Suositelkaa jotain kirjaa 10v tölle joka kertoo murrosiästä ja seksistä!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säde
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

säde

Vieras
Eli haluaisin ostaa tytölleni kirjan joka käsittelee murrosikää ja seksuaalisuutta. Asia on ajankohtainen koska muutamalla hänen kaveriillaan on alkanut jo kuukautiset, hänen kaverinsa ovat siis 10-11v vanhoja. Itsellä alkoi myös nuorena kuukautiset. Ja huomaan tytössäni selkeitä murrosiän merkkejä.

Ja tyttöni luokalla on yleistä jo "seukkaaminen", siitä oli jo vanhempain illassa. Se kyllä onneksi jää siihen vielä että ollaan yhdessä välitunnit ja pidetään toista kädestä kiinni. Nykyajan nuoret tuntuvat kehittyvän tosi nopeasti.

Eli ehdotelkaa jotain hyvää kirjaa tms jonka voisin ostaa hänelle? Asioista on puhuttu koulussa jne mutta minusta olisi vielä hyvä hankkia hänelle luettavaa.

Muutoksista on hyvä kertoa. Koulussa on kerrottu ja minä olen kertonut kuukautisista. Seksiä tuon ikäiset ei harrasta, joten sitä on turha mainostaa enempää, kuin kysymyksiä tulee.
En tiedä missä asutte mutta meillä tytön koulussa, iso kaupunki, tuon ikäiset ei "seukkaa".
On turhaa paineistamista tuputtaa seukkaamisjuttuja!

Alkuperäinen kirjoittaja säde:
Eli haluaisin ostaa tytölleni kirjan joka käsittelee murrosikää ja seksuaalisuutta. Asia on ajankohtainen koska muutamalla hänen kaveriillaan on alkanut jo kuukautiset, hänen kaverinsa ovat siis 10-11v vanhoja. Itsellä alkoi myös nuorena kuukautiset. Ja huomaan tytössäni selkeitä murrosiän merkkejä.

Ja tyttöni luokalla on yleistä jo "seukkaaminen", siitä oli jo vanhempain illassa. Se kyllä onneksi jää siihen vielä että ollaan yhdessä välitunnit ja pidetään toista kädestä kiinni. Nykyajan nuoret tuntuvat kehittyvän tosi nopeasti.

Eli ehdotelkaa jotain hyvää kirjaa tms jonka voisin ostaa hänelle? Asioista on puhuttu koulussa jne mutta minusta olisi vielä hyvä hankkia hänelle luettavaa.

oikeesti normaalia 10v seurustelee!!! en mä tuon ikäselle mitään kirjoja ostaisi vasta 12veenä voisi olla ajankohtaista

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
oikeesti normaalia 10v seurustelee!!! en mä tuon ikäselle mitään kirjoja ostaisi vasta 12veenä voisi olla ajankohtaista

Se on sitä seurustelun esiastetta, "ootsä munkaa" tai "me ollaa yhes". Mutta koskaan ei tiedä milloin se muuntuu seukkaamiseksi. Minun kavereistani ensimmäinen menetti neitsyytensä 13 vuotiaana, joten viimeistään silloin on syytä olla tietoinen seksijutuista.
Sitäpaitsi muistan kun postissa tuli 10 vuotiaana jo jokin sukupuolitauteihin liittyvä opas, ja rättifirmat lähetteli sidemalleja kun olin 10-12 vuotias, että ei todellakaan ole liian aikaista puhua seksijutuista 10 vuotiaalle. Neljännellä luokallahan on viimeistään se terkkarin biologian tuntikin. Kivempi se on että noista asioista tietää etukäteen kuin että käy vahinko ja tulee raskaaksi tai saa jonku sp-taudin.

Alkuperäinen kirjoittaja toi on hyvä:
http://wsoy.fi/yk/products/show/19915

Tätä minkäkin suosittelen. Pojille löytyy oma vastaava versio. Eikä tarvitse edes seukata, sieltä saa tietoa omassa vartalossaan tapahtuvista muutoksista ja siellä myös oiotaan joitain yleisiä uskomuksia hieman humoristisella otteella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Se on sitä seurustelun esiastetta, "ootsä munkaa" tai "me ollaa yhes". Mutta koskaan ei tiedä milloin se muuntuu seukkaamiseksi. Minun kavereistani ensimmäinen menetti neitsyytensä 13 vuotiaana, joten viimeistään silloin on syytä olla tietoinen seksijutuista.
Sitäpaitsi muistan kun postissa tuli 10 vuotiaana jo jokin sukupuolitauteihin liittyvä opas, ja rättifirmat lähetteli sidemalleja kun olin 10-12 vuotias, että ei todellakaan ole liian aikaista puhua seksijutuista 10 vuotiaalle. Neljännellä luokallahan on viimeistään se terkkarin biologian tuntikin. Kivempi se on että noista asioista tietää etukäteen kuin että käy vahinko ja tulee raskaaksi tai saa jonku sp-taudin.

No huh, jos on äidillä ja tyttärellä järkeä päässä niin seksiä ei aloiteta 13v. Mutta nää asiathan menee vähän kuin käyttäytymisperintönä, äidiltä tyttärelle.

On käsittämätöntä että vanhemmalla ei ole lapseensa puhekontaktia jossa nuo asiat voisi selittää. Lapsella saattaa näin ollen olla kypsymätön sukupuolikontakti toiseen lapseen ja tietämättömyyden seurauksena raskaus! Pahempi vielä että on kontakti aikuiseen jolta saa sp-taudin.

meidän koulun (4 lk) seksuaalivalistus oli se, et ope (lähes eläkeikäinen) piirsi taululle narttukoiran häntä pystyssä ja viereen uroskoiran penis pystyssä ja selitti, et se uros työntää ton tonne ja thats it. Ja sitten tulee pentuja ja samoin se toimii ihmisillä... Koko ala-asteen aikana ei tullut sen tarkempaa opetusta asiasta!!!

Kiitos vinkeistä! En siis todellakaan halua että tyttömme alkaa seksiä vielä harrastmaan. Asutaan aika pienellä paikkakunnalla Nummelassa. Ja ihan yleisesti jo klmas neljäs luokkalaiset seukkaavat

No huh, jos on äidillä ja tyttärellä järkeä päässä niin seksiä ei aloiteta 13v. Mutta nää asiathan menee vähän kuin käyttäytymisperintönä, äidiltä tyttärelle.

On käsittämätöntä että vanhemmalla ei ole lapseensa puhekontaktia jossa nuo asiat voisi selittää. Lapsella saattaa näin ollen olla kypsymätön sukupuolikontakti toiseen lapseen ja tietämättömyyden seurauksena raskaus! Pahempi vielä että on kontakti aikuiseen jolta saa sp-taudin.

Vaikka olisi kuinka loistava puhekontakti, voi nuo asiat olla lapsesta/nuoresta noloja kysyä. Kaikista mukavinta on, kun saa itse asiasta lukea omassa tahdissa, mutta samalla tietää, että äidillekin voi puhua. Sopivalla kirjalla siis täydennetään tuota valistusta, ei korvata.

Kaikkien lasten/nuorten mielestä murrosikään ja seksiin liittyvät jutut on ensin yäk, sitten noloja ja sitten sika siistii. Mutta "siistii" ei ole olla tietämätön, joten ennemmin kuin nuori myöntää ettei tiedä, esittää hän kokenutta ja siitä voi sitten koitua ongelmia.

katso väestöliiton nettisivut, sieltä voi tilata materiaalia ja nuori- osiossa nuori voi itse saada asiantuntijalta kysymyksiinsä vastauksia, kaikki ei kehtaa keskustella omien vanhempiensa kanssa asioista

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vinkeistä! En siis todellakaan halua että tyttömme alkaa seksiä vielä harrastmaan. Asutaan aika pienellä paikkakunnalla Nummelassa. Ja ihan yleisesti jo klmas neljäs luokkalaiset seukkaavat

järkkyä toi noin nuorten seukkaaminen, toivottavasti on vain kaverien kanssa kuljeskelua ja jutskaamista ilman pusuja

Alkuperäinen kirjoittaja kirppis:
meidän koulun (4 lk) seksuaalivalistus oli se, et ope (lähes eläkeikäinen) piirsi taululle narttukoiran häntä pystyssä ja viereen uroskoiran penis pystyssä ja selitti, et se uros työntää ton tonne ja thats it. Ja sitten tulee pentuja ja samoin se toimii ihmisillä... Koko ala-asteen aikana ei tullut sen tarkempaa opetusta asiasta!!!

Ihana :D :D

Mieluummin kertoo asioista / antaa tietoa vaikka kirjan muodossa liian aikaisin kuin myöhään.
Sitäpaitsi osa täällä näemmä yllättyisi jos tietäisi mitä jo ala-asteella nykyään touhutaan
vaikkeivat vanhemmat ole siitä tietoisia...

Kouluavustajana tullut vastaan kaikenlaista ja nykyään ei harvinaista seurustelu ala-asteella.
Ikävä kyllä seksiäkin aletaan kokeilla yhä nuorempina ja vailla tietoa koska useat vanhemmat luottavat koulun hoitavan valistuksen, mutta koulussa kerrotaan vain murto-osa kaikesta tarpeellisesta!

Alkuperäinen kirjoittaja NuorenaÄidiksi:
Mieluummin kertoo asioista / antaa tietoa vaikka kirjan muodossa liian aikaisin kuin myöhään.
Sitäpaitsi osa täällä näemmä yllättyisi jos tietäisi mitä jo ala-asteella nykyään touhutaan
vaikkeivat vanhemmat ole siitä tietoisia...

Kouluavustajana tullut vastaan kaikenlaista ja nykyään ei harvinaista seurustelu ala-asteella.
Ikävä kyllä seksiäkin aletaan kokeilla yhä nuorempina ja vailla tietoa koska useat vanhemmat luottavat koulun hoitavan valistuksen, mutta koulussa kerrotaan vain murto-osa kaikesta tarpeellisesta!

Sitähän tää nykyään on, että vanhemmat sysää kasvatusvastuun koululle..

mulle aikoinaan ostettiin sellanen kirja ku kroppa&koppa. kerto asiallisesti mitä tapahtuu murrosiän kynnyksellä sekä tytöille ja pojille.
Oli nuorten kysymyksiä sekä niihin vastaukset.
Kirjasta tykkäsin kun oli sillon huvittavia sarjistrippejä esim finneistä ja siitä miksi niitä ei kannata puristella. Samat kuvittajat kun esim bert-kirjoissa.

Kerrottiin jo silloin myös homoseksuaalisuudesta, siitä miten ei ole oikein tai väärin tykätä samasta sukupuolesta.

Jos tätä jostain löytyy (divarit/kirjastot) niin suosittelen tätä. Itse tuli toki oma-alotteisena haettua kirjastosta mm tuo hei puhutaan seksistä-kirja, mutta ei murrosikä kuitenkaan käsittele pelkästään seksiä, vaan myös muutoksia kropassa ja kopassa. Miten tytön keho muuttuu naiseksi ja pojan mieheksi ja mitä tapahtuu pään sisällä :)

Koulussa saatu valistus tuntuu jäävän niin vähiin; riparillakin seksipaneeli antoi enemmän irti noloihin kysymyksiin.

Mä muistan lukeneeni kirjaa "kroppa ja koppa" tai jotain sinne päin. Kertoi murrosiästä ja oli mielenkiintoinen esiteinille. en tiedä myydäänkö enää missään, mutta ehkä kirjastosta löytyis?