Suonikohjut alapäässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sunny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sunny

Vieras
Olen muutaman kerran tuntenut kipuilua toisessa isossa häpyhuulessa tässä viime aikoina, ja tänään on tullut selväksi mistä ne ovat johtuneet. Suurinpiirtein kananmunan kokoinen suonikohjupatti tuntuu parhaiten joko seistessä tai vessassa istuttaessa. Onko muilla ollut suonikohjuja alapäässä loppuraskaudesta? Mitä niihin on määrätty hoidoksi? Vai onko mitään? Entäpä vaikuttavatko jotain synnytykseen? Olen kuullut että saattavat synnytyksessä revetä ja aiheuttaa runsasta verenvuotoa. Pirun kipeä on ainakin, ja kävely ja istuminen on tuskallista. Ensimmäisessä raskaudessani ei ollut minkäänlaisista suonikohjuista tietoakaan.

Sunny 34+3

minulla on samanlainen ongelma.kohjut on joskus tosi kipeitä.Minulla vaiva on pahentunut raskauksien myötä.Nyt 6;ssa raskaudessa kohjut alko vaivaan jo alku vaiheessa.Minulle on neuvolassa ehdotettu tukisukkahousujen käyttöä,mutta en ole vielä kokeillut.Epäilen että tukisiko ne häpyhuulia, missä vaiva on pahin.En ole kyllä koskaan kuullut että ne saattasivat olla vaaraksi synnytyksessä.Kaksosia odottaessa raskauttani seurattiin tehostetusti,mutta kukaan lääkäri ei kyllä minulle maininnut että ne voisivat jotenki revetä synnytyksessä.minulla vaiva on parantunut heti synnytyksen jälkeen.niin varmaan sinullakin.ja sinullahan alkaa jo loppu lähestyyn...minulla on viikkoja vasta 28,mutta kun tiedän että pääsen vaivasta niin se helpottaa

Ei minulle ainakaan ole mitään hoitoa määrätty. Lääkäri lähinnä puoli huolimattomasti mainitsi, että ""ai jaa täällähän on komea suonikohju"". Eikä siitä mitään haittaa ole synnytyksessä, ei ainakaan minulla. Kolme synnytystä takana. Ja synnytyssaliin jäivät. Joka raskaudessa ovat ilmestyneet aina vain aikaisemmin.

Minulla tulivat suonikohjut alapäähän varmaan jo rv 15. Aiheuttivat ikävää painon tunnetta, mutteivat muutoin olleet kovin kipeät. Mulle sanottiin myös, ettei niitä hoideta. Häipyvät synnytyksen jälkeen, mutta tulevat kuulemma joka raskaudessa uudestaan. Nyt kun vauva on pariviikkoinen, ei kohjuja enää ole.

No onhan tätä ilkeää vaivaa muillakin. Viidettä odotan ja viikot 23 ja risat. Onko teillä suonikohjuja myös jaloissa?
Minulle tuli kohjut edellisessä raskaudessa, oikeaan jalkaan, sekä oik. nivuseen. Nyt kohjut paheni tuntuvasti, ts. oikea jalka erittäin tumma polvesta alaspäin ja reisden sisäsyrjä pikkurillin paksuista syheröä. Nivusessa isohko suonikohju patti.
Pari viikkoa sitten tuli tunne, että jotain putoaa ja kas, emättimestä näkyi suonikohju.
Lääkäri määräsi s-lomalle, joka nyt sitten jatkuu äit.lomaan saakka sekä ei mitään raskaita hommia, pitkiä istumisia/automatkoja.
Ja hoidoksi vielä Instrun Sigvaris hoitosukat (on muuten todella hyvät) ja mammaliikkeestä tukivyö. Hirudoidia jalkaan ja kinttuja aina kun mahdollista, ylös.

Edellisessä synnytyksessä ei ollut moisesta harmia, tiedä sitten nyt. Jalasta suonikohjut myös leikattiin ja ilmeisesti nyt tulee uusinta leikkaus. Toisinaan huomaan emättimessä olevan kohjun painavan virtsarakkoa----tekisi mieli pissata seisaaltaan.
Pärjäilläänhän kohjuinemme!

Löytyy noita suonikohjuja valitettavasti jaloista myös. Perinnöllistä. Oli jo jonkunlaiset ennen raskauksia. Nekin pahentuneet joka kerta. Je jaloissa olevat suonikohjut ovat olleen aina kivuliaammat. Silti en ole mitään erityisiä ohjeita saanut lääkäriltä enkä muualtakaan. Leikkauksesta lääkäri sanoi, että tehdään vasta sitten, kun varmasti on raskaudet koettu. Enkä ole osannut mitään vaatiakkaan. Pääseekö ko. leikkaukseen edes julkisella puolella?
Äippä: haluaisin kuulla kokemuksiasi leikkauksesta. Varmasti on edessä itsellä joskus. Miten tehtiin? Julkisella, yksityisellä? mitä maksoi? miten toivuit? jne. Jalat on itsellä sen näköiset, että lyhyet hameet ja shortsit on pois laskuista.

Hei Katri. Siitä edellisestä raskaudesta on 12 vuotta aikaa ja ""kohju"" leikkauksesta 11v. Ihan julkisella puolella leikattiin, eli maksoi norm. polikäynnin.
Leikkaus puudutuksessa ja päiväkirurgisena juttuna.
Hyvin toivuin. Tosin täytyihän sitä jalkaa pitää alkuun koholla ja tiukoissa sidoksissa, mutta ei mitään ongelmia.
Nyt on sitten uusinta leikkaus tiedossa.
Ja sama täällä: unohduksiin minihameet ja shortsit

Itselläni ei (vielä?) ole tätä vaivaa ollut, mutta Janet Balaskasin Mammajumppaa-kirjassa on vinkkejä tähän ongelmaan.

""Jos sinulla on peräpukamia tai suonikohjuja ulkosynnyttimissä, voit säännöllisellä jumpalla ehkäistä niitä tai parantaa jo syntyneitä ongelmia. Tee liikkeet kuitenkin vain nelinkontin tai polvi-rinta-asennossa ja jätä kyykkyasennot väliin."" Tuo polvi-rinta-asento on muuten sama kuin nelinkontin, mutta laske ylävartalo lattiaa, jolloin olet pylly pystyssä lattialla :)

Liikkeet ovat lantionpohjan jännitys ja rentoutusliikkeitä:
- Jännitä lantionpohjan lihaksia vetämällä niitä ylöspäin. Pidä jännitys viiteen laskien ja rentouta sitten lihakset hitaasti. Toista harjoitus 10 kertaa. Lepää pieni hetki ja toista sitten harjoitus 2 kertaa.
- ""Hissi"": Sulje silmäsi ja keskitä huomiosi lantionpohjaasi. Aloita ""pohjakerroksesta"" jännittämällä lantionpohjan lihaksesi ja vedä niitä asteittain ylöspäin kohti kohtua. Pidä tauko ""ensimmäisessä kerroksessa"". Jännitä lihaksia nyt hieman enemmän ""ensimmäisestä kerroksesta"" ""toiseen kerrokseen"" ja pidä pieni tauko. Jatka aina ""neljänteen kerrokseen"". Pidä lantionpohjan lihaksia ylhäällä jännittyneinä muutaman sekunnin ajan ja hengitä tavalliseen tapaan. Rentouta sitten lihakset vähitellen ja palaa takaisin pohjakerrokseen kerros kerrokselta. Pidä jokaisessa kerroksessa pieni tauko myös alaspäin mentäessä. Rentouta lantionpohja täysin, kun olet päässyt alas, ja lepää hetki. Toista harjoitus 2 kertaa.

Peräpukamista tai ulkosynnyttimien suonikohjuista kärsiviä kehoitetaan tekemään nimenomaan tuota ensimmäistä jännitys ja rentoutusharjoitusta 50-100 kertaa polvi-rinta-asennossa aamuisin ja iltaisin. Jatka harjoituksia päivittäin ja vähennä sitten liikkeiden määrää 25-50 jännitykseen ja rentoutukseen kaksi kertaa päivässä.

Ei tosiaan ole omakohtaista kokemusta onko näistä hyötyä, mutta haittaa tuskin on missään tapauksessa. Suositellaanhan näitä lantionpohjalihasten treenejä muutenkin kaikille odottaville.

Kiitos noista jumppaohjeista.
Joo, ne kyllä auttaa lievissä kohjuissa ja pahitteeksi eivät missään nimessä ole.
Toivotaan että sulle =) ei tulekkaan tätä ah, niin ikävää vaivaa.

Huomasin jo kerran aiemmin pari kuukautta sitten, että pikkuhousuihin oli tullut pistemäisiä veripilkkuja tuohon ylemmäs häpyhuulten kohdalta. Tänään huomasin ilmiön toisen kerran. Olin istunut koko päivän töissä, nivuseen asti tulevat tukisukat jalassa ja aamupäivällä tukivyö mahan ympärillä. Huomasin ongelman jo aamupäivän aikana. Mielestäni tukisukat tekivät painetta alapäähän ja varmaan myös tukivyö ja istuminen tietysti. Mitään pahkuraa tai kohjua en alapäästäni löydä, en siis tiedä mistä kohtaa veripisteet ovat tulleet, mutta paineentunnetta on ja punoitusta kai lisääntyneestä verekkyydestä johtuen. Harmillinen ja kipeäkin vaiva, täytyy katsoa pystynkö istumatyötä tekemään, jos tällaisena jatkuu. Jumppaohjelmasta on varmasti apua ja jalkojen ylös nostamisesta. Suonikohjuja ei muualla minulla ole, lähisuvussa on kyllä, joten varuillaan saa olla. Aiemmin luulin kärsiväni peräpukamista, jolloin ostin homeopaattista yhdistelmävalmistetta, joka auttaa niihin (Dr. Reckeweg R13 -tipat). Tähän vaivaan nyt sitten aloitin tuon valmisteen käyttämisen taas, toivottavasti on jotain hyötyä., haittaa siitä ei ainakaan ole (sen tarkistin homeopaatilta).

Jee. Täälläkin kivat kohjut tulleet jalkoihin (nyt 23 viikkoa odotusta täynnä) ja on myös pieni kohju alapäässä. Kolmas raskaus mulla ja ekat kohjut tuli ekassa raskaudessa. Siitä sitten toisessa raskaudessa laajenivat tuolla pohkeessa ja tuli alapäähänkin. Alaosaston kohju poistui aika pian synnytyksen jälkeen. Mutta nyt taas kolmatta odotellessa on sama pahkura ilmestynyt emättimen suulle/häpyhyyleen. Jee. Nyt odotan "innolla", millaiseksi tuo jo niin "kaunis" toinen pohje vielä tästä kehittyy, tuleeko lisää kohjuja, vai säästynkö lisäkaunistukselta. Tarkoitus on kohjut poistattaa tämän raskauden jälkeen, koska tämä kolmas on hyvin tod. näk. meidän viimeinen lapsi. Viime synnytyksessä ei tuo alapään kohju aiheuttanut mitään ongelmia, toivottavasti ei nytkään.

Ikävä kyllä perinnöllisyys vaikuttaa vahvasti kohjujen syntymiseen. Mun mummilla oli jalat aivan hirveät ja kummitädilläni on myös sama ongelma (on siis mummini tytär). Onneksi nuo hoidot on kehittyneet sen verran, että korjaustoimenpiteet eivät ole enää kivulaita, eikä toipuminen ole pitkäaikaista. Tukisukat aion hommata piakkoin, jospa niitä pyytäisi mieheltä joululahjaksi ;). Teetetyt sukat kun maksavat melkein 90 egee. Hitto kun on viehättävä olo :D!!

Yhteistyössä