Suositelkaa rattaita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaunuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaunuton

Vieras
Auto vaihtui sattumalta pienempään ja näinollen menee vaunut/rattaat vaihtoon. Käyttäjä tällä hetkellä 7kk vauva. Tällä hetkellä käytössä city crossit ratasosalla. Rattaat on meillä jokapäiväisessä käytössä ja monta kertaa viikossa niitä kuskataan autolla.

Pakolliset vaatimukset uusille:
-pitää mennä pienempään tilaan kun nykyiset
-selkänoja makuuasentoon
-tukevat
-jousitus
-aisa pitää saada riittävän ylös (työntäjät suht pitkiä)

Nyt oon katsellut lähinnä kolmipyöräisiä, mutta miksei nelipyöräiset, jos ne menevät riittävän pieneen tilaan. Tällä hetkellä autoon mahtuminen kiinni lähinnä korkeudesta.

Suosittelisin Brio Raceja. Ei kyllä mene täysin makuuasentoon, mutta riittävästi esim. nukkumista varten. Ja ovat pienemmät kuin city crossit, meillä on nekin olleet.
Ja teleskooppiaisa on loistava pidemmälle ihmiselle. Itse olen lyhyt ja minulle sillä ei ole niin paljoa merkitystä, mutta parimetrinen mieheni on kehunut että on paljon helpompi työntää raceja kuin city crosseja.

Noita Raceja kävin hypistelemässä kaupassa, mutta ne ei oikein vakuuttaneet. Voiko ne oikeasti olla hyvät työntää esim hiekkatiellä? Me lenkkeillään paljon rattaiden kanssa ja ehdottoman tärkeää on, että ne on kevyet työntää.

Toi makuuasento olisi siinä mielessä "pakollinen", että jos ipana on päivällä hoidossa esim mummolassa, niin ei tarvitse raahata mitään sänkyä päikkäreitä varten, vaan rattaissa voi nukuttaa päikkäreille ihan pihassakin tai partsilla.

Noita Raceja kävin hypistelemässä kaupassa, mutta ne ei oikein vakuuttaneet. Voiko ne oikeasti olla hyvät työntää esim hiekkatiellä? Me lenkkeillään paljon rattaiden kanssa ja ehdottoman tärkeää on, että ne on kevyet työntää.

Toi makuuasento olisi siinä mielessä "pakollinen", että jos ipana on päivällä hoidossa esim mummolassa, niin ei tarvitse raahata mitään sänkyä päikkäreitä varten, vaan rattaissa voi nukuttaa päikkäreille ihan pihassakin tai partsilla.

Kulkevat kelillä kuin kelillä, maastossa kuin maastossa. Mekin olemme lenkkeilevää perhettä, samat vaatimukset on siis olleet.

Ja kannattaa ottaa huomioon painorajat. Raceissa se on 20kg, noissa teutonioissa 15kg. Meillä teutoniat eivät olisi menneet edes kaksivuotiaaksi asti.

gracon quattro sportit. markkinoidaan matkarattaina, mutteivät kyllä sitä ole. hyvä lykkiä lumessa ja soralla, meilä on tuomoset :D
meillä on myös carenan mitkälie joissa nukkuu päiväunet, nuo gracot on mukana autossa ja pitemmillä lenkeillä kun on kunnon jousitus.

Ja kannattaa ottaa huomioon painorajat. Raceissa se on 20kg, noissa teutonioissa 15kg. Meillä teutoniat eivät olisi menneet edes kaksivuotiaaksi asti.

?

Meillä nuo taas olivat viimeiset rattaat ja kun niistä luovuttiin, poika oli reilu 3 v. Nukkui päiväuniakin niissä vielä kaksivuotiaana. Pitkä makuutila ja istumakorkeutta riittää, ei ota pää kiinni kuomuun.
Heh, ei niitä painorajoja nyt noin orjallisesti tarvitse noudattaa...
Timmyt on rattaina paljon tukevammat kuin Racet ja jo tuntuman perusteella sanoisin että kestävät painoa kyllä sen saman mitä Racetkin...

Heh, ei niitä painorajoja nyt noin orjallisesti tarvitse noudattaa...

No, ehkä ei sinun mielestäsi, mutta voin kertoa että ei ne rajoitukset turhaan ole. Itse emme myöskään välittäneet ja kun aloimme myymään rattaita eteenpäin, huoltoa tehdessä paljastuikin kaikenlaisia "pikku" vikoja jotka olivat tulleet juurikin painorajan rikkomisesta ja niiden korjaus tuli maksamaan reilut 200e!
Että joo, älä sinä noudata niitä, minä kyllä noudatan. Yksi iso, täysin ylimääräinen, lasku riitti.

Vähän tuntuu hurjalta vaihtaa kovin pieniin ja kevyisiin rattaisiin. Vaihtoehdot taitaa tosin olla melko vähissä. Hieman vilkuilin myös quinnyn freestyle rattaita. Ne menisi vissiin hieman matalammaksi, kuin nykyiset. Täytyy kuitenkin käydä kokeilemassa noita timmyjä.

[QUOTE="vieras";22084234]No, ehkä ei sinun mielestäsi, mutta voin kertoa että ei ne rajoitukset turhaan ole. Itse emme myöskään välittäneet ja kun aloimme myymään rattaita eteenpäin, huoltoa tehdessä paljastuikin kaikenlaisia "pikku" vikoja jotka olivat tulleet juurikin painorajan rikkomisesta ja niiden korjaus tuli maksamaan reilut 200e!
Että joo, älä sinä noudata niitä, minä kyllä noudatan. Yksi iso, täysin ylimääräinen, lasku riitti.[/QUOTE]

Mitä siihen sanot, että painorajat samoilla rattailla vaihtelevat maasta toiseen?

[QUOTE="vieras";22084234]No, ehkä ei sinun mielestäsi, mutta voin kertoa että ei ne rajoitukset turhaan ole. Itse emme myöskään välittäneet ja kun aloimme myymään rattaita eteenpäin, huoltoa tehdessä paljastuikin kaikenlaisia "pikku" vikoja jotka olivat tulleet juurikin painorajan rikkomisesta ja niiden korjaus tuli maksamaan reilut 200e!
Että joo, älä sinä noudata niitä, minä kyllä noudatan. Yksi iso, täysin ylimääräinen, lasku riitti.[/QUOTE]

Ja tähän totean vielä että on muuten hieman eri asia pistää 15 kg painorajan rattaisiin esimerkiksi 17 kg painava lapsi (mikä on aika tyypillinen paino kolmevuotiaalle) kuin vaikkapa 22 kg painava. Tottakai rattaat saa rikottua. Kyllä niissä se parin kilon toleranssi aina on eli ei rattaat siitä parista kilosta rikki vielä mene. Timmyissä ei ollut meillä mitään "kaikenlaisia pikkuvikoja" vaikka painoraja hieman ylitettiinkin, vaan ihan priimakunnossa lähtivät eteenpäin. Jossain halvoissa rimpuloissa voi olla sitten eri juttu.

[QUOTE="vieras";22084349]Nuo olivat Emmaljungan rattaat ja ainakin pohjoismaissa on sama raja ollut niissä, mitkä meillä oli. Että en ihan purematta niele väitettäsi.[/QUOTE]

Sinä sait Emmaljungan rattaat rikki pistämällä niihin pari kiloa painorajan ylittävän lapsen istumaan? Ohhoh, ei taida Emmaljungan rattaat sitten olla kovinkaan laadukkaita : )

Esimerkiksi Maclarenin sateenvarjorattaissa painoraja on Suomessa 15 kg mutta jenkeissä ja briteissä 25 kg. Muissakin merkeissä on vastaavaa. Joten saat ihan vapaasti olla uskomatta, jos haluat...

Meillä on brio ponyt ja olen tosi tyytyväinen. Niitä ei kyllä saa makuuasentoon, eli siinä mielessä nuo racet on varmaan paremmat. Menee tosi pieneen tilaan, mahtuu helposti mun pikkupösön takaluukkuun. Ja liikkuu valtavan kevyesti vaikka kyydittävä on melko painava nuorimies. Painon takia meidän oli pakko laittaa matkarattaat varastoon odottamaan seuraavaa käyttäjää, alkoi olla ihan tuskaa työntää poikaa niillä.

Ei niiden rattaiden tarvii olla mitkään miniminit kasattuna. Riittää, kun korkeus on matalampi, kuin nykyisissä. Mielummin vähän isommat, jos ei tarvii tinkiä "ajo-ominaisuuksista".

Jos vauva on vasta 7kk ja vaunuja7rattaita käytetään paljon, niin minä ostaisin uudet yhdistelmät. Meillä mentäisiin edelleen yhdistelmillä lapsen ollessa reilu 2,5 vuotias jos en hölmöyksissäni lainannut niitä eteenpäin. Ostimme Scooterit ajatellen että oliisvat pienemmät ja näppärämmät, mutta monet yhdistelmät ovat pienempiä ja näppärämpiä kuin nuo ja lisäksi saa säädettyä työntöaisaa ja lapsen kasvot työntäjään päin (erityisesti tuo ominaisuus harmittaa kun sataa tai tulee) plus paremmat ominaisuudet muutenkin. 7kk ikäinen kuitenkin on vielä ihan pieni vauva ja yhdistelmille tulisi käyttöä jopa vuosiksi jos teillä jatketaan yhtä runsasta vaunujen käyttöä jatkossakin. Kolmipyöräiset usein saa matalammiksi kuin nelipyöräiset, kun eturengas otetaan pois.

Ei mene Racetkaan makuuasentoon. Vaikka meillä Racet onkin, niin en niitä kyllä alle vuoden ikäisen nukuttamiseen suosittele. Selkänojan lepäävämpi asento on kuitenkin vain lepoasento. Meillä kyllä reilu 2-vuotias nukkuu niissä ulkounensa, mutta on jo aika paljon isompi ja tosiaan nuo painorajat paukkuivat hänen kohdallaan niin että oli kaupassa vaihtoehdot vähissä :whistle:

Yhdistelmiä olen katsellut tosiaan sillä silmällä myös. Tai siis lähinnä ilman koppaa, koska sitä ei enää tarvita. Kolmipyöräisiä juurikin siksi, että ne menee hieman matalammaksi.

Toi ratasosan irrottaminen käy todellakin rasittavaksi. Tiedän, koska tällä hetkellä joudun irrottamaan ratasosan joka ikinen kerta, jos haluan vaunut autoon laittaa. Mitkä kolmipyöräiset sitten olisivat paremmat? Emmaljungan cangaroita olen katsellut, mutta ilmeisesti on poistuva malli, kun emmaljungan sivuilla ei mitään niistä enää ole. Niissäkään ei tosin selkänoja mene täysin vaakatasoon. Phil & Ted'sejä katselin netistä, mutta niissä ei liene jousitusta. Gessleinin kolmipyöräisissä oli mitat kasattuna isommat, kuin city crosseissa.

Yhteistyössä