SUPISTUKSIA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kovamaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kovamaha

Vieras
Hei!

Rv 29 menossa ja viimeyö oli ihan tuskallinen. Mahaa vihloi taukoamatta ja kun käänsin kylkeä, vihlominen vain voimistui. Mietin voiko nämä olla jo supistuksia? Toisaalta tunnostaa siltä että mulla on vain TODELLA kova maha tällä hetkellä, eli voisko johtua siitä? Ennen ei ole näin voimakkaasti vihlonut ja supistuksista en tiedä, kun ensimmäistä odotan.
Jos nämä ovat supistuksia, pitäisikö siitä soittaa lääkäriin? Onko vauvalla vaaraa?
Jos kävisi niin että synnytys käynnistyisi, olisiko vauvalla paljoakaan mahdollisuuksia selvitä?
Sitä kun on yöllä mielessään kahlannut kaikenlaiset kauhukuvat läpi...

Minulla supistukset on sellaisia, että vatsa todella kovettuu ja kohtu nousee näkyviin (olen hoikka, rv 33.). Kuvaamaasi vihlomista ei ole ollut, mutta välillä supistukset sattuu, minkä luulen johtuvan siitä, että vauva on juuri silloin poikittain tms erikoisessa asennossa. Minäkin odotan esikoista ja kaikki hokeneet, että synnytystä ennakoivat supistukset kyllä erottaa, ne on kuulemma sitten säännöllisiä ja kestää kauemmin, mutta kohtu myös välillä selvästi rentoutuu. Jos vihlova kipu jatkuu, soita ihmeessä lääkäriin!

PS: Vauvasi alkaa varmaankin olla n. 1500g painoinen, jolloin lähes kaikki selviävät.

Kiloista ei ole kiinni,selviääkö vauva,viikot ne ovat ratkasevia ja mitä useampi viikko mahassa sen parempi.

Mahan kovettumiset ei sinänsä ole supistuksia vaan ihan niitä kohdun harjoittelu-ja kasvusta johtuvaa kohtulihaksen tekemää liikettä.Jokaikisen kohtu "supistelee" ja useasti.Kipeitä ei saa olla eikä levossa...Sanoisin ap että soita lääkäriin.
Tarkistuta kohdunsuu,toislla synnytyssupparit voivat olla eri tuntuisia.Tosilla se voi tuntu a vain epämukavuutena kuten mun ystävä,syöksysynnytti kun oli vähän "närästystä"!!!

Alta 35 viikkoinen voi selvitä,mutta se ei aina ole helpotus.KEhitys on kesken joten on syytä selvittää jos uusia oireita ja nimenomaan kipuja.

Olen sh ja nähnyt alle 30 viikkoisten selviytyvän ja toisten menehtyvän.Sitä kun ei voi mennä sanomaan ja todellakaan kilot siihen eivät vaikuta.Pienikin voi olla
pirtsakka ja selvitä paremmin kuin isompikokoisempi.

kannattaa ehdottomasti soittaa neuvolalääkäriin tai mennä suoraan polille, kun on kovia kipuja vatsan alueella, tuntui ne sitten viiltäviltä tai joltakin muulta. Ap on varmaan jo lääkäriin soittanutkin, mutta se täytyy yleisesti vielä varoittaa, ettei monikaan huomaa tai erota ns. oikeita supistuksia. Kyllä ensisynnyttäjälläkin voi tulla kiire sairaalaan vaikkei olis matkaakaan.
Minäkin olen sh ja keskosoastolla ollut töissä. Keskosen selviäminen ja terveysongelmat riippuu monesta asiasta, mitä kauemmin vauva on ollut kohdussa sen parempi ja tollaisella väestötasolla voi sanoa, että tyttövauvat on keskimäärin kypsempiä ja yli 1500g painoisella on merkittävästi pienempi riski esim. hengitysvaikeusoireyhtymään (RDS) kuin pienemmillä.

Minä mietin vielä 5 h ennen synnytystä, että ovatkohan nämä nyt niitä supistuksia, kun mahaa vihloi menkkamaisesti. Säännöllisyydestä päättelin, että ne varmaan ovat niitä. Vasta 3 h ennen synnytystä tiesin, että ne olivat oikeita supistuksia ja sitten tulikin jo kiire sairaalaan. Ei ehditty antamaan kivunlievityksiä, sillä kohdunsuu oli jo 7 cm auki.

Toisen lapsen kohdalla pitää rynnätä heti sairaalaan, kun tunnen ensimmäiset menkkamaiset vihlaisut mahanpohjassa, ellen halua synnyttää kotona.

Kaikki eivät todellakaan tunnista supistuksia helposti. Minulla ne eivät olleet kovin kipeitä. Vasta ponnistusvaihe oli tuskaisen kipeä.

Miten ap., kävitkö lääkärissä? Tutkittiinko supistelusi?

Kävin maanantaina neuvolassa ja neuvolantäti paineli kohtua joka puolelta saadakseen aikaan supisteluja, mutta mitään ei tapahtunut. Viikonlopun jälkeen vihlominen loppui, mutta silti mietityttää mitähän se oli, kun maha toimi päivittäin koko viikonlopun ajan. ei nauvolantäti antanut jatkoon mitään ohjeita. Täytyy katsoa ilmaantuuko vihlomiset uudestaan jos ilmaantuu, niin menen kyllä heti neuvolaan taas.

Hyvä, että ap:n osalta kivut meni ohi! Itse olen hieman panikoinut supistusten vuoksi pari viimeistä viikkoa, kun niitä alkoi tulla säännöllisesti ja ne kestää kauemmin (nyt rv33). Neuvolassa käskettiin ottaa rauhallisesti, mutta esim. ylimääräisestä lääkärikäynnistä tai sairaslomasta ei sanottu? Onko muidenkin kohdalla suhtauduttu asiaan näin huolettomasti? Itse huolestuinkin vasta, kun luin joku päivä sitten kaksplussan puolelta ennenaikaisuusketjun...

Mulla oli aikanaan yhtenä yönä sama ongelma. Tais olla vielä samojen raskausviikkojen aikaan ja mä jopa soitin synnärille ja sieltä kerrottiin että se voi olla vaan ligamentti kipuja, ja jos ne olis supistuksia, ne ei tulis taukoamatta. Käski nukkuun loppuyön tyyny jalkojen välissä.
Mulla oli myös samaan aikaan maha tosi kovalla, ja se tekee mahan todella kipeeks (vihloo),ja kyseisen yön jälkeen kun vihdoin kykenin vessaan niin kivut helpotti.
Mutta onhan se hyvä tarkistaa ihan sun mielenrauhaskin kannalta :).
Ja toiseen kysymykseen niin 25. viikolla on jo aika hyvät selviytymis mahdollisuudet hyvissä sairaalaoloissa ja viikko viikolta mahdollisuudet kasvaa!En muista nyt tähän hätään prosenttilukuja, mutta raskausoppaista ne löytyy.
Onhan niitä selviytyny lapsia jotka on syntyny viikolla 23!

Hei,

mulla oli kans kipeitä - koko vatsa kovana suppareita n. rv 22 alkaen. Olin töissä, ja istuin aika paljon. Terveydenhoitaja sanoi, että ei mitään hätää, mutta kehotti miettimään sairaslomalle jäämistä. Jäinkin sitten paria viikkoa ennen varsinaista älomaa, ja supistelut helpotti. Ois varmaankin voinut jäädä jo aiemmin, mutta kohdunsuun tilanne oli hyvä, eikä mitään hälyttävää ollut.

Kyllä kannattaa aina tarkistuttaa tilanne, jos on epävarma. Sukulaisemme pienokainen syntyi rv. 30, oli vain vähän yli kilon painoinen, mutta selvisi ja on kaikesta huolimatta nyt terve ja hyvin kasvanut & kehittynyt tyttö. Tosin tilanne oli äärettömän kriittinen, eikä voitu olla varmoja miten käy. Osastolla lapsi oli 2 kuukautta, ja ainahan mahdollisia vammoja ei voi etukäteen tietää. ELi niin kuin sh:t tuolla aiemmin on sanoneetkin, sitä parempi mitä kauemmin sikiö ehtii kehittyä vatsassa.

Yhteistyössä