supistuksia ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lentomatkustus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lentomatkustus

Vieras
Rv 18 menossa, oon tuntenut pieniä supisuksia ja perjantaina ois tarkotus lentää reilu tunnin matka koneella, nyt rupes kuitenkin pelottamaan uskallanko lähteä? Muistan lukeneeni, että ilmanpaineen vaihtelut koneen laskussa ja nousussa voivat käynnistää synnytyksen? Nyt varsinkin kun on vähän supistellut. Pelkään josko menee kesken (takana 2 keskenmenoa). Torstaina oon menossa ultraan, kysyn gyneltä, mutta osaako jo nyt kukaan neuvoa? Pitäsikö vaan perua matka saman tien??

Mäkin kaipaisin neuvoja tosta lentämisestä - onko siis totta, että ilmanpaineen vaihtelut voi käynnistää synnytyksen??

Itse olen lentämässä Australiaan rv:lla 28 ja paluu rv:lla 30? Onko kellään kokemusta taikka todellista tietoa onko tästä mitään haittaa? Minkäänvaltakunnan ongelmia ei koko raskauden aika ole ollut, nyt rv 25. Soitin KLM:lle jokka kennän ja heidän mukaansa saan lentää rv:lle 36 asti ilman lääkärintodistuksia jos vointi on hyvä.

Minuakin kiinnostaisi tietää! Käythän kertomassa sitten, mitä gyne asiasta sanoi. Eniten minua tuossa matkalle lähdössä on mietityttänyt se, että meidän matka olisi suuntautumassa paikkaan jossa e terveydenhoito ole taatusti mitään huippuluokkaa ja matkaakin lähimpään sairaalaan on varmasti paljon.

mulla on sama tilanne, lähden Espanjaan kolmeksi viikoksi. Mitä sitten jos käy niin, että synnytys käynnistyy siellä ja lapsi syntyy Espanjassa!?? Kai sitä silti saa palata Suomen neuvolan piiriin ja saa kaikki äippärahat ja muut. Tietääkö joku?

Lapsestasi tulee Espanjan kansalainen. Hän saa käyttää vain sikäläisiä neuvoloita, ja käydä myöhemmin koulunsa siellä. Itse saat EU:lta sakot, jos puhut lapsellesi muita kieliä kuin espanjaa.

olipas hauska tuo edellinen kommentti :)
Lentämisestä...itse olin juuri Roomassa ja ennen matkaa oli ollut joitakin supisteluja..lisäksi paikat jo pehmenneet ja kohdunkaula lyhentynyt...mitään vaikutusta en kuitenkaan huomannut lentämisellä olooni...sen sijaan tuntikausien kävely Roomassa kyllä kirvoitti pientä supistelua...joten lentoon vaan ja nauttikaa matkoistanne kun vielä voitte...Finnair halusi kyllä lääkärintodistuksen, että raskauteni on normaali jo näin aikaisin...

Lentämistä ei käsittääkseni ole tarpeeksi tutkittu raskaanaolevilla, jonka takia siitä on tosi ristiriitaisia suosituksia.

Itse en ole keskenmenojen ja supisteluraskauksien jälkeen halunnut lentää edes kotimaan lentoja, mutta mikäli takana ois esim. normaaliraskaus, eikä ennenaikasuuden riskiä, niin silloin varmasti lentäisin huoletta. Mutta jos on noita suppareita, niin kehottaisin harkitsemaan asiaa...Mulla on on paikat alkaneet kypsyä jos rv 20 niiden takia...

Olimme Roomassa kaveriporukalla ja mukana oli viidennellä kuulla raskaana ollut nainen. Suurin osa porukasta sai matkan aikana vatsataudin ja tämä raskaana ollut vietiin varmuden vuoksi sikäläiseen sairaalaan yön yli lepäämään ja tarkkailtavaksi. Siellä paikalliset ihmetteli että kuka hullu lähtee matkalle raskaana ollessaan, heidän suositusten mukaan ei kolmannen kuun jälkeen olisi saanut enää matkustaa :p

No hyvin kaikki lopulta päättyi ja tälle naiselle syntyi terve tyttö :)

Viime raskaudessa matkustin vielä viikolla 33 (3 tunnin lentomatka) ilman mitään ongelmia. Nyt on ollut enemmän supistuksia (rv 24+0) ja odotan kaksosia mutta jouluksi lähdemme Ruotsiin (lentäen) enkä voi uskoa että lentomatkasta mitään haittaa olisi. Naistenklinkalla sanotiin että jopa kaksosia odottavat voivat matkustaa vielä viikolla 30 ihan hyvin jos raskaus on edennyt normaliisti. ja ovat yleensä aika tiukkoja kaksosraskauksien suhteen - joten hyvin voi tuossa vaiheessa lentää.

Ymmärtääkseni synnytyksen käynnistymisen suhteen ei tarvitse sen kummemmin pelätä, ellei sitten ole selvästi riskitekijöitä, mitä tule ennenaikaiseen synnytykseen (poikkeavaa supistelua, kohdunsuun aukeamista, vuotoja...). Pitkillä lennoilla tosin tromboosiriski on kohonnut, joten tässäkin tapauksessa riskiryhmiin kuuluvien tulisi olla varovaisia. Pitkän matkan lennoilla (esim. Atlantin yli) on tietysti myös säteilypuoli otettava huomioon, kun lentokorkeutta on sen verran. Muistaakseni yksi Atlantin yli lento vastaa samaa säteilymäärää, kuin keuhkoröntgenkuvaus. Itse en matkustaisi raskaana ollessani maahan, jossa on puutteellinen terveydenhuolto/ hoitomahdollisuudet pitkän matkan päässä.

Itse kävin työmatkalla viime viikolla 3 h lennot, 2 h junassa suuntaansa (menosuuntaan kaksi junanvaihtoa, tulosuuntaan suora juna). Paikat on ihan kiinni ja vaikka joskus ehkä pieniä suppareita on tuntunutkin, niin matka itsessään ei väsyttänyt eikä supistuttanut sen enempää.

Finskihän vaatii todistuksen sitten rv28 alkaen, sen voin hakea lekurilta rv 27.
Kotimaan ja skandien lentojahan saa lennellä vielä viimeisen raskauskuukauden alussakin.

taitavat ottaa koko raskauden eri tavalla Italiassa..raskaana olevia naisia ei näkynyt katukuvassa juuri lainkaan..isossa ostoskeskuksessa näin kaksi :)
ravintolassa minulta pyydeltiin koko ajan anteeksi jos ruoan tulo kesti ja vessajonossa pääsin aina muiden ohi ...en kyllä valita siitä ;)

Yhteistyössä