[QUOTE="Neljän äiti";27269770]Soita johonkin apteekkiin ja kysy provoisorilta. Niil on monesti paremmat tiedot kuin lääkäreillä.Mä otin viimeksi ko lääkkeen rv 37 ja ei tullut mitään ongelmia. Päin vastoin ,vaikutti myös psyykkiseen hyvinvointiin. :) Hiivatylehdus on jotain ihan hirveetä![/QUOTE]

Tavallaan on, tavallaan ei. Esim. allergialääkkeistä ne sanoo kaikista, että EI raskauden aikana, vaikka synnytysten erikoislääkärit sanoo toista. =) Mut lääkärit taas tietää, mistä allergialääkkeistä ei mitään tule, vaikka käyttöohjeessa se raskauden aikana ois kiellettykin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;27269858:
Ootko ihan varma, että on hiivaa kuitenkin? Ettei vain raskauden aiheuttamaa muuta kutinaa? :) Mulla oli paljon jälkimmäistä... Jos jälkimmäistä, mulla auttoi ne Lactalit (vai mikä se tuubipurkki onkaan).

Ootko muuten koittanut Bepanthenea limakalvoille, auttaako yhtään?
On se valitettavasti hiivaa kun se on labrakokeilla katottu :( Taidan nyt kumminkin jättää sen tabletin ottamatta ja kokeilla jos kärsisin vaikka sillä voiteella ainakin tiistaihin asti kun neukussa lääkäri paikalla.
 

Yhteistyössä