Suomessakin saa jauhaa kananpoikia elävältä rehuksi

11.07.2009
952
1
16
Suomessa saa käyttää laitteita, joilla noin päivän ikäisiä kananpoikia saa murskata elävältä rehuksi, kertoo Etelä-Suomen Sanomat. Erityisesti kukkopojat joutuvat usein rehuksi, koska niille ei ole käyttöä munituskanaloissa.

Asia nousi keskustelun aiheeksi, kun eläinsuojelujärjestön kuvasi Yhdysvalloissa salaa videon, jossa vastasyntyneitä kukkopoikia päätyy elävältä murskaimeen.

Ylitarkastaja Sari Salminen Evirasta kertoo Etelä-Suomen Sanomissa, että Suomessa on sallittua käyttää laitetta, jonka pyörivät terät aiheuttavat kuoleman välittömästi.

- Itse en ole nähnyt tällaisia laitteita Suomessa, mutta käsitykseni mukaan niitä on käytössä täälläkin.

Myös aikuisia kanoja jauhetaan turkiseläinten rehuksi. Taloussanomien mukaan siihen tarkoitettuja myllyjä valmistetaan Suomessa. Niitä on myyty vain ulkomaille. Aikuisia kanoja ei saa murskata elävältä.

(MTV3-STT)

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/09/949433

:o :o

Mä tiedän että eläimet joutuvat kärsimään uskomattomia kipuja ennen ruokapöytää. Miettikää että tuo nyt on vielä lievää verrattuna sikoihin. Sika on jopa koiraa älykkäämpi ja tunteikkaampi eläin.. ulkonäkö vain ei kerää hellyyspisteitä eläinihmisiltäkään. Sitten ne olosuhteet missä sika elää ovat mielipuolisia. Kukaan ei laittaisi koiranpentua tilaan jossa se ei voi juurikaan liittyä ja lopulta vuoden/ vuosien jälkeen raastaisi sen sieltä teuraaksi.
Sehän on tuntevan ja liikunnasta iloitsevan eläimen eläinrääkkäystä? Sika kun on älykäs eläin.

Voi ne älyttömätkin tietty kärsiä. Esim. oletteko nähneet miten broileri päätyy teuraaksi? Se roikotetaan jaloista tietynlaisilla lihakoukuilla elävänä ja viedään koneen läpi joka katkaisee kaulan ellei kana juuri nosta päätään sillä hetkellä kun leikkuri leikkaa!

Jos pää ei nouse niin sen jälkeen kana joka tapauksessa paloitellaan sitten elävänä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:(
Vastasyntyneen kissanpennunkin saa tappaa lyömällä, näin olen kuullut.

Haluatteko kuulla tosi törkeän jutun!!!! ?
Meille syntyi kissanpoikasia (juu, juu vahinkovauvoja, kissa oli menossa leikkuulle 7kk..olikin jo poikaset mahassa enkä antanut sitten leikata. Ja kyllä huolehditaan niistä seur. 12vk)
ja poika myöhästyi koulusta koska valvoi minun kanssa tätä synnytystä, kun ei reppana osannut oikein itse sitä hoitaa. Laitoin lapun pojalle aamulla mukaan, missä selitin miksi olimme nukkuneet liian myöhään. Opettaja oli vain todennut että tuleehan sullekin (siis pojalle) tappohommia sitten!!!!
Mun mielestä tuo oli niiiiiiin törkeästi sanottu, vaikka onkin ylä-asteen opettaja, eikä ihan pikkulasten. Ja varmaan turha sanoa että poikakin pahoitti mielensä tuosta, vaikka murkku onkin.