Suullinen työsopimuspätevä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön opiskelija

Vieras
Olin tiistaina työhaastattelussa ensin yhdelle siivousfirmalle (iss) ja tunnin päästä menin työhaastatteluun toiseen siivousfirmaan. Tämän paikan haastattelija lupasi minulle heti töitä, ja katsoimme torstaille, perjantaille ja lauantaille vuorot kuntoon, ja torstaina olisi ollut tarkoitus katsoa lisä vuoroja.

Keskiviiikkona minulle kuitenkin soitettiin että minua ei voi palkata tehtävään, sillä en voi olla elokuun loppuun asti (koulu alkaa 11. päivä), vaikka haastattelijan kanssa olimme sopineet että teen iltaa ja silloin tällöin päivää elokuun ajan.. Soitto oli tullut firman "isoltapomolta" joka sanoi että en kelvannut, vaan he tarvitsivat sellaisen henkilön joka voisi olla kuun loppuun. Palkkani olisi maksanut vuokratyöfirma, eikä kyseinen siivousfirma josta haastattelija lupasi töitä.

Osaatteko sanoa olisiko minulla oikeuksia vaatia korvauksia, tai työpaikkaa koska suullinen sopimus rikottiin? Työnantaja olisi kyllä ollut vuokranvälitysfirma, mutta haastattelija lupasi töitä...

Sen unohdin laittaa, että ehdein jo soittamaan Iss:lle että sain työpaikan, eli otin pois hakemukseni. Tämä tapahtui ennen kuin minulle ilmoitettiin etten saa paikkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Ei kai suullisilla sopimuksilla virkaa ole? Itse en koskaan suostuis moiseen. Nimet paperissa on ne jotka puhuu.

Tostaina oli tarkoitus tehdä kirjallinen sopimus, samalla kun olisi katsottu tarkemmin työvuoroja..

Suullinen sopimus on pätevä. Ennen mitään oikeustoimia kannattaisi vaikka soittaa sinne firmaan ja kertoa, että suullinen sopimus on jo tehty ja nyt tämän oikun ansiosta et todennäköisesti tule saamaan toisenkaan firman paikkaa. Mun mielestä tollasessa tilanteessa olisi siivousfirman keksittävä jokin kompromissi. Kysehän on kuitenkin vaan muutamista päivistä. Suulliset sopimukset on nykyään muuten melko tavallisia, niitä kirjataan sitten myöhemmin paperille. Joskus voi kulua viikkoja/kuukausiakin.

Alkuperäinen kirjoittaja kualikiäryle:
Suullinen sopimus on pätevä. Ennen mitään oikeustoimia kannattaisi vaikka soittaa sinne firmaan ja kertoa, että suullinen sopimus on jo tehty ja nyt tämän oikun ansiosta et todennäköisesti tule saamaan toisenkaan firman paikkaa. Mun mielestä tollasessa tilanteessa olisi siivousfirman keksittävä jokin kompromissi. Kysehän on kuitenkin vaan muutamista päivistä. Suulliset sopimukset on nykyään muuten melko tavallisia, niitä kirjataan sitten myöhemmin paperille. Joskus voi kulua viikkoja/kuukausiakin.

Mutta millä ilveellä todistat, että sellainen on tehty, jos toinen osapuoli väittää muuta?

Tässä tapauksessa oli varmaankin tarkoitus muuttaa sopimus myöhemmin kirjalliseksi. Tuo on kyllä vaikea paikka, kun se haastattelijan firma ei olisi maksanut palkkaa, vaan se vuokranvälitysfirma eli ei se sopimus välttämättä ole pätevä.

Kait kuulut liittoon? Jos et, liity heti, voit saada myöhemmin apua. Kysy työpaikan luottamusmieheltäkin. Älä jätä asiaa tähän, vaan ilmaise mitä mieltä olet moisesta toiminnasta. Vaikkei muuttaisi asiaa niin auttaa pääsemään yli. Siivousala on villi ala jossa on paljon kyseenalaisia tapoja ja käytänteitä...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Koeajalla saa sanoa irti.

Se siitä.

Korvauksia on vaikea saada juuri ym. syyn takia.
Varsinkin kun näiden vuokrafirmojen työsopimukset tehdään sen ns. toisen sopijapuolen mukaan. Nyt jos se sopijapuoli on sanonut että siivoojan täytyy olla sama koko jakson, niin tässä tulee este palkkaamisellesi.

Siksi tässä voidaan vedotaan nyt siihen ettei sopimusta synny mikäli et tee koko tarvittavaa jaksoa.

ei kun uuteen työnhakuun vaan

Yhteistyössä