Supistelut ja kortisoni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ä74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ä74

Vieras
Hei!
Odotan toista tenavaa (34+5) ja jouduin vuodelepoon noin kolmisen viikkoa sitten supisteluiden vuoksi. Esikoinen (1,8v) tulla tupsahti viikolla 36+2 suht keveiden supistelujen jälkeen joten taipumusta on kovasti synnyttää ennen aikojaan. Minulle laitettiin noin 32 rvk:lla kortisonia kunnon annokset kahteen otteeseen, jotta vauvan keuhkot kypsyisivät nopeammin. Itsellä oli jos jonkin näköistä oiretta noin viikon tästä hevoskuurista (mm. univaikeudet, aineenvaihdunnan hetkellinen stoppi, lievä turvotus, kuumotus). Hiukkasen huolestuttaa mitä vaikutuksia vauvaan tällä aineella. Miten teidän lapsukaiset ovat kehittyneet jos olette itse saaneet kortisonia samasta syystä? Onko esim. pituuskasvu ollut ihan ok. ja millä viikoille vauva sitten lopulta syntyi? Nimittäin (positiivista tietenkin) supistelut ovat loppuneet, johon tietenkin vaikuttaa myös se että olen välttänyt nostelua ym. riehkaamista. Jotkut lääkärit ovat sitä mieltä että kortisoni vaikuttaa myös näihin supisteluihin, ei ainoastaan keuhkojen kypsymiseen..
Vaan näistä asioista ollaan tietenkin montaa mieltä.. Mutta miten teidän kokemukset asiasta?
ps, Esikoiselta minulle ei laitettu kortisonia

Moi Ä74!

Enpä ole ennen kuullutkaan että kortisonia annetaan vauvan keuhkojen kypsymiseen. Toivottavasti se auttoi vauvaasi. Missä muodossa kortisoni sinulle annettiin(pistos,tabletit)?

En tiedä miten kortisonin antaminen auttaa vauvan keuhkoja, mutta se on vaaratonta äidille annettuna esim.tablettina tai pistoksena. Minä käytän kortisonia jatkuvasti pieninä annoksina tabletteina(n.2.5-5mg) sairauteni takia sekä välillä saan pistoksia polviini. Tiedän myös äitejä jotka ovat saaneet kortisonia sairauteensa huomattavasti minua enemmänkin ja vauva on ollut syntyessään ihan terve. Lääkärit arvioivat aina lääkkeen määrän raskaana olevalle naiselle.

Oireesi kortisonista olivat ihan tavallisia sivuvaikutusoiteita suuresta kortisonimäärästä. Paljonko sinulle annettiin kortisonia?
Itse en usko että kortisoni sinällään vaikuttaisi lapsen tulevaan kehitykseen, koska lääkärit ovat niin tarkkoja lääkkeiden annosta/määrästä raskaana oleville naisille. Minullakin raskausajan lääkitys suunniteltiin yhdessä reumalääkärin kanssa ennenkuin edes tulin raskaaksi.

Toivottavasti sinulla ja vauvalla on kaikki hyvin.

T:afro rv13+6

Mä en huomannut kortisoonista mitään sivuvaikutuksia. Olo oli muutenkin turta, kun makasin 5vk, että ei siinä paljoa huomannut. Eihän se mahakaan toimi samalla tavalla jos makaa pitkään. Mulla oli vauva pieni kokoinen. Sitä seurattiin parin viikon välein ultralla. Kortisoonilla ei tietääkseni ollut sen kanssa mitään tekemistä. Vauva synyi 38+6 ja painoi 3000g ja 49cm pitkä. Eli ihan hyvin meni sit kuitenkin. Nyttemmin lapsi on aika pitkä 1v tarkastuksessa 80,2cm, mutta melko hoikka. Ihan terve ja vilkas tapaus on. Ei varmaankaan kannata huolta kantaa kortisoonin vaikutuksesta. Tsemppiä!

Yhteistyössä