Supistelut/painontunne keskiraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nelly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nelly

Vieras
Olen vkolla 20 ja nyt on viikon verran päivittäin tuntunut painontunnetta ja kiristystä vatsan pohjalla - kuin ois kivi mahassa. Sitä tuntuu lähinnä liikkeellä olessa ja jotain nostaessa, välillä pitkään koko illan. Ensimmäiset sellaiset tuntemukset tulivat jo hetkellisesti vkolla 14. Kuulemma kyse supisteluista, mikä tarkoittaa että kaikkea mikä sellaista aiheuttaa pitäis nyt välttää. Jos rauhoittuminen ei auta pitäis jäädä vaan kotisohvalle makaamaan viikoks kahdeks.

Onko muilla vastaavaa? Onko se jossain vaiheessa mennyt ohi ja millä keinolla? Ilmeisesti monella on pieniä kivuttomia supistuksia, muttei niitä liikaa saisi tuntea.

Ensimmäistä odottaessani alkoi juuri tuollainen VALTAVA painontunne alavatsalla viikolta 18 lähtien! En pystynyt normaalisti edes kävelemään! Missään vaiheessa ei puhuttu supistuksista, vaan liitoskivuista, vaikka vatsa pingottuikin kovaksi... jälkikäteen luulen niiden olleen supistuksia. Tyttö syntyi kuitenkin ajallaan, vaikka kärsin tästä kivusta melkein koko raskauden. Fyysisesti raskasta työtä tein viikolle 30 asti... kivusta huolimatta.

Tällä hetkellä odotan toista(vko 9), ja NYT ON JO samanlaisia tuntemuksia kävellessä!!!

Mullakin alkoi tänään viikko 24 ja samanlaisia tuntemuksia alamahassa. Tosiaankin kuin olisi ison kiven sinne laittanut. Vaihtelevasti myös jomottaa jommalle kummalle puolelle. Mullakin haluttaisi tietää onko normaalia ? Neuvola mulla torstaina ja täytyy kysäistä sieltä. Ja kävely tuottaa tuskaa joka askeleella, reippahasti ei enää käy askeleet...

Tällaista löysin kun googletin : Kohtu alkaa supistella ("harjoitussupistuksia") kivuttomasti ja epäsäännöllisesti raskauden puolivälissä. Säännölliset ja kivuliaat supistukset ennen raskausviikkoa 37 voivat ennakoida ennenaikaista synnytystä. Emätintulehdukset tai virtsatietulehdus ovat yleisimmät syyt ennenaikaisiin supistuksiin ja tulehdusten poissulkeminen kuuluukin rutiinitutkimukseen. Aina syytä ennenaikaisille supistuksille ja kohdunsuun enneaikaiselle kypsymiselle ei löydy. Lepo on tärkein hoito.

Ensinnä tosiaan kannattaa ottaa "kaikki" tulehdustestit. Oireettomat pissatulehdutkset ja mahdolliset hiivatulehdukset yms. aiheuttavat kivuliaita supistuksia. Jos et millään pärjää niin on myös supistusten estolääkettä.

Mutta nuo "kivuttomat" supistukset mitkä ovat vain "inhottavia ja jomottelevia" ja "kivi mahassa" tunne ovat aika pitkälle normaalia.

Ja aloita AJOISSA pikkuhiljaa ostelemaan kaiiki tavarat ja laittamaan paikat "kuntoon". Itse jätin nuo töiden loppumiseen ja siinä sitten oltiin, viimeiset 2kk en käytännössä pystynyt tekemään mitään.

Itselläni ei sentään kivuliaita tuntemuksia. Itseasissa en pitänyt painontunnetta supisteluna ennen kuin kätilö sanoi, että se on eräänlaista supistelua mitä ei saisi liikaa tulla. Tuntemukseni eivät kuitenkaan olleet aiheuttaneet mitään muutosta kohdussa/kohdunsuulla. Toivon vaan että tämä kuuluisi tähän vaiheeseen, ja menis ohikin vielä ennenkuin maha on iso ja sen myötä liikkuminen vaikeutuu.

Yhteistyössä