Supistuksista..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liina-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Liina-

Jäsen
30.07.2007
263
0
16
Mulla alkoi todella kipeät supistukset keskiviikkona (eilen) klo 17 aikoihin ja ne on jatkunut ja jatkuu edelleen tasaisesti 10 minuutin välein.

Onko normaalia, että supistukset jatkuu pitkään kipeinä, mutta ei kuitenkaan etene. Kättäriltä käskettiin vain odotella, että tulisivat 5 min välein kun ekaa lasta odotan. Kauanko te muut olette joutuneet kärsimään kipeistä supistuksista ennen tosi toimiin pääsemistä?

Täällä alkaa pikkuhiljaa pää hajoamaan kun ei pysty tekemään mitään eikä synnytyskään näytä lähtevän kunnolla käyntiin |O

Ai niin, ja rv 40 +1 on menossa.

Mulla oli kipeitä supistuksia torstai iltapäivästä lauantai ilta yheksään kunnes menin sairaalaan ja seuraavana aamupäivänä synnytin. Ja olivat myös aika säännöllisiä ja tona aikana oli pari tunnin taukoa, muuten tuli 5-12 min välein ja se oli tuskaa ku ei saanu nukuttua yms. Soittelinkin sairaalaan sillon ja sanoivat, että jos ei kestä kiopua kotona, niin saa mennä näytille ja lauantai-iltaan asti tosiaan kärvistelin kipuni kaa. Ei olis kannattanu kärvistellä, koska arvaa oliko mulla voimia synnyttäää..mut se onkin jo toinen tarina! Jaksamisia sinulle vaan!

Mulla oli viime viikon la-su kipeitä supistuksia yhteensä 13tuntia. Tulivat siis 2-5min välillä vielä kaiken lisäksi... synnärillä kävin ja kotiin pääsin kun itse halusin ja vauvalla kaikki hyvin. Onneksi sit lähdin kotiin koska supistukset loppuivat n.klo 5 aikaan aamulla, enkä kyllä tod.olisi halunnut sairaalassa koko yötä turhaan hengailla.
Supistukset eivät kuitenkaan olleet niin kipeitä että niihin olisin kipulääkettä tarvinnut, sanoivatkin että takasin tervetuloa heti kun kivun lievitystä tarvitsee.
Ja näitä mulla siis ollu jo jonkun aikaa, enemmän ja vähemmä...nyt ootellaan taas koska yllättää ja toivottavasti seuraavalla kerralla jatkuvat loppuun asti.

yksäiti+ hippu rv 35+3

yksäiti84, eikö olisi parempi toivoa, että ei ihan vielä tossa vaiheessa alkaisi edes synnytys? Lapsen keuhkot kun ei ole vielä kehittyneet tarpeeksi ja olisi kuitenkin saanut hetken olla sairaalassa pidempään. Täällä ne olisi antanut supistuksen esto lääkettä, kun ei kukaan nyt toivo, että lapsi syntyy ennen aikojaan, jos se ei ole välttämätön pakko, esin raskaus myrkytys tai joku muu vastaava suurempi riskinen sairaus, joka on haitaksi myös lapselle ja äidille...

Sitten sinulle vilma
Seuraavalla kerralla, kun supistukset alkaa, niin laita kengät jalkaan, ota miehesi tai joku muu ystävä m ukaan ja ulos kävelemään. Ne voi alkaa nopeammin tekemään tehtäviä. Ei kotona kannata istua ja odotella synnytyksen käynnistystä...

Minulle sanottiin Oysissa käydessäni (silloin oli rv 35+2), että jos lapsi päättäisi tulla ulos, ei sitä enää esteltäisi. Siis että viikon 35 jälkeen vauva olisi jo "täysin valmis".

Nyt rv 36+1 ja mielenkiinnolla täälläkin odotellaan, joko tulee pian lähtö..

Piipa75, oon muutenkin ihmetellyt muiden sairaalaan käytäntöjä, lukiessani muiden kirjoituksia ja kommenteeja. Täällä päin olis tosiaan joutun sairaalaan makaamaan ja annettu supituksen esto lääke, kun viikon 36 jälkeen keuhkot alkaa olemaan kypsät ja sitä ennen olis annettu kortisonia kypsyttämään keuhkoja, että ei tarvitsisi kauaa makoilla keskoskaapissa.
Mä itse jännityksel odottelen, että kuinka mun käy, jos mun hepatogestoosi arvot lähtee takas nousuun. Nyt ne on laskenut takas normaalille tasolle, mut sitä ennen oli ihan pilvissä. Alkoi kanssa puhumaan keuhkojen kypsyttämisestä, kun ei tiedä joudutaanko ottamaan pois ennen viikkoa 37 ja meidän sairaalassa ei saa synnyttää ennen viikkoa 36, niin joutuis sit hesaan synnyttää.

että terveydenhoitaja sanoi ettei enää ole paljoakaan mahdollisuuksia estää jos vauva lähtee nyt syntymään. Mulla rv35+4.Joten jos lähtö tulee niin se tulee. Lapsen keuhkot kehittyvät omaan tahtiin. Anoppi oli synnyttänyt vkolla 36 eikä tarvinnu olla keskoskaapissa. Mun molemmat pojat tulleet etuajassa (tosin vkolla 37) eikä oo tarvinnu olla keskoskaapissa. Mahdollista on et tääkin tulee kun on ollut niin paljon suppareita.

Mulla esteltiin synnytystä vielä rv 32+6... ei kuitenkaan annettu kortisonia kun saatiin loppumaan supistelut. Sen jälkeen on sanottu että rv 34 jälkeen ei enään estellä jos vauva meinaa syntyä, eikä myöskään anneta kortisonia. Itekkin tätä sillon ihmettelin ja kauhistelin, mutta näin ainakin Taysissa toimitaan. Nyt siis vauva saisi jo syntyä jos on syntyäkseen, eikä kortisonia enään annettais. kuulema jokainen vauva kehittyy erilailla ja myös täysiaikaisilla vauvoilla voi olla kehittymättä jotain...ja niin myös päin vastoin, joku ennen aikanen vauva voi olla kehittynyt yllättävän hyvin viikkoihin nähden..

ystäväni synnytti rv 36+3, eikä vauvalla ollut ongelmia muuta kun bilirubiini koholla päivän. Nämähän tietenkin ovat aina vauva kohtasia, ei voi koskaan tietää kuinka "valmis" tai "ei valmis" oma vauva on.

yksäiti+ hippu rv 35+5

Yhteistyössä