Suppareita vai raskauskipuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Elikkäs olen ensisynnyttäjä, rv 30+2 meneillään, ja ihmettelen omia kipujani joita ilmennyt. Olen lukenut paljon sekä neuvolasta kysellyt suppareista sekä harjoitus suppareista mutta tämä tällainen vatsan "kovettuminen" on itselle täyttä hepreaa. En tunnista itsessäni mitään mitä osaisin kutsua vatsan kovettumiseksi, mutta pikkuhiljaa, n. rv 27 lähtien alkanut huomata menkkamaisia lieviä kipuja tai vatsanvääntelyä, kuin olisi tarve rynnätä kakkoselle vessaan, mutta jos menenkin, niin mitään ei tule. Samoiten jo kuukauden - pari ollut omituisia selkäsärkyjä jotka eivät oikein helpota kylmägeelillä tai särkylääkkeellä. Ehkä lievenevät, ja katoavat toki ajanmyötä, mutta ne selkäsäryt saattavat kestää jopa tunnin - pari, ja pahenevat jos esim. Istun tai makoilen yhtään pidempään samassa asennossa. Selkä ei oikein kestä mitään ja kipuja pahentaa kaiken maailman kumartelu ja kääntyileminen, kuin se ei jo valmiiksi sattuisi vatsaan :p sen sijaan vatsakivut ja vääntelyt ovat lievää kipua ensin alavatsassa, sitten lievenevät muutamassa minuutissa entisestään, mutta samalla leviää muuallekkin vatsaa jomottamaan heikosti. Se ei varsinaisesti ole ongelma muuten, mutta tuntuu pahalta jos olen liikkeessä tai häiritsee pahasti jos yritän mennä nukkumaan. Näitä kipuja siis tulee milloin sattuu, enkä myöskään ole osannut mainitsemaani tarkemmin kellottaa näitä kipuja. Selkäkivuista osaan sanoa vain että minun kuvailullani, niin hiukan keskeltä selkää oikealle ja ylös (anatomia 5/5) niin monesti tuntuu pahinta kipua mitä voi olla. Muualla selkää ihan fine siedettävää vielä jossain määrin, mutta tämä yksi ainut kohta kipuilee välillä niin kylmäntuntuisesti ja pistävästi että tekisi mieli itkeä ja huutaa, satun kuitenkin omaamaan matalan kipukynnyksen. Neuvolassa tuumanneet että minun toistuvat hiivatulehdukset aiheuttaisivat nämä kivut mutta en oikein osaa uskoa, koska hiivaa ollut jo heti alkuraskaudesta lähtien. Myöskin kärsin vielä kaiken kaupaksi raskausdiabeteksesta, mikäli se on tärkeää mainita. Tällä viikolla on äitipoli sekä neuvola mutta olisi mukava jos joku kokeneempi tai muuten tietävämpi haluaisi ystävällisesti neuvoa ja kertoa mitä itse on mieltä tilanteestani? Kiitän hyvin paljon jos kukaan vaivautuu etukäteen antamaan infoa! :)

Siis kyllähän nuo harjoitussupistelut muistuttavat varsinkin alussa menkkakipuja ja alaselkä on monella kipeä koko loppuraskauden. Itse olen selkeästi kokenut "vatsan kovettumisen" (eli tunnisti selkeästi harjoitussupistukseksi) vasta ihan viimeisillä viikoilla, kun vauva on isompi.

Vielä tuosta selästä, niin raskauden aikana sieltä jää helposti hermoja puristuksiin, ja esim selällään makaaminen paria minuuttia kauempaa on monella mahdotonta.

Kyllä sen vatsan kovettavan supistuksen huomaa sitten kun se tulee. hrr.
Itse olen molemmissa loppuun asti menneissä raskauksissa kokenut hyvin varhain häiritseviä supistuksia. Mulle määrättiin lääkkeet niitä hillitsemään, mutta se veti olon niin veteläksi, että en voinut sitä lääkettä käyttää.

Kannattaa hoidattaa se hiiva pois. Syötkö rd-ruokaohjeiden mukaisesti? Sehän vastaa lähes vähähiilihydraattista ruokavaliota, niin luulisi hillitsevän tuota hiivailuakin? Tosin mulla itsellä ei ole siitä kokemusta, mutta ajattelin vaan.

Mulla on rv 30+3, tämä on jo 5 lapsi. Kaikkien kaa on ollut supistuksia jo 20 viikosta lähtien. Toisten kaa vähemmän kipeitä kuin toisten kaa. Jotkut raskaana olevat naiset tuntevat supistukset enemmän selkäpuolella kuin vatsan puolella. Myöskin ryhdin oikominen kävellessä ja istuessa voisi auttaa kipuihin. Nukkuessa yrittää välttää selällään nukkumista ja laittaa esim jalkojen väliin jotain että saa hyvän rennon asennon. Lantio kivut johtuu varmaankin vauvan yrittäessä pikkuhiljaa laskeutua alemmas. Tai näin Mä kuvittelisin. Suolistohan reakoi myös kasvavaan vauvaan ja voi syntyä paljonkin ummetusta kun jää tilaa vähemmän. Itse olen huomannut että veden juonti ja lepääminen auttaa supistuksiin. Mulla kanssa ne on välillä todella kipeitä ja kestää tunteja. Myös lämpö auttaa hyvin selkäkipuihin ja supistuksiin tai ainakin mulla auttaa.

Ehkä näistä asioista kannattaisi kysyä neuvolatädiltä. Kyllähän nuo harjoitussupistuksilta tuntuu. Mutta neuvolaan voi aina mennä, jos jokin asia askarruttaa.

Yhteistyössä