Suositelkaa mitä opiskelisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi ammatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="opettaja";22773629]Suosittelen luokanopen hommaa. On paljon helpompaa kuin äidinkielen aineenopen homma ja töitä (myös vakivirkoja) on tosi paljon enemmän tarjolla kuin aineenopen hommia, oli aineyhdistelmä mikä tahansa.[/QUOTE]

Olen tehnyt kumpiakin sijaisena. Luokanpe isossa koulussa olisi ok, ottaisi vaikka äidinkieltä tai suomi toisena kielenä ja joku muu opettaisi liikunnan.

Tämän saman pikku fyysisen vian takia en nimittäin voi opettaa liikuntaa. Tai voin, mutten hyvin. Toisessa kädessä on vikaa, joka ei muuten haittaa, mutta kahta hyvää kättä tarvivat jutut kuten hieronta/pallopelit tuottavat vaikeuksia. Oma tai lasten pukeminen onnistuu, tai neulominen.

Sosionomi ei voi tehdä lastensuojelutyötä eikä kuraattorin työtäkään. Niihin vaaditaan sosiaalityöntekijän pätevyys, eli yliopistotutkinto. Googlaa sekin - on hyvin mielenkiintoista ;)

[QUOTE="vieras";22773889]Sosionomi ei voi tehdä lastensuojelutyötä eikä kuraattorin työtäkään. Niihin vaaditaan sosiaalityöntekijän pätevyys, eli yliopistotutkinto. Googlaa sekin - on hyvin mielenkiintoista ;)[/QUOTE]

Eikö voi? Tai siis googlettamalla luin, että voisi esim. ensi-ja turvakodeissa,
nuorisovankiloissa,lastenkodeissa ja erilaisissa nuorten tukitoimissa.

Jossain kunnissa sosionomi on kelvannut kuraattoriksi.

Sosiaalityökin on kiinnostavaa, mutta yliopistotutkinnoista kuitenkin se opettajan tutkinto kiinnostavampi.

[QUOTE="aapee";22774125]Eikö voi? Tai siis googlettamalla luin, että voisi esim. ensi-ja turvakodeissa,

Sosiaalityökin on kiinnostavaa, mutta yliopistotutkinnoista kuitenkin se opettajan tutkinto kiinnostavampi.[/QUOTE]

Sosiaalitoimen lastensuojelun sosiaalityöntekijänä ei, ja nykyään uuden lain mukaan kuraattorilla tulee olla sosiaalityöntekijän pätevyys :) Ohjaaja sosionomi voi olla, just esim. ensi- ja turvakodilla jne. :)

Minä opiskelen äikänopeksi. Äänne- ja muoto-oppi oli vaikea kurssi ja minusta murteiden kurssikin tosi vaikea. Kirjallisuutta opiskellaan myös esim. kirjallisuushistoria antiikin ajasta tähän päivään. Eniten olen itse pitänyt käytännöllisistä kursseista kuten kielenhuollon kurssista. Sen vaan sanon, että tosissaan kiinnostunut pitää olla että jaksaa. Haaveilen luokanopettajan opintoihin vaihtamisesta, vaikka olen kuitenkin aika hyvin menestynyt suomi pääaineena. Työkin olisi hyvin erilaista, epäilen että varmaan paljon helpompaa, mutta se on aina suhteellista. Palkkauksessa näkyy työn vaativuus, onko luokanopettaja vai aineenopettaja.. Opettajan työ on joka tapauksessa kutsumusammatti. Ei kai sille tielle kukaan lähde työaikojen tai palkan takia...

Minä opiskelen äikänopeksi. Äänne- ja muoto-oppi oli vaikea kurssi ja minusta murteiden kurssikin tosi vaikea. Kirjallisuutta opiskellaan myös esim. kirjallisuushistoria antiikin ajasta tähän päivään. Eniten olen itse pitänyt käytännöllisistä kursseista kuten kielenhuollon kurssista. Sen vaan sanon, että tosissaan kiinnostunut pitää olla että jaksaa. Haaveilen luokanopettajan opintoihin vaihtamisesta, vaikka olen kuitenkin aika hyvin menestynyt suomi pääaineena. Työkin olisi hyvin erilaista, epäilen että varmaan paljon helpompaa, mutta se on aina suhteellista. Palkkauksessa näkyy työn vaativuus, onko luokanopettaja vai aineenopettaja.. Opettajan työ on joka tapauksessa kutsumusammatti. Ei kai sille tielle kukaan lähde työaikojen tai palkan takia...

Mulla oli se tosissaan mielessä kouluaikoina, mutta lähdin kuitenkin taiteellisemmalle alalle... Kirjallisuutta harrastan muutenkin, olen tenttinyt approllisen teatterihistoriaa antiikin näytelmistä alkaen ja muutenkin lukenut paljon ns. hyvää kirjallisuutta.

Ja siis koko peruskoulun ja lukion äidinkielen kummatkin numerot ovat olleet 10 ja kirjoitin tietenkin laudaturin.

Olen opettanut sekä äidinkieltä sijaisena että työparina äidinkielen opettajan kanssa peruskoulun ja lukionkin mediakasvatuksen kursseja. Olen myös opiskellut luovaa kirjoittamista (Kriittisen korkeakoulun kirjoittajakurssin).

Mutta uskon kyllä, että on vaikeaa. Ja jotkut tuttuni sanovat että nuo opinnot tappavat rakkauden kirjallisuuteen :).

Ehkä nuo työaika ja palkkaus kuulostavat proosallisilta syiltä, mutta olen tehnyt paljon pätkää huonoilla työajoilla. Ja ihan tosissani olen.

[QUOTE="aapee";22774125]Eikö voi? Tai siis googlettamalla luin, että voisi esim. ensi-ja turvakodeissa,

Sosiaalityökin on kiinnostavaa, mutta yliopistotutkinnoista kuitenkin se opettajan tutkinto kiinnostavampi.[/QUOTE]

Sosionomi voi olla työssä lastenkodeissa, nuorisokodeissa, lastensuojelun väliaikaisen sijoituksen paikoissa yms... tietty mitään huostaanottopäätöksiä ei voi tehdä. Itse opiskelen sosionomiksi parhaillaan.

[QUOTE="aapee";22774902]Mitä olet tykännyt opinnoista? Tuntuuko hyvältä alalta? Mihin suuntaudut? Oliko vaikeaa päästä sisään?[/QUOTE]

Meillä oli pelkkä soveltuvuuskoe ja pääsin sisään toisella yrittämällä. Tosin varasijalta numero 39. Ekalla hakukerralla mulla ei ollut tuo ykköstoiveena eli vaati kyllä ne pisteet ehdottomasti..

Oon tykännyt koulutuksesta. Mä oon suuntautunut vaihtoehtoon, johon kuuluu mm. perusturvatyö, kriminaalihuoltotyö, päihdehuoltotyö, seniori- ja vanhustyö,... Mua kiinnostaa perusturvatyö eniten eli toivon olevani joskus etuuskäsittelijänä sosiaalitoimistossa. Haaveissa on joskus jatkaa vielä yliopistoon sosiaalityötä lukemaan. Siitä saa ilmeisesti aika hyvin hyväksilukujakin.
Suosittelen ehdottomasti =)

[QUOTE="vieras";22776646]Pitäis tietää enemmän vahvuuksiasi ja missä päin Suomea asut. Pikkukylällä ei mitään kauhean eksoottista kannata opiskella ku ei oo töitä kuitenkaan.[/QUOTE]

Asun pääkaupunkiseudulla.

Olen jonkun verran noita vahvuuksia kirjoittellut. Olen luova, ja taitoja on esim. kirjoittamisessa, kuvataiteessa, media-osaamista, myös harrastaja-teatteria olen ohjannut. Olen opettanut peruskoulussa, lukiossa, kansalaisopistossa, vetänyt työpajaa...

Tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa, lasten ja teinienkin. Myös ns. vaikeiden lasten, maahamuuttajien. Olen opiskellut avoimessa yliopistossa erityispedagogiikan ja mediakasvatuksen approt ja teatterikorkeakoulun avoimessa yliopistossa teatteritaiteen historiaa, dramaturgiaa, lavastuksen perusteet, tanssin historiaa ja esitysanalyysia.

Koulussa olin aikoinaan hyvä, lukion keskiarvo jotain 9 ja laudaturin paperit. Koulussa olin hyvä kielissä (luin 4 kieltä), äidinkielessä, taideaineissa ja reaaliaineissa (hissa, psykologia, et). Matematiikassa ok. Yläasteella kiitettävä laajoilla kursseilla,lukiossa luin kielten takia lyhyen matikan lukiossa. Kemia-fysiikka-osasto ei niin kiinnosta.

[QUOTE="Lila";22776870]Entäpä teologia? Ei papiksi tarvitse ryhtyä. Teologiseen pääsee kohtuullisen helposti.[/QUOTE]

Mitä tekisin sillä tutkinnolla, jos en halua papiksi? En kuulu kirkkoon. En suhtaudu vihamielisesti uskontoon, mutten haaveile papin urasta.

Siis ymmärräthän, että äidinkielenopettajaksi valmistuaksesi on sinun luettava suomen kieltä ja kirjallisuutta yliopistossa + suoritettava opetusharjoittelu ja valmistuttava filosofian maisteriksi? Eli suoritettava ylempi korkeakoulututkinto? Luokanopeksi valmistuaksesi sinun on opiskeltava kasvatustieteitä yliopistossa ja valmistuttava kasvatustieteen maisteriksi. Jotenkin tuntuu, ettei sinulle ole ihan selvillä, etteivät nämä tutkinnot ole amk-tutkintoja.

Työ sinällään on mukavaa, jos pitää nuorista eikä säikähdä murrosiän purkauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Äikänope;22777010:
Siis ymmärräthän, että äidinkielenopettajaksi valmistuaksesi on sinun luettava suomen kieltä ja kirjallisuutta yliopistossa + suoritettava opetusharjoittelu ja valmistuttava filosofian maisteriksi? Eli suoritettava ylempi korkeakoulututkinto? Luokanopeksi valmistuaksesi sinun on opiskeltava kasvatustieteitä yliopistossa ja valmistuttava kasvatustieteen maisteriksi. Jotenkin tuntuu, ettei sinulle ole ihan selvillä, etteivät nämä tutkinnot ole amk-tutkintoja.

Työ sinällään on mukavaa, jos pitää nuorista eikä säikähdä murrosiän purkauksia.

Tämä on ihan selvillä kyllä. Kirjoitinhan että kestää kauemmin. Ja onhan se erityyppistä opiskeluakin. Olen opiskellut yliopistossa pari approa (erityispedagogiikan ja mediakasvatuksen) hyvin arvosanoin. Lisäksi muita opintojaksoja.

En ihan niin ulalla ole sentään :)

Tämä ei nyt ehkä aloittajaa enää auta, mutta kertomasi perusteella yhteisöpedagogi voisi sopia sulle. Mäkin olen suunnitellut siihen koulutukseen hakeutuvani, kokemusta ja opintoja on media-alalta sekä järjestötyöstä. Haluaisin jatkossa suuntautua mediakasvatukseen ja muutenkin saada lisää pääomaa järjestötyöhön.

Yhteistyössä