Alkuperäinen kirjoittaja aussitar:
Alkuperäinen kirjoittaja Koirat ei ymmärrä lässytystä:
Alkuperäinen kirjoittaja aussitar:
Alkuperäinen kirjoittaja Koirat ei ymmärrä lässytystä:
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Joo toi cairnterrieri on hyvä ehdokas! Mulla oli sellanen lapsuudenkodissa ja oli tosi ihana tapaus! :heart:
Meidän naapurissa on kolme tuollaista, ja meidän sakemanni ei voi sietää niitä... Tai sitten ne on vaan tavallista äksympiä tapauksia.
Tai sitten niiden omistaja ei tajua koirista mitään
Jos ne luulee olevansa suojeluvelvollisia eikä omistaja kerro johtajan elkein huolehtivansa laumasta, niin ne jatkaa äksyilyään. Näin se menee.
Ja pikkukoirille pidetään ihan liian harvoin kuria, ne saa tehdä mitä vaan ja muuttuvat ärisijöiksi yms.
Kuri ja säännöt -> onnellinen, hyvä koira.
Hanki kokeeksi ensin elämäsi eka terrieri ja hupata sitten vasta noita juttujasi.
Minun pikkukoira-aussini puri kiinni dobermannin kurkkuun, kun dobberi ensin oli purrut aussiani selkään. Että kumpikohan oli unohtanut opettaa käytöstavat pikkukoiralleen, dobberin omistaja vaiko minä?
Terriereihin ei kannata kuvitella voivansa loputtomasti vaikuttaa kasvatuksella ja kurilla. Toki niistäkin saa aikaiseksi vaikka tottelevaisuusvalioita mutta kun ne puolustavat reviiriään (esim. oma piha) niin ne PUOLUSTAVAT laumana sitä aluettaan. Ei se ole huonoa käytöstä vaan koiralle luonteenomaista käytöstä.
Voi anteeksi, etten nähnyt röntgenkatseella teidän traumaattisia tapahtumia ennalta... senkus haastat riitaa, mutta tiedät itsekin että omistajasta se homma lähtee.
Meillä on naapurissa ex-puupää terrieri, jolta omistaja otti luulot pois, ja nyt sen on ihan enkeli. Kyl se on mahdollista.
Mun hupatukset pätee kyllä oikein hyvin koiriin yleisesti ottaen. Koirilla on oltava säännöt ja oma alempi paikkansa laumassa, jotta ne voi ihmisten kanssa elää.
Niin no, tämä keskusteluhan lähti kyllä käyntiin siitä, että jollain on naapurissa kolme cairnia joista oma sakemanni ei tykkää. Ei siis voi saku sietää niitä terrierejä. Ei tässä mitään ihmisistä puhuttu. Mitäpä se koirien KESKINÄISISSÄ kahinoissa auttaa jos suhde ja asema ihmiseen nähden on selvillä?
Jospa ne cairnit pitävät itseään sakuun nähden ylempiarvoisina ja sakua ottaa päähän kun ei saa vapaasti kokonsa vuoksi dominoida pienempiään? Koirilla ei useinkaan isokokoisin ole pomo, se on puolestaan monesti ison koiran omistajille traumaattista olen huomannut.
Oletko ikinä katsonut MTV3 Avalta Koirakuiskaajaa? Jos yksi ihminen (koira-asiantuntija) saa keskenään mittelevät koirat alle 5 min. kuluessa sietämään toisiaan ja kuuntelemaan vain sitä, mitä niille ihminen nonverbaalisesti sanoo, niin onko se silloin tosiaan niin, että ihminen ei voi koiran vieteille tai rähinätarpeille mitään?
Ohjelmassa myös opastetaan koirien omistajat tekemään samoin, eli kyse ei ole vain itse Koirakuiskaajan "maagisista" kyvyistä. Lyhyesti on kyse siitä, mitä omistaja antaa/ei anna koiran tehdä. Toki koirat on opportunisteja, eli luultavasti yksin jäädessään taas rähisevätkin, mutta käytös palautetaan taas omistajan toimesta kuosiinsa.
En väitä itse olevani mikään guru, mutta tuota ohjelmaa seurattuani olen oppinut ymmärtämään, miten koira lukee ihmistä. Itse ollaan vielä oman nuoren koiran kanssa vähän vaiheessa, joissain asioissa olisi kiva kun saisi opastusta, kuinka asia "kerrotaan" koiralle. Ne kun haistaa pienimmätkin jännitykset ja energiat. Pahin esimerkki on hihnassa rähiseminen ( ei meillä), silloin koira on usein oppinut, että omistaja jännittyy ja kiristää hihnaa, kun toinen koira tulee vastaan. Kyse ei ole silloin koiran luonteesta (=rähisijä) vaan omistajalta opitusta ja omaksutusta tavasta toimia! Aina ollaan syyttämässä koiraa.