Suuhygienistiksi vai sosionomiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Haisteletko mieluummin ihmisten suuhenkäyksiä vai työskentelet nuorten/lasten parissa?

Sosionomi työskentelee monen muunkin asiakasryhmän kanssa kui n vain lasten ja nuorten.

Suuhygienisteillä on parempi työtilanne, sosionomit työllistyvät myös hyvin, mutta lähes pelkästään määräaikaisiksi työntekijöiksi tai muihin sijaisuuksiin.

Itse valitisin noista kahdesta sosionomin koulutuksen sen monipuolisuuden takia. Molempiin kouluihin olisin päässyt.

Sosionomi työskentelee monen muunkin asiakasryhmän kanssa kui n vain lasten ja nuorten.

Suuhygienisteillä on parempi työtilanne, sosionomit työllistyvät myös hyvin, mutta lähes pelkästään määräaikaisiksi työntekijöiksi tai muihin sijaisuuksiin.

Itse valitisin noista kahdesta sosionomin koulutuksen sen monipuolisuuden takia. Molempiin kouluihin olisin päässyt.

Hei, olisi tosi ihanaa jos voisit kertoa opiskelustasi ja tulevasta työnkuvastasi enemmän. Kiitän jos hurjasti jos vain viitsit. Olen yrittänyt kovasti googlata, mutten silti ole saanut kunnollista kuvaa sosionomin työstä.

Hei, olisi tosi ihanaa jos voisit kertoa opiskelustasi ja tulevasta työnkuvastasi enemmän. Kiitän jos hurjasti jos vain viitsit. Olen yrittänyt kovasti googlata, mutten silti ole saanut kunnollista kuvaa sosionomin työstä.

Työkenttä on tosiaan laaja. Jos on vähänkään kiinnostunut varhaiskasvatuksesta, tai suunnittelee tekevänsä työtä alle kouluikäisten parissa, kannattaa ehdottomasti suorittaa opintojen ohessa lastentarhaopettajan pätevyys. Pätevyyttä ei saa suorittaa valmistumisen jälkeen muuten, kuin pyrkimällä yliopistoon ja lukemalla siellä itselleen lto:n pätevyys.

Itse haluan työskennellä aikuissosiaalipuolella etuuksien käsittelijänä tai erilaisissa neuvonta- ja ohjaustöissä.

Opinnot ovat aika teoriapohjaisia. Meillä on tosi paljon ryhmätöitä ja tenttejä ja monilla kursseilla läsnäolopakko on 90-100 %.

Pidän kyllä opinnoistani ja sen sisällöstä.
Työllistymisestä sen verran, että meillä opettajat sanovat, että sosionomiopiskelijat revitään koulun penkiltä töihin viimeisenä opiskeluvuonna. =)

Haluatko "kahdeksasta neljään -työn"? Kaipaatko haasteita? Kestätkö kiirettä ja stressiä? Kummastakaan ammatista ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta kuvittelisin että sosionomin työ on huomattavasti stressaavampaa ja suuhygienistin työ taas sellaista, että työasiat ei vapaa-ajalla päässä pyöri.

Haluatko "kahdeksasta neljään -työn"? Kaipaatko haasteita? Kestätkö kiirettä ja stressiä? Kummastakaan ammatista ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta kuvittelisin että sosionomin työ on huomattavasti stressaavampaa ja suuhygienistin työ taas sellaista, että työasiat ei vapaa-ajalla päässä pyöri.

Riippuu varmasti paljon siitä työpaikasta. Suuhygienistit ovat taas osin pitkälti tulosvastuullisia, jos päätyvät yksityispraktiikkapuolelle. Riippuu toki siitä, kinnostaako enempi pelkkä perinteinen suun ja hampaiden terveydenhoitotyö vai tuon lisäksi myös kosmeettinen työ (valkaisut, hammaskorut ym.).

Sosionomin työ voi olla kolmivuorotyötä tai sitten sitä 8-16 työtä ja kaikkea siltä väliltä. Suuhygienistillä taitaa vähemmän sitä kolmivuorotyötä olla, mutta ainakin yksityisellä työvuoroja on myös iltaisin (ja viikonloppuisin). Kunnallisella riippuu ihan paikasta, mihin töihin menee.

Työkenttä on tosiaan laaja. Jos on vähänkään kiinnostunut varhaiskasvatuksesta, tai suunnittelee tekevänsä työtä alle kouluikäisten parissa, kannattaa ehdottomasti suorittaa opintojen ohessa lastentarhaopettajan pätevyys. Pätevyyttä ei saa suorittaa valmistumisen jälkeen muuten, kuin pyrkimällä yliopistoon ja lukemalla siellä itselleen lto:n pätevyys.

Itse haluan työskennellä aikuissosiaalipuolella etuuksien käsittelijänä tai erilaisissa neuvonta- ja ohjaustöissä.

Opinnot ovat aika teoriapohjaisia. Meillä on tosi paljon ryhmätöitä ja tenttejä ja monilla kursseilla läsnäolopakko on 90-100 %.

Pidän kyllä opinnoistani ja sen sisällöstä.
Työllistymisestä sen verran, että meillä opettajat sanovat, että sosionomiopiskelijat revitään koulun penkiltä töihin viimeisenä opiskeluvuonna. =)

Itseäni kiinnostaisi myös aikuissosiaalipuoli, mutta olen miettinyt, että riittääkö sosionomin tutkinto etuuksien käsittelyyn? Tuo puoli kiinnostaisi kyllä toden teolla.

[QUOTE="Milja";27348394]Itseäni kiinnostaisi myös aikuissosiaalipuoli, mutta olen miettinyt, että riittääkö sosionomin tutkinto etuuksien käsittelyyn? Tuo puoli kiinnostaisi kyllä toden teolla.[/QUOTE]

Nimenomaan riittää kun katsoo kelpoisuusvaatimuksia. Mulla tosin on taustalla myös kaupallinen koulutus, joka tukee työllistymistä tuolle sektorille.

[QUOTE="vieras";27348528]jos haluat haistella tulehtunutta veri-hammaskivi-suuta tai muuten pesemätöntä suuta niin suuhygienistiksi. :)[/QUOTE]

Eipä ne suut juuri haise :)
Oon ollut 7 vuotta hammashoitajana ja kertaakaan en ole vielä haistanut suuta, vaikka se kai yleinen luulo siitä työstä onkin :D

Jos sosiaalialalle mielit, niin suosittelen joko yliopistotutkintoa tai lähihoitajan opintoja. Sosionomi tippuu ikävästi väliin: ei hoidollista pätevyyttä tai osaamista, muttei kuitenkaan tarpeeksi pätevyyttä myöskään tehdä päätöksiä yms. Mutta voihan se olla, että työelämä muuttuu (kuten Helsingissä ja Vantaalla nyt) ja työnkuva selkiytyy ja vakiintuu.

t. opiskelija, joka vähän harmittelee amk-valintaansa.

Jos sosiaalialalle mielit, niin suosittelen joko yliopistotutkintoa tai lähihoitajan opintoja. Sosionomi tippuu ikävästi väliin: ei hoidollista pätevyyttä tai osaamista, muttei kuitenkaan tarpeeksi pätevyyttä myöskään tehdä päätöksiä yms. Mutta voihan se olla, että työelämä muuttuu (kuten Helsingissä ja Vantaalla nyt) ja työnkuva selkiytyy ja vakiintuu.

t. opiskelija, joka vähän harmittelee amk-valintaansa.

Mä oon lähihoitaja ja haluaisin siis jatkaa opintoja. Miltä se susta kuulostaa, siis lähihoitaja + sosionomi, auttaako se työllistymään tai työelämässä paremmin?

[QUOTE="Milja";27348542]Eipä ne suut juuri haise :)
Oon ollut 7 vuotta hammashoitajana ja kertaakaan en ole vielä haistanut suuta, vaikka se kai yleinen luulo siitä työstä onkin :D[/QUOTE]

no hengitystä varmasti olet haistanut :) haisee varmasti hyvälle

[QUOTE="vieras";27348710]no hengitystä varmasti olet haistanut :) haisee varmasti hyvälle[/QUOTE]

No ei ne hajut kyllä siinä työssä nenään tule ja olen tosi herkkä hajuille, että varmasti olisin reagoinut jos näin olisi käynyt. Hoitohuoneessa on tosi puhdas tuoksu, niinkuin tiedät varmasti vastaanotolla olleeni joten en kyllä 7 vuoteen siellä muuta ole haistanut. No joskus vanhemmat herrat tuoksuu kovasti vahvalle partavedelle.