Surullista asiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vainajan lähiomaiset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vainajan lähiomaiset

Vieras
Suvun vanhin nukkui pois. Vainajalla ei ole lähisukulaisia. Mieheni pitää velvollisuutenaan hoitaa kummisetänsä taivasmatkalle.
Minua vaivaa se, että tuo mies oli kommunisti, marssi vappuna...miten kristillinen hautajaisjuttu...
Pyydän apua, miten toimia?

Miten ihmeessä vappumarssi liittyy hautajaisten viettoon?

Mikäli vainaja kuuluu kirkkoon niin lienee kyseessä ihan tavalliset hautajaiset. Eikö miehesi/sinä tiedä miten edetä vai miksi luulet että täällä palstalla tiedetään ihan ventovieraan toiveista päästä mullan alle? Menkää nyt ensimmäisenä vaikka kirkkoherranvirastoon ja kysykää miten edetä jos toivotte "uskonnottomia" hautajaisia. Varmasti siellä neuvovat eteenpäin.

Voi herran pieksut! Eikai se kuollut tiedä tanssitteko vai veisaatteko virsiä siellä? Järjestäkää vaikka kommunistien kokous ja juhlamarssi jos se tuntuu oikeammalta kuin taivaaseen uskominen.

Suuri osa meistä kiuuluu kirkkoon, mutta vanhempiensa tahtomana. Vainaja toi moneen otteeseen ilmi sen, ettei mitään taivasta ole, joten ristiriitaa on.

Ymmärrän ton pohdinnan, mä en itse olisi kauhean tyytyväinen, jos saisin kristilliset hautausmenot. Toisaalta sit taas arvostan myös rituaaleja, eikä hautaukseen oikein ole olemassa muita...
Mutta jos vainaja ei kuitenkaan ollut eronnut kirkosta, eikä millään muullakaan tavalla esittänyt toivomuksia vaihtoehtoisista järjestelyistä, niin ehkä pidätte sitten kuitenkin kristillisen kaavan mukaan. Jos kerran oli suvun vanhin, hän olis varmasti hyvin ehtiny erota kirkosta vanhempiaan loukkaamatta, jos olis sitä halunnut. Ehkä sen voi ajatella kuuluvan perinteeseen, ennen ei ollut paljon vaihtoehtoja.
Jos saatte ymmärtäväisen papin, voithan yrittää keskustella hänen kanssaan asiasta -jos tilaisuudessa voisi painottaa mahdollisimman vähän tätä taivaaseen astumista, ja keskittyä enemmän sit johonkin muuhun?

Kyllähän se vainajan muiston häpäisemisestä käy, jos hänet haudataan uskonnollisin menoin, mikäli hän on eläessään selkeästi irtisanoutunut uskonnoista.

Jos ihminen on kuulunut kirkkoon on hän kuitenkin antanut omanlaiseen kannanoton sille, että kristillisesti saa haudata. Jos vainaja olisi eronnut kirkosta, silloin kristillisten hautajaisten pitäminen olisi kyseenalaista (tätäkin olen nähnyt.) Voihan olla, että hän on ajatellut, ettei sillä oikeasti ole väliä millaisin menoin hänet haudataan jos ei usko kuolemanjälkeiseen elämään ja siten kirkkoon kuulumisellaan sallinut helpoimman kaavan.

Yhteistyössä