Supistus, kivulias kestokramppi (rv 18) tms - menisittekö päivystykseen?

Tuolla Kaksplussan keskiraskauden artikkelissa sanotaan että jos tulee kivulias supistus tms. voi olla merkki ennen aikasesta synnytyksestä tms. ja pitäis mennä päivystykseen. (Sivumennen sanoen siinä artikkelissa oli myös että altistavia tekijöitä voi olla myös emättimen bakteerikasvu - mulla todettu sillon tällön sekakasvua, 2. neuvolakäynnin virtsanäytteen yhteydessäkin jotain sekakasvua mutta sanottiin että ei syytä huoleen...)

No, eilen tuli tosi kivulias joku supistuskramppi sarja, ja siitä lähtien (nyt n. vrk) ollut sillein tasasen kipeän pinkeä. En kuitenkaan ole minnekään soittanut tai mennyt päivystykseen, koska supistukselle tms. mielestäni alunperin oli selkeä syy - oli kivuliain ummetus, mikä on ikinä elämän aikana ollut, ja kun sitä joutui ns. "ponnistelemaan" ja kun maha viime aikoina kasvanu pinkeäksi (19. vk menossa) niin mielestäni ihan luonnollista, jos lihakset menee siitä ponnistelusta kramppiin ja supistelee (ihan mielestäni kohtukin tosiaan supisteli). Sen jälkeen otin ummetuslääkettä (Levolac), joka ilmiselvästi ei sopinut minulle - aiheutti koko illaksi ja yöksi ihan massiiviset ilmavaivan ja kurinat (tosin saatoin ottaa yliannoksen kun en löytänyt sen omaa mittaa). Ilmavaivathan voi kanssa aiheuttaa kipeää pinkeää vatsaa. No, nyt ilmavaivat menneet, mutta oikein pinkeän ja kireän tuntuinen maha edelleen... joku kestokramppi (ei enää kuitenkaan supistelua) jäänyt päälle eikä maha rentoudu.

Odottelisitteko te muutkin vielä, vai pitäisikö päivystykseen tosiaan mennä, oli supistuksella selvä alkusyy tai ei? En ole senkään takia mennyt, kun näillä viikoilla sikiö ei kuitenkaan selviäisi, vaikka kuinka olisi jotain ongelmaa joka päivystyksessä huomattaisiin... eri asia olisi jos myöhemmällä... vai olisiko mielestänne jotain hyötyä? Se kun maha niin pinkeän kipeä siitä kyllä ikävää kyllä ettei tunne vauvan liikkeitä (tai jos jotain tuntee en ole varma onko ilmavaivan jäännettä...)

Voikohan olla osittain jotain mahan kasvukipujakin? En tiedä miltä mahan kasvun pitäisi tuntua kun eka raskaus...
 
Tuolla toisessa ketjussa joku sanoi menneensä päivystykseen ja tuntui kuulemma että ihan aiheesta kun vatsalihakset oli mennyt kramppiin. Ei kertonut yhtään olosuhteita tai lopputulemaa. Niin vanha ketju ettei sieltäkään varmaan enää saisi vastausta.

Itsellä meni kyllä ihan kaikki mahalihakset ja kohtu kramppiin jotenkin, olisivatkohan sitten voinut päivystyksessä jotenkin sitä auttaa? Miten? Noin vastaisuuden varalle... tosin on vieläkin paikat krampissa... :(
 
minä sain tollasen kahdessa raskaudessani. toisella paikkakunnalla olin supistusestotipassa ja yön tarkkailussa ja toisella kerralla toisella paikkakunnalla käskettiin syödä panadolia. mutta se meni ittestään ohitte, kauhean kipeä olin kyllä...

ja jos kivut on vasemmalla ylävatsala niin kivut voi johtua suolistosta..kuulemma.
 
minä sain tollasen kahdessa raskaudessani. toisella paikkakunnalla olin supistusestotipassa ja yön tarkkailussa ja toisella kerralla toisella paikkakunnalla käskettiin syödä panadolia. mutta se meni ittestään ohitte, kauhean kipeä olin kyllä...

ja jos kivut on vasemmalla ylävatsala niin kivut voi johtua suolistosta..kuulemma.
Sillon kun käskettiin syödä Panadolia, kauanko kramppi / jumi kesti? Itsellä päällä jo 2 vrk eikä loppua näy... Juu, tänään luinkin jostain että voi tosiaan olla suolistokrampista lähtöisin - olisi loogistakin kun alkoi niin että kivuliaasta ummetuksesta alkoi suoli kramppaamaan ja veti sitten vatsalihakset ja kohdunkin mukaan. Oli vasemmalla alhaalla kun se suolisto visiin tuntuu, ja mulla kyllä erityisesti siitä tuntuu, vaikkakin kauttaaltaan krampissa. Olisi ensiavussa vissiin voinu litagamia antaa kramppiin... mutta ehkä tää pitää vaan kärsiä kun kuitenkin 2 vrk jo mennyt.

Ja varmaankaan sikiöille ei kuitenkaan tapahtunut mitään? Itsellä kaikki paikat nyt niin kipeet etten tunne enää sikiön liikkeitä... käy mielessä kaikkea kuinka lapsivettä pusertunut kohdun läpi kovien supistusten voimasta (onkohan edes mahdollista...) tai kuinka noi tosi voimakkaan lihaspuristukset on murskannut sen hengiltä :| Se kotidoppler olis kyllä tallaselle ekakertalaiselle hermoheikolle hyvä, mutta viikon päästä ultra niin ehkä täytyy vaan odotella...
 
...unohdin aiemmin sanoa, että yksi supistuksista oli superkova rengasmainen emättimessä / kohdussa suht syvällä, ja välissä tuntui jotain kovaa. Olen yrittänyt olla rauhallisena kun viikon päästä ultra... mutta viime yönä kyllä valvotti ja ahdisti. Soitin myös terkalle, hän sanoi tosiaan tuosta että päivystyksessä voisi ehkä saada litagaamia kramppiin, joka vieläkin 2,5 vrk:n jälkeen päällä. Silloin ajattelin vielä että parempi sinnitellä ilman lääkettä ja ultrakin tulossa... oli jotenkin positiivisempi olo. Mutta nyt olen muuttanut mieltäni ja haluaisinkin päivystykseen... jos sittenkin litagamia ja saisi varmistettua että vauva ok.

Kättärin päivystykseen nettisivujen mukaan pääsisi jos tullut kovia kipuja ennen toista ultraa. Soittaessani päivystykseen (kahdelle eri tyypille koska unohdin ekalla kerralla mainita olennaisia juttuja) sanottiin kuitenkin ei, heille pääsee kuulemma vaan lähetteellä (vaikka nettisivuilla sanotaan että kipujen takia ennen 2. ultraa ILMAN), käskettiin mennä tavalliseen terkkapäivystykseen, tai sitten soittaa terkalle ja yrittää jos voisi kuunnella sydänääniä. Oltiin supertylyjä ja sanottiin että heille tulee 80 tuntia viikossa puheluita eikä siitä tulisi mitään, jos kaikki niistä vaan marssisivat sinne. No, ymmärrän sen että usein puhelinohjeistus auttaa, mutta kun puhelinohjeistus on sellaista että "kaikki varmaan ihan ok"... oletetaan että kaikki soittaa vaan pienistä nippasuista.

Ihan mielenkiinnosta... minkälaisten kipujen kanssa sinne kättärille sitten pääsee? Molemmille kätiöille ihmettelin että netissähän lukee että pääsee kipujen takia ilman lähetettä ennen 2. ultraa, mutta eivät vastanneet että minkälaisia kipuja sitten tarkoittavat. Tietääkö joku, ihan mielenkiinnosta? Pääsisikö helpommin jos vaan menisi sinne? Tuskin yritän (täytyy toivoa että neuvolaan pääsee, kun soittoaika vasta iltapäivällä ja viikonloppu vasta välissä), mutta jos ei neuvolaan enää tänään pääse, yritän sitten varmaan mennä kättärille (musta turhaa ensin jonottaa terkan päivystykseen muutama tunti, josta kuulemma sitten tarvittaessa voivat laittaa lähetteen eteenpäin, jos kerran kättärillekin PITÄISI päästä ilman lähetettä kovien kipujen takia (suolisto- tms. kramppikivut vieläkin päällä). Toisekseen terkkalääkäreillä ei kai ole käytössään dopplereita, ja toisekseen mulla on kokemusta sellasista terkkalääkäreistä jotka on vaan sitä mieltä että huolehtii turhasta - miksi käyttää yhtä ylimääräistä portinvartijaa, jos hekin sitten (mahdollisesti, mahdollisesti eivät) vaan lähettäisivät kättärille?
 

Yhteistyössä