Suu oireileen oudosto (kuvia)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikähätänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mikähätänä

Vieras
Elikkäs kysyin jo aikaisemmin tällä palstalla viime su oudosta jutusta kun kieleni alle ilmestyi muutama pieni valkoinen kipeä patti. Maanantaina ne suurenivat entisestän ja osa yhtyi keskenään entistä suuremmaksi. Maanantaina alkoi kuume ja kuumetta riitti ma-pe. Heittelehti 37.5-39.3 väliä. Nyt ei tunnu enää kovin kuumeiselta olo. Myös nielurisat olivat kipeät. Aftanmuotoisia rupesi syntymään huulen sisäpuolelle (erottaa kuvasta) sekä kurkun perälle ilmestyi isoja valkoisia läikkiä ja kurkku on turvonnut ja nieleminen sattuu. Myös pääkipua on ilmennyt sekä lihasheikkoutta. Suu on erittäin (!) kipeä ja nieleminenkin sattuu ja syöminen on hyvin haastavaa. Kaikenlisäksi ikenetkin ovat turvonneet ja koko suu tuntuu ns. limaiselta. Ikenissä on ns. valkosita plakkiakin. Huuliin tullut 1 näppy sekä nenän alle ja leukaan myös. Kävin lääkärissä ja he ihmettelivat samaa ja laittoivat mononukleoosi,hiv ja bakteeriviljelyyn, kaikki neg. Sitten kehoittivat vain yrittää levätä ja syödä edes velliä?!! Osaako joku auttaa? yritän linkata kaikki 5 kuvaa tähän.

Nuota kahta olen veikannut mutta alkaa usko loppua kohta kun 6 päivää mennään näin. Siis suu on aivan helvetin kipeä että ei mitään rajaa. Lääkäri määräsi voltaren 50mg 1-3 per pv... ei oikeen kielikipuun auta muutkaun hetkellisesti.

Mikä oli sun tulehdusarvo?

Minulla oli kerran suu niin tulehtunut etten pystynyt edes velliä nielemään. Ottivat sairaalaan osastolle ja sain suonensisäistä nesteytystä ja suoneen antibioottia. Nieluviljelyssa kasvoi streptokokki. Sen ei kyllä pitäisi levitä nielusta suuhunpäin, ja sitä ihmeteltiin. Ikenet olivat turvoksissa ja niissäkin kasvoi katetta. Tulehdusarvo oli n75 muistaakseni. Jouduin puuduttamaan suuni geelimäisellä puudutusaineella kun ikenet turposivat niin ettei kivulta voinut syödä.

Mene suuhygienistille. Mulla oli aikoinaan lähes sata pientä aftaa suussa, suuhygienistiltä sain avun.

En toki ole varma, onko sulla aftoja, mutta luulisi ammattilaisen tietävän. Ja muuten, auts! Uskon, että suusi on todella kipeä :(

Huulessa näyttää samalta kuin mulla usein, eli aftoilta. Samoin kieleen ilmaantuu itselläni aftat niin, että ensin tulee pieni (p..keleen kipeä) valkoinen nystyrä, joka laajenee muutamassa päivässä ja kasvaa isoksi aftaksi. Suu on silloin monasti tosi kipeä, eikä oikein mitään muuta saa alas kuin vettä, aftat tullee ja mennää, monesti saattaa kestää kuiten useamman viikon. Sulla vaan näyttää tosi paljon isommilta kuin omat aftani ovat, mutta mulla on silloin ikenet melkoisen turvoksissa ja vuotavat verta. Ehkä sulla kuiten jotain muuta kun leviää suun ulkopuolelle.

Älä nyt ainakaan mitään listerineä tuohon käytä, sehän on hirveää myrkkyä mikä pahentaa vaan tilannetta. Suolavettä niinkuin joku jo sanoikin. Ja vaihda hammastahna sellaseen mikä ei sisällä natriumlauryylisulfaattia.

Ja jos on aftoja niin mulla ainakin pahentaa appelsiinit/mandariinit ym. tomaatti, kiivi, lähinnä siis sitrushedelmät. Hammastahnana mulla on Salutem. Joskus mullakin on ollut noita isoja aftoja, paraneminen voi kestää monta viikkoa.

Ja edelleen sinne suuhygienistille.

No ei varmasti mistään hammastahnasta suu tule tuollaiseksi ja vielä kuume päälle. Katsoitteko kaikki kuvat?

Herpes voisi hyvin olla, mutta tuskin mistään lasinreunasta tarttunut tekisi oireita noin laajalle alueelle. Oletkos suojaamatonta suuseksiä harrastanut lähiaikoina? Tyypillisesti itämisaika on jotain pari viikkoa. Ja kyllä se pillun nuolemisesta voi tietysti tarttua siinä missä munan imemisestäkin.

Kuulostaa ja näyttää aika samalta kuin aikoinaan itselläni huuliherpeksen ensi-infektio. Kahteen viikkkoon en juuri syönyt, suu, huulet nenäkin täynnä törkeän kipeitä ja lopulta halkeilevia, vuotavia haavoja, jotka olivat aika erilaisia kuin myöhemmät rakkulat. Ienrajan limakalvo muuttui valkoiseksi ja kuoriutu jne kaikkea inhaa. Kävin lekurilla, joka antoi tuubin Zoviraxia ja lähetti kotiin, sanomatta edes että kyse on herpeksestä. Olin 17 ja saanut tartunnan pari viikkoa aikaisemmin pussaillessa.

Suuseksiä on kyllä tullu harrastettua :( että siitäkin voinut tulla herpes? tms...Ajattelin että menen maanantaina SP poliklinikalle että ottavat näytteet suusta. Mononukleoosi oli negatiivinen kun joku ehdotteli sitä.