Suomessa köyhillä ja rikkailla lapsilla suurin ero ruokavaliossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvä ruoka on tärkeää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyvä ruoka on tärkeää

Vieras
Hesarissa oli jotain juttua.
että suomessa köyhät lapset syövät paljon vähemmän vihanneksia ja hedelmiä. Tosi vähän.

Mua stressaa just tämä asia. Paljon mikään vihannes tai kasvis ei maistu lapsille, joten koska kasvisruokien valmistaminen vie paljjon kauemmin aikaa ja on vaivalloisempaa kuin esim. pastan keittäminen, ei tule tehtyä tarpeeksi kasvisruokia. Kamala vaiva muutenkin kun on tekemistä, lasten läksyjä, harrastuksia, ym. niin sitten se kaikki turhaan, kukaan ei syö mitään paitsi äiti, joten sitten sitä tekee vaan jotain, jota ne syövät edes vähän.

Joo, ihan hirvee vaiva keittää esim. pakastevihanneksia. Siihen menee jopa vähemmän aikaa kuin pastaan! Ja tuoreita vihanneksia voi tarjota palasina, ei aina tartte tehä salaattia. Köyhä olen, mutta silti ei lapsella ole koskaan ollut ongelmaa vihannesten syömisessä.

[QUOTE="vihannes";22591049]Joo, ihan hirvee vaiva keittää esim. pakastevihanneksia. Siihen menee jopa vähemmän aikaa kuin pastaan! Ja tuoreita vihanneksia voi tarjota palasina, ei aina tartte tehä salaattia. Köyhä olen, mutta silti ei lapsella ole koskaan ollut ongelmaa vihannesten syömisessä.[/QUOTE]

Kivat sulle.
Ihan mielelläni minäkin lapsilleni vihanneksia ja hedelmiä tarjoisin. Vaan kun ei kelpaa. Vaikka osaan niitä keittää ja paistaa ja höyryttää.....
Aika köyhiä ollaan, mutta kyllä silti rahat riittäisivät hetelmien ja rahujen hankintaan, mutta ne vaan näivettyvät kaapissa, ku ei niitä kukaan syö :(

tykkäisin tosi paljon kkunnollisista kasvisruoista, pinaattikeitto, tomaattikeitto, sosekeitot, jne. mutta kun en osaa tehdä niistä yhtä hyviä kuin valmiit. ja lapsille ei kelpaa noista mikään, ei eineksenä, eikä itse tehtynä.

Se on varmaan yksilöllistäkin pitääkö lapsi kasviksista tosin myös vanhempien oma asenne ja se, tarjotaanko kasviksia, vaikuttaa. Meidän kolme lasta syövät mielellään keitettyjä vihanneksia, koska niitä on ollut aterioilla vauvaiästä lähtien. Herneet ja porkkanat ovat suurinta herkkua. Pavut ovat ainoita joita eivät syö. Erilaisista salaateista tykkäävät kovasti. Lapset ovat nyt 6-9-vuotiaita ja uskon että aina tulevat pitämään kasviksista.

[QUOTE="a p";22591153]tykkäisin tosi paljon kkunnollisista kasvisruoista, pinaattikeitto, tomaattikeitto, sosekeitot, jne. mutta kun en osaa tehdä niistä yhtä hyviä kuin valmiit. ja lapsille ei kelpaa noista mikään, ei eineksenä, eikä itse tehtynä.[/QUOTE]

Ite tein just porkkanasosekeittoa. Keitin porkkanat, pari perunaa ja puuroriisiä suolavedessä n. 40 minuuttia. Jätin kattilaan about 2 dl vettä, lisäsin voita, kermaa ja pippuria ja sit päästin sauvasekoittajalla pieneksi. Kyl tuli hyvää vaikka ite sanonkin :D Kerman voi kyl jättää pois jos siltä tuntuu, korvata vaikka vedel tai maidol.

KYLLÄ ne SYÖ, jos on aina annettu ja ITE syö myös. eli näyttää esimerkkiä!
Normaaliahan se on, eikä mikään erikoisasia :)

No meillä esikoinen söi ihan pienenä kaikkea, kävimme tuolloin usein esim kunnollisissa ravintoloissa, oli paremmin varaa. söi lampaankyljyksiä, ankkaa, pakastevihannekset oli lemppari.

jostain syystä nyt isompana ei syö enää paljon mitään. Kaikki lähestulkoon on pahaa.

Ja sanoo minusta, että minä syön kuin "sika", eli olen kaikkiruokainen ja syön paljon ja kaikkea, (paitsi mautonta rehua, siis sitä yliopistoruokalan salaattia, kaalikin on parempaa)

Mä en alleviivaa tuota väitettä. Mielestäni (siis minun mielipide) lapset jotka opetetaan kotona syömään vihanneksia ja hedelmiä niitä syövät oli vanhemmat sitten rikkaita tai ei.
Perustan tämän väittämän siihen, että minun ystävinäni on paljon niin rikkaita kuin köyhiäkin ja molemmissa joko syödään tai ei syödä. Eräs hyvin köyhä perhe syö paljon vihanneksi kun saavat niitä omasta maasta ja sitä vastoin tyttöni rikas ystävä syö vain ja ainoastaan mäkki ruokaa kun kaikki muu ruoka on yök.

[QUOTE="a p";22591216]No meillä esikoinen söi ihan pienenä kaikkea, kävimme tuolloin usein esim kunnollisissa ravintoloissa, oli paremmin varaa. söi lampaankyljyksiä, ankkaa, pakastevihannekset oli lemppari.

jostain syystä nyt isompana ei syö enää paljon mitään. Kaikki lähestulkoon on pahaa.

Ja sanoo minusta, että minä syön kuin "sika", eli olen kaikkiruokainen ja syön paljon ja kaikkea, (paitsi mautonta rehua, siis sitä yliopistoruokalan salaattia, kaalikin on parempaa)[/QUOTE]

Sun listassa VAIN pakastevihannekset on kasviksia, kaikki muut tuossa on lihaa...
Tarjoa edes TUORETTA.

Tomaatti, salaatti, kurkku, paprika. Pilko pieneksi ja tarjoa.
Porkkana!
Varmasti syö. Vaikka tv:n ääreen lautaselle naposteltavaksi. NAM. =)

Minä olin yhdessä elämänvaiheessa todella tiukoilla taloudellisesti. Yksi asia, joka siitä jäi on "kammo" sitä kohtaan ettei kotona olisi tuoreita hedelmiä ja vihanneksia. Ne ovatkin meillä ehdottomasti suurin menoerä kauppalaskussa.

En kuitenkaan hyväksy sitäkään että vanhempia syyllistetään siitä elleivät pysty ostamaan paljon hedelmiä ja vihanneksia. Eiköhän useimmat tee parhaansa sillä budjetilla mikä käytettävissä on.

Silloin kun oli hädin tuskin rahaa ruokaan, tuli ostettua paljon juureksia. Ei niitäkään voinut kiloa päivässä puputtaa, mutta se nyt on täysin paskapuhetta että ne kalliita olisivat! Kotimainen porkkana ja lanttu ovat halpoja puolet vuodesta; kesällä tomaatti maksaa reilun euron per kilo eikä salaattiakaan syömällä juuri köyhdy. Halpa proteiininlähde on kananmuna, hiilareita saa vaikkapa puurosta.

Minusta tässä maassa hyysätään ja "ymmärretään" liikaa. Jumalauta ma ja pe on koululaitoksissa ja päiväkodeissa "tuhdimman ruoan päiviä", koska jotkut ääliöt eivät osaa priorisoida ja lapsensa näkevät nälkää viikonloput!!! JOTAIN vastuuta myös sinne koteihin, kiitos!

Meidänkin vanhempainillassa väännettiin äskettäin kättä siitä, voiko pyytää vitosta per perhe teatterireissuun. Enemmistön mielestä ei voinut, ei edes vaikka tuo vitonen ei kattanut kuin 50% lipun hinnasta...vanhempaintoimikunnan kassasta meni sekin reissu!

Silloin kun oli hädin tuskin rahaa ruokaan, tuli ostettua paljon juureksia. Ei niitäkään voinut kiloa päivässä puputtaa, mutta se nyt on täysin paskapuhetta että ne kalliita olisivat! Kotimainen porkkana ja lanttu ovat halpoja puolet vuodesta; kesällä tomaatti maksaa reilun euron per kilo eikä salaattiakaan syömällä juuri köyhdy. Halpa proteiininlähde on kananmuna, hiilareita saa vaikkapa puurosta.

Minusta tässä maassa hyysätään ja "ymmärretään" liikaa. Jumalauta ma ja pe on koululaitoksissa ja päiväkodeissa "tuhdimman ruoan päiviä", koska jotkut ääliöt eivät osaa priorisoida ja lapsensa näkevät nälkää viikonloput!!! JOTAIN vastuuta myös sinne koteihin, kiitos!

Meidänkin vanhempainillassa väännettiin äskettäin kättä siitä, voiko pyytää vitosta per perhe teatterireissuun. Enemmistön mielestä ei voinut, ei edes vaikka tuo vitonen ei kattanut kuin 50% lipun hinnasta...vanhempaintoimikunnan kassasta meni sekin reissu!

Olet selvästikin minua parempi ostoksilla käyjä kun osaat halvalla hankkia hyvältä maistuvia ja vaihtelevia vihanneksia ja hedelmiä sakillesi. Onnittelut siitä.
Minä taas omasta puolestani iloitsen siitä, että tässä elämänvaiheessa ei tarvitse noita miettiä vaan kauppalasku on mitä kauppalasku on ja mahdollinen tinkiminen tehdään muualta.

Mitä taas tulee koulujuttujen maksullisuuteen olen kanssasi eri mieltä.
Minusta on hyvä, että voimme kotikoulu-yhdistyksen kautta hienovaraisesti ja ketään loukkaamatta tai nolaamatta hoitaa avustukset niille, joiden kotona talous sillä nimenomaisella hetkellä on sellainen että teatteri-, luokkaretki-, leirikoulu- tms. maksut kirvelisivät kohtuuttomasti.

[QUOTE="vieras";22591048]Emme ole köyhiä, mut hedelmiä syödään todella vähän.. ne sisältää mun mielestä vain pelkkiä sokereita..[/QUOTE]

Ai sun mielestä... Googleta minkä tahansa hedelmän ravintosisältö niin viisastut sinäkin edes hitusen.

Olet selvästikin minua parempi ostoksilla käyjä kun osaat halvalla hankkia hyvältä maistuvia ja vaihtelevia vihanneksia ja hedelmiä sakillesi. Onnittelut siitä.
Minä taas omasta puolestani iloitsen siitä, että tässä elämänvaiheessa ei tarvitse noita miettiä vaan kauppalasku on mitä kauppalasku on ja mahdollinen tinkiminen tehdään muualta.

Mitä taas tulee koulujuttujen maksullisuuteen olen kanssasi eri mieltä.
Minusta on hyvä, että voimme kotikoulu-yhdistyksen kautta hienovaraisesti ja ketään loukkaamatta tai nolaamatta hoitaa avustukset niille, joiden kotona talous sillä nimenomaisella hetkellä on sellainen että teatteri-, luokkaretki-, leirikoulu- tms. maksut kirvelisivät kohtuuttomasti.

Jos perheellä on 4 lasta eikä ole varaa pistää yht. viittä euroa teatteriretkeen (niin, se summa oli vitosen per PERHE), jotain on pielessä...eikä se ole maksullinen kouluretki!! Juuri tämmöisiä tapauksia tarkoitan; oma vastuu jostain jutusta on vedetty niin minimiin että kyse on lähinnä muodollisuudesta, mutta eivätpä saa siltikään asiaa hoidettua. Eikö ihmisillä ole mitään ylpeyttä perheestään?? Me elämme ns. kädestä suuhun mutta pidän huolen ettei lapsen (niin, meillä on vain yksi sillä talous ei kestä toista) tarvitse jäädä pois ainakaan vitosen retkestä kerran vuodessa. Ehkäpä tämä ajatusmalli on nykyaikana outo.

Omaa laiskuutta se on, jos ei vihanneksia osta. Ei liity köyhyyteen mitenkään!

Ja vihannesten tekeminen ruoaksi ei todellakaan ole vaivalloista. Herätkää ja nähkää vähän vaivaa! Köyhyys on tekosyy!

t.köyhä, mutta ravintorikasta ruokaa syövä

Jos perheellä on 4 lasta eikä ole varaa pistää yht. viittä euroa teatteriretkeen (niin, se summa oli vitosen per PERHE), jotain on pielessä...eikä se ole maksullinen kouluretki!! Juuri tämmöisiä tapauksia tarkoitan; oma vastuu jostain jutusta on vedetty niin minimiin että kyse on lähinnä muodollisuudesta, mutta eivätpä saa siltikään asiaa hoidettua. Eikö ihmisillä ole mitään ylpeyttä perheestään?? Me elämme ns. kädestä suuhun mutta pidän huolen ettei lapsen (niin, meillä on vain yksi sillä talous ei kestä toista) tarvitse jäädä pois ainakaan vitosen retkestä kerran vuodessa. Ehkäpä tämä ajatusmalli on nykyaikana outo.

Minä en tiedä millaista olisi olla äiti joka ei pystyisi laittamaan viittä eruoa neljän lapsen teatterirtekeen, mutta sen verran osaan eläytyä että en todellakaan haluisi hänen paikalleen.
Olen todella iloinen että pystymme kotikoulu-yhdistyksen kautta hoitamaan selllaisten tai vastaavien perheiden maksut vanhempia saatikka lapsia nolaamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja hähh;22591537:
Ai sun mielestä... Googleta minkä tahansa hedelmän ravintosisältö niin viisastut sinäkin edes hitusen.

Kyl mä tiedän, et niis on paljon muutakin kuin sokeria. Mut ei noi hedelmät silti natsaa mun ajatuksiin. Mieluummin kasviksia ja marjoja :)

Yhteistyössä