Suositelkaa vartioivaa koirarotua!

  • Viestiketjun aloittaja koiruus
  • Ensimmäinen viesti
Minkäläinen on alottajan koirakokemus? Olisi helpompi miettiä näitä rotuja.. :)

Saksanpaimenkoiraa ei kannata ottaa pelkäksi vahtikoiraksi pihalle. Se on aktiivinen palveluskoira joka vaatii tekemistä.

Saman asian ajaa jokin vähemmän aktiivisempikin rotu.
 
Meillä on saksanpaimenkoira ja se on suojelukoulutettu, eli ei ihan parasta kaveria kaikkien kanssa. Se kyllä varsin tehokkaasti ilmoittaa vieraista, mutta ei toki tee kenellekään mitään ellei saa erillistä käskyä. Mutta tähän päästäkseen on tehtävä PALJON töitä koiran kanssa.
 
LEP
Kannattaa varmana lähteä miettimään rotua sen mukaan mihin itsellään riittää kyvyt kouluttaa? Ja minkä kokoista haluaa? Kyllähän rotuja löytyy, mutta jotkut kuten just kaukkari on jo todella vaativakin ja tarvitsee osaavan omistajan. Myös muut laumanvartijarodut ovat aika vaativia.
Laitahan listaa mitä muuta haluat koiralta ja miten paljon on itsellä valmiuksia kouluttamaan? :)
 
meillä oli siperianhusky. aivan ihana haukku ja koskaan ei lapsillekkaan pahaa tehnyt,mahtava persoona. ja vartioi kyllä tonttia hyvin,niin vierailta ihmisiltä kun sudelta joka kävi siellä. elinikäkin oli pitkä nyt jo kuitenkin vuosia nukkunut. kaiken lisäksi kaunis koira. liikuntaa tarvii paljon,niinkun kyllä muutkin koirat,mutta itse laitoin jopa pulkan perään ja päästelin niin =)
 
vartio koiran ei välttis tarvitse olla edes iso,iso koko ei tee koirasta pelottavaa,vaan pystykorva voi olla parempi vahti kun esim. dopperi tai rotikka. koiran luonteesta se on kiinni. kasvatus on kaiken a ja o. että jos koiran ostaa eikä ole pahemmin kokemusta niin ehdottomasti tottelevaisuuskouluun ja kaikkiin mahdollisiin ettei synny näitä uusia koiria joista saa sitten lukea että jonkun päälle käynyt..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hari Mao:
Meillä on saksanpaimenkoira ja se on suojelukoulutettu, eli ei ihan parasta kaveria kaikkien kanssa. Se kyllä varsin tehokkaasti ilmoittaa vieraista, mutta ei toki tee kenellekään mitään ellei saa erillistä käskyä. Mutta tähän päästäkseen on tehtävä PALJON töitä koiran kanssa.
Tähän tekstiin viitaten.. Suojelukoulutusta eli puruja, harvoin treenataan tavalliselle kotikoiralle, jonka omistajalla/ohjaajalla ei ole motivaatiota/mahdollisuuksia kokeisiin asti. Myöskään kunnollisilla maalimiehillä ei ole aikaa tuhlattavana kotisessejen puruihin. Se aika menee kokeisiin tähtäävien, potentiaalisten koirakoiden eteenpäin viemiseen.
 
Teen vain testin.Tämä teksti ei kuulu tähän ketjuun, mutta kokeilen antaako näin lähettää viestin.Yritin äsken kirjoittaa viestiä, niin antoi tälläisen tekstin otsikon yläpuolelle "Index was outside the bounds of the array." kuka suomentaa mitä tarkoittaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Teen vain testin.Tämä teksti ei kuulu tähän ketjuun, mutta kokeilen antaako näin lähettää viestin.Yritin äsken kirjoittaa viestiä, niin antoi tälläisen tekstin otsikon yläpuolelle "Index was outside the bounds of the array." kuka suomentaa mitä tarkoittaa
jostain syystä ei voi tehdä uusia aloituksia taas kerran. mutta syytä en tiä enkä suomennosta.
 
Vieras
ole ehdottanut tanskandoggia? Todella hyvä koira, ilmoittaa vieraista kun ovat tulossa. Muuten erinomaisen rauhallinen ja sopii erittäin hyvin lapsiperheeseen/ pieneen asuntoon, ei vie sisällä tilaa. Mutta 8 kilsaa päivässä vaatii sitten lenkitystä vähintään. Kaksi viimeisintä koiraani on o9llut doggeja ja en enää muuta ottaisikaan.
 
Mitä muuta haluat koirasta kuin että ilmoittaa vieraat? Koira ei välttämättä osaa tunnistaa onko joku tulossa pahoin vai hyvin aikein mutta toki oppii tuntemaan vakkarivieraat satunnaisista ja täysin tuntemattomista. Mutta jokaisella koiralla on jonkin verran vartioimisviettiä ja jokaisen koiran saa opetettua lmoittamaan vieraat.
 
Joopa joo taas
En viitti suositella mitää, vaikka olis monta kommenttia noihin teidän ehdotuksiin, esim. Hei haloo, suomen pystykorva vahti koiraksi, antakaaa mun kaikki kestää :)))
täällähän nyt jokainen ehdottaa niitä rotuja johon on itse tottunu, tietämättä mitään muista roduista. Kyllähän se niin on että jokainen miettii mikä on paras omaan tarkotukseen, millaset tilat esim. on. Eihän isoo koiraa voi ottaa vain sisäkoiraksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Joopa joo taas:
En viitti suositella mitää, vaikka olis monta kommenttia noihin teidän ehdotuksiin, esim. Hei haloo, suomen pystykorva vahti koiraksi, antakaaa mun kaikki kestää :)))
täällähän nyt jokainen ehdottaa niitä rotuja johon on itse tottunu, tietämättä mitään muista roduista. Kyllähän se niin on että jokainen miettii mikä on paras omaan tarkotukseen, millaset tilat esim. on. Eihän isoo koiraa voi ottaa vain sisäkoiraksi.
Miks ei voi :eek:
 
minttu
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja Joopa joo taas:
En viitti suositella mitää, vaikka olis monta kommenttia noihin teidän ehdotuksiin, esim. Hei haloo, suomen pystykorva vahti koiraksi, antakaaa mun kaikki kestää :)))
täällähän nyt jokainen ehdottaa niitä rotuja johon on itse tottunu, tietämättä mitään muista roduista. Kyllähän se niin on että jokainen miettii mikä on paras omaan tarkotukseen, millaset tilat esim. on. Eihän isoo koiraa voi ottaa vain sisäkoiraksi.
Miks ei voi :eek:
Minua säälittää kaikki vasikankokoiset koirat jotka on puskettu jonnekki kerrotalo asuntoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja Joopa joo taas:
En viitti suositella mitää, vaikka olis monta kommenttia noihin teidän ehdotuksiin, esim. Hei haloo, suomen pystykorva vahti koiraksi, antakaaa mun kaikki kestää :)))
täällähän nyt jokainen ehdottaa niitä rotuja johon on itse tottunu, tietämättä mitään muista roduista. Kyllähän se niin on että jokainen miettii mikä on paras omaan tarkotukseen, millaset tilat esim. on. Eihän isoo koiraa voi ottaa vain sisäkoiraksi.
Miks ei voi :eek:
Minua säälittää kaikki vasikankokoiset koirat jotka on puskettu jonnekki kerrotalo asuntoon.
Miks? Onko se sitten parempi, että ne viskataan häkkiin tai juoksunaruun omakotitalon pihalle?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ainakaan labbis:
labbiksen ei kuulu olla pidättyväinen tai epäluuloinen, mutta valitettavasti olen sellaisia yksilöitä tavannut.
pidättyväinen ei ole, mutta epäluuloinen on vieraita kohtaan ja kuuluu olla. Otapa selvää.
Eipä ole meidän lappis vaan ottaa iloisesti kaikki vieraatkin vastaan!
 
minttu
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja Joopa joo taas:
En viitti suositella mitää, vaikka olis monta kommenttia noihin teidän ehdotuksiin, esim. Hei haloo, suomen pystykorva vahti koiraksi, antakaaa mun kaikki kestää :)))
täällähän nyt jokainen ehdottaa niitä rotuja johon on itse tottunu, tietämättä mitään muista roduista. Kyllähän se niin on että jokainen miettii mikä on paras omaan tarkotukseen, millaset tilat esim. on. Eihän isoo koiraa voi ottaa vain sisäkoiraksi.
Miks ei voi :eek:
Minua säälittää kaikki vasikankokoiset koirat jotka on puskettu jonnekki kerrotalo asuntoon.
Miks? Onko se sitten parempi, että ne viskataan häkkiin tai juoksunaruun omakotitalon pihalle?
ON.saa koira nyt sen aikaa olla ulkona ku perhe ei ole kotona.
Meidän koira tulis kyllä hulluksi jos olis sisällä päivät ja jossain pikku luukussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Joopa joo taas:
En viitti suositella mitää, vaikka olis monta kommenttia noihin teidän ehdotuksiin, esim. Hei haloo, suomen pystykorva vahti koiraksi, antakaaa mun kaikki kestää :)))
täällähän nyt jokainen ehdottaa niitä rotuja johon on itse tottunu, tietämättä mitään muista roduista. Kyllähän se niin on että jokainen miettii mikä on paras omaan tarkotukseen, millaset tilat esim. on. Eihän isoo koiraa voi ottaa vain sisäkoiraksi.


Meillä oli kaksi hirvikoiran ja Lapin Porokoiran sekoitusta ja toinen oli läpeensä vahtikoira.
Ei tutut uskaltaneet eteisessä liikkua ennenkuin koiran komensi pois tuntemattomat uskaltanut ovelle tulla.Teki kyllä selväksi heti mikä on meininki jos väärille teille yrität.
Ei kannata teilata mitään rotua suoralta kädeltä,vaikkei suoranaisesti ole siihen tarkoitettu.
Tuohon että iso koira vain sisäkoiraksi olen samaa mieltä että mielummin ei.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
ON.saa koira nyt sen aikaa olla ulkona ku perhe ei ole kotona.
Meidän koira tulis kyllä hulluksi jos olis sisällä päivät ja jossain pikku luukussa.
Meidän koiralla kyllä on enemmän tilaa täällä sisällä kuin mitä kasvattajalla oli koirilleen koiratarhoissa. Ap ei varmaan ole ottamassa vahtikoiraa kerrostaloyksiöön.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mie.:
Tiibetinmastiffi on näyttävä ja vartiovietin omaava koira. Helppo pitää myös maalla vapaana.
Tätä peesaan omakohtaisen kokemuksen perusteella. Ja taatusti rakastaa lapsia. Vahtivietti on päällä öisinkin, Saattaa turhaankin haukkua myös öisin.. se ei ole kivaa. Sisällä ollessa ei kyllä hauku.
:)
 

Yhteistyössä