\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2006 klo 15:33 vieras kirjoitti:
Joku tuossa kirjoitti kertoneensa lapselle hauskasti asunto asiaa.. toivottavasti lapsi oli jo vähän isompi, eikä hätääntynyt moisesta :/
Nämä elatus asiat on kyllä kinkkisiä. itse annan exän vähentää elatusmaksuja,jos lapset on pitenpään hänen luona. Olen kyllä miettinyt, että jos muutan tuon systeemin.. Sehän ei käsittääkseni perustu mihinkään lakiin.. vaan ne kuuluisi maksaa joka kuukausi. Pääsyy siinä, että ex ei millään muulla tavoin osallistu lastensa kuluihin (90? kk:ssa) Varmaankin katkeruutta ilmassa
Lapsi on ala-asteikäinen, siis ihan liian pieni jotta hänelle kuuluisi tämmöset asiat. Lapsen ei kuulu tietää onko vanhemmilla rahaa ja kuinka paljon, lapsen ei kuulu tietää yhtään mitään elatusmaksu- ja tapaamisoikeusasioista eikä siitä, miten se laki tässä menee.
Ei edes rippikouluikäisen lapsen kuulu tietää tommosia asioita. Riittää, että lapsi huolehtii koulustaan, nauttii tapaamisten aikana sen etävanhemman seurasta, tekee ikätasoisia asioita, ottaa vastuuta ikätasoisesti, eikä alaikäisen ikätasoon kuulu taloudellisten asioiden murehtiminen.
Miksi sitten minä, kamala äitpuoli, lapselle noin sanon; kyllä me voisimme pienemmässäkin asua, mutta te ette sitten sopisi tapaamiselle tulemaan.
Siksi, että lasten äiti, se lähivanhempi, se Pyhä Äiti, on kertonut ala-asteikäisille lapsilleen AIVAN KAIKEN JA KAIKEN AIKAA mm.
- millaisia opintososiaalisia etuuksia opiskeleva yh saa
- oman versionsa elatusmaksujen määräytysmiperusteesta
- oman versionsa siitä, onko se isi maksanut elarit vai ei
- oman tulkintansa tapaamioikeuden tiheyestä ja miksi se on nyt näin (joka toinen vkl, kesällä 2 vko)
Lasten äiti kertoo lapsille että
- isänne ei sitten huolinut teitä ylimääräiselle viikonlopulle tai päivälle
mutta ei kerro
- ettei itse ole kertaakaan antanut ylimääräiselle kun isi pyytää
Kertoo, että
- isänne ei sitten ostanut sitä tai tätä, mitä hän pyysi
mutta ei kertonut että
- hän parhaillaan ostaa sitä tarviketta lapselleen isän antamilla rahoilla; isä laittoi rahan tilille
Äiti kertoo alakouluikäisille lapsilleen että
-tapaamissopimus on minun, äitipuolen, aikaansaama
Äiti kertoo että
- isi on valehdellut elatusmaksusopimukseen tulonsa, isi ei voi olla niin pienituloinen koska isillä on niin iso asunto ja hieno auto.
- että rahaa ei ole , rahaa ei ole, rahaa ei ole, sopivia nilkkasukkia ei voi ostaa kun ne on niin kalliita, mitään ei voi ostaa kun kaikki on kallista, kengät pitää löytää 5 eurolla, max 10 euroa saa lapsen kenkä maksaa
mutta ei huoli jos isä maksaa, kustantaa lapselle harrastuksen, ei huoli täältä tulleitä kenkiä, vaatteita ei mitään.
Äiti on sanonut, että lapset eivät saa olla tekemisissä isän kanssa ollenkaan, esim. kännykällä ei saa soitaa isälle eikä numeroa saa antaa isälle
Ja loputtomiin.
Ja sitten meille tulee nämä tämmösellä tiedolla varustetut lapset, jotka ovat ihan sekaisin, eivät he kykene ymmärtämään näitä asioita.Lapselle on suuri huoli äidin taloudellisesta pärjäämisestä.
Minä en olisi ikinä lapselle mitään kertonut esim. elareista, mutta lapsi kertoi itse että hän tietää.. he kyselevät minulta "minun totuutta, toista totuutta" ; he kyselevät asioista, joista normaalisti tuon ikäinen koululainen ei tiedä mitään, ja siitä tiedän että äitinsä on taas puhunut. Liusäksi he suoraan sanonvat että äiti on sanonut näin....
Meillä ei vikistä ruokalaskun suuruudesta lasten kuullen, ostetaan kun on tarve, joten lapsille meidän elämä näyttäytyy semmosena, että rahaa tulee ovista ikkunoista, määrärttömästi, että sitä on.. ja paljon.. eikä rajoteta mitään ostettavaa :$ :$
Meni asian viereistä, mutta menkööt